Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 storing ABS Esp 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 aug 2014 12:59
Berichten: 1236
Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing ABS
Dank u allen, weer wat geleerd. :smt023

_________________
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.


08 mei 2017 12:44
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing ABS Esp
BJG schreef:
Bij de C5 is alleen de traction control functie tijdelijk uit te schakelen. ESP blijft actief.

Is dit niet omgekeerd? In het instructieboekje van de PH3 staat bij de ESP schakelaar:

"Uitschakelen
In bijzondere omstandigheden (als de auto vastzit in de modder, sneeuw, in mul zand,...) kan het nuttig zijn de systemen ASR en ESP uit te schakelen, zodat de wielen kunnen spinnen en weer grip kunnen krijgen."

en:

"Als dit verklikkerlampje op het instrumentenpaneel en het verklikkerlampje van de knop branden, zijn de systemen ASR en ESP uitgeschakeld. Het is raadzaam deze systemen zo snel mogelijk weer in te schakelen."

Uit dit draadje begrijp ik dat dit iets genuanceerder is. Namelijk dat vanaf org 9618 (maart 2003) het bedienen van de ESP schakelaar de ESP functie idd wel uitschakelt, maar dat ASR evengoed deels actief blijft om omwille van grip. Dus bij gas geven wordt doorslippen van een individueel voorwiel dan nog steeds gecorrigeerd. Maar koersstabiliteit door ingrijpen op desnoods alle 4 wielen dmv individueel afremmen icm koppelvermindering staat wel uit.


08 mei 2017 14:46
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing ABS Esp
mm zo staat dat er idd wel.

Doorslippen zal dan alleen met twee wielen tegelijk kunnen?
Dan heb ik dat niet goed geïnterpreteerd.
Ik begrijp alleen niet wat de functie of het nut zou zijn van het uitschakelen van ESP als de auto vast zit... Sowieso gaat ESP weer aan boven de 50 km/h.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


08 mei 2017 19:05
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing ABS Esp
Ik denk dat deels aanhouden van ASR bedoeld is voor de situatie die beschreven is in het instructieboekje: Aandrijving houden tijdens zeer laste omstandigheden bij lage snelheid: Blubber, sneeuw en dergelijke. Omdat er geen sper op het diff zit zal in die situatie het wiel met de minste grip alle koppel ontvangen en doorslippen, terwijl het andere wiel geen koppel zal ontvangen en niet zal draaien. Per saldo kom je niet vooruit. Een herkenbare situatie doet zich bv voor als het rechter wiel in een gladde berm staat, en het linker wiel op asfalt. Zonder sper op het diff of een ASR voorziening komt je niet weg. Het geforceerd vertragen van het slippende wiel zorgt ervoor dat het andere wiel op asfalt meer koppel krijgt.

Dat ASR niet ingrijpt als beide wielen slippen zal er mee te maken hebben dat je soms met veel gas geven en gelijkmatige wielspin meer tractie hebt bij gladde omstandigheiden. Rally auto's doen dat ook. Kan me herinneren dat m'n pa dat vroeger ook deed op de camping met de sleurhut erachter, als er bijna geen grip meer was. Ik heb dat zelf ook wel eens gedaan op extreem steil asfalt (+20%). Liever de banden laten roken, dan de koppeling.

Uitschakelen ESP heeft te misschien te maken met prioriteit tussen ASR en ESP, zie andere draadje. Wellicht kan ASR (deels) niet uitgeschakeld worden zonder eerst ESP uit te schakelen.


08 mei 2017 19:54
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing ABS Esp
Ja dat begrijp ik wel. Dat is wat ik noem uitschakelen ASR, al is dat niet correct, zoals je terecht opmerkt is alleen gelijktijdig slippen van beide aangedreven wielen toegestaan. Dus technisch gesproken is je ASR niet echt uit.

Mijn twijfels zijn er vanwege het ESP, waarom zou dit worden uitgeschakeld? ik zie het nut er niet van in dit soort omstandigheden. Temeer daar het boven de 50 km/h sowieso weer aan gaat.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


08 mei 2017 20:00
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing ABS Esp
Sorry, ik had m'n antwoord aangepast, terwijl jij al reageerde. Heb stukje over onderlinge prio ESP/ASR onderaan mijn post toegevoegd. Misschien is dat het antwoord. Zie dus mijn vorige post.


08 mei 2017 20:03
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing ABS Esp
Ja daar zou het mee te maken kunnen hebben.
Toch is het technisch goed mogelijk ESP te handhaven terwijl wielspin is toegestaan.
Zou ABS dan ook uitgeschakeld zijn?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


08 mei 2017 20:19
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing ABS Esp
Beetje rondneuzen op andere fora leverde een antwoord op waarom je ESP wou willen uitzetten bij weinig grip en lage snelheid. Bij weinig grip zijn de stuurbewegingen vaak veel wilder dan tijdens normaal rijden op asfalt. Daardoor kan de stuurhoek stuurhoek vaak heel anders zijn (veel groter) dan de hoek die het ESP vaststelt obv wielrotatie van de afzonderlijke 4 wielen. Bij ingeschakelde ESP grijpt ESP dan dus in door wielen afzonderlijk af te remmen. En evt. door aanvullend motorkoppel te verminderen. Beiden kunnen ongewenst zijn als je door sneeuw of blubber moet ploegen. ESP uitzetten helpt in die situaties.


