Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 113 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 Smeren wielbouten 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10661
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
Het nummer van de bout op de ph 2 is 5405 72

Ben aan het zoeken naar de afbeelding met nummer.


06 feb 2017 19:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
Wellicht deze ;)

Zonder die losse conische ring is het 5405.66

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


06 feb 2017 20:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10661
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
Ja dat zijn ze , had ze gevonden..
Je zit dat het conische gedeelte en de schroefdraad 1 geheel vormen..
En dat het conische gedeelte er niet los op zit..

Daarom zat ik ff met die andere in mijn hoofd, tja ben ook maar mens :lol:


06 feb 2017 20:23
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10661
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
Iig voor de uitvoering met stalen velgen is het nummer 5405.72
En voor de uitvoering met lm is het nummer 5405.67

Voor de ph2


06 feb 2017 20:30
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4507
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
Vandaag in gesprek met een collega die bij Deutz vandaan komt, n.a.v. een momentsleutel.
Hij vertelde mij dat ze bij Deutz al heel lang een moment + hoekverdraaiing gebruiken, omdat dit nauwkeuriger is.
Bepaalde bouten moeten met Molykote ingesmeerd worden, het is toen gebleken dat het voorgeschreven aanhaalmoment inderdaad overschreden word, daarom lager moment + hoekverdraaiing.
Nou is de "grootste" Deutz motor vergelijkbaar met de kleinste Wartsila motor, echter gebruiken zij net als Stork-Werkspoor, hydraulische vijzels voor het kritische werk.


10 feb 2017 23:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
Wil je iets meer vertellen over de hydraulische vijzels en het kritische werk?
Of past dit niet in het draadje, dan mag het ook via pb.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


10 feb 2017 23:48
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4507
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
Ik leen even wat plaatjes van google.

Komt er op neer, dat een vijzel aan het tapeind trekt met een voorgescheven druk (paar honderd bar), het tapeind rekt iets op, de gladde moer met gaatjes word met een pin aangedraaid, met de hand.
Heel hard aandraaien gaat niet, want de gleuf in de vijzel is niet zo groot.
Eenmaal aangedraaid, dan gaat de druk eraf, het tapeind veert terug en het zit muurvast.
Bij cylinderkoppen zitten er 4 vijzels op, als daar de druk eraf gaat, dan druk je de kop heel gelijkmatig op het blok.
Word voornamelijk toegepast bij koppen, drijfstangen, tandwielen, lagerkappen, eigenlijk alles wat zwaar belast word.
Dit is ontwikkeld omdat vanaf een bepaalde boring/vermogen, de krachten zo groot worden, dat aandraaien met een momentsleutel niet meer mogelijk of voldoende is.

Afbeelding
Afbeelding

Plaatjes hierboven laten een zeskant zien, de Wartsila motoren hebben uitsluitend gladde moeren, zoals deze.

Afbeelding

Afbeelding

Het gereedschap, hier is een handpomp afgebeeld, 800bar uitvoering, er is ook een pneumatische unit, wel zo fijn als je 16 koppen moet loshalen voor revisie.
Bijlage:
bg3c.png


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


11 feb 2017 00:16
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
:smt023

Zeer interessant!

lijkt mij dat dit van tevoren zeer nauwkeurig wordt berekend!

Mooi vakgebied!

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


11 feb 2017 00:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
Inderdaad, een mooi systeem.

Daarmee omzeil je het probleem van de niet goed gedefinieerde wrijvingscoëfficiënten tussen de moer en de schroefdraad, en die tussen de moer en het vlak waar hij tegenaan komt:
C5HDI110 schreef:
........Bepaalde bouten moeten met Molykote ingesmeerd worden, het is toen gebleken dat het voorgeschreven aanhaalmoment inderdaad overschreden word, daarom lager moment + hoekverdraaiing........

De wrijvingscoëfficiënten µ-draad en µ-vlak spelen een belangrijke rol en die worden beïnvloed door de smering.
Dat zal ook blijken uit het rapport dat Breeze nu aan het completeren is.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


11 feb 2017 01:03
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24
Berichten: 682
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
Mooie plaatjes Sohail. Ik heb gewerkt in een (zware) machinefabriek en daar werden zware delen, zoals een wiel op een graafwielzuiger, ook op deze manier gemonteerd. En zo worden inderdaad alle onzekerheden van wrijvingscoëfficiënten omzeild. Dacht dat ik dit al eerder genoemd had bij het begin van de wielboutdiscussie, maar kan het niet meer vinden.

Adri

_________________
Afbeelding


11 feb 2017 11:18
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4507
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
Beetje off-topic, maar leuk om te weten :)
Schroefdraad van de cylinderkop tapeinden van een Werkspoor TM410 motor (41 cm boring), waar een hydraulische moer op gaat, is hetzelfde als op veerbollen.
Een collega heeft met het gereedschap om dat schroefdraad te snijden, zelf een veerbollentester gemaakt.


12 feb 2017 14:35
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
Ha ha leuk gevonden.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


12 feb 2017 15:09
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24
Berichten: 682
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
Breeze schreef:
Dacht dat ik dit al eerder genoemd had bij het begin van de wielboutdiscussie, maar kan het niet meer vinden.

Gevonden:
Citaat:
Zoals al eerder hier gemeld is dat wel mogelijk met een hydraulische voorspanner die de boutkop (of tapbout) aantrekt met de voorgeschreven kracht, waarna de moer met handkracht wordt vastgezet. Zo gebeurt dat in de grote machine- en motorenbouw. Maar om dat nou ook te gaan toepassen op een autowiel............ :mrgreen:

Kopervet of Molybdeendisulfide vet

_________________
Afbeelding


12 feb 2017 18:01
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24
Berichten: 682
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
C5HDI110 schreef:
een Werkspoor TM-410 motor.
Zijn die dan nog steeds niet uitgestorven? Fantastische motoren, samen met de TM-620.

Adri

_________________
Afbeelding


12 feb 2017 18:05
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4507
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
Inderdaad fantastisch, blijven doorgaan onder de meest barre omstandigheden.
TM410 draaien nog, worden wel steeds minder, o.a. de Geopotes 15, heeft 2x 9-cylinder TM410.
De TM620 zijn bijna uitgestorven, er draaien nog een paar als elektriciteits centrale in Indonesie.
Eerst volgende meeting praat ik je wel bij Adri, er is een hoop veranderd ;)


12 feb 2017 18:34
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 113 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.