Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Scheve bus achteraan bij vering en harde knak 
Auteur Bericht
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 832
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Wat een verhaal zeg!! Ik begreep eerder in je verhaal dat er alleen een deuk uit de koker opgevuld moest worden vandaar mijn suggestie voor het “vollassen” Maar dit is toch even andere koek.

Over dat opkrikpunt wat verbogen is: mijn Xantia heeft dat ook en dat komt omdat iemand ooit de krik er niet helemaal zuiver onder heeft geplaatst. Blijkbaar luistert dat nogal nauw. Misschien heeft dat er dus niets mee te maken.
Misschien is de vorige eigenaar gewoon een keer bij wegrijden over een drempel/stoeprand gereden terwijl zijn vrouw per ongeluk haar tas op de omlaag knop had gezet. Is mij ook eens overkomen met als gevolg een afgebroken uitlaatbeugel.

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


12 apr 2018 20:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 21 dec 2015 16:46
Berichten: 254
Auto: C5 2.0A Tourer / 1.8i16V Berline
Opties: GPS
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 186000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Ja,zo leek het ook in het begin :lol:
Maar na verdere inspectie bleek wat anders. Ik kan nu geen foto vh krikpunt maken omdat ze daar op blokken staat nu, maar het lijkt me sterk dat dit is gekomen door de laagste stand.dat zou juist een sterk punt moeten zijn dat het gewicht vd auto kan dragen. Het is echt serieus scheef ,zelfs de plastic vd dorpel bolt wat op. Nu ik op alles let viel dat op ;)

Wijze les: koop geen auto zonder volledig ingevuld en afgetekend serviceboekje, en/of facturen!

_________________
C5 Ph3 Tourer 2.0A - 2008 - 186.000Km
C5 2.2hdi Exclusive Break 220.000km - Overleden, maar paraat voor onderdelen.
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


12 apr 2018 22:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 1804
Auto: Citroen C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10057
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 156000
Kleur: Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Het serviceboekje wat je hierboven noemt geeft geen garantie..... Beter zou je een aankoopkeuring laten uitvoeren door een andere garage/citroen specialist als je er zelf niet genoeg kijk op hebt.

_________________
Citroen C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige 2006
Citroen C3 1.6 E-hdi Collection 2012
Citroen 2cv6 spécial 1986
De ex-en: Citroen C5 Break 2.0 16v LPG-G3 2001,Citroen zx 16v 1997, Citroen 2cv6 1983, Citroen C4 1.6 16v HDI 110 pk Ligne Ambiance 2005, Citroen C2 1.4 i Ligne Prestige 2004


13 apr 2018 10:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 21 dec 2015 16:46
Berichten: 254
Auto: C5 2.0A Tourer / 1.8i16V Berline
Opties: GPS
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 186000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Opgelost!!
Afbeelding
Voor: goed gehamerd, zo recht mogelijk, maar geen goed oppervlak voor de rubber, nog te hobbelig en een serieuze deuk naar binnen.

Afbeelding
De ijzeren bus bekleed met een dun laagje rubber met PU epoxy.

Afbeelding
Ijzeren plaat op maat van chassis, met een extra verhoging opgelast waar de grootste deuk zat. Deze heb ik nog aangewerkt met kneedbaar staal (eignlk 2 comp epoxypasta). Deze heb ik ook nog in een ultradun laagje op het chassis gezet,zodat de plaat overal goed draagt en de krachten naar het chassis afgeleid worden en niet op het plaatje inwerken.
De plaat nog in anti roest en zwart gezet alvorens monteren.

Afbeelding
De boel gemonteerd en met aluminium revetten vastgezet. Boorgaten ook eerst met antiroest behandeld. De bouten met 135nM vastgezet zoals JW voorschreef, met blauwe loctite tussen.

Afbeelding
En voila! Recht!
Een serieuze testrit gedaan, vooruit remmen,achteruit remmen, alle putten hier in onze bosweg genomen en terug gecheckt: perfect!

Ik heb zelfs de indruk dat ze beter rijdt. Er is in alle geval minder geluid te horen dan vroeger :smt023

_________________
C5 Ph3 Tourer 2.0A - 2008 - 186.000Km
C5 2.2hdi Exclusive Break 220.000km - Overleden, maar paraat voor onderdelen.
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


13 apr 2018 18:14
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2015 11:50
Berichten: 592
Woonplaats: 0181
Auto: Citroen C4 Picasso Exclusive.
Opties: Vol automaat, Panoramisch dak, Pdc, Xenon.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Organummer: 11623
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 178.000
Kleur: Gris Aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Keurige oplossing :smt023 , merk je nog verschil met de 1 mm hoogte verschil zoals eerder in het draadje is geschreven of is dit met deze oplossing niet van toepassing?

_________________
Citroen C4 Picasso Exclusive.


13 apr 2018 18:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 21 dec 2015 16:46
Berichten: 254
Auto: C5 2.0A Tourer / 1.8i16V Berline
Opties: GPS
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 186000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Tot hiertoe alleen maar positief verschil gemerkt. Volgens mij stuurde de as niet meer mee voordien. Of die 1mm iets gaat uitmaken zal de tijd moeten uitwijzen denk ik. Er staan ook nieuwe banden op achteraan,dus ik kan het slijtage patroon dan goed in het oog houden.

