Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=19929
Pagina 5 van 6

Auteur:  H_H [ 12 apr 2018 21:48 ]
Berichttitel:  Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak

Wat een verhaal zeg!! Ik begreep eerder in je verhaal dat er alleen een deuk uit de koker opgevuld moest worden vandaar mijn suggestie voor het “vollassen” Maar dit is toch even andere koek.

Over dat opkrikpunt wat verbogen is: mijn Xantia heeft dat ook en dat komt omdat iemand ooit de krik er niet helemaal zuiver onder heeft geplaatst. Blijkbaar luistert dat nogal nauw. Misschien heeft dat er dus niets mee te maken.
Misschien is de vorige eigenaar gewoon een keer bij wegrijden over een drempel/stoeprand gereden terwijl zijn vrouw per ongeluk haar tas op de omlaag knop had gezet. Is mij ook eens overkomen met als gevolg een afgebroken uitlaatbeugel.

Auteur:  Jokke [ 12 apr 2018 23:40 ]
Berichttitel:  Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak

Ja,zo leek het ook in het begin :lol:
Maar na verdere inspectie bleek wat anders. Ik kan nu geen foto vh krikpunt maken omdat ze daar op blokken staat nu, maar het lijkt me sterk dat dit is gekomen door de laagste stand.dat zou juist een sterk punt moeten zijn dat het gewicht vd auto kan dragen. Het is echt serieus scheef ,zelfs de plastic vd dorpel bolt wat op. Nu ik op alles let viel dat op ;)

Wijze les: koop geen auto zonder volledig ingevuld en afgetekend serviceboekje, en/of facturen!

Auteur:  c5maarten [ 13 apr 2018 11:40 ]
Berichttitel:  Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak

Het serviceboekje wat je hierboven noemt geeft geen garantie..... Beter zou je een aankoopkeuring laten uitvoeren door een andere garage/citroen specialist als je er zelf niet genoeg kijk op hebt.

Auteur:  Jokke [ 13 apr 2018 19:14 ]
Berichttitel:  Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak

Opgelost!!
Afbeelding
Voor: goed gehamerd, zo recht mogelijk, maar geen goed oppervlak voor de rubber, nog te hobbelig en een serieuze deuk naar binnen.

Afbeelding
De ijzeren bus bekleed met een dun laagje rubber met PU epoxy.

Afbeelding
Ijzeren plaat op maat van chassis, met een extra verhoging opgelast waar de grootste deuk zat. Deze heb ik nog aangewerkt met kneedbaar staal (eignlk 2 comp epoxypasta). Deze heb ik ook nog in een ultradun laagje op het chassis gezet,zodat de plaat overal goed draagt en de krachten naar het chassis afgeleid worden en niet op het plaatje inwerken.
De plaat nog in anti roest en zwart gezet alvorens monteren.

Afbeelding
De boel gemonteerd en met aluminium revetten vastgezet. Boorgaten ook eerst met antiroest behandeld. De bouten met 135nM vastgezet zoals JW voorschreef, met blauwe loctite tussen.

Afbeelding
En voila! Recht!
Een serieuze testrit gedaan, vooruit remmen,achteruit remmen, alle putten hier in onze bosweg genomen en terug gecheckt: perfect!

Ik heb zelfs de indruk dat ze beter rijdt. Er is in alle geval minder geluid te horen dan vroeger :smt023

Auteur:  rene hoekstra [ 13 apr 2018 19:17 ]
Berichttitel:  Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak

Keurige oplossing :smt023 , merk je nog verschil met de 1 mm hoogte verschil zoals eerder in het draadje is geschreven of is dit met deze oplossing niet van toepassing?

Auteur:  Jokke [ 13 apr 2018 19:21 ]
Berichttitel:  Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak

Tot hiertoe alleen maar positief verschil gemerkt. Volgens mij stuurde de as niet meer mee voordien. Of die 1mm iets gaat uitmaken zal de tijd moeten uitwijzen denk ik. Er staan ook nieuwe banden op achteraan,dus ik kan het slijtage patroon dan goed in het oog houden.

Ik heb in alle geval al wat uitwijkmaneuvres gedaan, noodstops etc, en ze blijft als een blok op de weg. :smt038

Auteur:  JW-C5 [ 13 apr 2018 19:23 ]
Berichttitel:  Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak

Fraai stukje huisvlijt :smt023

Uit deze, maar ook de eerdere posting maak ik op dat de bout nu weer recht zit, door het midden van de huls. Dat is correct?

