Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 113 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
 Smeren wielbouten 
Auteur Bericht
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3550
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Zeg sohail....ik begin me te ergeren aan, wat op een persoonlijke vete lijkt.
Doe wat je zelf wilt maar stop met het gehakketak.

Ik gebruik ook kopervet maar lees het verhaal van Breeze eens door.
Dan zie je, goed onderbouwd dat er een groot verschil in hoekverdraaiing is tussen droog en vet.


03 feb 2017 22:25
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 mei 2016 18:18
Berichten: 359
Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Als ik dit lees wordt het zelfs aanbevolen voor wielbouten... sorry wielmoeren :shock: :smt017

http://www.eurol.com/nl/productbestanden/pi/211-eurol-kopervet.pdf

Maar inderdaad, zoals ik al eerder schreef, laat een ieder doen wat hem het beste lijkt.

_________________
Groet,
Hans


03 feb 2017 22:30
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 21 mei 2016 16:25
Berichten: 635
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Ligne Prestige Carlsson Upgrade
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 351000
Kleur: EYTC - Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Bouten willen zonder vet nog wel eens gaan wreten

_________________
Bezit: Lexia / PP2000 / Diagbox
Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)


Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003(EYTC Gris Orageux) (349.700km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (135.300km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 2021


03 feb 2017 22:32
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Ik heb geen persoonlijke vete, met niemand, ik vraag alleen naar de voorbeelden waar JW het over heeft.
Als hij dat roept en graag gaat schemeren met namen van anderen, dan wil ik die voorbeelden ook zien, of mogen de uitspraken van JW niet twijvel getrokken worden en is een discussie daarover niet toegestaan ?

Dat aanvreten heb ik dus gehad bij mijn vorige auto, kreeg ze niet los, daarom vet ik altijd in.


03 feb 2017 22:33
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Wat wij gevonden hebben zie je in de posting wat hoger in dit draadje. Daar zitten de nodige graden verschil in, zie de ook posting van BJG
Aan de hand van die proeven hebben we er nog een paar gedaan.

Dat alles komt verder uitgewerkt te staan in het verhaal dat in de maak is.

En is dat hierboven gerefereerde AMT document niet van belang?
Ook daarin wordt dat benadrukt, net als in https://www.mijngrossier.nl/tips-wielen ... ekken.html

Zoeken op "wielbout afgebroken" of "wielbout breuk" levert vast het eea aan info op.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


03 feb 2017 22:40
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Op "wielbout afgebroken" vind ik verhalen over afgebroken wielbouten bij het losdraaien.
Had mijn vorige auto dus ook kunnen gebeuren, die bouten zaten muurvast, waarschijnlijk vastgecorrodeerd, ze waren erg droog.

Op "wielbout breuk" vind ik gevallen van afgebroken bouten tijdens het rijden, met de verwijzing naar metaalmoeheid en/of te vast aantrekken.
Bij gebruik van vet kan geen van beiden gebeuren, zou eerder te los zitten.

Ik was vorige week op een Volvo sleutelmeeting, hoorde daar dat Volvo LM-Velgen met 140nm vast zet, de bouten zijn vergelijkbaar met die van PSA.
Leek mij veel 140nm, maar ze lieten me officiele documenten zien, waar dat in staat, blijkbaar zit er een ruime marge op het aantrekken van de bouten.
Zelf ben ik een keer vergeten om ze aan te trekken op beide voorwielen, alleen een klein slagje met de ratel, met het idee om later aan te trekken als de auto weer met zijn wielen op de grond staat.
Pas na 100km snelweg, begon ik wat te voelen, heb ze toen bij een tankstation aangetrokken met een momentsleutel.


03 feb 2017 22:52
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Bij gebruik van vet trek je ze vaster als je hetzelfde koppel aanhoudt, omdat de wrijving minder wordt :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


03 feb 2017 22:57
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Ach ja, ik laat even een steekje vallen, je heb gelijk
Dus met vet en op 110nm, zou het te vast zijn.
Als ik dat in het licht van de 140nm van Volvo houd, dan zit ik nog veilig, er zit blijkbaar een ruime marge in.


03 feb 2017 23:02
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
omdat tegen te gaan , moet je nu tegenwoordig de bout op een kleine kracht aandraaien en dan verder op graden aandraaien.
dat is mij verteld tijdens een bijscholing van M.A.N .


03 feb 2017 23:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 2464
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Ik heb in het verleden genoeg bouten gezien waarbij het fout is gegaan. Ik kan het document van amt volledig volgen daarin. Om het zichtbaar te krijgen zul je de materiaalstructuur moeten bekijken of zeer nauwkeurige meetapparatuur moeten hebben. Vervorming treedt pas op als je over de rekgrens van het materiaal heen gaat :!: Daarnaast is het vergelijken van 2 op het oog gelijk uitziende bouten appelen en peren vergelijken. Je weet niet wat voor een koolstofgehalte in de bout zit een welke harding of warmtebehandeling deze heeft ondergaan. Ik ga morgen als ik even tijd vind eens voor jullie graven naar materiaal waar het een en ander te zien is.

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


03 feb 2017 23:41
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Smeren wielbouten
Geef je les in WTB ?
Toen ik op school zat, was materialenkunde een onderdeel van WTB, al die structuren uit ons hoofd kennen en kunnen tekenen, lang geleden.
Leukste was toch de proeven, kerfslag, trekproef, etc, het onder de microscoop bekijken van de structuren is er nooit van gekomen.


04 feb 2017 00:32
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 aug 2015 16:28
Berichten: 399
Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 79000
Kleur: Runway Red


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Zeg ehhh. Aardige discussie heb ik op gang gebracht met mijn achteloze vragen over aanhaalmomenten en kopervet of keramisch vet...

_________________
Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen...
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.


04 feb 2017 00:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
En dit topic gaat eigenlijk alleen nog maar over de voorzijde :lol: :lol:

_________________
Zeg maar André


04 feb 2017 01:20
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
willy4 schreef:
omdat tegen te gaan , moet je nu tegenwoordig de bout op een kleine kracht aandraaien en dan verder op graden aandraaien.
dat is mij verteld tijdens een bijscholing van M.A.N .

Klopt.

Ik wil niet op de zaken vooruitlopen, maar als je kijkt in het door JW aangehaalde draadje heb ik een aantal proefjes gedaan waaruit blijkt dat de hoekverdraaiing bij 110 Nm per bout verschilt, en daarmee de kracht. Als je op graden aandraait is dit verschil weg.

Dit aandraaien op graden is reeds gebruikelijk voor andere toepassingen, vooral met rekbouten, omdat daar het koppel op een gegeven moment nauwelijks hoger wordt als je de rekgrens overschrijdt. Maar dit geeft ook meer nauwkeurigheid bij gewone bouten.

Natuurlijk hebben wielbouten een zeer ruime marge, daardoor ervaart niet iedereen negatieve effecten en gaat het meestal goed. Wel moet ik opmerken dat ik in de hierboven genoemde proef zeer duidelijk vervorming van een (stalen) velg heb kunnen waarnemen na invetten en aanhalen van een bout met het 110Nm.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


04 feb 2017 13:23
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Heb je gewone bouten gebruikt of met een ring ?
Is die ring bij plaat-alu velgen er niet voor om vervorming van de velg te voorkomen ?
Op mijn Xantia had ik plaat-alu gemonteerd met de originele bouten, op 100nm vast, maar een gevoel dat het echt 100nm was, had ik niet, een klein zetje en de bout draaide met gemak verder, alsof de boel aan het vervormen was.
JW heeft me er toen op gewezen de originele bouten met ring te gebruiken, en dat was een stuk beter, bij 100nm ook echt het gevoel dat het goed vast zat.
Ik zei eerder dat ik 110nm gebruik, dat moet 100 zijn, de momentsleutel van de beunclub heeft een afwijking van 10%, heb ik laten testen op het werk.


04 feb 2017 17:03
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 113 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 71 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.