Auteur |
Bericht |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10661
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Comfort bollen
Mijn zon heeft ze onlangs nog gezet op een xantia
|
12 mei 2017 07:15 |
|
|
Smultie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 14 dec 2010 10:29 Berichten: 108
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF 138
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 144000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: Comfort bollen
Roman schreef: Mijn zon heeft ze onlangs nog gezet op een xantia Is dat niet warm, een eigen zon?
|
12 mei 2017 07:43 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10661
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Comfort bollen
Moet zoon zijn..
|
12 mei 2017 08:06 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Comfort bollen
H_H schreef: blij te horen want ik denk er over om deze zomer ook CB’s er onder te zetten. Ik vind HA3+ toch net wat minder comfortabel dan HA3 (eigenlijk gewoon veel minder comfortabel) Er zitten trouwens wel meer bollen in maar alleen de vier die direct op de veerpoten zitten hoeven vervangen te worden.
Merkwaardig verhaal. Als je meer comfort wil bij een HA is de verstandigste zet om de middenbollen meer druk te geven. Alle ingrepen op de bollen op de hoeken tasten het stugge veringsdeel aan. Het geheim van HA is nu juist: Comfortabel als het kan, stug als het moet. Met "comfortbollen" op de hoeken maak je het ding ook comfortabel als dat niet moet en te comfortabel in normale omstandigheden. Zoals een Amerikaanse dweil. Het effect van comfortbollen op de hoeken zal in de eerste plaats te merken zijn aan doorslaan op verkeersdrempels. Met meer gas in de middenbollen heb je dat probleem niet.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
12 mei 2017 11:03 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Comfort bollen
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
12 mei 2017 11:22 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Comfort bollen
En dat is kennelijk nodig. Nog steeds teveel mensen die niet begrijpen hoe dat schitterende systeem eigenlijk werkt.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
12 mei 2017 11:26 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Comfort bollen
ik rij vooraan ook met comfortbollen en toch is dat zo
|
12 mei 2017 11:29 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Comfort bollen
Precies, dat mag hoor Net als bij banden, sommige maken andere keuze , ook dat mag ....
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
12 mei 2017 11:32 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Comfort bollen
Maar bij een HA3 lukt je dat niet. Enkel bij de HA3+ kun je de middenbollen harder laten opblazen.
Ook op de D-modellen, en eigenlijk alles totdat het HA systeem kwam, kun je comfortabeler noemen. Nooit iets gemerkt van dweilgedrag.....
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
12 mei 2017 11:33 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Comfort bollen
Dweilgedrag is wel op te wekken bij een HA3+ met cb's , maar dan moet je de auto echt zwaar beladen .... Gelukkig is dat prima aan te passen met de sportknop , voor mij nooit een reden geweest om er geen cb's onder te zetten voor die ene keer in de zoveel jaar dat dit voorkomt, maar daar denkt iedereen anders over. Dat mag , maar roepen dat je dan het mooie systeem niet begrijpt gaat mij te ver , dan moet je alles via het boekje doen , ook niet zelf gaan " klooien & beunen " aan de auto, etc etc ... Nee hoor , onzin Ik vind CB's een uitkomst onder moderne Citroenen die wat veercomfort missen tov de oudjes. Onder de CX zie ik het nut niet, maar de Xantia heeft ze mooi wel weer , net als m'n C5'jes dat hadden. Uitzondering is de C5-3 HP , die veert uitstekend !! Is natuurlijk allemaal persoonlijk en een kwestie van smaak ......
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
12 mei 2017 11:43 |
|
|
grun
V.I.P.
Geregistreerd: 07 maart 2017 07:14 Berichten: 69 Woonplaats: Groningen
Auto: C5 Break 1.8-16v Ligne Prestige
Opties: vaste trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09473CJ
Productienummer: 10339
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 240000
Kleur: EYPC gris fulminator
Naar boven
|
Re: Comfort bollen
Ik ken JanSr niet, maar het lijkt me een nuchter figuur die met beide benen op de grond staat. JanSr laat zich niet gek maken. Ik heb al zijn reacties gelezen over dit onderwerp, ook in het draadje 'comfortbollen' en als ik het goed begrepen heb, is zijn standpunt: laat het aan de C5 zelf over, die weet het het beste. Zacht als het kan en hard als het moet.
Ik ben het 100% met hem eens, en toch wil ik comfortbollen. Comfort is nu juist een van de redenen waarom ik een C5 rijd. Als het alleen maar ging om van A naar B te rijden, dan had ik wel een Peugeot 107 of Toyota Aygo genomen. Ik heb juist een C5 omdat het een Citroen is, omdat hij goedkoop in aanschaf was, omdat hij veel auto en ruimte voor weinig geld biedt.
Hij is zwaar (duur in belasting), de nieuwwaarde is relatief fors (relatief duur in de verzekering), groot en onoverzichtelijk (onhandig te parkeren in de stad). Klopt allemaal, maar daarvoor heb ik hem niet. Ik wil gewoon in een grote en zware wagen rijden (voelt voor m'n gevoel veiliger) en als ik voor luttel bedrag van 275 euro nog meer comfort kan krijgen dan wat de C5 standaard al biedt, dan heb ik dat er graag voor over. Ik snap dat ik dan niet meer 'op de limiet' kan rijden, maar dat deed ik toch al zelden.
|
12 mei 2017 11:55 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3022 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Comfort bollen
Je haalt me de woorden uit de mond grun. Met als aanvulling dat het aan iedereen persoonlijk is wat hij wil of vindt. Smaak of kennis van zaken staat daar helemaal los van! Ik lees hier ook wel eens over het verlagen van een C5. Dan gaan mijn haren overeind staan en loop ik over van onbegrip maar het feit blijft dat iedereen het helemaal zelf moet weten dus die gevoelens in een reactie zetten is dan zinloos en doe ik dus ook niet. Overigens vind ik het veergedrag van mijn HA3+ in bochten echt niet conform het vermogen van 200pk. Alleen met de sportknop in vind ik het bocchtengedrag enigzins acceptabel bij bochtige stille weggetjes. Ter verduidelijking ik rij meestal in Frankrijk waar je veel bochtige stille weggetjes hebt die weleens uitnodigen om de auto eens flink te laten werken Wat misschien ook meespeelt in mijn beleving van het veergedrag is dat ik een break heb, die is mijnsinziens toch een stuk logger dan de sedan. De vering zelf is in orde want ik heb JO gevraagd er eens naar te kijken en hij was duidelijk; “vering is prima maar jij bent HA zonder plus gewend” Ergo; ik ga voor de CB's
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
12 mei 2017 12:55 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Comfort bollen
Mij worden weer eens woorden in de mond gelegd die ik niet heb gebezigd. Iedereen staat het vrij de gekste dingen met zijn auto uit te halen. Ik wijs slechts op de inconsequente wijze om het comfort te verhogen.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
12 mei 2017 15:15 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3022 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Comfort bollen
Zo was het niet bedoeld hoor! ik zeg juist dat ik de positieve reactie van grun helemaal onderschrijf. Die aanvulling is voor mijn rekening en is meer een standpunt op het gegeven dat er soms dingen worden gedaan die niet volgens de ongeschreven regels zijn maar uitsluitend esthetisch of comfort verhogend.
Wat is eigenlijk jouw standpunt over alleen de voorste hoekbollen vervangen voor CB’s? dat lijkt me nu juist echt ten koste gaan van de bedoelde karakteristiek. Maar ik vertrouw er blind op dat bijv. Willy4 heel goed weet wat hij doet en waarom hij het doet. (die heeft ze dus alleen voor gezet)
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
12 mei 2017 15:23 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Comfort bollen
Door bij HA3+ ook achter te doen heb je verhoogde kans op deinen bij zware omstandigheden ...
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
12 mei 2017 15:32 |
|
|
|