Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Adal?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=1652
Pagina 1 van 3

Auteur:  Harm [ 29 aug 2007 14:54 ]
Berichttitel:  Adal?

Mensen,

mijn achterwielophanging kraakt. Bij diep uit- en inveren (drempels!) hoor je een diepe "knak" vanuit de achterkant.

Nadere inspectie bij de garage bracht aan het licht dat de adal's (achterwiel-draag-arm-lagers) aan het einde van hun Latijn komen. Ze zijn er nog niet, omdat de roestsporen en speling nog niet geconstateerd zijn, maar het begin van het einde is er...

Iemand al eens zoiets bij de hand gehad?

Auteur:  EvilTwin [ 29 aug 2007 20:26 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

Is vrij standaard op BX, CX, Xantia, Xm, de constructie is op de C5 niet anders, dus max 250dkm. Een setje (lagers, bus, afdichtingen, in z'n geheel direct van SKF te krijgen) kost je de kop niet maar het is wel veel werk.

Ik heb het op de Cx wel eens gedaan en dat is een crime, nieuwere modellen dan de CX schijnen makkelijker te zijn. Toch zou ik het laten doen. :idea:

Auteur:  Harm [ 29 aug 2007 20:27 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

Oh ja, ik laat het ook doen.

Ik wist het van BX en Xant, maar ja...je verwacht dat het inmiddels langer mee zou gaan...

Auteur:  Sjever [ 29 aug 2007 22:31 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

Nou Harm ik had er vorige week ook last van,trouwens ook bij m'n eerste BX gehad, daar had ik een vetnippel in gemonteerd dat ging toen goed , draadje M6 tappen nippel erop en vol pompen met vet, bij de C5 heb ik vorige week
(zaterdag) heel dun vet uit een spuitbus tussen de draagarm lagers gespoten, dat is vet met een oplosmiddel er in dat daarna verdikt na het uitdampen, het is nu weer helemaal stil achter zo lang als het duurt natuurlijk,als hij het weer gaat doen komt er ook een doorsmeernippel op ! Werkt altijd !! 8)

Auteur:  Harm [ 30 aug 2007 08:20 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

Dit impliceert 2 rechterhanden, die ik maar voor de helft heb. Plus gereedschap etc. wat ik ook niet heb.

Is het echt zo dat het werkt? Die lagers hebben toch al een laag smeer/vet weet ik veel wat inwendig?

Auteur:  Sjever [ 30 aug 2007 09:46 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

Harm van Beek schreef:
Dit impliceert 2 rechterhanden, die ik maar voor de helft heb. Plus gereedschap etc. wat ik ook niet heb.

Is het echt zo dat het werkt? Die lagers hebben toch al een laag smeer/vet weet ik veel wat inwendig?
:smt017

Dat hoort zo te zijn ja , maar als de vet/smeerlaag is verdwenen krijg je die herrie in je achtertrein, denk trouwens ook dat dit inherent is aan ons veersysteem, bij andere auto's staan de draagarmen, bij andere belasting in een andere stand, bij de Citroëns met HPvering staan ze nagenoeg altijd hetzelfde,dus de smering word volgens mij dan ook eerder verdrongen. En dat het werkt weet ik zeker, tot nu toe in iedergeval. :smt023

Auteur:  EvilTwin [ 30 aug 2007 15:27 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

Citaat:
je verwacht dat het inmiddels langer mee zou gaan...


Citaat:
aan ons veersysteem, bij andere auto's staan de draagarmen, bij andere belasting in een andere stand


Sterker nog er is geen enkel ander merk dat uberhaupt lagers gebruikt voor de wielgeleiding! Waarom denk je dat een CX of DS?SM zo mooi rijdt? Die hebben ook voor lagers op de -dwarse- draagarmen.

