Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Revisie veercilinder enkele praktische vragen
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=18022
Pagina 1 van 2

Auteur:  Vansloneker [ 28 aug 2016 07:49 ]
Berichttitel:  Revisie veercilinder enkele praktische vragen

Mijn auto begint na een paar dagen stilstand met name achter te zakken. Zo'n C5 staat nogal hoog op de poten en het ziet er niet slecht uit als ie iets lager ligt maar het is dus niet de bedoeling.
Ik begrijp uit het forum dat het zakken word veroorzaakt door lekkende ventielen in de veercilinder(s) en dat daar een revisieset voor te koop is.

Zelf kan ik dit niet doen maar ik denk dat ik dit met wat aanwijzingen mijn werkplaats wel kan laten doen. Hiervoor heb ik wat praktische vragen:

-Hoeveel veercilinders zijn er per as?
-Ze zitten zowel voor als achter?
-Waar zitten ze en hoe kan je ze herkennen?
-Indien voor en achter is vooralsnog alleen achter reviseren voldoende?
-Zou de tijd tijd die de monteur er mee bezig is (plm. €45/uur) opwegen tegen de meerkosten van een nieuwe veercilinder?
-Ik heb gelezen over een truc met de Lexia waardoor er geen hydraulische vloeistof verloren gaat. Ik neem niet aan dat de werkplaats een Lexia heeft. Moet anders het hele systeem afgetapt worden en met nieuwe vloeistof gevuld? Is die vloeistof duur?

Auteur:  edwin48 [ 28 aug 2016 09:51 ]
Berichttitel:  Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen

veercilinders heb je alleen achter.
ze zijn heel makkelijk te herkennen de veerbollen zitten hier aan vast.
nieuwe cilinder is beduidend duurder als reviseren.
drukloos maken kan je ook door de dame in de laagste stand te zetten.
verlies van hydraulische vloeistof is dan minimaal.

Auteur:  indian53 [ 28 aug 2016 09:54 ]
Berichttitel:  Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen

mijn dama lag ook op de grond smorgens...heb afspraak gemaakt bij johan oldenhage was voor 150 euro klaar een kant...bijde kost 300...dus valt zeker mee de prijs

Auteur:  akooiman [ 28 aug 2016 10:08 ]
Berichttitel:  Revisie veercilinder enkele praktische vragen

-Hoeveel veercilinders zijn er per as?
1 per achterwiel
-Ze zitten zowel voor als achter?
De veercilindes met problemen zitten alleen achter
-Waar zitten ze en hoe kan je ze herkennen?
Ze zitten direct naast het achterwiel, zijn de cilinders van ong 20cm waar de veerbol opgeschroefd zit.
-Indien voor en achter is vooralsnog alleen achter reviseren voldoende?
achter is voldoende
-Zou de tijd tijd die de monteur er mee bezig is (plm. €45/uur) opwegen tegen de meerkosten van een nieuwe veercilinder?
het reviseren zelf is ongeveer 15 minuten werk, de meeste tijd gaat zitten in het verwijderen aanbrengen van de cilinders. Het is zelfs mogelijk ze te reviseren zonder te verwijderen wat aanzienlijk tijd bespaard. Je verwijderd dan de veeras, niet de cilinder.
-Ik heb gelezen over een truc met de Lexia waardoor er geen hydraulische vloeistof verloren gaat. Ik neem niet aan dat de werkplaats een Lexia heeft. Moet anders het hele systeem afgetapt worden en met nieuwe vloeistof gevuld? Is die vloeistof duur?
Bij het drukloos maken gaat er slecht weinig vloeistof verloren, zoals Edwin al aangaf. LDS kost ong 20 euro per liter in Nederland.

Auteur:  Vansloneker [ 29 aug 2016 20:46 ]
Berichttitel:  Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen

Dat is duidelijk. Hartelijk bedankt. ik ga het bij gelegenheid met de werkplaats bespreken.

Auteur:  Vansloneker [ 15 sep 2016 08:35 ]
Berichttitel:  Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen

Ik heb het met de monteur besproken die het natuurlijk wel wil doen. Op zich dacht hij dat het niet heel nodig is. Ik gaf aan in dit forum te hebben gelezen dat de hydraulische pomp meer werd belast als de auto zakt, maar volgens de monteur is de pomp toch continue in werking tijdens het rijden.

In ieder geval ontgrendel ik de auto iedere dag een keer, dan blijft ie op hoogte.

Auteur:  GW-tje [ 15 sep 2016 10:01 ]
Berichttitel:  Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen

De revisieset is nodig wanneer je auto na 1 nacht op haar buik ligt. Gebeurt dit pas na een aantal dagen, dan kun je er nog wel een tijdje mee door.

Auteur:  C5HDI110 [ 15 sep 2016 11:17 ]
Berichttitel:  Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen

Wat als de auto af en toe met zijn achterkant op de grond ligt, mij C5 heeft dat een tijdje terug een paar dagen gedaan, soms na een nacht, soms al na een paar uur.
Net toen ik me eraan begin te irriteren, was het over en is ook niet meer voorgekomen, inmiddels aardig wat km verder.

Auteur:  GW-tje [ 15 sep 2016 13:25 ]
Berichttitel:  Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen

Normaal gesproken is dit een teken aan de wand dat er LDS uit de cilinders ontwijkt langs de 3 afdichtingsringen, ze zullen vroeg of laat de geest geven.

Een overduidelijk signaal van teveel lekkage is een natte stofbalg aan de kant van het uiteinde van de zuigerstang. Daar waar de cilinder zich afzet tegen de carrosserie/subframe achter.

Auteur:  Vansloneker [ 01 nov 2016 11:08 ]
Berichttitel:  Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen

Bij het bandenmontagebedrijf kreeg ik nog een opmerking over een lekkende veercilinder links achter, maar ik begrijp uit bovenstaande dat dat nog onder reviseerbaar valt?

Auteur:  willy4 [ 01 nov 2016 11:29 ]
Berichttitel:  Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen

yep

Auteur:  Vansloneker [ 02 nov 2016 15:13 ]
Berichttitel:  Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen

Het was eerder nog niet zo tot me doorgedrongen dat lekken ook kon betekenen lekken naar buiten. Ik dacht maar aan lekken binnen het circuit. Maar nu ik dit weet ga ik er langzamerhand eens werk van maken.

Auteur:  chris1985 [ 05 jun 2018 12:51 ]
Berichttitel:  Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen

zijn de cilinders voor ook te reviseren?
Ik kan de dichtingen nergens vinden iig.

Bij mijne zijn ze wat nat en moet binnenkort naar de TUV.

Auteur:  JW-C5 [ 05 jun 2018 13:10 ]
Berichttitel:  Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen

Waar zijn ze nat?

Als dat op het onderste gedeelte is, zit dan de retour wel goed vast?
Of is de slang van de retour misschien lek en/of kapot?
Dat laatste is een veel voorkomend euvel, vervangen daarvan is een simpele klus.

Groet,
JW

Auteur:  chris1985 [ 05 jun 2018 15:22 ]
Berichttitel:  Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen

het komt onder de stofhoes vandaan.

wat me opvalt sinds kort is s'morgens hoor ik de hydraupomp langer draaien voordat hij op hoogte is. vandaar dat ik ff gekeken had. moet hem nog een keer op de brug zetten om beter te kunnen zoeken.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/