Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Hydrauliekpomp dood... 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 okt 2006 13:30
Berichten: 390
Woonplaats: Stadskanaal
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Hydrauliekpomp dood...
Vandaag achtervolgt pech me met de C5, eerst breekt er een handremkabel, en direct daarna ook nog de hydrauliekpomp.

De pomp krijgt spanning, ook het pulsje om de pomp te activeren op het dunne draadje komt gewoon aan, maar de pomp gaat niet meer draaien, en de auto ligt op de buik op straat... :( Dit alles getest mbv. de Lexia.

Nu is de vraag wat wijsheid is; ik ben al een tijdje aan het nadenken om de auto weg te doen omdat ik graag een stationwagen wil. Een nieuwe hogedrukpomp bij de Citroen dealer in Duitsland kost krap 1100 euro incl. montage, en een set nieuwe handremkabels zullen ook nog wel gauw 300 euro kosten met montage. En natuurlijk moet ik de auto dan ook nog in Papenburg zien te krijgen, dus zal ik een auto-ambulance moeten huren...

Maar ja, voor (ruim) 1400 euro heb ik natuurlijk geen andere auto, en al helemaal geen V6 op LPG... De auto brengt in deze staat ook niet al te veel op, vrees ik, dus ik overweeg serieus om toch maar te laten repareren.

Zou zo'n pomp ook om te wisselen zijn voor een gebruikt exemplaar, en zo ja, hoe ingewikkeld is die klus? Ik heb een Lexia, dus drukloos maken kan ik zelf, maar ik neem aan dat alle LDS dan ook uit het systeem moet?


09 mei 2017 20:18
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 feb 2012 01:25
Berichten: 669
Woonplaats: Emmerich am Rhein Dld.
Auto: VW T5.1 multivan
Opties: 8 pers. En extra verwarming.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 150000
Kleur: Rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp dood...
Ik heb 140€ voor een gebruikte pomp betaald in Duitsland bij eBay .
De pomp er uit halen is niet veel werk en haal de pomp dan eens uit elkaar. Misschien dat de koolborstels vervuild zijn .
Herman uit het forum hier heeft een foto serie er van gemaakt.
https://goo.gl/photos/UBGpeCJDxdmJQgfq5

https://goo.gl/photos/qwmp2AzbZ5TT6x628

Over handrem kabels is hier ook veel over geschreven
Spit ook dit draadje even door i.v.m. De pomp. Dan valt alles mee en betaal je ook geen fortuin

viewtopic.php?f=8&t=7516&start=165

_________________
Huidige voertuigen,Volkswagen T5.1 multivan bj 2008 , DKW Hummel (1960), Lomax 2-4 (1973), BMW r25-3 (1952),


09 mei 2017 21:27
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 okt 2006 13:30
Berichten: 390
Woonplaats: Stadskanaal
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp dood...
Kan de pomp er uit zonder de LDS af te tappen?


09 mei 2017 21:42
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 feb 2012 01:25
Berichten: 669
Woonplaats: Emmerich am Rhein Dld.
Auto: VW T5.1 multivan
Opties: 8 pers. En extra verwarming.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 150000
Kleur: Rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp dood...
Als je het rechter wiel er afhaald en het binnenscherm , dan zie je de slang van het de lds tank,
Deze los maken en de olie opvangen anders wordt het een smeerboel.
Je kunt dan ook de andere leidingen en stekkers los maken.
Aan de onderzijde zie je een boutje zitten waar CE pomp me vast zit, aan de motorzijde zitten rubbers die blijven zitten daar zit de pomp gewoon ingeschoven . Al met al gaat dat makkelijk en geen Lexia nodig.
Ik ben nu op vakantie thuis heb ik de oude pomp nog liggen.

_________________
Huidige voertuigen,Volkswagen T5.1 multivan bj 2008 , DKW Hummel (1960), Lomax 2-4 (1973), BMW r25-3 (1952),


09 mei 2017 21:54
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 okt 2006 13:30
Berichten: 390
Woonplaats: Stadskanaal
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp dood...
Uit een ander topic maak ik inmiddels op dat er twaalf verschillende types pomp zijn... :shock:

Mijn pomp draait helemaal niet meer, kan dat nog door vervuilde koolborstels komen of heb ik echt een doorgebrande motor, en de hamvraag: kan ik alleen de motor uit een andere pomp overbouwen in de mijne, als ik deze uitgebouwd heb? Merkwaardig is trouwens wel dat dat de melding 'ernstige storing vering' slechts 1 keer kwam en na het wissen met de Lexia niet meer teruggekomen is.

Ik heb de komende weken nog even tijd voordat ik aan een nieuwe baan begin, ik zou graag de auto dan weer klaar hebben(of een andere...), ik zou het erg prettig vinden als ik het zelf zou kunnen fiksen...


09 mei 2017 22:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp dood...
Zover mij bekend is de pomp zelf gelijk, alleen kan de elektronica anders zijn.....maar die is over te zetten.....

Ik heb er hier ook nog een paar......(50 euro p/st ;) )

_________________
Zeg maar André


09 mei 2017 22:25
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 okt 2006 13:30
Berichten: 390
Woonplaats: Stadskanaal
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp dood...
Uiteindelijk de knoop doorgehakt; ik liep al een hele tijd met een wens om weer een stationwagen aan te schaffen, en daarom besloten de auto weg te doen.

Ze is ingeruild op een auto die ik in eerste instantie ook zelf niet verwacht had, een heuse Opel. En wel een Vectra Wagon, beetje saai t.o.v. een C5 maar wel weer voorzien van mooie lichte leren bekleding en een hele hoop leuke luxe accessoires. Een eenvoudige 1.8-16v, heel wat anders dan een V6. Er gaat, als de auto goed bevalt, wel weer een LPG installatie in; ik begin binnenkort aan een nieuwe baan en ga flink meer kilometers maken; dus deze keuze is wat meer met het verstand gemaakt en minder met het gevoel. Wel specifiek naar deze motor gezocht, ze kunnen niet allemaal goed op LPG.

De Vectra is desondanks een fijn rijdende en bijzonder ruime auto, vooral de interieurruimte heeft de keuze er op doen vallen, de auto is nog een stukje ruimer dan een C5 Break, en een stuk betaalbaarder in aanschaf dan een C5 Tourer, die ik bijzonder fraai maar helaas nog vrij prijzig vind, en die ook allemaal wel erg zwaar zijn...

Een plaatje voor de liefhebbers:

Afbeelding

De auto heeft nog wel een paar eigenaardigheidjes, een achterruit die niet open wil; parkeersensoren dis nukkig zijn, 't is net een C5. :smt190

De C5 is overigens 'as is' ingeruild bij een handelaar die volgens mij twijfelt of de auto het nog waard is te repareren, mocht er iemand van hier nog heil in zien dan hoor ik dt wel via PM; dan kun je het adres van me krijgen. Gezien de staat van de auto en de km-stand lijkt mij de auto nog wel wat aandacht waard, ook al zag ik dat zelf niet meer zitten.


16 mei 2017 16:35
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp dood...
Veel plezier ermee,.... En Opel is tegenwoordig toch een Citroen , dus ... ;)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


16 mei 2017 22:43
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 14 jun 2007 18:26
Berichten: 1839
Woonplaats: Amsterdam
Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 292.292
Kleur: Magic Blue Pearl


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp dood...
Jalu, jammer van jouw C5. Die had beter verdiend. Veel plezier alvast met jouw Opel Vectra

Helaas heb jij 2 jaar geleden de (mijns inziens dwaze) investering gedaan om een LPG tank in te bouwen in jouw toen bijna 14 jaar oude C5. Het genoegen om goedkoop te kunnen tanken heeft toen wel een investering van € 1.800 gevergd, plus een maandelijks tenminste 33 euro extra aan houderschapsbelasting.

Gezien het aantal kilometers dat je toen opgaf (12000 km pj) geloof ik niet dat je de investering en hogere houderschapsbelasting terug hebt verdiend.

Nu heb je een Opel Vectra gekocht die gezien het model (volgens autoweek) tussen oktober 2003 en augustus 2005 geleverd is. In het meest gunstige geval is jouw auto dus nu 11 jaar en 9 maanden oud. Ga je daar nou weer LPG in installeren (in een auto die je niet kent ...) ... en je daarna weer rijk rekenen ?? Nogmaals, bezint eer ge begint.

Sorry, je zult me vast een l.l vinden ....

_________________
De overtreffende trap van C5 is natuurlijk D5 :smt128


16 mei 2017 22:49
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 maart 2014 00:29
Berichten: 87
Woonplaats: Extremadura (Spanje)
Auto: Peugeot Partner 1.9d / AK400 1976 / 2CV4 1975 / Kubota B1620 2015
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 150.000
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp dood...
veel plezier en veilige km's

@menno, om nu met naam en toenaam de familie te noemen................. :smt203 (tis erg genoeg)


16 mei 2017 22:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007 12:07
Berichten: 923
Woonplaats: 0599 in- het-mooie-westerwolde
Auto: mb c klasse estate 4wd
Opties: wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 128000+
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp dood...
Maak je weer foto's bij de rode loper? :smt023

_________________
groet'n hans.
tweede scheurijzer: sym fiddle 50km/u op twee wielen.


16 mei 2017 23:10
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 okt 2006 13:30
Berichten: 390
Woonplaats: Stadskanaal
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Hydrauliekpomp dood...
henkie HDI schreef:
.... knip ....

Sorry, je zult me vast een l.l vinden ....