Ik heb in alle geval al wat uitwijkmaneuvres gedaan, noodstops etc, en ze blijft als een blok op de weg. :smt038

_________________
C5 Ph3 Tourer 2.0A - 2008 - 186.000Km
C5 2.2hdi Exclusive Break 220.000km - Overleden, maar paraat voor onderdelen.
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


13 apr 2018 18:21
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 15745
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Fraai stukje huisvlijt :smt023

Uit deze, maar ook de eerdere posting maak ik op dat de bout nu weer recht zit, door het midden van de huls. Dat is correct?

Als dat het geval is lijkt het me OK te zijn.
Een poosje mee rijden en dan kijken of alles nog goed zit, ook het moment waarmee die bout vast hoort te zitten. Dat is een nieuwe, originele bout?
Daarvoor moet dan wel eerst de loctite verbroken worden.....

Overigens, heb je nog gecheckt of de andere bouten ook met 135Nm vastzitten?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


13 apr 2018 18:23
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 21 dec 2015 16:46
Berichten: 254
Auto: C5 2.0A Tourer / 1.8i16V Berline
Opties: GPS
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 186000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Yep, de bout zit recht omhoog. Door het hobbelig vlak trok die echter de rubber niet gelijk,vandaar het plaatje. Alle bouten zijn eruit geweest,en terug vast met 135nm en loctite. Het is geen citroen bout, maar gelijkwaardig:10.8 staal,zelfde draad, zelfde lengte,etc. We hebben hier een CentrAuto in de buurt van de haven, 4.5€ voor pakje van 4 :) die doen enkel bouten, en ernaast hydrauliek. Zij kunnen bvb ook voor een prikje hydraulische leidingen persen ter vervanging van de stuurbekrachtiging en vering leidingen. Met betere darm dan origineel :ugeek:

_________________
C5 Ph3 Tourer 2.0A - 2008 - 186.000Km
C5 2.2hdi Exclusive Break 220.000km - Overleden, maar paraat voor onderdelen.
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


13 apr 2018 18:29
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 15745
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Of de oorspronkelijk bout 10.9 kwaliteit had of gewoon 8.8 weet ik niet. Maar kwaad zal het niet kunnen ;)

Al met al, knap stukkie werk :smt023
Hou in de gaten hoe dat daar blijft zitten.

Overigens, je opmerking
Citaat:
Tot hiertoe alleen maar positief verschil gemerkt. Volgens mij stuurde de as niet meer mee voordien.
snijdt wel hout.
Die afstelling is kritisch, een kleine verandering maakt een boel uit bij het sturen.
Ik schreef dat al eerder, en herhaal daarbij wat BJG ook al vaker schreef: de geometrie van de achteras bepaalt de "rust in de besturing".

Dat merk je bijvoorbeeld ook al bij beginnende slijtage van de ADAL's, bij mijn C5 was het duidelijk voelbaar toen daar nieuwe lagers in zaten.
En die waren alleen maar wat ingelopen, niks scheefstand of zoiets.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


13 apr 2018 19:52
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6704
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Ziet er goed uit.

Even voor mijn begrip: Is deze reparatie aan de buitenkant goed zichtbaar?

En dan met name de plaat met de popnagels?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, E-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


13 apr 2018 20:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 21 dec 2015 16:46
Berichten: 254
Auto: C5 2.0A Tourer / 1.8i16V Berline
Opties: GPS
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 186000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Ja dat zie je zitten, ik heb het plaatje de chassisbalk doen volgen om plaats genoeg te hebben en de popnagels zeker uit de weg van de rubber te hebben.

Uit een andere hoek:
Afbeelding

_________________
C5 Ph3 Tourer 2.0A - 2008 - 186.000Km
C5 2.2hdi Exclusive Break 220.000km - Overleden, maar paraat voor onderdelen.
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


13 apr 2018 20:38
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 10873
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
verberg dat dan maar voor de autokeuring , met rutex,maar daar alleen niet smeer daar overal wat van achter.
ik denk dat je anders een probleem gaat krijgen.


13 apr 2018 20:43
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 21 dec 2015 16:46
Berichten: 254
Auto: C5 2.0A Tourer / 1.8i16V Berline
Opties: GPS
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 186000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Ja daar had ik ook al aan gedacht Willy. Hij is in december nog geweest. Tegen de winter zet ik die links en rechts in de anti-steenslag en dan valt het niet meer op. En hij hangt toch altijd vol modder :lol:

_________________
C5 Ph3 Tourer 2.0A - 2008 - 186.000Km
C5 2.2hdi Exclusive Break 220.000km - Overleden, maar paraat voor onderdelen.
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


13 apr 2018 20:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6704
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Ja, vandaar ook de vraag.

Een reparatie met popnagels wordt gezien als ondeugdelijk, dus wordt de hele plaat als roest gezien. En dat rondom de asbevestiging, die niet meer roestschade mag hebben dan 20%.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, E-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


13 apr 2018 20:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 21 dec 2015 16:46
Berichten: 254
Auto: C5 2.0A Tourer / 1.8i16V Berline
Opties: GPS
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 186000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Dus vastlassen had beter geweest? In de vliegtuigindustrie zijn popnagels nochtans deugdelijk :lol:
Ik ben er toch in elk geval zeker van dat hij nu deugdelijker is dan voorheen.

_________________
C5 Ph3 Tourer 2.0A - 2008 - 186.000Km
C5 2.2hdi Exclusive Break 220.000km - Overleden, maar paraat voor onderdelen.
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


13 apr 2018 20:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: