Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Weer een vering probleem...
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=19571
Pagina 1 van 2

Auteur:  Friso01 [ 04 dec 2017 23:30 ]
Berichttitel:  Weer een vering probleem...

Hallo beste mensen,

Ik weet dat er veel draadjes zijn over dit probleem alleen voor mijn voor gevoel sluit mijn probleem hierbij niet helemaal aan. Daarom zou ik graag wat advies willen hierover.

Het volgende is gebeurd, mijn vrouw rijdt vd week met de C5 1.6 HDI uit 2006 met een paar vriendinnen naar een kerstmarkt. Op de terugweg merkt ze dat de C5 achter door zijn hoeven is gezakt desondanks dat weet ze thuis te komen. Vervolgens heb ik binnen geprobeerd de auto op de hoogste stand te brengen waarbij er niets gebeurde ook niet in het display, dus geen enkele melding. Een foutmelding geeft ie niet, de 40 A Maxi zekering lag er wel uit. Vervolgens de pomp eruit gehaald, en even getest op de accu. Hij draaide wel, maar wel onregelmatig naar mijn idee. De pomp uit elkaar gesleuteld en de rotor en de koolborstels waren ingelopen dus alles weer enigszins gangbaar en schoon gemaakt. Vandaag weer op de accu getest, nu draaide hij iets beter maar dat kwam ook omdat er geen druk meer zat op de pomp. Vanavond het hele zwikje weer gemonteerd en wat denk je...precies niets.

Ik heb nog geen nieuwe hoogteregelaars gemonteerd wel heb ik ze even heen en weer gedraaid door de stangetjes los te hale zowel voor als achter.
Ik heb hem niet uitgelezen, heb de software Lexia wel hier liggen krijg hem alleen (nog) niet geinstalleerd, maar hij geeft geen foutmelding dus vraag me even af of dat iets oplevert..
Ik vermoed dat de computer BHI is overleden. Is dit te testen?

Wat denken jullie?

Groet

Auteur:  willy4 [ 05 dec 2017 00:13 ]
Berichttitel:  Re: Weer een vering probleem...

als ik het nu begrijp maakt hij nu geen druk meer?
als dat zo is heb je al 0,5 bar druk op het tankje gezet.

Auteur:  Friso01 [ 05 dec 2017 00:17 ]
Berichttitel:  Re: Weer een vering probleem...

Ik heb wel druk op het reservoir gezet desondanks heeft de pomp er geen zin an.
Ik hoor de pomp ook niet draaien, als de deur open gaat of wanneer de motor draait geen verschil.

Auteur:  willy4 [ 05 dec 2017 00:27 ]
Berichttitel:  Re: Weer een vering probleem...

heb je spanning tussen de 2 dikke draden aan de pomp.
zo niet heb je de maxi zekering nagezien.

Auteur:  willy4 [ 05 dec 2017 00:29 ]
Berichttitel:  Re: Weer een vering probleem...

ook moet je spanning hebben op de dunne draad aan de pomp.

Auteur:  Friso01 [ 05 dec 2017 17:33 ]
Berichttitel:  Re: Weer een vering probleem...

Net weer bezig geweest, en ik krijg wel spanning op de rose draad op de pomp, maar alleen als hij wordt bediend, dus als de deur opengaat of iets dergelijks. Op de dunne draad gebeurt niets. Ik probeer me even voor te stellen hoe een en ander werkt, want ik zou verwachten als er spanning op de dikke draden op de pomp komt te staan dan zou de pomp het moeten doen. Wat stuurt de dunne draad hieraan?
Ik heb een keer gezien dat er rook van de pomp afkwam was een 1/2 jaartje terug toen heb ik de heilige antonius nog geraadpleegd helaas heeft hij me niet kunnen behoeden voor dit onheil.
Gaat steeds meer richting computer naar mijn idee....??

Auteur:  willy4 [ 05 dec 2017 19:18 ]
Berichttitel:  Re: Weer een vering probleem...

willy4 schreef:
ook moet je spanning hebben op de dunne draad aan de pomp.

de dunne draad stuurt de pomp.en lees hem is uit.

Auteur:  Friso01 [ 05 dec 2017 19:21 ]
Berichttitel:  Re: Weer een vering probleem...

Enig idee hoeveel spanning hier op moet staan? En als hier geen spanning op komt welke conclusie mag ik dan trekken.
Overigens bedankt voor het meedenken :smt023

Auteur:  willy4 [ 05 dec 2017 19:26 ]
Berichttitel:  Re: Weer een vering probleem...

12v . en dat je hem moet uitlezen.

Auteur:  Friso01 [ 05 dec 2017 19:32 ]
Berichttitel:  Re: Weer een vering probleem...

ok, ik ben al bezig om Lexia softwaren op mijn "nieuwe" laptop te zetten, wordt vervolgd.

Auteur:  JW-C5 [ 05 dec 2017 19:57 ]
Berichttitel:  Re: Weer een vering probleem...

Friso01 schreef:
Net weer bezig geweest, en ik krijg wel spanning op de rose draad op de pomp, maar alleen als hij wordt bediend, dus als de deur opengaat of iets dergelijks. Op de dunne draad gebeurt niets. Ik probeer me even voor te stellen hoe een en ander werkt, want ik zou verwachten als er spanning op de dikke draden op de pomp komt te staan dan zou de pomp het moeten doen. Wat stuurt de dunne draad hieraan?
....


Als ik het goed heb zitten er twee stekkers op de pomp.
De ene, met twee dikkere draden zorgt voor de 12V voeding. De plus zou dan die roze moeten zijn, maar ik dacht dat die permanent spanning had, niet alleen als de pomp geactiveerd moet worden.
De tweede stekker heeft een enkele draad, die zorgt voor de aansturing van de elektronica in de pomp. Als die spanning krijgt zorgt die elektronica ervoor dat de 12V echt op de pompmotor komt en dat hij gaat lopen.

Ik zal straks het schema even opzoeken in SEDRE, ter bevestiging hiervan.
Daarbij zou het handig zijn als je even de laatste 8 cijfers van je VIN post, dat is wat makkelijker zoeken ;)

Groet,
JW

Auteur:  Friso01 [ 05 dec 2017 20:26 ]
Berichttitel:  Re: Weer een vering probleem...

Top, Chassis nr 76784756

Die 2 dikke kabels had ik inderdaad al gezien. Er staat geen constante spanning op alleen wanneer je de auto afsluit of het portier opent dat is wat ie bij mij doet. Dat is trouwens snel te testen bij het bruine relaisblok rechtsachter de veerpoot.

alvast bedankt,

Auteur:  JW-C5 [ 05 dec 2017 22:12 ]
Berichttitel:  Re: Weer een vering probleem...

Zó ziet het schema er uit van de HA van jouw C5:
Bijlage:
Schema HA DV6.jpg


Het relais 1704, dat boven je rechter wielkuip zit, stuurt de voeding van de pomp 7739 aan.
Die krijgt z'n gedetailleerde aansturing uit de veercomputer 7715.

De voeding via/van het relais komt op B7740 vanuit de BSM/PSF1 op punt 8.
De spoel van het relais wordt aangestuurd vanuit de BSI, op punt X774.
Dat zorgt dan kennelijk niet voor een constante plus naar de motor, maar "voorwaardelijk" op hoofdtaken.
De gedetailleerde info naar de pomp komt dan via draad 7780 van de veercomputer 7715, daar zie je ook de hoogteregelaars 7702 en 7703 aan gekoppeld.
Hoe hoog die aanstuurspanning via 7780 vanaf de veercomputer naar de elektronica in de pomp 7739 is, kan ik niet zien. Dat zou dan 12V kunnen zijn, zoals Willy schreef, maar het zou ook 5V kunnen zijn zoals dat tussen andere computers veelal gebeurt.

Groet,
JW

Auteur:  Friso01 [ 06 dec 2017 18:24 ]
Berichttitel:  Re: Weer een vering probleem...

Bedankt voor het schema :smt023 .

Zojuist de Lexia eraan gehangen. Hij gaf hierbij 3 storingen aan: de eerste betrof een permanente storing aan een stuurhoeksensor, die ik kan ik niet plaatsen, de 2e permanente storing was de achterste hoogteregelaar, de laatste was geen communicatie mogelijk met de BSI, ik had wel de schakeldraad los liggen dus vermoed dat dat daar mee te maken had. Ik probeer het vanavond nogmaals met de kabel gemonteerd.
Wat wel opvallend is dat er een hoogteregeling niets doet volgens Lexia en dat er een zekering van de pomp kapot was, misschien twee los van elkaar liggende defecten. Ik ga nu 2x hoogteregelaars bestellen en kijken wat ie doet.

Auteur:  JW-C5 [ 06 dec 2017 18:38 ]
Berichttitel:  Re: Weer een vering probleem...

Die stuurhoeksensor komt bij bijna iedereen tevoorschijn als je 'm aan de Lexia hangt. Even niks van aantrekken, voorlopig.
Eerst die andere zaken aanpakken, dan verder kijken.

Overigens, vanwaar twee hoogteregelaars bestellen?
Ze gaan zelden kapot, of krijg je de tweede voor de halve prijs ;)

Groet,
JW

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/