Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Achterkant zakt, behalve bij parkeren in hoogste stand
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=19948
Pagina 1 van 2

Auteur:  cbmblom [ 21 apr 2018 10:20 ]
Berichttitel:  Achterkant zakt, behalve bij parkeren in hoogste stand

Beste kenners,

In de week na de terugrit van de wintersport trof ik mijn C5 aan met de billen op de straat. Veel over gelezen in dit mooie forum. Garage (een algemene, maar al jaren klant daar) kan er maar niet achterkomen wat het is.
- het uitlezen met een universele computer levert geen fout melding
- op het verhaal dat het vaak een veercilinders is, meldden ze dat het de versie is met 1 leiding (dus geen aparte retour) en omdat de achterkant in zijn geheel zakt, het dit niet kan zijn.
- uiteindelijk kwamen ze met de suggestie om de BHI unit te vervangen, maar dat is een probleem want die is getelecodeerd. Unit kost 906 ex + arbeid, totaal heel duur.

Nu lees ik op dit forum dat ik argwanend moet zijn. Dus een simpele tip opgevolgd: gymnastieken met de auto. Nou 20 keer alle niveaus doorlopen. Volgende ochtend nog steeds met billen op de straat. Nu heb ik de auto baldadig in de hoogste stand gezet. Na een nacht: staat nog steeds op de hoogste stand......hoe kan dit nou weer?

Dat laatste heb ik nog niet eerder gelezen op dit forum. Graag jullie ideeen waarmee de auto te kampen zou kunnen hebben?

Gr, Kees

Auteur:  JW-C5 [ 21 apr 2018 10:40 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant zakt, behalve bij parkeren in hoogste stand

Wat gebeurt er als je 'm niet in de hoogste stand zet maar in de tussenstand, de verhoogde dus?

En dat er geen retourleiding op de veercilinders zou zitten is niet juist, die zit er wel op.
Kijk maar eens onder de auto, dan zie je op de "lekzak" twee leidingen zitten. Die het dichtst bij de veerbol zit is de retour/lek leiding.

Groet,
JW

Auteur:  boes [ 21 apr 2018 10:43 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant zakt, behalve bij parkeren in hoogste stand

Volgens mij hebben alle type 1 en 2 altijd een retour.
Pas bij type 3 zijn ze gaan werken met een interne retour.
Ergo: Eigenwijs zou ik zeggen dat je gewoon een lekke veercilinder hebt.
Daarvoor zijn er revisie setjes in de handel

Auteur:  JW-C5 [ 21 apr 2018 12:08 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant zakt, behalve bij parkeren in hoogste stand

Dat laatste was ook mijn eerste gedachte. Maar daarbij vroeg ik me dan wel af waarom hij dan niet lekt in de hoogste stand.
Vandaar mijn vraag om dat dan toch even te testen in de tussenstand.

Als het inderdaad een veercilinder is, moet eerst vastgesteld worden welke van de twee de boosdoener is.
Dat kun je dan doen door de retourleidingen los te maken en te kijken bij welke van de twee er LDS komt uit de retouraansluiting op de stof/lekzak.
Uiteraard er wel een goeie opvangbak onder zetten :idea:

Groet,
JW

Auteur:  cbmblom [ 21 apr 2018 12:30 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant zakt, behalve bij parkeren in hoogste stand

Beste allebei,

Ik zie inderdaad 2 leidingen bij de hoes vandaan lopen.

Ik zal vannacht parkeren op 1 stand hoger, in plaats van de allerhoogste stand. Eens zien wat ik morgen aantref. Uiteraard meld ik me dan weer hier.

Dank en groet,

Kees

Auteur:  c5maarten [ 21 apr 2018 15:42 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant zakt, behalve bij parkeren in hoogste stand

Laat de wagen maar eens een nacht in de hoogste stand staan. Gegarandeerd dat de pomp aanslaat als je hem ontgrendeld. Als dit zo is dan is 100% zeker je veercilinder aan een revisie toe.

Auteur:  cbmblom [ 21 apr 2018 15:52 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant zakt, behalve bij parkeren in hoogste stand

Beste C5Maarten,

Als ik er over terugdenk. Sinds de 6 jaar dat ik de C5 heb, hoor je eigenlijk altijd even de pomp als ik hem ontgrendel. Hooguit een millimeter correctie van de hoogte. Maar niet eerder lagen de billen op straat.

Als ik jullie allemaal zo beluister, zeggen eigenlijk de meesten: een veercilinder probleem. Juist dat steunt mij in het idee dat mijn garage niet geschikt is op dit punt de juiste diagnose te stellen (zij willen dus de BHI vervangen).

Ik ben geheel geen expert maar mijn idee was: als een veercilinder lekt, dan zou hij vanuit de hoogste stand toch ook moeten inzakken 's nachts. Net zoals na een nachtje in de normale stand?

Gr,

Kees

Auteur:  willy4 [ 21 apr 2018 15:55 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant zakt, behalve bij parkeren in hoogste stand

dat zegt altijd niets , de cilinder kan op een bepaalde plaats beschadigd zijn.