Als dat het geval is lijkt het me OK te zijn.
Een poosje mee rijden en dan kijken of alles nog goed zit, ook het moment waarmee die bout vast hoort te zitten. Dat is een nieuwe, originele bout?
Daarvoor moet dan wel eerst de loctite verbroken worden.....

Overigens, heb je nog gecheckt of de andere bouten ook met 135Nm vastzitten?

Groet,
JW

Auteur:  Jokke [ 13 apr 2018 19:29 ]
Berichttitel:  Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak

Yep, de bout zit recht omhoog. Door het hobbelig vlak trok die echter de rubber niet gelijk,vandaar het plaatje. Alle bouten zijn eruit geweest,en terug vast met 135nm en loctite. Het is geen citroen bout, maar gelijkwaardig:10.8 staal,zelfde draad, zelfde lengte,etc. We hebben hier een CentrAuto in de buurt van de haven, 4.5€ voor pakje van 4 :) die doen enkel bouten, en ernaast hydrauliek. Zij kunnen bvb ook voor een prikje hydraulische leidingen persen ter vervanging van de stuurbekrachtiging en vering leidingen. Met betere darm dan origineel :ugeek:

Auteur:  JW-C5 [ 13 apr 2018 20:52 ]
Berichttitel:  Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak

Of de oorspronkelijk bout 10.9 kwaliteit had of gewoon 8.8 weet ik niet. Maar kwaad zal het niet kunnen ;)

Al met al, knap stukkie werk :smt023
Hou in de gaten hoe dat daar blijft zitten.

Overigens, je opmerking
Citaat:
Tot hiertoe alleen maar positief verschil gemerkt. Volgens mij stuurde de as niet meer mee voordien.
snijdt wel hout.
Die afstelling is kritisch, een kleine verandering maakt een boel uit bij het sturen.
Ik schreef dat al eerder, en herhaal daarbij wat BJG ook al vaker schreef: de geometrie van de achteras bepaalt de "rust in de besturing".

Dat merk je bijvoorbeeld ook al bij beginnende slijtage van de ADAL's, bij mijn C5 was het duidelijk voelbaar toen daar nieuwe lagers in zaten.
En die waren alleen maar wat ingelopen, niks scheefstand of zoiets.

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 13 apr 2018 21:14 ]
Berichttitel:  Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak

Ziet er goed uit.

Even voor mijn begrip: Is deze reparatie aan de buitenkant goed zichtbaar?

En dan met name de plaat met de popnagels?

Auteur:  Jokke [ 13 apr 2018 21:38 ]
Berichttitel:  Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak

Ja dat zie je zitten, ik heb het plaatje de chassisbalk doen volgen om plaats genoeg te hebben en de popnagels zeker uit de weg van de rubber te hebben.

Uit een andere hoek:
Afbeelding

Auteur:  willy4 [ 13 apr 2018 21:43 ]
Berichttitel:  Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak

verberg dat dan maar voor de autokeuring , met rutex,maar daar alleen niet smeer daar overal wat van achter.
ik denk dat je anders een probleem gaat krijgen.

Auteur:  Jokke [ 13 apr 2018 21:48 ]
Berichttitel:  Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak

Ja daar had ik ook al aan gedacht Willy. Hij is in december nog geweest. Tegen de winter zet ik die links en rechts in de anti-steenslag en dan valt het niet meer op. En hij hangt toch altijd vol modder :lol:

Auteur:  BJG [ 13 apr 2018 21:53 ]
Berichttitel:  Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak

Ja, vandaar ook de vraag.

Een reparatie met popnagels wordt gezien als ondeugdelijk, dus wordt de hele plaat als roest gezien. En dat rondom de asbevestiging, die niet meer roestschade mag hebben dan 20%.

Auteur:  Jokke [ 13 apr 2018 21:58 ]
Berichttitel:  Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak

Dus vastlassen had beter geweest? In de vliegtuigindustrie zijn popnagels nochtans deugdelijk :lol:
Ik ben er toch in elk geval zeker van dat hij nu deugdelijker is dan voorheen.

Pagina 5 van 6 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/