08 mei 2017 20:32
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing ABS Esp
Klinkt aannemelijk.
Toch is er de gierhoeksensor die registreert wat er gebeurt en de achterwielen die aangeven hoe snel er werkelijk wordt gereden. Technisch hoeft dit m.i. geen probleem te zijn.
Maar ergens in die hoek moeten we het inderdaad wel zoeken denk ik :smt023

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


08 mei 2017 21:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing ABS Esp
In het CitDoc D4EA8LP0 Werkingsprincipe : Beheer van de grip is daar ook het eea over te lezen, uiteraard ;)

Een paar stukjes:
Citaat:
3. Presentatie van ESP (ESP)
Het ESP reageert op dwarsbewegingen van de auto waarbij het ABS en de ASR in functie blijven.
OPMERKING : Het ABS en de ASR optimaliseren het contact van de band met de weg in lengterichting en voorkomen het blokkeren resp. het doorslippen van de wielen.
Het ESP helpt de bestuurder de auto onder controle te houden, door het bedienen van de remmen en het motormanagementsysteem om de auto in het juiste spoor te houden.
Uitgangspunten voor het ESP :
--Handhaven van de trekkracht op de voortrein . De computer beïnvloedt het door de motor geleverde koppel
--Handhaven van de gewenste koers van de auto. De ESP-computer laat één of meer wielen afremmen tijdens het inschakelen van het UCL waardoor een koppel rondom de verticale as van de auto wordt gecreëerd


4.5. Regeling door ESP
Het ESP grijpt op 2 manieren in :
--Beïnvloeding van het motorkoppel : Bij benzinemotoren regelt de elektronische eenheid motor het motorkoppel ; Bij dieselmotoren door bediening van het inspuitsysteem
--Beïnvloeding van hydraulische systemen : De hydraulische organen worden door het hydraulisch blok aangestuurd. Het hydraulisch blok regelt de druk in de remklauwen en de wielremcilinders


5. ESP in-/uitschakelen
Het ESP kan met een schakelaar worden uitgeschakeld.
OPMERKING : Als de schakelaar wordt bediend terwijl het ASR of ESP in werking is, zal de regeling eerst worden afgerond voordat de systemen worden uitgeschakeld.
Als het ASR en ESP worden uitgeschakeld gaat een controlelampje branden, klinkt er een geluidssignaal en verschijnt er een bericht op het multifunctioneel scherm.
Het ASR wordt niet geheel uitgeschakeld, het doorslippen van een enkel wiel wordt wel gecorrigeerd . Het gedeeltelijk uitschakelen van de ASR kan worden gebruikt bij het wegrijden op sneeuw of op een ondergrond met weinig grip.
Het ASR en het ESP worden weer ingeschakeld door nogmaals op de schakelaar te drukken of zodra de snelheid hoger wordt dan 50 km/h.

6. Onderlinge prioriteit van functies
6.1. Prioriteit ASR/ESP
De ASR heeft voorrang op het ESP.
6.2. Prioriteit ABS/ESP
Het ESP heeft voorrang op het ABS.
6.3. Ingrijpen ESP en ASR op het motorkoppel
Het motorkoppel wordt zo snel mogelijk verminderd.
6.4. Ingrijpen ESP en MSR op het motorkoppel
Als het nodig is dat het MSR ingrijpt terwijl het ESP in werking is, zorgt het MSR voor een verhoging van het motortoerental.

7. Hydraulisch circuit van het ABS
Het ABS-systeem is een aanvulling op het conventionele remsysteem.


Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


08 mei 2017 21:53
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing ABS Esp
Mooie uitleg, ik vroeg me al een tijdje af hoe dat allemaal werkt, aangezien ik nogal even bezig ben geweest om de ESP storing van mijn C5 op te lossen, toen ik de auto net had.


09 mei 2017 22:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 2462
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing ABS Esp
interessante info!

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


14 mei 2017 09:33
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing ABS Esp
Inderdaad.

Ik ben van plan hier nog eens mee te testen om bovenstaande te kunnen onderbouwen. Maar komt eerst even op de lange baan. Ik vind het interessante materie.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


14 mei 2017 12:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 2462
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing ABS Esp
6.3 heb ik al ondervonden. Weliswaar in een C4, maar dat maakt voor de werking niets uit. Erg fijn dat ik het nu ook theoretisch kan onderbouwen!

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


14 mei 2017 13:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing ABS Esp
Dat 6.3 verhaal merkte ik ook toen ik wat aan het "testen" was.

Ik deed dat op een glad stuk parkeerterrein, om te proberen de achterkant van mijn C5 te laten uitbreken gaf ik tegelijk gas en drukte ik met de linkervoet op de rem.
Zó deed ik dat vroeger ook, dan gaan de achterwielen blokkeren, terwijl de voorwielen dan blijven doordraaien.

Maar bij mijn C5 lukte dat niet, het koppel werd onmiddellijk zwaar terug geregeld, de auto viel bijna stil. Pas na een ruime seconde na het loslaten van de rem kwam het koppel weer terug.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


14 mei 2017 13:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.