Auteur:  cbmblom [ 21 apr 2018 15:59 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant zakt, behalve bij parkeren in hoogste stand

Aha, je bedoelt dat bij een hogere stand de afsluitende ring op een goed deel van de zuiger zit? En daarom geen drukverlies heeft? Dat klinkt logisch: bij de meest gebruikte stand is de zuiger versleten en vindt lekkage langs de ring plaats :idea:

Zou het denken jullie? Klinkt plausibel

Auteur:  JW-C5 [ 21 apr 2018 16:44 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant zakt, behalve bij parkeren in hoogste stand

Even voor de zekerheid: dit is een origineel in NL geleverde PH2?
Dan heeft 'ie geen HA3+, dat zat in NL alleen op de Exclusives V6 en 2.2HDi, niet op de twee liter benzine Exclusive.
In het buitenland lag dat anders, daar zijn wel Exlusives met HA3+ geleverd.

Waarom is dat van belang?
Bij een HA3+ is er geen directe verbinding tussen links en rechts, zoals de HA3 dat wél heeft.
Bij die laatste kan er dan LDS van links > rechts en omgekeerd lopen als er een van de veervcilinders een inwendige lekkage heeft. Bij de HA3+ kan dat bij mijn weten niet omdat de klep in het middenblok dan dichtstaat, die is dan niet bekrachtigd.

En eens met Willy4, als er een beschadiging zit op een zuiger, zou het kunnen gebeuren dat de auto in de normale positie wél, maar in de hoge niet inzakt.
Maar zo'n beschadiging zorgt dan ook voor een oneffenheid in de afdichting in de cilinder, dat zou dan ook weer lekkage moeten geven in de hoge stand.

Eerst maar even wat testjes uitvoeren, dan ontdek je wel waar het probleem zit.
Daarbij is de BHI niet uit te sluiten, maar zeker niet de eerste waaraan gedacht moet worden.

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 21 apr 2018 17:33 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant zakt, behalve bij parkeren in hoogste stand

In een CitDoc vond ik dat de elektroklep van de stugheidsregelaar van een HA3+ systeem in onbelaste toestand op soepel staat. Dan is er dus verbinding tussen de veercilinders links en rechts.
Precies andersom dus als wat ik in m'n vorige posting dacht.

Oftewel, het maakt niet uit of je een HA3 of een HA3+ systeem hebt. In stationaire toestand is er altijd verbinding tussen links en rechts, of het zou al moeten zijn dat de klep niet goed zou werken bij een HA3+.
Maar laten we het daar in dit geval niet verder over hebben ;)

Groet,
JW

Auteur:  c5maarten [ 21 apr 2018 18:10 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant zakt, behalve bij parkeren in hoogste stand

cbmblom schreef:
Aha, je bedoelt dat bij een hogere stand de afsluitende ring op een goed deel van de zuiger zit?


Dit bedoelde ik eigenlijk. En met de hoogste stand bedoel ik niet de rijhoogte. Hoogste stand is als hij max omhoog staat en maar 10 km/h mag rijden. Als hij op rijhoogte staat (een stand lager) klopt jouw bevinding dat hij de pomp even laat horen.

Auteur:  cbmblom [ 21 apr 2018 19:53 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant zakt, behalve bij parkeren in hoogste stand

in antwoord op JW-C5, of het HA3 of HA3+ is: ik denk toch HA3. Hierbij een foto (geen bol in het midden?... sorry, ben geen expert). Je meldde iets over een stationaire toestand, bedoel je dan stationair draaiende auto of een toestand zoals geparkeerd zijn?

Ik weet niet of de auto origineel in NL geleverd is. Zou ik dat ergens kunnen terugvinden?

Gr, Kees

Afbeelding

Auteur:  JW-C5 [ 21 apr 2018 23:38 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant zakt, behalve bij parkeren in hoogste stand

Inderdaad geen HA3+, dat kun je ook zien aan de dunne leiding die op de cilinder aangesloten is. Bij een HA3+ is dat een veel dikkere leiding.
En binnen in de auto kun je het zien aan de al-dan-niet aanwezigheid van de sportstand op de knop voor de vering.

Als je de laatste 8 cijfers van de VIN geeft kan ik checken of het een originele NL auto is.
Dat kun je overigens ook zien via het RDW register.

Groet,
JW

Auteur:  cbmblom [ 22 apr 2018 19:57 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant zakt, behalve bij parkeren in hoogste stand

Zoals beloofd een update na een nacht geparkeerd te zijn in 1 stand hoger: vanochtend nog steeds perfect op hoogte! Net als na een nacht geparkeerd in de allerhoogste stand.

Vandaag rondgereden en vanmiddag geparkeerd in de normale stand: nu, 8 uur later, nog geen verlaging aan de achterzijde te zien.

Aankomende nacht staat hij geparkeerd in de normale stand. Eens zien wat we morgenochtend aantreffen.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/