Auteur |
Bericht |
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2464
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Smeren wielbouten
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
03 feb 2017 09:50 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Het artikel in AMT besluit met: Moderne coatings hebben een geïntegreerde smering wat het tussentijds smeren overbodig maakt”, aldus Bisschops. Dit laat mij in verwarring achter. Is zonder een coating of met een ouderwetse, wel smering nodig? Heeft onze C5 die coating en zo ja, is die dan modern genoeg? Ik smeer altijd licht de schroefdraad en nooit de aanleg vlakken en dat gaat al >50 jaar goed. Groet, Jan
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
03 feb 2017 10:30 |
|
|
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2464
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Als je vet op een draad smeert moet dat door de fabrikant nadrukkelijk vermeld worden! Ja, ik ken alle verhalen dat het al zoveel jaar goed gaat maar het hoort niet. Daarbij, kopervet en aluminium reageren met elkaar, voor mij al een reden temeer om keramisch vet (of andere oplossing) te gebruiken.
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
03 feb 2017 11:07 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Schroefdraad die wat vettig is blijft roestvrij en gangbaar. Het vet verlaagt de wrijving waardoor de voorspankracht eerder wordt bereikt. Aanhaalmoment droog reduceren met 25-30% en je hebt hetzelfde. Ik houd de bouten altijd wat vettig. Niks aan de hand. RVS bevestigingsartikelen moet je juist smeren om ze ooit na jaren weer los te krijgen. Maar dat is weer een ander hoofdstuk.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
03 feb 2017 11:23 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Smeren wielbouten
@C5maarten: Wat is voor u de reden keramisch vet te gebruiken waar, volgens u, vet niet hoort? Groet, Jan
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
03 feb 2017 11:46 |
|
|
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2464
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
@frank: Zeg maar je en jij Dat is niet wat ik zeg, volgens mij lopen 2 dingen door elkaar. 1: ik zei dat ik op mijn wielmoeren geen koper- of andere vet soorten gebruik vanwege het niet meer kloppen van een aanhaalmoment. 2: Keramisch vet zou ik bijvoorbeeld op een wielnaaf smeren, puur om contact corrosie te voorkomen, zou je hier kopervet gebruiken dan vergroot je het risico. @GW: RVS is inderdaad een heel ander hoofdstuk. Ik snap je beredenering maar ik doe het niet. De gevolgen van nat torquen terwijl droog staat voor geschreven heb ik te vaak mogen aanschouwen.
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
03 feb 2017 12:59 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Smeren wielbouten
Dank voor je snelle antwoord Maarten (wielbouten bedoelde je denk ik). Ik blijf toch met de vraag zitten uit het door jou aangehaalde AMT artikel over wel of niet smeren. Dhr. Bisschops van de boutenfabrikant stelt dat door de geïntegreerde smering in een coating tussentijdse smering overbodig is. Dus sluit hij smering niet uit. Ook wordt gesteld dat het soms noodzakelijk is gecorrodeerde wielbouten te vervangen en dan geen smering toe te passen. Dat zal het eveneens gecorrodeerde draadgat dan niet prettig vinden. Ik blijf deze ellende voorkomen met wat vet op de boutdraad. En aanlegvlakken dienen vet (en dikke verf) vrij te zijn. Groet, Jan
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
03 feb 2017 13:59 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
@ c5maarten, met je eens Voor dat moment is de wrijvingscoëfficiënt van de schroefdraad bepalend, en dan maakt het heeeeel veel uit of die 0.05, 0.1, 0.2 of nog hoger is. Ook die tussen het aanligvlak en de bout speelt een rol. Er is daarover een document in de maak, Breeze is daarmee bezig en ik heb het genoegen hem daarbij enige assistentie te mogen verlenen De bedoeling is dat de komende maand klaar te hebben, hopelijk lukt dat. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 feb 2017 14:06 |
|
|
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2464
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
@JW, mochten jullie nog gegevens zoeken, ik geef les in materialen en heb dus wel wat materiaal tot mijn beschikking. Mocht ik jullie daarmee kunnen helpen schroom niet en vraag gerust!
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
03 feb 2017 14:23 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Les in materialen? Wat mag ik me daar bij voorstellen?
_________________ Zeg maar André
|
03 feb 2017 15:24 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Smeren wielbouten
JW-C5 schreef: Er is daarover een document in de maak, Breeze is daarmee bezig en ik heb het genoegen hem daarbij enige assistentie te mogen verlenen De bedoeling is dat de komende maand klaar te hebben, hopelijk lukt dat. JW, op 23 december 2013 postte jij o.a. "En verder ben ik zeer benieuwd naar Breeze's berekeningen." in een artikel over wielbouten. Ga nu niet de zaak opjagen, we zijn gedrieën tenslotte niet meer zo piep. Groet, Jan
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
03 feb 2017 16:09 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
De tijd gaat snel, zeker voor ons ouwetjes........ Vanmorgen contact gehad met Breeze, daaruit kwam dat voornemen naar voren Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 feb 2017 16:15 |
|
|
cieterman
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29 Berichten: 816 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130000
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera
Naar boven
|
Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
akooiman schreef: Les in materialen? Wat mag ik me daar bij voorstellen? Misschien dat dit helpt: http://www.tkmst.nl/opleidingen/opleidi ... kunde.htmlGroeten, Cieterman
_________________
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70 Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km), C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km) C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
|
03 feb 2017 17:00 |
|
|
cieterman
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29 Berichten: 816 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130000
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera
Naar boven
|
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
En voor de Hollanders onder ons een complete cursus: https://ocw.tudelft.nl/courses/materiaalkunde-1/Groeten, Cieterman
_________________
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70 Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km), C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km) C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
|
03 feb 2017 17:15 |
|
|
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2464
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
cieterman schreef: akooiman schreef: Les in materialen? Wat mag ik me daar bij voorstellen? Misschien dat dit helpt: http://www.tkmst.nlGroeten, Cieterman Dat spul inderdaad. Om precies te zijn geef ik o/a aircraft materials and hardware. Dat leuke spul met ijzerkoolstofdiagrammen, afkoelkrommes etc. https://www.faa.gov/regulations_policies/handbooks_manuals/aircraft/amt_handbook/media/FAA-8083-30_Ch05.pdf voor de geïnteresseerden.
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
03 feb 2017 17:23 |
|
|
|