Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Zwabberende C5 PH1 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zwabberende C5 PH1
Hier ook:
BX 260 k km, 1 zijde vervangen
Xantia 320 k nooit
Xantia 290 k nooit
C5 400k nooit

Ik breng het gemiddelde dus omhoog qua km per lager :lol:

Natuurlijk kunnen we verbeteringen bedenken voor deze constructie, ik denk dat de fabrikant dit ook kan. Het is een keuze geweest van de fabrikant om het zo te doen. Waarbij inderdaad de kleine lagers van de Xantia berline zijn gebruikt.

@JanSr: Ik vind het wat goedkoop om te roepen dat het een gebrek aan deskundigheid is. Nogmaals er is een keuze gemaakt op bepaalde gronden (die wij niet kennen) Jij zult gezien je ervaring en kennis ook goed begrijpen dat bij het maken van keuzes de technische levensduur van een product niet altijd het meest doorslaggevend is.

Het is met auto's net als met voetbal: iedereen heeft er verstand van. Waarbij er toch een spreekwoord over stuurlui bij me op komt ;)

Leuk om te lezen de laatste AMT over het kwaliteitsbeleid bij PSA

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


10 mei 2016 12:37
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13
Berichten: 1212
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zwabberende C5 PH1
4 DS, 2 CV, 2 CX, 1Xantia (450k), 7 XM, nooit
2 BX beide, 4 C5, allemaal, tussen 250k en 350 k.

Citroen heeft meer dan eens bewezen te weten hoe het moet.
Raadselachtig is het dan ook om te ervaren hoe verkeerd het kan.
Vandaar mijn vermoeden dat er iets over het hoofd werd gezien. Onder de paraplu van Peugeot niet zo gekke gedachte.
Tenslotte vinden we ook het remsysteem en de stuurbekrachtiging van Peugeot in onze auto's.
Kijk eens naar het belastingmodel: er is maar één verschil met de wokkelversie: de kracht van de veercilinder.
De arm van hart wiel naar draaipunt is ca 3 à 4 maal zo groot als de afstand van de zuigerstang naar het draaipunt. En dus is de kracht op de zuigerstang ook die factor hoger. En dus ook de reactiekracht op het lager.

De draagarmen die ik in handen had hadden allemaal uitgelubberde binnenlagers en dan ook nog aan de voorzijde, precies waar die veerkracht naar wijst.
Het is zo maar een gedachte, maar het verklaart veel.
Kent iemand de Peugeot draagarmen van de overeenkomstige modellen? Zou ik wel eens naast elkaar willen zien.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


10 mei 2016 13:34
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zwabberende C5 PH1
Kijk dat is wat genuanceerder :smt023

Dat van de belasting gaf ik al aan. Die is inderdaad erg hoog, en daarmee het grootste nadeel van deze constructie. Vandaar de platte kanten enzovoort (zie vorige posting)

Wat bedoel je precies met het verschil met de wokkelversie en Peugeotdraagarmen?

De overeenkomstige Peugeotmodellen van de BX en Xantia zijn er niet. De 405 en 406 hebben een andere ophanging.

De C5 Ph1 heeft een nieuwe ophanging uitsluitend voor Citroen

De C5 II-tegenhanger is de 407 qua netwerkstructuur maar met een compleet ander onderstel en ophanging (zelfde als C6, maar dan met wokkels). Deze ophanging is verder doorontwikkeld en gebruikt in de C5 ph3 zowel in wokkel als in bollenvariant. (de 407 is dus een voorloper op de C5ph3 qua ophanging, later vervangen door de 508)

Andere modellen van Citroen (AX, Saxo, Xsara) en Peugeot (106, 206, 306, 307) zijn qua ophanging identiek maar hebben torsievering, dat is dus wat anders.

De C4 en oude 308 hebben geen torsievering achter maar een nieuwe wielophanging met staande wokkels, of luchtveren igv C4GP excl..

De C3 (Ford onderstel), en de nieuwe 308 en nieuwe C4P (Opel platform) zijn niet te vergelijken.

Dat we tegenwoordig een conventioneel remsysteem aantreffen heeft niet alleen met fabrikantkeuze te maken, ook de regelgeving is wat dat betreft veranderd.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


10 mei 2016 14:46
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13
Berichten: 1212
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zwabberende C5 PH1
BJG schreef:
Kijk dat is wat genuanceerder :smt023

Dat van de belasting gaf ik al aan. Die is inderdaad erg hoog, en daarmee het grootste nadeel van deze constructie. Vandaar de platte kanten enzovoort (zie vorige posting)

Wat bedoel je precies met het verschil met de wokkelversie en Peugeotdraagarmen?


Dat is niet zozeer een nadeel van deze constructie, die qua principe al vanaf de 2CV bestaat (wel wokkels, maar met dezelfde grote arm/kleine arm). Het is het nadeel van de sommetjes niet correct maken. En zoals ik steeds betoog: Ze KUNNEN het wel. (of beter gezegd: ze KONDEN het wel.

Ik veronderstelde, kennelijk ten onrechte dat de wokkelversies (Peugeotversies) hetzelfde onderstel hebben. Dat is jouw voordeel, jij zit midden tussen de details.

En over nuances; als je maar stevig genoeg nuanceert, zeg je niets meer. Zoals in de politiek.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


10 mei 2016 15:23
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zwabberende C5 PH1
BJG schreef:
.....

