Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

veercilinder reviseren
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=17245
Pagina 1 van 2

Auteur:  Mike Berendsen [ 30 dec 2015 13:59 ]
Berichttitel:  veercilinder reviseren

hallo allemaal

ik zou graag mijn achterste veercilinder reviseren en er is er waarschijnlijk 1 lek.
nou heb ik al van alles gelezen maar nog steeds niet gevonden hoe ik nou te werk moet gaan.
en waar ik nou zo revisie setje kan bestellen.
nou weet ik ook niet welke van de 2 het is kan je dat testen met de lexia zo ja kan iemand mij dat uitleggen schoonvader heeft een lexia maar we zijn er nog niet zo bekend mee.

hopelijk kan iemand mij voor uit helpen

alvast bedankt

groeten mike berendsen

Auteur:  arendonk [ 30 dec 2015 14:25 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder reviseren

Zakt de auto in na een nacht?

Controleer de harmonicahoes bij de achterwielen. Hangen daar druppels aan of ligt er olie op de grond dan is die kant lek. Je kunt dit niet testen met de Lexia. Ik zou overigens beide zijden doen, maar dat hoeft niet per se.

Je kunt een compleet setje bestellen bij Garage Johan Oldenhage te Nieuw Vennep. Beter bekend hier als als GJO.

De werkwijze heb ik ooit van GW-tje gehad per PB en is als volgt:

Let op: dit is de werkwijze zonder Lexia. Als je wel een Lexia gebruikt om drukloos te maken; wat eigenlijk de juiste methode is, kun je het ontluchten via de achterbol overslaan.

Als het lekt, verlies ook je ook LDS waarschijnlijk. Dit moet worden aangevuld. Zorg dat je ook LDS achter de hand hebt als je hier aan begint.

De werkwijze is vrij simpel.

Achterkant aan de achterzijde op bokken, zowel links als rechts, dat werkt het makkelijkste. Daarna wielen eraf voor de bereikbaarheid.

Bij de middenbol zit aan de onderkant een ontluchtschroef, zet daar een opvangbak onder. Schroef lossen en dan per kant de draagarm optillen om de zaak drukloos te maken en zoveel mogelijk olie eruit te persen. Dat gaat nog best zwaar en met een hulpje erbij werkt dit sneller/makkelijker.

Koppel dan de accu af omdat de regelaar direct de achterkant weer op druk wil brengen en de hydropomp zal aansturen. Drukloos maken met de Lexia gaat makkelijker, maar ook dan moet je de veercilinders leegpersen.

Dan de splitpen los en de stofzak eraf,
Nu de zuigerstang verwijderen en de zuiger uit de cilinder trekken,
Met een naald of een oliekeerring-haakje haal je de 3 ringen uit de cilinder,

Dan de vierkante ring in de achterste groef, de platte teflon ring daar weer in, en dat is de moelijkste, die ring moet je wat plooien en kleiner buigen (voorzichtig) dat hij erin wil en voorzichtig met je wijsvinger strijk je hem dan glad in de groef in de andere keerring,

Als laatste de dikke in de voorste kamer en dan de zuiger goed natmaken met LDS en deze voorzichtig draaiend en duwend in de cilinder drukken, als alles goed zit kun je die met redelijk geweld erin vrotten,

Zuigerstang op zijn plek met de stofhoes en met een injectiespuit doe je ongeveer 25 ml LDS in de stofhoes. Dit beschermt de zuigerstang tegen oxidatie,
Slangetjes aansluiten en de nieuwe klem erop en dan de splitpen weer op zijn plaats,
Wielen eronder, bokken weg, accu aansluiten en LDS bijvullen in de laagste stand.
That's it......

Auteur:  edwin48 [ 30 dec 2015 14:31 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder reviseren

mike

Ten eerste kan je dit niet zien met de lexia.
ten tweede je kan zo'n revisie setje via onze huisdealer GJO bestellen.
ten derde om zeker te weten welke lek is zal je de Dame in de hoogste stand moeten zetten en dan opkrikken steunen eronder en de retourleiding controleren of deze lds vloeistof laat lopen als hij druppelt is dit de lekke.
hoe te werk.
eerst Dame met beide achterbenen van de grond en dan in de laagste stand zetten of via lexia drukloos maken, de veercilinder loshalen bij de draagarm en alles er uit halen.
nieuwe ringen plaatsen en nieuwe balg, nieuwe klemveer en alles weer ineenzetten.

Auteur:  akooiman [ 30 dec 2015 15:20 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder reviseren

Als kleine aanvulling.......

Contoleer eerst of de clip los zit.
Als ze er niet uit wil, staat je een feestje te wachten.
Ik heb de hele draagarm moeten uitbouwen om de afgebroken clip eruit te krijgen.....

Auteur:  arendonk [ 30 dec 2015 16:28 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder reviseren

Goede aanvulling! De clip kan inderdaad zeer vast zitten!

Auteur:  Mike Berendsen [ 31 dec 2015 10:09 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder reviseren

oke bedankt voor de duidelijke uitleg.
ik hoor al dat het niet een klusje voor zomaar een avond is. je moet er toch wel effe de tijd voor nemen. maar dat is niet erg, ik denk dat ik maar eens onder de auto ga duiken om te kijken welke er nou precies lek is. maar dan kan ik denk ik toch beter alle twee doen .

bedankt mannen het zal zeker wel lukken zo.

groet mike

Auteur:  willy4 [ 31 dec 2015 10:28 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder reviseren

je kunt deze ook laten zitten , de 2 bouten los en de leiding en de ring van de stofhous
dan kun je hem er ook onderuit halen, zo heb ik het ook al gedaan

Auteur:  GW-tje [ 31 dec 2015 16:45 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder reviseren

Het is zeker een klusje voor een avondje. En Willy4 het kan wel op die manier maar ik vind het altijd wel zo prettig om alles even los gehad te hebben en na een schoonmaakbeurt alles weer net in het vet.

Auteur:  hjevers68 [ 14 mei 2022 16:25 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder reviseren

Hallo allemaal,
Ik heb ook lekkende veercilinder(s) achter.
Er hingen ook druppels LDS aan de rubberen harmonicazak.
Nou heb ik een revisiesetje en vandaag al wel de harmonicazakken, borgpennen en ringen vervangen.
Alleen... waar moeten de 3 ringen no.7+8+9 geplaatst worden?
Achter de metalen manchet op de afbeelding met pijl gekenmerkt? Moet dan toch de hele veercilinder eerst verwijderd worden? Jammer genoeg ook geen joetoeb-vid daarover gevonden...
Dank bij voorbaat voor jullie hulp.
Greets,
Henk-Jan

Auteur:  jantje1948 [ 14 mei 2022 19:50 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder reviseren

Welke afbeelding?

Auteur:  hjevers68 [ 17 mei 2022 12:02 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder reviseren

Excuses : ik weet niet hoe ik een afbeelding kan toevoegen.
Maar onder viewtopic.php?f=8&t=19457 heeft moderator JW-C5 een afbeelding geplaatst met de afdichtringen nummers 7-8-9.

We hebben nu de harmonicahoezen alvast vervangen (en de auto blijft nu op hoogte) maar waarschijnlijk zijn de afdichtingen 7-8-9 ook nodig om de boel correct te reviseren.

Auteur:  jantje1948 [ 17 mei 2022 13:09 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder reviseren

Als er teveel inwendige lekkage is moet er inderdaad gereviseerd worrden. De hoezen vervangen is geen revisie.

Auteur:  JW-C5 [ 17 mei 2022 13:19 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder reviseren

Bij eerdere Citroëns waren dat lekzakken, met een retour naar het voorraadvat

Maar bij deze typen zijn dat stofzakken, er mag eigenlijk geen LDS in komen afkomstig van de veercilinder.

De retour zit nu op een andere plaats, tussen de twee afdichtingen in de veercilinder.
De externe aansluiting, de tweede die er op zit, is bedoeld als beluchting van de stofzak, bij het in-en uitveren verandert immers het volume ervan.

Groet,
JW

Auteur:  hjevers68 [ 17 mei 2022 22:36 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder reviseren

Dank voor jullie reacties. Ik begrijp dat alleen vervangen van de harmonica(stof)zakken niet de oplossing is.
Alleen weet ik echt niet waar ik de 3 oude ri gen moet vinden om te vervangen.
Of gaat dit alleen als toch de hele veercilinders gedemonteerd worden? Ik hoopte dat ik deze kon laten zitten en alleen via de kant van de zuigerstang bij de 3 dichtringen kon geraken.
Ik vermoed dat de ringen achter de "verdikking" zitten op de zuiger (de verdikking waarop ook de harmonicahoes met klemring wordt gemonteerd. Maar hoe geraak ik daar? Is die verdikking geschroeft op de zuiger?

Voor de goede orde: ik haal mijn wijsheid vaker van filmpjes van joetoeb maar over REVISIE van de cilinders vind ik helaas niks.
Ik heb de 2x 3 revisieringen al wel...

En ik weet dat mijn momentele toestand van herstel niet volledig is maar auto blijft onnozelerwijze nu wel op viveau staan na nacht parkeren. Eerder na max 4 uurtjes op haar billen.

Auteur:  JW-C5 [ 17 mei 2022 23:07 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder reviseren

De ringen zitten in groeven in de cilinder. De daarin heen en weer bewegende zuiger wordt daarmee afgedicht.
Om erbij te komen, moet de zuiger uit de cilinder getrokken worden.

Als 'ie nu niet inzakt, en er komt geen extra LDS in de stofzak, zou ik het voorlopig even aankijken.

Groet,
JW

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/