Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Adal?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=1652
Pagina 2 van 3

Auteur:  Citrofreak2007 [ 31 aug 2007 15:14 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

EvilTwin schreef:
@freak
Ik vind 150dkm met een berline wel weinig voor ADALs, 250dkm moet er in zitten. Het lijkt bijna of hij is teruggedraaid, of hij heeft een heel zwaar leven gehad (viskarren trekken :idea: )

EDIT sorry break, maar dan nog steeds te weinig, nog nooit van een Xm break gehoord dat de ADALs na 150dkm op waren :?


auto heeft waarschijnlijk een zwaar leven gehad want de trekhaak is verschrikkelijk vaak gebruik en er zitten veel gebruikssporen rondom de trekhaak en in de kofferruimte e.d.

THEFXR schreef:
Citrofreak2007 schreef:
... knip ...
totaal: 408.32 Euro
------------------------------------------------------------


ik vind 485 all in, niet echt 100% meevallen, had je 1000 verwacht ofzo?


ik had inderdaad op de 900 euro of iets in die buurt gerekend. viel mij dus erg mee

Auteur:  Sjever [ 31 aug 2007 18:45 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

Hoor wel als ondertoon dat iedereen denkt dat de adals versleten zijn als je ze hoort, maar volgens mij is het enkel maar het droog staan van een of meerdere lagers ,en als je dat op wil lossen met kompleet nieuwe lagers e.d. OK, maar dan kost het wat meer als bij mij. :roll:

Auteur:  Harm [ 31 aug 2007 19:16 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

Zodra lagers die, zoals (a)dals, slechts een geringe verdraaiingshoek ondergaan, droog staan is het begin van het einde daar.
Doordat ze niet volledig ronddraaien en dus op 1 kleine sectie worden belast, zijn ze daar gewoon gevoeliger voor slijtage.

Auteur:  alzheimer [ 31 aug 2007 19:21 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

Op een rekening uit 2002 vond ik een bedrag van EUR 100,- exclusief BTW inzake 'draagarmlagers linksachter verv.' voor mijn Xantia 2.0i SX, kmstand 114212. Een draagarmlagerset stond op diezelfde rekening vermeld voor EUR 56,77 exclusief BTW.

Auteur:  EvilTwin [ 01 sep 2007 10:24 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

een kant op een xant voor 100eur? da's te geef...btw 10 jaar geleden kreeg een vriend van me fl.700. gequoot voor z'n Bix.

Vandaar dat ik het op de CX met mijn vader gedaan heb.

@sjever, ik onderschrijf Harms opmerking volledig:

microscopische schade aan het loopvlak=einde lager.

een beetje vet gaat dan niet meer helpen ;)

@freak, dit is precies waarom ik nooit meer een 2e hand auto met trekhaak wil. Bovendien heb je dan niet al die mensen die jou of je auto willen lenen voor klussen, verhuizingen ed. :lol:

Auteur:  Sjever [ 01 sep 2007 10:25 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

Harm van Beek schreef:
Zodra lagers die, zoals (a)dals, slechts een geringe verdraaiingshoek ondergaan, droog staan is het begin van het einde daar.
Doordat ze niet volledig ronddraaien en dus op 1 kleine sectie worden belast, zijn ze daar gewoon gevoeliger voor slijtage.


Ik ga er vanuit dat dit gedeeltelijk wel klopt . Maar het is natuurlijk wel zo dat de kogelring wel kan draaien in zijn geheel , dat is wel een voordeel tenopzichte van glijlagers .Het is ook van belang hoelang je de auto nog denkt te gebruiken, als je er van uit gaat dat je nog een paar jaar in de auto rijdt OK ,maar anders is doorsmeren echt een goede optie , die van mij kraakt nog steeds niet! :smt003

@ eviltwin natuurlijk heb je gelijk ,maar mijn ervaring leert me dat smeren wel degelijk helpt, weet alleen nog niet hoelang :(

Auteur:  EvilTwin [ 01 sep 2007 10:45 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

De buitenring raakt beschadigd, daarna de tonnetjes (het is geen kogellager)
In de praktijk worden slechts een paar tonnetjes belast, de kooi draait nauwelijks, omdat de bout de boel strak houdt:

De buitenring zit klem in de draagarm, de binnenring wordt door de bout en de pijp klemgehouden tegen de ogen in het achterste subframe. Zelfs zonder bout zijn de binnenringen vastgeklemd, omdat het subframe een nauwe passing heeft.

Auteur:  exroosje [ 01 sep 2007 16:13 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

EvilTwin schreef:
een kant op een xant voor 100eur? da's te geef...btw 10 jaar geleden kreeg een vriend van me fl.700. gequoot voor z'n Bix.

Vandaar dat ik het op de CX met mijn vader gedaan heb.

@sjever, ik onderschrijf Harms opmerking volledig:

microscopische schade aan het loopvlak=einde lager.

een beetje vet gaat dan niet meer helpen ;)

@freak, dit is precies waarom ik nooit meer een 2e hand auto met trekhaak wil. Bovendien heb je dan niet al die mensen die jou of je auto willen lenen voor klussen, verhuizingen ed. :lol:


Daarom slopen sommige garages een trekhaak er af. Maar dat wil dus niet alles zeggen.

Ik vond ooit een gebruiksaanwijzing van een trekhaak bij een xantia break zonder. Dat terwijl ik er juist een op wilde... Of de garage hem toen mij nogmaals verkocht heeft weet ik niet.

Auteur:  kamp [ 15 sep 2007 08:26 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

Mijn Berline van 2002 kraakt nu ook na ruim 180.000 km. Waar moet ik die vetnippel precies aanbrengen?
(Waar staat "Adal" voor?)

gr.
Albert-Jan

Auteur:  Harm [ 15 sep 2007 08:36 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

Adal= achterste draag arm lager

Ik kan me voorstellen dat die nippels dan daar op moeten komen, maar vraag me niet precies waar..

Auteur:  exroosje [ 15 sep 2007 13:57 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

waar is dat spuitvet te koop

JO te V heeft een prachtige kuil in zijn oprit, die door mijn voiture met een prachtige gekraak genomen werd. JO direct: je ADAL! (kwade tongen beweren dat die kuil er niet voor niets ligt).

Heb het nog niet kunnen reproduceren, maar een beeje vet lijtk me eerst het proberen waard. Overigens meldde JO ook dat het 2 uur werk + onderdelen (2 lagers) zou zijn per kant. Bij lease auto's vevangen ze de hele draagarm a 400 euro+ werk.

Auteur:  Sjever [ 15 sep 2007 21:15 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

exroosje schreef:
waar is dat spuitvet te koop

heb bij mij een spuitbus van Innotec gebruikt , weet echter niet waar dat verkocht word,heb het gekregen bij een oldtimer evenement 8) Sj

Auteur:  chris1985 [ 13 jun 2018 11:28 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

Mijn adals zijn binnenkort aan de beurt, nu wilde ik graag smeernippels aanbrengen als de draagarmen er toch af liggen.

Heb ik het goed begrepen als ik deze in het midden van de draagarm plaats (mij vorige die ik bij Hegru heb laten doen hadden ze daar zitten), en de plastic bus perforeer ik dan alles goed doe om ieder jaar de lagers te kunnen smeren?

Bedankt voor de hulp!

Auteur:  JW-C5 [ 13 jun 2018 11:48 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

Dat is imho zinloos.
Langs die weg moet je dan de hele binnenkant van de draagarm vol vet persen, dat moet dan door de lagers heen, maar waarheen gaat dat dan?
Dan zou dat vet vervolgens door de afdichtingen naar buiten geperst moeten worden :shock:

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 13 jun 2018 21:28 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

als ik het nog moest doen dan spuit ik de arm vol isolatieschuim en plaatst dan een smeernippel .

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/