Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=19872
Pagina 1 van 1

Auteur:  slambr [ 20 maart 2018 16:08 ]
Berichttitel:  Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard

Op het ogenblik is mijn vering te hard. Het lijkt op een DS waar de vering iets te hoog is afgesteld, je kan wel rijden maar het schommelt teveel heen en weer.
Ik heb met mijn Lexia een storing op de Suspension ECU - P05D2."Permanent Fault- No communication with the steering wheel angle sensor. incorrect value recieved" uitgelezen.
De auto heeft gewone vering dus geen hydractive maar wel met ESP.
Mijn auto heeft VIN:vf7re9hzc76732810

Ik heb eerder hetzelfde gehad en die toen opgelost door een nieuwe COM2000 unit te plaatsen. Na inregelen van de stuurhoek sensor werkte de vering weer naar behoren. Na acht maanden was het probleem van de harde vering terug en ook de foutmelding P05D2. De COM2000 teruggebracht maar met een nieuwe COM nog steeds hetzelfde probleem. Balen dus want nu heb ik twee goed werkende COM units.

Ik denk dat het nu ligt aan de bedrading/CAN netwerk tussen de stuurhoeksensor en de Suspension ECU. Dit is namelijk precies wat de foutmelding zegt.
Bij de dealer geweest maar die zegt dat alle C5's deze fout code hebben en dat het dus ergens anders moet liggen. Voorstelt om de achtervering uit elkaar te halen en alle fysieke onderdelen te controleren.
Wie heeft een idee waardoor de foutmelding veroorzaakt wordt? Ik heb namelijk het idee dat als de communicatie weer op gang komt mijn auto weer normaal zal veren.
Wie heeft hier ervaring mee?

Auteur:  willy4 [ 20 maart 2018 16:56 ]
Berichttitel:  Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard

is de stuurhoek sensor terug gekalibreerd?

Auteur:  BJG [ 20 maart 2018 17:07 ]
Berichttitel:  Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard

Heb je een HA3 of een HA 3+ met sportknop tussen de voorstoelen?

Auteur:  JW-C5 [ 20 maart 2018 17:40 ]
Berichttitel:  Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard

Via de VIN: inderdaad een gewone HA3, geen plus.

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 20 maart 2018 18:57 ]
Berichttitel:  Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard

In dat geval heeft de fout mbt stuurhoeksensor geen invloed op het veergedrag, en zou ik kijken wat er mechanisch mis is.

Veert hij voor of achter stug, of beide?

L of R

Dat is met enig proberen (induwen) vast te voelen.

Auteur:  willy4 [ 20 maart 2018 18:59 ]
Berichttitel:  Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard

weer wat bijgeleerd :smt023

Auteur:  slambr [ 21 maart 2018 16:34 ]
Berichttitel:  Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard

Dit is wat ik vaker hoor "De stuurhoek sensor heeft niets te maken met de vering" .
Wat ik dan alleen niet begrijp is waarom de vering ECU klaagt dat ie de stuurhoek sensor niet kan zien.
Het lijkt mij dat de melding er niet voor niets is. En eerdere ervaring heeft mij geleerd dat het wel degelijk met elkaar lijkt te maken te hebben.
Stuiterende C5 --> nieuwe stuurhoek sensor + inlezen --> C5 glijdt weer over de weg.......

Als ik kijk in document C5II-D4EA7FP0 principle of operation Hydractive Suspension dan is het inderdaad zo dat de stuurhoeksensor er niet op voorkomt. Blijft de vraag waarom klaagt de Vering ECU er dan over? Het zou volgens de documentatie niet eens van het bestaan van een stuurhoeksensor af moeten weten.

Kijk je bij Hydractive 3+ dan zie ik wel melding van de stuurhoek sensor alleen in haakjes erachter staat er (vehicle not equipped with ESP). Voorzover ik kan zien heb ik wel ESP.

Nu blijft mijn vraag staan. Hoe komt een signaal van de Vering ECU naar de stuurhoeksensor? En waarom klaagt de ECU erover als dit niet lukt?

Auteur:  slambr [ 21 maart 2018 16:42 ]
Berichttitel:  Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard

Om de vraag van BJG te beantwoorden.

Veert hij voor of achter stug, of beide? L of R

Het is bij lage snelheden ( < 50 a 60 km) dat de auto veert alsof het te hoog op zijn poten staat. Duiken over drempels en een stuiterende gevoel. Dit is nog wel voelbaar bij hogere snelheden maar iets minder.

Als je bij een DS de verbindings stangen tussen torsiestang en hoogtemeters ietjes draait dan gaat DS iets omhoog en dan krijg je hetzelfde effect.

De C5 denkt zelf mee en verandert de hoogtes. Hier gaat iets mis.
Mogelijk oorzaken naar mijn idee:
- Hoogteregelaars zijn stuk
- communicatie tussen hoogte regelaar en vering ECU stuk of verwarrend
- vering ECU zelf in de war
- snelheids meting komt niet door uit 1320 Motor ECU
- iets anders.

Auteur:  BJG [ 21 maart 2018 17:51 ]
Berichttitel:  Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard

slambr schreef:
Nu blijft mijn vraag staan. Hoe komt een signaal van de Vering ECU naar de stuurhoeksensor? En waarom klaagt de ECU erover als dit niet lukt?


HA3 kan de stugheid van de vering niet veranderen omdat hij geen stugheidsregelaar heeft. Hij reageert dus ook niet op stuurbeweging. Het stuurhoeksignaal wordt dan ook niet door de BSI doorgegeven aan de vering. Vandaar de foutcode, dit is normaal bij HA3.

HA3 is een mechanisch systeem, de stugheid kan alleen veranderen door een onjuiste de hoogte, slechte ADALS of veerbollen/veercilinders.

Controleer eens de wagenhoogte, staat deze wel goed?
HA3 doet wel iets met snelheid, hij laat de wagen zakken bij hogere snelheid.

Auteur:  H_H [ 21 maart 2018 23:45 ]
Berichttitel:  Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard

Is dat ook de reden waarom rotte adals minder snel opgemerkt worden bij HA3+ ? Even afgezien van ‘bmw stand achtewielen en piepen en kraken bij drempels)

Auteur:  JW-C5 [ 21 maart 2018 23:54 ]
Berichttitel:  Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard

Bij mijn C5 met HA3+ merkte ik de beginnende speling van de ADAL's aan het stuur- en rijgedrag.
Toenemende zijwind gevoeligheid, en afnemende scherpte en precisie bij lange snelle bochten waren voor mij de reden daar wat aan te doen.

Na vervanging van de ADAL's, die wel lichte inslijtsporen hadden, maar nog lang niet zover weg/kapot waren dat je iets van "BMW-stand" van de achterwielen kon zien, was dat weer helemaal in orde :smt023

Groet,
JW

Auteur:  slambr [ 25 maart 2018 17:43 ]
Berichttitel:  Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard

Bedankt voor de uitleg over waarom ik een fout P05D2 krijg. Mijn gevoel dat het helemaal niet klopte lijkt te zijn bevestigd. Het was wel beter geweest als de ontwikkelaars alleen relevante foutmeldingen zouden geven. Als je nergens vanuit kan gaan wordt het toch moeilijker om een storing op te lossen.

Ik heb van de weekeinde de achtervering gecontroleerd en de ADALs kunnen op termijn wel vervangen worden. De auto heeft nu 260000 km gelopen. Allicht dat dat gaat helpen.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/