Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Afdichtings ringen veercylinder. Help... (alweer) 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 23 nov 2011 12:01
Berichten: 141
Woonplaats: Uppsala Zweden
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Borgveer veercylinder Help
Hallo,

Dacht vandaag de ringen in de veercylinders te vervangen. Helaas... borgveer muurvast.
Kruipolie + warmgestookt en ja hoor er kwam beweging in. Totdat de veer bij de zuiger kwam.
Ongetwijfelt heb ik er een braam op gemept en nu ben ik inmiddels kwijt waar de veer precies zat.
Het gat in de draagarm is een stuk groter en ligt ongetwijfelt niet in lijn met de veer.
Ik zie nu alleen metaal in het gat. Heb er de nodige drevels op kapot gemept en ben dus geen steek verder gekomen. Ik denk er over om morgen wat boren voor RVS aan te schaffen en hopelijk hier mee de veer weer zichbaar te krijgen.

Wie heeft er nog een goede tip.

Alvast bedankt.


16 apr 2016 17:28
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Borgveer veercylinder Help
je kunt die as laten zitten en zo de cilinder zo demonteren


16 apr 2016 17:51
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 23 nov 2011 12:01
Berichten: 141
Woonplaats: Uppsala Zweden
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Borgveer veercylinder Help
Idd. Had ik gelezen. Ook geprobeerd. Torx gat goed schoongemaat, kruipolie, warmte en alsnog
draai ik de boukoppen dol terwijl ik er niet eens zoveel kracht op zette.
Waarschijnlijk toch wat krokant na al die jaren. Zucht....

Ik denk toch maar boren waarbij hopelijk de zuiger loskomt. Beter er op beuken in de bankschroef dan onder de auto. Achteraf gezien ben ik niet al te bijdehand bezig geweest... maar ja dat is achteraf.

Positive aan dit hele verhaal is dat ik aan de andere kant de borgveer er zo uit kan trekken.


Laatst bijgewerkt door Rene op 16 apr 2016 22:02, in totaal 1 keer bewerkt.
Onnodige quote gewist.


16 apr 2016 21:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Borgveer veercylinder Help
De draagarm er onderuit halen...........

Dan kun je op de werkbank het restant eruit meppen.
Of het zo laten en op die manier de ringen vervangen....

_________________
Zeg maar André


16 apr 2016 21:22
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 23 nov 2011 12:01
Berichten: 141
Woonplaats: Uppsala Zweden
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Borgveer veercylinder Help
Probleem is nu dat zowel de torx shroeven en de borgveer niet meer van hun plek willen.
M.i. kan de draagarm er niet onder uit.


17 apr 2016 06:58
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Borgveer veercylinder Help
Welke torx?
Die van de stabilisator? Ik kan me niet voorstellen dat je die beschadigd hebt.

Het is mogelijk om de draagarm er onderuit te halen met het asje er nog in, en de cilinder nog op zijn plek.

_________________
Zeg maar André


17 apr 2016 08:10
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 23 nov 2011 12:01
Berichten: 141
Woonplaats: Uppsala Zweden
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Borgveer veercylinder Help
Ik bedoel de 2 torxen waarmee de veercylinder vastzit.

Maar ik liep alweer tegen een andere uitdaging aan... de afdichtings ringen kloppen niet.
Hiervoor open ik maar weer en nieuw draadje.


17 apr 2016 09:36
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 23 nov 2011 12:01
Berichten: 141
Woonplaats: Uppsala Zweden
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Afdichtings ringen veercylinder. Help... (alweer)
Hallo,

Had dus een revisikit gekocht bij de dealer via het VIN nummer. VF7DCRFNC76478847
Alles ok zou je zeggen.
Oude ringen er uit gepeuterd en kwam tot de ontdekking dat de nieuwe van geen kant passen.

Zuiger opgemeten, is 37 mm terwijl service.citroen.com 40 mm voor de ringen aangeeft.
Ik neem aan dat dit de binnen diameter is van de ringen.

Mij bekruipt nu het gevoel dat er veercylinders van een Xantia onder zitten waar de zuiger
37 mm is. Of zie ik iets over het hoofd?

Groeten, Arnold


17 apr 2016 09:59
Profiel
Online
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afdichtings ringen veercylinder. Help... (alweer)
Die zouden voor LHM geschikt zijn. Niet voor LDS.
Dat zou zich wreken op de afsluit ringen...


17 apr 2016 10:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Borgveer veercylinder Help
De veercilinder lekker laten zitten.....
Maar hoe heb je nu dan de rubbers uit de cilinder gehaald?

_________________
Zeg maar André


17 apr 2016 10:46
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 23 nov 2011 12:01
Berichten: 141
Woonplaats: Uppsala Zweden
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afdichtings ringen veercylinder. Help... (alweer)
c5jan schreef:
Die zouden voor LHM geschikt zijn. Niet voor LDS.
Dat zou zich wreken op de afsluit ringen...


Je hebt helemaal gelijk... dom dom dom van mij. :oops:

Maar ik ben er inmiddels achter: tot OPR 9822 is 37, daarna 40 mm. Mijn C5 heeft 9866.
Of de Citroen documentatie klopt niet (lijkt me erg onwaarschijnlijk) of iemand heeft ooit eens een verkeerde veerpoot gemonteerd. Nu maar hopen dat de veerpoten li en re hetzelfde zijn.
Zal vanmiddag even kijken.

Wat wel vreemd is is dat ik een stofhoes 5272 64 heb gekregen (=voor 9822) terwijl
6272 64 na 9822 zou moenten zijn. Maar misschien zijn ze wel onderling uitwisselbaar.

akooiman schreef:
De veercilinder lekker laten zitten.....
Maar hoe heb je nu dan de rubbers uit de cilinder gehaald?


Ik ben nu verder gegaan aan de andere kant waar de borgpen er zo uitgetrokken kon worden.


17 apr 2016 10:53
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 23 nov 2011 12:01
Berichten: 141
Woonplaats: Uppsala Zweden
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afdichtings ringen veercylinder. Help... (alweer)
Links en rechts zijn in ieder geval beide 27 mm.
Nu nog de goede ringen...


17 apr 2016 11:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afdichtings ringen veercylinder. Help... (alweer)
Ik neem aan 37 mm, 27 is wel heeel erg weinig ;)

In de DB kijkend zie ik dat bij de Xantia achter vanaf 1996 37 mm toegepast is bij de Berline, vóór die tijd was dat 35 mm.
Bij de Break is het altijd 40 mm.

Bij de C5 is dat precies hetzelfde, de diameter is 37 mm bij de Berline en 40 mm bij de Break.

Jij hebt een Berline, dus 37 mm is correct.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 apr 2016 12:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afdichtings ringen veercylinder. Help... (alweer)
c5jan schreef:
Die zouden voor LHM geschikt zijn. Niet voor LDS.
Dat zou zich wreken op de afsluit ringen...


Daar zou ik me maar niet teveel zorgen over maken......

LHM is een minerale olie, met een aantal dopes. In feite een semi-syntheet.
In noodgevallen mag je er ook motorolie bijgooien, zelfs full-syntheten.
En nogal wat Xantia rijders zijn van LHM overgestapt op smurfenolie, Hyken Glacial Blue. Dat is een synthetische olie die duidelijk langer meegaat dan LHM. Zelf heb ik daar 6 jaar mee gereden zonder te verversen.

LDS is een synthetische vloeistof, op minerale basis. Met een boel dopes uiteraard en andere viscositeitswaarden.
Die twee moet je niet mengen omdat de werking van het systeem daar niet op ingericht is.
Maar het zal de rubbers niet opvreten, zoals DOT4 en de vroegere rode LHS dat wel kunnen en zullen doen. Dat zijn vloeistoffen op alcoholbasis, met heel andere rubbers in het systeem.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 apr 2016 13:01
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afdichtings ringen veercylinder. Help... (alweer)
Kwekkel schreef:
.......
Wat wel vreemd is is dat ik een stofhoes 5272 64 heb gekregen (=voor 9822) terwijl
6272 64 na 9822 zou moenten zijn. Maar misschien zijn ze wel onderling uitwisselbaar.


Als ik in de DB kijk zie ik alleen maar die stofhoes 5272 64. Zowel bij de Berline als de Break, PH1 en PH2.
Het nummer 6272 64 kan ik überhaupt niet vinden bij de C5's.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 apr 2016 13:38
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.