Nope, maar je hebt gelukkig wel ongelijk. De LPG installatie in de C5 heeft zich al een tijdje terugverdiend, mede doordat je de auto toch wat sneller pakt als er LPG in zit en ik dus wat meer kilometers heb gereden dan verwacht, én dankzij een goede kilometervergoeding voor zakelijke kilometers. Als de installatie niet was terugverdiend, had ik nog geen andere auto gekocht; ik ben niet gek... ;)

Mijn jaarkilometrage gaat nu waarschijnlijk verdubbelen, kortom, in deze auto, die natuurlijk wel wat zuiniger rijdt, is de inbouw van LPG binnen nog kortere tijd terugverdiend. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik de auto eerst even goed wil leren kennen en de LPG installatie dus niet direct laat inbouwen maar de auto eerst een 'proeftijd' geef.


16 mei 2017 23:21
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 14 jun 2007 18:26
Berichten: 1839
Woonplaats: Amsterdam
Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 292.292
Kleur: Magic Blue Pearl


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp dood...
Jalu ... je overtuigt mij niet.

Stel jouw C5 V6 had met leeftijd bijna 14 jaar een waarde van € 1500.
Stel dat jouw C5 na bijna 16 jaar (en extra kilometers!) nog steeds € 1500 opbrengt.

Je gaf indertijd aan dat jij 12000 kilometer per jaar reed. Nu geef jij aan dat jouw investering á € 1800 is terugverdiend. En dat je meer kilometers rijdt ... ik zeg 4000 kilometer per jaar meer, dus 12000 plus 4000 is 16000 kilometer per jaar.

Rekenvoorbeeld :

Investering LPG installatie € 1800 (volgens jou afgeschreven)
Extra houderschapsbelasting € 33 per maand, dus over 2 jaar (24 maanden) 24 * 33 = € 792

Over 2 jaar uitgesmeerd zijn de extra kosten voor rijden op LPG €1800 + 792 = € 2592.

De extra kosten bedragen dus € 2592 (over een periode van 2 jaar)

Met jaarlijks 16000 kilometer heb je dus 32000 kilometer verreden (over een periode van 2 jaar)

Dus over 2 jaar € 2592 / 32000 kilometer betaal je dus € 0,081 extra ! per kilometer

Stel verbruik op benzine is 1 op 10 en benzine prijs gemiddeld € 1,50 per liter ... kostprijs per kilometer € 0,15
Stel verbruik op LPG is 1 op 8 en LPG prijs is € 0,60 per liter .... kostprijs € 0,075 plus meerkosten € 0,081 ....is € 0,156 per kilometer ....


Dus niet terugverdiend (want net duurder dan op benzine) .... en dan hebben we het niet eens over extra onderhoud en afschrijving (leeftijd plus 2 jaar en kilometers plus 32000)

_________________
De overtreffende trap van C5 is natuurlijk D5 :smt128


17 mei 2017 01:12
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 okt 2006 13:30
Berichten: 390
Woonplaats: Stadskanaal
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp dood...
Hoeveel extra onderhoud denk je dat je krijgt met een V6 en een nieuwe LPG installatie? En hoeveel denk je dat je nog afschrijft op een 15 jaar oude C5 V6? Verder was het natuurlijk puur economisch gezien verstandiger geweest de C5 te laten repareren en nog minstens twee jaar door te rijden; maar er speelden niet alleen economische factoren een rol in mijn beslissing; zoals bij zovelen, en maar goed ook, want anders zouden er maar weinig auto's meer van eigenaar wisselen...

Maar goed, ik hoef je ook niet te overtuigen; ik heb mijn berekening gemaakt op basis van de werkelijke resultaten, en daar komt een leuk positief saldo uit, of je het nu wilt geloven of niet. ;) Factoren die daar een rol in spelen zijn o.m.dat ik voor dienstkilometers een riante vergoeding kreeg waar ik letterlijk aan verdiende, dat ik gemiddeld nog geen 0,52 per liter LPG betaalde, en dat de auto op benzine in de praktijk de 1 op 10 meestal niet haalt, tenzij je met een ei onder je voet gaat rijden en daarvoor heb je niet een V6. Realistisch verbruik op benzine is 1 op 9.

LPG is daarnaast een relatief milieuvriendelijke brandstof, zeker t.o.v diesel, en dat zie je toch enigsins terug in de kosten; de houderschapsbelasting is bv. niet zo torenhoog als bij een diesel van 1500 kg.

Want dat is een andere vergelijking die ik toen, en nu weer, gemaakt heb: wat als ik een diesel aanschaf? Conclusie: kan niet uit, t.o.v. een vergelijkbare auto op LPG, in geen enkel geval.

Maar goed, dat is denk ik een al heel oude discussie waar we vast niet uit zullen komen.


17 mei 2017 07:47
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp dood...
Dat hoeft ook niet, jouw beslissing .... dan maakt het verder niet uit wat een ander vindt
;-)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


17 mei 2017 09:49
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.