Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Werking hydrauliek
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=20024
Pagina 1 van 2

Auteur:  Pete [ 20 mei 2018 02:07 ]
Berichttitel:  Werking hydrauliek

Beste C5 liefhebbers,

Sinds een paar dagen rijd ik rond in een C5 2.0 berline uit 2005. Daarvoor had ik een Chrysler Voyager uit 2006. Wat een verschil! Alles gaat zo licht en soepel, heerlijk. Ik heb 225 km gereden en de benzinemeter staat nog meer dan een streepje voor de helft van de tankinhoud. Ik hoop met een tank tussen de 600 en 800 km te rijden.
Alles gaat licht maar de auto weegt toch nog 1523 kg. Het is een automaat.
Ik ben erg tevreden met het uiterlijk donkerrood en met het interieur dat er uitziet als nieuw. Ik ben de tweede particuliere eigenaar en de auto heeft iets van 112.700 km gelopen.
Pdc voor en achter. Er gaan heel wat toeters en bellen af wanneer ik in parkeer.
Toen ik gisteravond de auto ontgrendelde en de achterklep opende en er wat spullen inlegde en er tegelijkertijd 2 passagiers in stapten, voelde ik de achterkant omhoog komen en iets later ook de voorkant van de auto. Werkt dat zo?
Als ik rijd en parkeer dan voel ik ook wel eens de voorkant omhoog komen. Hoe werkt dat?

Hoe werkt die vering precies?

Mvrgr,
Pete

Auteur:  Xander [ 20 mei 2018 08:23 ]
Berichttitel:  Re: Werking hydrauliek

Sterker nog....

Ze maakt ook een buiging voor je als je haar ontgrendeld. :lol:

Maar zonder gein. Het klopt dat ze nivileerd op het moment dat je er gewicht in zet.

De precieze werkingen ervan kunnen ze je hier op de site heel goed uitleggen...

Veel plezier van je dame! :citrofiel

Auteur:  Pete [ 20 mei 2018 10:16 ]
Berichttitel:  Re: Werking hydrauliek

Hallo Xander,
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat die hydraulische vering wel het grootste kenmerk is van onze auto's.
Ik heb ernaar gezocht op het forum, maar nog geen volledige uitleg gevonden. Ik zoek verder of iemand die weet waar het staat wil misschien een linkje posten...
Mvrgr,
Pete

Auteur:  Menno [ 20 mei 2018 21:38 ]
Berichttitel:  Re: Werking hydrauliek

Kijk eens op youtube ;-)

Auteur:  JW-C5 [ 20 mei 2018 23:54 ]
Berichttitel:  Re: Werking hydrauliek

Op XCNL staat dit verhaal over de vering, in z'n verschillende verschijningsvormen.

Groet,
JW

PS. Mooi rood is niet lelijk :citrofiel

Auteur:  JW-C5 [ 21 mei 2018 13:04 ]
Berichttitel:  Re: Werking hydrauliek

Ter aanvulling: het complete verhaal, inclusief alle plaatje is HIER te vinden.

Groet,
JW

Auteur:  Pete [ 22 mei 2018 13:22 ]
Berichttitel:  Re: Werking hydrauliek

Bedankt voor de informatie

Auteur:  boes [ 22 mei 2018 14:34 ]
Berichttitel:  Re: Werking hydrauliek

Kleine aanvulling op dat verhaal is dat het gaat tot de voorgangers van de C5.
De werking is in principe identiek maar de C5 heeft nu bv een synthetische hydraulische vloeistof, LDS ipv de minerale LHM.
Jij hebt waarschijnlijk H3 veersysteem. Uitleg daarover vindt je op deze site.

Veel zweef plezier gewenst!

Auteur:  JW-C5 [ 22 mei 2018 18:25 ]
Berichttitel:  Re: Werking hydrauliek

Als je wat naar beneden door scrollt op dat verhaal dat op XCNL staat, kom je op Hydractive 3 van de C5 ;)

Ook in die tweede link is het daar te vinden, met plaatjes.

Groet,
JW

Auteur:  Pete [ 29 mei 2018 21:28 ]
Berichttitel:  Re: Werking hydrauliek

Volgens mij heb ik hydractive 2.
Ik zoek deze schokbrekers via auto onderdelen sites, maar nog geen een gevonden die ze verkoopt. Kan dat alleen via de dealer?

Auteur:  willy4 [ 29 mei 2018 21:34 ]
Berichttitel:  Re: Werking hydrauliek

het zijn wel bollen ;)

Auteur:  c5maarten [ 29 mei 2018 21:57 ]
Berichttitel:  Re: Werking hydrauliek

Pete schreef:
Volgens mij heb ik hydractive 2.


Een C5 heeft altijd HA3 of HA3+, dus wat je hier verweet klopt niet. Misschien is er iemand uit je omgeving die, bekend is met het systeem en even met je mee wilt kijken?

Auteur:  Pete [ 30 mei 2018 11:46 ]
Berichttitel:  Re: Werking hydrauliek

Het zijn toch bollen die bevestigd zijn aan een schokbreker? Er is wat olielekkage bij de schokbreker linksvoor. Bij welke garage (Rotterdam omgeving) kan ik dat het beste laten checken of gewoon naar de dealer in Rhoon gaan?

Citroën heeft veel nummertjes. Ik heb een C5 PH II en dan ook nog met een bepaald hydractive systeem. Kan ik dan niet via bouwjaar/maand of kenteken vinden?

Auteur:  willy4 [ 30 mei 2018 11:58 ]
Berichttitel:  Re: Werking hydrauliek

als je de 8 laatste cijfers , stuur ik alles door , van wat er op de wagen .
stuur dat door per PB met je mail adres.

Auteur:  JW-C5 [ 30 mei 2018 12:45 ]
Berichttitel:  Re: Werking hydrauliek

Wat jij als "schokbreker" betitelt is de veercilinder. Aan het uiteinde daarvan is de veerbol gemonteerd, en in die veerbol zit de schokdemper.
Zie ook de links naar de beschrijvingen die ik eerder gaf.

Bij een PH2 heeft alleen de V6 en de 2.2 HDi een HA3+ systeem, met drie bollen per as. Alle andere PH2's hebben een HA3 systeem, met alleen bollen op de veercilinders.
Dat is de situatie bij in NL geleverde PH2's. Of dat ook zo is in andere landen, weet ik niet.

Olielekkage bij een voorveerpoot wordt vaak veroorzaakt door een kapotte retourslang. Die kost weinig en is makkelijk te vervangen.

Groet,
JW

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/