Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

storing ABS Esp
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=18739
Pagina 2 van 4

Auteur:  BJG [ 07 mei 2017 00:16 ]
Berichttitel:  Re: storing ABS Esp

Lukraak iets vervangen zou ik niet zonder meer doen.

Probeer te achterhalen wat er mis gaat.

Auteur:  Willyb [ 07 mei 2017 07:42 ]
Berichttitel:  Re: storing ABS Esp

Ik heb even een vraagje tussen door over de ABS ESP,
Wat ABS is weet ik, wat is EPS ? Ik heb een knopje waar bij ik het kan uitschakelen. Wat gebeurt er dan.
Het is misschien een domme vraag maar ik ben nog uit de tijd van de T-Ford. :smt185
Gr. WillyB

Auteur:  AaronKers [ 07 mei 2017 08:04 ]
Berichttitel:  Re: storing ABS Esp

Esp= electronic stability program, zeg maar een soort van traction control

Auteur:  Willyb [ 07 mei 2017 09:06 ]
Berichttitel:  Re: storing ABS Esp

Bedankt, dit is dus wat in mijn tijd een sperdifferencieel was .

Auteur:  willy4 [ 07 mei 2017 09:51 ]
Berichttitel:  Re: storing ABS Esp

https://nl.wikipedia.org/wiki/Electroni ... ty_program

Auteur:  Jooster [ 07 mei 2017 11:29 ]
Berichttitel:  Re: storing ABS Esp

AaronKers schreef:
Esp= electronic stability program, zeg maar een soort van traction control

Met deze omschrijving doe je ESP te kort. Ook de vergelijking met een sperdifferentieel is "te kort door de bocht". Het is veeeel meer dan dat, oa. ook het afremmen van individuele wielen. Met als doel stabiliteit te garanderen, ook tijdens fors oplopende dwarskrachten.
Een bekende situatie die je met ESP beter/goed de baas kunt blijven is ploseling uitwijken op hogere snelheid. Denk hierbij aan de elandproef die Mercedes uitvoerde op zijn eerste A-klasse destijds. Het ding (zonder) ESP sloeg hierbij om. De beelden haalden destijds alle journaals. Het bleek alleen mogelijk de A-klasse overeind te houden mbv ESP. Sindsdien standaard op die auto, een doorbraak. En nu verplicht op alle nieuwe auto's. Een mega life saver. Niet uitzetten dus. ;)

Auteur:  BJG [ 07 mei 2017 11:57 ]
Berichttitel:  Re: storing ABS Esp

Bij de C5 is alleen de traction control functie tijdelijk uit te schakelen. ESP blijft actief.

Auteur:  Yska [ 07 mei 2017 13:27 ]
Berichttitel:  Re: storing ABS Esp

Nou Ik heb eest maar een s de stekker van wiel sensor Rv los genomen daar op kreeg ik in de lexia :
de melding permanente storing wielsensor rv kortsluiting naar plus onderbreking contact massa sluiting
en de tijdelijke storing wielsensor rv .
daarna de sensor weer aan gesloten storing gewist , en even gaan rijden met de lexia en inder daad rv geeft aan dat het wiel stilstaat en de andere wielen draaien met 11 km

nog maals de ring van het lager bekeken, hij draait echt mee en ik kan alle magneetjes zien zitten.
kan ik nu nog de voedings-spanning van de sensor meten ? en hoe moet ik dat doen ,
als ik de lexia kan vertrouwen zou het dus de wielsensor of de ring moeten wezen .

Auteur:  BJG [ 07 mei 2017 16:24 ]
Berichttitel:  Re: storing ABS Esp

De voedingsspanning is 12V. Maar zou die er niet zijn dan ontstaat de melding onderbreking of massa sluiting omdat het signaal op deze 12 V wordt gesuperponeerd.

Auteur:  goudfrank [ 07 mei 2017 16:48 ]
Berichttitel:  Re: storing ABS Esp

Wat betekend gesuperponeerd?

Auteur:  willy4 [ 07 mei 2017 17:17 ]
Berichttitel:  Re: storing ABS Esp

ik dacht 2 signalen die tegelijkertijd verstuurd worden

Auteur:  goudfrank [ 07 mei 2017 17:35 ]
Berichttitel:  Re: storing ABS Esp

Eens, BJG?

Auteur:  Jooster [ 07 mei 2017 18:33 ]
Berichttitel:  Re: storing ABS Esp

Meerder signalen op elkaar stapelen. Vaak gaat het maar om 2 signalen.

Bv het ene signaal is een gelijkspanning van 12V, het ander signaal is een mooie sinusvormige wisselspanning van 5V bij 50Hz. De wisselspanning gaat daarbij van 0V -> +5V -> 0V -> -5V -> 0V, en dat 50x per seconde.
Als de wisselspanning gesuperponeerd wordt op 12V gelijkspanning ontstaat er 1 nieuw signaal van 12V -> 17V -> 12V -> 7V -> 12V. En dat ook weer 50x seconde.

Maar alles kan gesuperponeerd worden, 2 wisselspanningen met verschillende frequenties, blokspanningen, etc.

Auteur:  JW-C5 [ 07 mei 2017 18:44 ]
Berichttitel:  Re: storing ABS Esp

Klopt, die signalen gaan als treintjes over een veelal met 5V gelijkspanning gevoede draad.

Op die manier werkt CAN, maar bijvoorbeeld ook de "fantoomvoeding" van de versterker in de antennevoet. Die wordt dan met 5V gevoed, en tezelfdertijd lopen de binnenkomende signalen er overheen, de andere kant op.

Groet,
JW

Auteur:  C5-er [ 07 mei 2017 19:01 ]
Berichttitel:  Re: storing ABS Esp

Inderdaad, aan beide zijden van die leiding hebben we een combinatie van condensator en spoel, zoals hier bij een gelijkspanning en een wisselspanning.
Aan de batterijkant zorgt een spoel er voor dat het signaal niet via de batterij naar massa kortgesloten wordt.
Aan de circuitkant wordt de leiding via een spoel naar het voedingscircuit van de schakeling/sensor gevoerd zodat het signaal hier niet via de afvlak/ontstoorcondensatoren naar de massa vloeit.
Het signaal wordt dan via condensatoren op het door de spoelen geïsoleerde deel geïnjecteerd resp. afgenomen.
Bij 2 of meer wisselspanningen zijn de condensator/spoel filters uitgebreider en afgestemd op de gebruikte frekwenties. Misschien ingewikkeld uitgelegd maar voor de geïnteresseerden mogelijk iets duidelijker ;)

Pagina 2 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/