Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 113 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
 Smeren wielbouten 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59
Berichten: 1236
Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
Breeze schreef:
Gevonden:
Citaat:
Zoals al eerder hier gemeld is dat wel mogelijk met een hydraulische voorspanner die de boutkop (of tapbout) aantrekt met de voorgeschreven kracht, waarna de moer met handkracht wordt vastgezet. Zo gebeurt dat in de grote machine- en motorenbouw. Maar om dat nou ook te gaan toepassen op een autowiel............ :mrgreen:

Kopervet of Molybdeendisulfide vet


Inderdaad in deze aangehaalde draad had de TS dat al in zijn openingspost besproken.

Groet, Jan :citrofiel

_________________
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.


12 feb 2017 19:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 2462
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
Hier nog een mooie aanvulling op het vorige AMT artikel. Ook hier duidelijk aangegeven droog monteren :!:
http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/nieuws/2017/2/update-wielbouten-vervangen-of-niet-10153233?utm_source=Vakmedianet&utm_medium=email&utm_campaign=20170228-amt-std&tid=TIDP167854X2BFAA55F612741C2A2C0176CC7CB1A16YI4

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


28 feb 2017 15:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
Prima verhaal, mooi dat je het gevonden en gelinkt hebt :smt023
Inderdaad: droog monteren met schone, roestvrije bouten, die netjes verzinkt zijn, dat is zoals het behoort.
Waarom? Omdat daarvan de wrijvingscoëfficiënt bekend is, en die is de basis geweest voor de fabrieksinstructie om de bouten met een bepaald koppel vast te zetten.

Aan het begin van dit draadje schreef ik:
Citaat:
Voor dat moment is de wrijvingscoëfficiënt van de schroefdraad bepalend, en dan maakt het heeeeel veel uit of die 0.05, 0.1, 0.2 of nog hoger is. Ook die tussen het aanligvlak en de bout speelt een rol.

Als de wrijvingscoëfficiënt wijzigt van 0,2 naar 0,1, zal de bout een bijna twee keer zo voorspanning krijgen als je 'm met hetzelfde moment vastzet,
Dat kan fataal zijn, zoals AMT ook al schrijft.
Net zoals wanneer de bout een te hoge wrijving ondervindt, dan zit hij na het vastdraaien gewoon te los :shock:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


28 feb 2017 22:23
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24
Berichten: 682
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
Opvallend dat na 10 keer gebruik van de wielbouten de voorspankracht al met 1/4 is afgenomen. Dat kan m.i. alleen maar als het oppervlak van de schroefdraad en/of het aanlegvlak, van structuur wijzigt in de vorm van ruwheid of zelfs (door)slijten van de oppervlaktebehandeling. En dat kan alleen maar worden voorkomen door die oppervlakken (licht) in te vetten (oh nee, dat mag niet). En natuurlijk is het goed schoonhouden ook essentieel.

Het achtergrond- en sterkteverhaal nadert zijn ontknoping. Het is een zware bevalling, waarbij het verleidelijk lijkt (leek) om het rekentool Link te gebruiken. Maar dat kan niet, helaas. Dus we rekenen vrolijk verder. Er komt in ieder geval voor de WS (met CC's of WB's) een verhaal jullie (JW en BJG) kant op.

Adri

_________________
Afbeelding


28 feb 2017 23:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
:smt023

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


28 feb 2017 23:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10661
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
Mag ik eens iets anders vragen...

Mijn citroen's hadden wielbouten..
Mijn Honda heeft wiel moeren.

Wat is voordeel voor het een of het andere? , waarom is het anders?


28 feb 2017 23:37
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24
Berichten: 682
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
Sterktetechnisch is er geen verschil.
Wat ik kan bedenken is de extra handeling van het monteren van de tapeinden in de wielflens.
Maar er is ook het grotere gemak waarmee je een wielnaaf met gaten op een flens met tapeinden bevestigt in de eindmontage.
Met robots maken die verschillen nauwelijks meer iets uit, lijkt mij.

Adri

_________________
Afbeelding


01 maart 2017 00:40
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4497
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Smeren wielbouten
Schijnt dat in de productie elke seconde telt en Japanners zijn graag efficient en houden niet van verspilling ;)
Afgezien van het feit dat een wielnaaf met uitstekende en vaak roestige tapeinden, geen gezicht is, het oog wil ook wat tijdens het sleutelen :D


01 maart 2017 00:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 113 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.