Lagers, indien in goede staat, zijn veel precieser qua geleiding dan bussen, rubber of nylon. Het nadeel is dat lagers nooit bedoeld zijn om over een heel kleine rotatie te werken ze moeten echt ronddraaien. Op de ADALs staat continue een dikke 1000kg per kant, door de hefboom van de draagarm. Het gewicht is vertikaal, maar de plunjers staan horizontaal. Bij de DS is de kracht net zo erg, maar de lagers zijn twee keer zo groot, die gaan dus praktisch nooit stuk. Bij de VDALs staan de plunjers onder een andere hoek en is de kracht niet zo groot.

Ze zijn van de grote, onverwoestbare DS ADALs naar kleine gegaan, omdat die grote units per stuk >100Eur kosten. De kleintjes zijn 40 per set.

Auteur:  Citrofreak2007 [ 30 aug 2007 22:12 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

lekker irri die harde tik in de vering. zelf ook gehad voor een week of vier terug, vering deed dat al een tijdje, maar is gewoon gereviseerd vier weken terug. de nota viel me honderd procent mee, ik zal de nota zo overtypen. de vering loopt nu weer lekker en maakt geen geluid meer. arbeidsuren waren er wel veel, omdat de hele bups een beetje erg vast zat.

4x draagarmlager;___________47.52 E
4x lagerkeerring;_____________8.44 E
4x lagerbus;________________15.12 E
2x lager aanslag;____________43.68 E
2x vulbus;___________________7.56 E
1x beschermhuls;_____________4.00 E
6x arbeidsuren;_____________282.00 E
------------------------------------------------------------
totaal: 408.32 Euro
------------------------------------------------------------

Auteur:  Harm [ 30 aug 2007 22:13 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

Incl. BTW?

Auteur:  Citrofreak2007 [ 30 aug 2007 22:15 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

excl 19%, dus kwam op zo'n 485 Euro uit

Auteur:  Harm [ 30 aug 2007 22:16 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

Ok... Thnxs.

Auteur:  Citrofreak2007 [ 30 aug 2007 22:17 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

you r welcome :smt023

Auteur:  THEFXR [ 31 aug 2007 00:21 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

Citrofreak2007 schreef:
lekker irri die harde tik in de vering. zelf ook gehad voor een week of vier terug, vering deed dat al een tijdje, maar is gewoon gereviseerd vier weken terug. de nota viel me honderd procent mee, ik zal de nota zo overtypen. de vering loopt nu weer lekker en maakt geen geluid meer. arbeidsuren waren er wel veel, omdat de hele bups een beetje erg vast zat.

4x draagarmlager;___________47.52 E
4x lagerkeerring;_____________8.44 E
4x lagerbus;________________15.12 E
2x lager aanslag;____________43.68 E
2x vulbus;___________________7.56 E
1x beschermhuls;_____________4.00 E
6x arbeidsuren;_____________282.00 E
------------------------------------------------------------
totaal: 408.32 Euro
------------------------------------------------------------


ik vind 485 all in, niet echt 100% meevallen, had je 1000 verwacht ofzo?

Auteur:  Harm [ 31 aug 2007 08:01 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

Ik verwachtte ook zo rond de 800-1000, dus als het de helft minder is, prima!

Auteur:  EvilTwin [ 31 aug 2007 14:19 ]
Berichttitel:  Re: Adal?

ik vind het vrij veel, wij waren er ook flink zoet mee op de CX, maar de garage heeft gespecialiseerde gereedschappen voor de lastige dingen, dus 6uur werkplaatstarief. :smt017

Aan de onderdelen is weinig te veranderen

4x draagarmlager;___________47.52 E
4x lagerkeerring;_____________8.44 E
4x lagerbus;________________15.12 E
2x lager aanslag;____________43.68 E
2x vulbus;___________________7.56 E
1x beschermhuls;_____________4.00 E
=~100Eur excl.

Ik betaal direct (via SKF) iets minder.


@freak
Ik vind 150dkm met een berline wel weinig voor ADALs, 250dkm moet er in zitten. Het lijkt bijna of hij is teruggedraaid, of hij heeft een heel zwaar leven gehad (viskarren trekken :idea: )

EDIT sorry break, maar dan nog steeds te weinig, nog nooit van een Xm break gehoord dat de ADALs na 150dkm op waren :?

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/