Prima verhaal, mooi dat je het gevonden en gelinkt hebt
Inderdaad: droog monteren met schone, roestvrije bouten, die netjes verzinkt zijn, dat is zoals het behoort.
Waarom? Omdat daarvan de wrijvingscoëfficiënt bekend is, en die is de basis geweest voor de fabrieksinstructie om de bouten met een bepaald koppel vast te zetten.
Aan het begin van dit draadje schreef ik:
Citaat:
Voor dat moment is de wrijvingscoëfficiënt van de schroefdraad bepalend, en dan maakt het heeeeel veel uit of die 0.05, 0.1, 0.2 of nog hoger is. Ook die tussen het aanligvlak en de bout speelt een rol.
Als de wrijvingscoëfficiënt wijzigt van 0,2 naar 0,1, zal de bout een bijna twee keer zo voorspanning krijgen als je 'm met hetzelfde moment vastzet,
Dat kan fataal zijn, zoals AMT ook al schrijft.
Net zoals wanneer de bout een te hoge wrijving ondervindt, dan zit hij na het vastdraaien gewoon te los
Groet,
JW