Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


Citroen specialist Fokker

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Scheve bus achteraan bij vering en harde knak 
Auteur Bericht
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15278
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Op je eerdere vraag over hoe dat bevestigd zit, laat dit plaatje dat zien:
Bijlage:
bevestiging achterbrug.jpg

Oftewel: inderdaad in een moer die in de carrosserie zit.

Als die bout dan krom is, vrees ik dat er meer aan de hand is :cry:
Ben benieuwd hoe BJG hier tegenaan kijkt

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 apr 2018 21:14
Profiel
Online
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 21 dec 2015 17:46
Berichten: 179
Auto: C5 2.2 Hdi Break Exclusive / 1.8i16V
Opties: GPS/leder
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09587CJ
kilometerstand: 210000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Ik ga morgen eens proberen die bus eraf te laten en een gewone bout in het gat draaien om te kijken of die al dan niet rechtstaat. En zoal jullie aangeven, eens goed de andere bevestigingspunten bekijken. Ik heb me gefocussed op de linkerkant, maar zoals Willy zegt, er zijn 4 bouten, dus misschien is er rechts ook wel iets mis...

_________________
C5 Break 2.2Hdi Exclusive 2003 - 220.000km
C5 Berline 1.8i 16V SX 2003 - LPG - 206.000km
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


10 apr 2018 21:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 10563
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
voor het goed te weten moet er eigenlijk de achteras gedemonteerd worden en er dan bouten er in gedraaid worden en dan gemeten.
omdat de draad van de bout niet meer loodrecht op het chassis staat.


10 apr 2018 21:37
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15278
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Zekers, dat zou veeel info opleveren.
Maar het demonteren van de achteras is een mega klus, en al helemaal als er een HA3+ vering onder zit zoals bij deze C5.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 apr 2018 21:41
Profiel
Online
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 21 dec 2015 17:46
Berichten: 179
Auto: C5 2.2 Hdi Break Exclusive / 1.8i16V
Opties: GPS/leder
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09587CJ
kilometerstand: 210000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Inderdaad ... 6 Bollen... Leuk rijden,maar iets minder leuk achterassen demonteren :)

_________________
C5 Break 2.2Hdi Exclusive 2003 - 220.000km
C5 Berline 1.8i 16V SX 2003 - LPG - 206.000km
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


10 apr 2018 21:45
Profiel
Online
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 21 dec 2015 17:46
Berichten: 179
Auto: C5 2.2 Hdi Break Exclusive / 1.8i16V
Opties: GPS/leder
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09587CJ
kilometerstand: 210000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Update :cit4
Net langs de citroen dealer gereden. Hij is even op de brug geweest. De monteur vermoedt dat enkel de rubber geraakt is, maar om een achteras te demonteren/monteren rekenen zij 1,5 werkdag (a 70€/u) :smt088 das herstelling/stukken nog niet meegerekend. Dat was te verwachten.

Het is duidelijk de ijzeren bus die het "knak" geluid maakt door tegen de achtertrein te komen. Gisterenavond de heleboel eens goed ingevet, en vandaag geen "KNAK" geluid tijdens het rijden te horen. Het is dus wel degelijk dat punt dat het geluid veroorzaakt. De andere punten zien er allemaal nog OK uit, en de monteur kon zo direct geen andere dingen zien, anders dan de rubber... Het kan nog altijd zijn dat het chassis ook is vervormd, maar dat is pas te zien als de as er onderuit is.

Nog een vraag: Kan ik de ontvangende moer ergens zien? Is dat vanuit de koffer of iets dergelijke te zien als de bekleding eraf is?

_________________
C5 Break 2.2Hdi Exclusive 2003 - 220.000km
C5 Berline 1.8i 16V SX 2003 - LPG - 206.000km
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


11 apr 2018 10:12
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15278
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Je laatste vraag: als ik naar het plaatje kijk dat ik in m'n laatste posting zette, zie je bij #4 hoe dat zit.
Die moer lijkt opgesloten te zitten in een holte. En daaronder zit een bus die stevigheid geeft tussen twee plaatdelen van het chassis.
Vanaf de onderkant wordt vervolgens dat rubber vastgezet met die lange bout.

Vraag: wat vond de monteur van deze situatie? Kun je er zo veilig mee verder rijden?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


11 apr 2018 10:50
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 10563
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
tel contact gehad , het is zeer waarschijnlijk dat de draad in het chassis is scheef komen te zitten tijdens een aanrijding.


11 apr 2018 11:33
Profiel
Online
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 21 dec 2015 17:46
Berichten: 179
Auto: C5 2.2 Hdi Break Exclusive / 1.8i16V
Opties: GPS/leder
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09587CJ
kilometerstand: 210000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Ik ga op aanraden van Willy de achtertrein laten zakken, en proberen de moer terug recht te krijgen. Wordt vervolgd!

Wederom dank Willy!

_________________
C5 Break 2.2Hdi Exclusive 2003 - 220.000km
C5 Berline 1.8i 16V SX 2003 - LPG - 206.000km
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


11 apr 2018 12:02
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15278
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Kijk nog eens naar dat plaatje bovenaan deze pagina.
Dan zie je dat de moer zelf nooit alleen scheef kan komen te zitten, dan zou het hele gedeelte daaronder, incl. die bus ook scheefgedrukt moeten zijn. En dan praat je over een zware vervorming van die bevestiging.

En kijk nog eens naar je foto van die kromme bout.
Die is ergens halverwege verbogen, niet in het gedeelte dat via de bus in de moer komt.
Bedenk je daarbij ook dat dit niet zomaar een dun boutje is, dit is een M12 bout met een lengte van 150 mm.
Daar moet dus een enorme kracht op gestaan hebben om die te verbuigen :o

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


11 apr 2018 12:24
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15278
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Ik vond nog een IR Klapperen van achterwielophanging op slechte wegen
Daarin staat:
Citaat:
1. HERKOMST
Mogelijke oorzaak: De achterwielophanging is niet stevig genoeg aan de carrosserie bevestigd.
Vanaf OPR-nr. 9937: Het aanhaalmoment waarmee de vier bouten van de achterwielophanging aan de carrosserie zijn bevestigd, moet 13.5 +/-1.1 daNm zijn in plaats van 11.5 daNm zoals voorheen.
2. AFTER-SALES-INTERVENTIE
Draai de vier bouten waarmee de achterwielophanging aan de carrosserie is bevestigd vast met 13.5 +/-1.1 daNm.


Dat is dus niet de oorzaak van jouw probleem.
Maar bij het opnieuw vastzetten zou dat 20 Nm hogere aanhaalmoment van 135 Nm gebruikt moeten worden.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


11 apr 2018 12:55
Profiel
Online
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 21 dec 2015 17:46
Berichten: 179
Auto: C5 2.2 Hdi Break Exclusive / 1.8i16V
Opties: GPS/leder
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09587CJ
kilometerstand: 210000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Ha bedankt! Ik rijd wel veel op slechte weg, ik woon in het bos en de enige wegen hier zijn zandwegen vol putten.
De bout is inderdaad verbogen net boven de rubber/ onder het chassis.

De enige manier om het deftig te bekijken is de achtertrein laten zakken ,dus dat ga ik maar even doen. Hopelijk dan duidelijkheid!

Alvast bedankt voor de input iedereen

_________________
C5 Break 2.2Hdi Exclusive 2003 - 220.000km
C5 Berline 1.8i 16V SX 2003 - LPG - 206.000km
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


11 apr 2018 13:03
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 10563
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Daar moet dus een enorme kracht op gestaan hebben om die te verbuigen :o

is tegen iets tegen gereden.


11 apr 2018 13:26
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15278
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Ik zit nog eens te kijken naar de plaatjes op pagina 1, om te zien of ik kan ontdekken naar welke kant het eea scheef gedrukt is.
Het gaat dus om de voorste bevestiging aan de linkerkant, begrijp ik.
Maar op die foto kan ik niet zien naar welke kant het dan scheef zit. Is dat naar voren, of (schuin) naar binnen? Naar welke kant was die bout krom?

Die info geeft enige richting in de analyse wat er gebeurd zou kunnen zijn.
Maar ook waar je verder naar moet kijken, ik kan me niet voorstellen dat dit het enige is dat krom geraakt is......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


11 apr 2018 16:18
Profiel
Online
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 21 dec 2015 17:46
Berichten: 179
Auto: C5 2.2 Hdi Break Exclusive / 1.8i16V
Opties: GPS/leder
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09587CJ
kilometerstand: 210000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak
Mega update.

De achteras ligt eraf (langer bezig geweest met plastic en uitlaat te verwijderen dan achtertrein,maar kom).
Het is nu duidelijk dat het chassis zelf vervormd is. De bout zit schuin 'van voor naar achter', de kop dus verder naar achter alsof ergens overgereden is. De rubber in de as is eigenlijk nog goed.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de foto is het niet zo duidelijk, maar het chassis heeft aan het boutgat een bult,en tegenover een deuk, met als gevolg dat de bout en ijzeren bus scheeftrekt. Proberen rechtkloppen heeft niet geholpen. Ik durf ook niet volledig doorslaan om de moer bevestiging niet af te breken.

Zou een stalen plaatje over de bluts misschien een oplossing zijn? Of een op dikte geslepen grote 'rondel' tussen de ijzeren bus en as?

Of nog betere ideeën ??

Alvast dank!

_________________
C5 Break 2.2Hdi Exclusive 2003 - 220.000km
C5 Berline 1.8i 16V SX 2003 - LPG - 206.000km
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


11 apr 2018 19:05
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: