Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Vierkante Uitlijning c.q. Scheefstand Stuur
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=20270
Pagina 1 van 2

Auteur:  ZieTroen [ 09 aug 2018 22:34 ]
Berichttitel:  Vierkante Uitlijning c.q. Scheefstand Stuur

Dit nog,

Hier op het forum las ik al iets over scheefstand stuur en de verschillende euvels, die daarvan de oorzaak zouden kunnen zijn. Mijn huidige garageman meldde overeenkomstige oorzaken, maar ook de meest voor de hand liggende en voordeligste oplossing, namelijk die van een 'Vierkante Uitlijning. Die term kende ik niet. Uitlijnen wel. Maar de aanleiding daartoe was volgens mij een scheef afslijtende band, door slechte sporing, en dat was niet het geval. In dit verband kwam mij dat advies heel vreemd voor, maar gezien het feit dat dit een zeer betaalbare optie was t.o.v. die andere, heb ik daar toch maar even een afspraak voor gemaakt, want mijn stuur stond echt een tikkie scheef. En het leek net of het stuur na die opmerking van een monteur hierover, steeds schever ging staan. OK, op naar ABS Banden en Auto-Service, die de juiste apparatuur hiervoor heeft. Het duurde een iets van een half uur, waarna er nog even een proefritje werd gemaakt. "Hij (mijn dame), had linksvoor 7% afwijking", zei de behandelaar, "en dat is nu verholpen". Ik kon het nauwelijks geloven, maar het stuur stond idd. weer strak recht. A raison van €.89,00. Dus iedereen die een sch...

Succes, groet ook,

Zietroen.

Auteur:  BJG [ 10 aug 2018 09:55 ]
Berichttitel:  Re: Vierkante Uitlijning c.q. Scheefstand Stuur

Heb je een rapport gekregen?

Kijk er eens goed naar...

Auteur:  ZieTroen [ 10 aug 2018 10:30 ]
Berichttitel:  Re: Vierkante Uitlijning c.q. Scheefstand Stuur

Hi BJG,

Naar ik aanneem bedoel je een overzicht met de gegevens per wiel? Nee, dat heb ik niet. Het stuur staat i.i.g. keurig recht, en daar was het mij om te doen. Maar..eh.., zou er uit bedoeld rapport nog iets anders moeten blijken dan?

Auteur:  H_H [ 10 aug 2018 11:50 ]
Berichttitel:  Re: Vierkante Uitlijning c.q. Scheefstand Stuur

versleten draagarmlagers kunnen ook een scheef stuur veroorzaken

Auteur:  Zwever [ 10 aug 2018 12:25 ]
Berichttitel:  Re: Vierkante Uitlijning c.q. Scheefstand Stuur

in geval van de versleten ADALS zal je (TS) moeten kunnen merken dat het stuur binnen de kortste keren weer scheef gaat staan, klopt dat? Evenals slecht weggedrag, beetje "uitbreken" aan de achter zijde als je in bochten over kleine oneffenheden rijdt.

Auteur:  BJG [ 10 aug 2018 14:55 ]
Berichttitel:  Re: Vierkante Uitlijning c.q. Scheefstand Stuur

ZieTroen schreef:
Hi BJG,

Naar ik aanneem bedoel je een overzicht met de gegevens per wiel? Nee, dat heb ik niet. Het stuur staat i.i.g. keurig recht, en daar was het mij om te doen. Maar..eh.., zou er uit bedoeld rapport nog iets anders moeten blijken dan?

Uit dit rapport kun je idd alle wielstanden halen, met een beetje inzicht kun je dan zien waarom het stuur scheef stond, en hoe men dit heeft gecorrigeerd.

Auteur:  ZieTroen [ 11 aug 2018 15:43 ]
Berichttitel:  Re: Vierkante Uitlijning c.q. Scheefstand Stuur

OK BJG,

Voorzover mogelijk zal ik dit rapport alsnog proberen in handen te krijgen. Idd. zinvol.

En wat de andere reacties betreft, mijn dame vertoonde met dat scheve stuur geen enkele afwijking. 'Ze' reed precies zoals ze dat nu ook doet; bijzonder aangenaam.

Groet, Zietroen.

Auteur:  staircase [ 12 aug 2018 22:30 ]
Berichttitel:  Re: Vierkante Uitlijning c.q. Scheefstand Stuur

Ik had een iets scheef staand stuur en de voorbanden sleten scheef af. Dit is gebeurd na een reparatie aan de voortrein in verband met speling. Achteraf is gebleken dat er eerst uitgelijnd is en toen onderdelen vervangen. De voorbanden waren na iets meer als 20 dkm onbruikbaar en iets verder gereden verscheen er zelfs een canvasring terwijl de binnenzijde nog bijna twee mm had. Dat verwacht je toch niet als je het uitlijnrapport na de reparatie erbij krijgt.
Garage Spo te Almere rekende vorig jaar 25 euro voor controle op een moderne uitlijnbrug en voor 25 euro extra wordt de sporing afgesteld. Met de toen gemonteerde halfsleets/4 mm Primacy's heb ik 25 dkm kunnen rijden met recht afgesleten banden tot 1.6 mm. Ik bleek toespoor te hebben in plaats van het voorgeschreven lichte uitspoor. Betreffende voortrein-reparatie was drie jaar daarvoor uitgevoerd en lastig te verhalen. Heeft me achteraf minimaal een paartje banden gekost. Overigens kan de auto ook een scheefstaand stuur hebben door versleten Adals en ook dat heb ik meegemaakt. Spo garage adviseert als er ook maar iets met je voortrein is gebeurd een controle te laten uitvoeren en voor 25 euro is dat overkoombaar.

Auteur:  jantje1948 [ 12 aug 2018 23:26 ]
Berichttitel:  Re: Vierkante Uitlijning c.q. Scheefstand Stuur

Eerst uitlijnen en daarna onderdelen vervangen.....
Hoe dom kun je zijn....

Auteur:  ZieTroen [ 13 aug 2018 11:41 ]
Berichttitel:  Re: Vierkante Uitlijning c.q. Scheefstand Stuur

Nou ja Jantje1948,

In dit geval van scheef afgesleten banden, kan ik het daar volledig mee eens zijn. Hoe duidelijk wil je het hebben?

Maar ik zag iets in het verhaal van 'Staircase' wat me opviel, namelijk:

-Ik bleek toespoor te hebben in plaats van het voorgeschreven lichte uitspoor- :smt017

Voorzover mij bekend, dienen auto's met voorwielaandrijving altijd een lichte 'toespoor' te hebben, en auto's met achterwielaandrijving juist 'uitspoor'. Of is dit nou autokennis uit het jaar borstrok?

Eh... gooi 't maar over me heen. Geen dank, groet wel overigens,

Zietroen.

Auteur:  jantje1948 [ 13 aug 2018 13:21 ]
Berichttitel:  Re: Vierkante Uitlijning c.q. Scheefstand Stuur

Het hangt niet alleen af van voor- of achterwielaandrijving, maar ook van de geometrie van de voortrein. Spoorstangen kunnen vóór, maar ook achter het hart van de voortrein aan de fusee bevestigd zijn.

Auteur:  JW-C5 [ 13 aug 2018 13:41 ]
Berichttitel:  Re: Vierkante Uitlijning c.q. Scheefstand Stuur

...en wat ook een rol kan spelen is de schuurstraal.....

Bij de C5 PH1 en 2 moet de vooras inderdaad een licht uitspoor hebben.
Volgens de gegevens:
Citaat:
Sporing Af te stellen - 0°13' ± 0°13'


De achteras heeft een licht toespoor:
Citaat:
Sporing Niet afstelbaar 0°39' ± 0°11'


Groet,
JW

Auteur:  ZieTroen [ 13 aug 2018 14:15 ]
Berichttitel:  Re: Vierkante Uitlijning c.q. Scheefstand Stuur

Weer wat geleerd. Top!

Enneh... BJG,
wat dat bg. rapport betreft, deze kan niet achteraf uitgedraaid worden. Helaas.

Groet, Zietroen.

Auteur:  jantje1948 [ 13 aug 2018 14:24 ]
Berichttitel:  Re: Vierkante Uitlijning c.q. Scheefstand Stuur

Met het zinnetje "hoe dom kun je zijn" bedoelde ik de garage. ook in de vraagbaak staat dat na het vervangen van onderdelen van de voortrein de uitlijning gecontroleerd moet worden.

Auteur:  phoskam [ 21 aug 2018 10:21 ]
Berichttitel:  Re: Vierkante Uitlijning c.q. Scheefstand Stuur

Even inhaken op dit onderwerp.

Ik heb ivm slechte rechter stuurkogel deze vervangen, heb hem evenveel slagen als de oude erop gedraaid, nu staat mijn stuur scheef naar links.

Mijn plan was om uut te lijnen, maar nu is de garage waar ik normaal heenga en die ik vertrouw met mijn auto momenteel gesloten wegens een sterfgeval.

Ik wil daarom zelf de uitlijning wat corrigeren, maar kan iemand mij vertellen of ik de rechte kogel meer in of meer uit kort draaien, om de scheefstand re corrigeren?

Ik ga sowieso zodra het kan uut laten lijnen, maar het is hinderlijk tijdens rijden, dus wil het graag wat aanpassen.

Denk zelf dat ik de kogel iets uit moet draaien.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/