Wat bedoel je precies met het verschil met de wokkelversie en Peugeotdraagarmen?

De overeenkomstige Peugeotmodellen van de BX en Xantia zijn er niet. De 405 en 406 hebben een andere ophanging.

......


Als ik me goed herinner had de P305 Break deze ophanging, met horizontale wokkels en dempers.
Dat alles om een zeer vlakke en zo breed mogelijke laadvloer te creëren.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 mei 2016 16:23
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 21 nov 2014 10:29
Berichten: 97
Woonplaats: Alkmaar
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 161500
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zwabberende C5 PH1
Heren en of dames, mijn dank is groot dat er zo duidelijk en uitvoerig op mijn probleem wordt gereageerd.
Uit de antwoorden leer ik dat het een zwak punt is van de PH I C5.
Hoe het allemaal beter kan is ook leuk om te horen maar voorlopig heb ik ( en ik neem aan meerdere mensen) nog een PH I met dit euvel.
Dat sommigen (wellicht de meesten misschien) er geen last van hebben gehad is puur mazzel denk ik. Of ze hebben de auto nooit zwaar beladen gehad.

Vandaag even onder de auto gekeken maar ik zie er zo 123 niets aan.
Echter, wanneer ik tijdens het rijden "ineens " naar links of rechts stuur, dus met een rukje (gecontroleerd), heeft de achterkant de neiging "uit te breken"... Zelfs zonder belading.

Het klinkt dus allemaal heel logisch dat er 1 of 2 ADALS versleten zijn.
Uitgaande van alle uitvoerige antwoorden hier mag ik er dus vanuit gaan dat het niet aan iets anders kan liggen....

Indien er iemand in de buurt van Alkmaar woont en mij hierin kan en wil bijstaan, dus het probleem kan constateren en analyseren, zou ik dat enorm appreciëren.

Net nog wat gelezen over ADALS en uitlijning...
Indien de ADALS inderdaad versleten zijn, kan dit ook een lichte resonantie veroorzaken door de auto? Net alsof er een wiel niet goed in balans is maar dan door gehele auto?


10 mei 2016 17:02
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3547
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zwabberende C5 PH1
Als je de banden en bandenspanning kan uitsluiten......
Dan blijven de adals over.

Ooit wel een een (vrij nieuwe) band gehad die een fabrieksfout in het karkas had....
Werd de wegligging en vooral het bochtengedrag niet beter van.
Om niet te zeggen levensgevaarlijk.


10 mei 2016 17:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zwabberende C5 PH1
Wat je ook nog kan proberen......

Zet de auto in de hoogste stand en controleer of de wielen recht staan.
Bij versleten lagers willen de wielen wel eens scheef gaan staan.

Dit gaat er dan ook weer voor zorgen dat de banden scheef slijten en dat kan ook weer voor trillingen zorgen.

Maar ik heb al bij verschillende auto's adals vervangen, ook waar niets aan te zien was, maar die toch helemaal versleten waren.

Merk je verder niets aan de auto als je hard remt terwijl je rechtuit rijdt?
Als de auto hier gaat spoorzoeken zou er ook aan de voorzijde ergens speling kunnen zitten.

hieronder voorbeelden van versleten lagers waar zo goed als niets van te bemerken was, muv een olie spoortje bij de afdichtingen.......


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Zeg maar André


10 mei 2016 21:45
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zwabberende C5 PH1
:smt023

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


10 mei 2016 21:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zwabberende C5 PH1
JW-C5 schreef:
Als ik me goed herinner had de P305 Break deze ophanging, met horizontale wokkels en dempers.
Dat alles om een zeer vlakke en zo breed mogelijke laadvloer te creëren.

Groet,
JW


Ja dat klopt inderdaad :smt023

https://youtu.be/LVPv8410oLQ

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


10 mei 2016 23:24
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44
Berichten: 3019
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zwabberende C5 PH1
Nog een indicator: als je achterbanden of één er van 'gecupt' is/zijn. Dus aan de buitenzijde meer versleten dan aan de binnenzijde. Zicht zegt al iets maar meten met schuifmaat is nauwkeurige indicatie. Bij mij was de RA band flink gecupt door rotte adal(s).

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


11 mei 2016 18:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zwabberende C5 PH1
Cupping is wat anders dan asymmetrische slijtage ;)

Maar inderdaad is dat laatste ook een indicatie.

Als je de auto laat controleren op de uitlijning en de achterwielen staan buiten de fabrieksspecificaties, kun je er óók van uit gaan dat de ADALs op zijn.

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


11 mei 2016 19:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 12 mei 2007 09:59
Berichten: 603
Woonplaats: Rosmalen
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zwabberende C5 PH1
@ andre ': In 3 uur beide kanten , knap hoor ! Heb je ABS draden doorgeknipt en hoe weer doorverbonden ? Ik zag in een ander draadje hierover dat Willy4 een busverbinding gebruikt.

_________________
C5 Break 2.0i exclusive 2002


11 mei 2016 21:50
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zwabberende C5 PH1
dat klopt , je kunt ze ook solderen en een krimpkous er over doen


11 mei 2016 21:55
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 21 nov 2014 10:29
Berichten: 97
Woonplaats: Alkmaar
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 161500
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zwabberende C5 PH1
Ik hoop snel de howto van JW-C5 te krijgen want ik vraag me af hoe dit nou moet.....


11 mei 2016 21:59
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.