Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 veercilinder reviseren 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 apr 2015 20:49
Berichten: 31
Woonplaats: ospel
Auto: C5 1.6 HDi Break Prestige
Opties: afneembare trekhaak, dakrails
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 315042
Kleur: Rouge Profond
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht veercilinder reviseren
hallo allemaal

ik zou graag mijn achterste veercilinder reviseren en er is er waarschijnlijk 1 lek.
nou heb ik al van alles gelezen maar nog steeds niet gevonden hoe ik nou te werk moet gaan.
en waar ik nou zo revisie setje kan bestellen.
nou weet ik ook niet welke van de 2 het is kan je dat testen met de lexia zo ja kan iemand mij dat uitleggen schoonvader heeft een lexia maar we zijn er nog niet zo bekend mee.

hopelijk kan iemand mij voor uit helpen

alvast bedankt

groeten mike berendsen


30 dec 2015 12:59
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 07:59
Berichten: 1741
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veercilinder reviseren
Zakt de auto in na een nacht?

Controleer de harmonicahoes bij de achterwielen. Hangen daar druppels aan of ligt er olie op de grond dan is die kant lek. Je kunt dit niet testen met de Lexia. Ik zou overigens beide zijden doen, maar dat hoeft niet per se.

Je kunt een compleet setje bestellen bij Garage Johan Oldenhage te Nieuw Vennep. Beter bekend hier als als GJO.

De werkwijze heb ik ooit van GW-tje gehad per PB en is als volgt:

Let op: dit is de werkwijze zonder Lexia. Als je wel een Lexia gebruikt om drukloos te maken; wat eigenlijk de juiste methode is, kun je het ontluchten via de achterbol overslaan.

Als het lekt, verlies ook je ook LDS waarschijnlijk. Dit moet worden aangevuld. Zorg dat je ook LDS achter de hand hebt als je hier aan begint.

De werkwijze is vrij simpel.

Achterkant aan de achterzijde op bokken, zowel links als rechts, dat werkt het makkelijkste. Daarna wielen eraf voor de bereikbaarheid.

Bij de middenbol zit aan de onderkant een ontluchtschroef, zet daar een opvangbak onder. Schroef lossen en dan per kant de draagarm optillen om de zaak drukloos te maken en zoveel mogelijk olie eruit te persen. Dat gaat nog best zwaar en met een hulpje erbij werkt dit sneller/makkelijker.

Koppel dan de accu af omdat de regelaar direct de achterkant weer op druk wil brengen en de hydropomp zal aansturen. Drukloos maken met de Lexia gaat makkelijker, maar ook dan moet je de veercilinders leegpersen.

Dan de splitpen los en de stofzak eraf,
Nu de zuigerstang verwijderen en de zuiger uit de cilinder trekken,
Met een naald of een oliekeerring-haakje haal je de 3 ringen uit de cilinder,

Dan de vierkante ring in de achterste groef, de platte teflon ring daar weer in, en dat is de moelijkste, die ring moet je wat plooien en kleiner buigen (voorzichtig) dat hij erin wil en voorzichtig met je wijsvinger strijk je hem dan glad in de groef in de andere keerring,

Als laatste de dikke in de voorste kamer en dan de zuiger goed natmaken met LDS en deze voorzichtig draaiend en duwend in de cilinder drukken, als alles goed zit kun je die met redelijk geweld erin vrotten,

Zuigerstang op zijn plek met de stofhoes en met een injectiespuit doe je ongeveer 25 ml LDS in de stofhoes. Dit beschermt de zuigerstang tegen oxidatie,
Slangetjes aansluiten en de nieuwe klem erop en dan de splitpen weer op zijn plaats,
Wielen eronder, bokken weg, accu aansluiten en LDS bijvullen in de laagste stand.
That's it......


30 dec 2015 13:25
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jan 2011 11:10
Berichten: 3800
Woonplaats: almere
Auto: c5 break 2.0 16v ligne prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 102288
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 180152
Kleur: LQHC
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veercilinder reviseren
mike

Ten eerste kan je dit niet zien met de lexia.
ten tweede je kan zo'n revisie setje via onze huisdealer GJO bestellen.
ten derde om zeker te weten welke lek is zal je de Dame in de hoogste stand moeten zetten en dan opkrikken steunen eronder en de retourleiding controleren of deze lds vloeistof laat lopen als hij druppelt is dit de lekke.
hoe te werk.
eerst Dame met beide achterbenen van de grond en dan in de laagste stand zetten of via lexia drukloos maken, de veercilinder loshalen bij de draagarm en alles er uit halen.
nieuwe ringen plaatsen en nieuwe balg, nieuwe klemveer en alles weer ineenzetten.

_________________
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.AAp.nl


30 dec 2015 13:31
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3258
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veercilinder reviseren
Als kleine aanvulling.......

Contoleer eerst of de clip los zit.
Als ze er niet uit wil, staat je een feestje te wachten.
Ik heb de hele draagarm moeten uitbouwen om de afgebroken clip eruit te krijgen.....

_________________
Zeg maar André


30 dec 2015 14:20
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 07:59
Berichten: 1741
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veercilinder reviseren
Goede aanvulling! De clip kan inderdaad zeer vast zitten!


30 dec 2015 15:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 apr 2015 20:49
Berichten: 31
Woonplaats: ospel
Auto: C5 1.6 HDi Break Prestige
Opties: afneembare trekhaak, dakrails
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 315042
Kleur: Rouge Profond
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veercilinder reviseren
oke bedankt voor de duidelijke uitleg.
ik hoor al dat het niet een klusje voor zomaar een avond is. je moet er toch wel effe de tijd voor nemen. maar dat is niet erg, ik denk dat ik maar eens onder de auto ga duiken om te kijken welke er nou precies lek is. maar dan kan ik denk ik toch beter alle twee doen .

bedankt mannen het zal zeker wel lukken zo.

groet mike


31 dec 2015 09:09
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 10887
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veercilinder reviseren
je kunt deze ook laten zitten , de 2 bouten los en de leiding en de ring van de stofhous
dan kun je hem er ook onderuit halen, zo heb ik het ook al gedaan


31 dec 2015 09:28
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6096
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Break Exclusive
Opties: Oilsaver van GW
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10319
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 298000
Kleur: Noir Obsidien


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veercilinder reviseren
Het is zeker een klusje voor een avondje. En Willy4 het kan wel op die manier maar ik vind het altijd wel zo prettig om alles even los gehad te hebben en na een schoonmaakbeurt alles weer net in het vet.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 224000km


31 dec 2015 15:45
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: