Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 Adal? 
Auteur Bericht
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15578
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adal?
...en waar zou jij die smeernippel dan plaatsen?

Ik heb eens een plaatje gezien waarop te zien was dat je een gat "geboord" had in een lagerschaal, bedoeld om vet te kunnen inspuiten. Zou je het dan dáár willen doen?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


13 jun 2018 22:59
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 10738
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adal?
in het midden , als je hem smeert moet je dat wel rustig doen.
zo heb ik het ook gedaan bij mijn CX.


13 jun 2018 23:10
Profiel
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15578
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adal?
Daarmee druk je het oude vet dan door de keerring naar buiten?
En als het er dan aan één kant uitkomt, hoe weet je dan dat het ook aan de andere kant in het lager doordringt?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


13 jun 2018 23:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 10738
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adal?
ik pompte altijd heel rustig tot ik vet zag komen tussen de as en de vetring , je mag er bijna zeker van zijn dat langs de andere kant ook er vet zit water of lucht gaat er beter uit dan vet .


14 jun 2018 08:45
Profiel
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15578
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adal?
Dat deed je bij je oude CX, zonder dat de ADAL's vervangen waren, neem ik aan.
Maar wat zou dat dan toevoegen als de ADAL's wél vervangen zijn, met ruim nieuw vet gemonteerd?
Die ga je na enige tijd dan toch niet meer "doorsmeren"?

Overigens, ik heb nog niet gelezen dat iemand z'n ADAL's voor een tweede keer moest vervangen.
Daaruit maak ik op dat er bij vervanging wellicht meer vet gebruikt wordt dan bij de eerste montage.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


14 jun 2018 13:20
Profiel
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15578
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adal?
Vraag daarbij: hoe zat dat bij de CX, was daar de draagarm zelf ook hol, en vormde die holte één geheel met het gedeelte waar de lagers zitten?

Zó zit dat bij de C5 als ik het goed heb, oftewel, dan zouden er bij de C5 kilo's extra vet in moeten om de lagers door te smeren......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


14 jun 2018 13:46
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 10738
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adal?
Bij de CX was de draagarm niet hol.
daar heb ik smeernippels opgezet zonder de draagarm er onderuit te halen , met vet aan de boor en de tap te doen voor geen ijzer in het geheel te doen.ik heb bij mij nooit de adals vervangen wel bij andere mensen.

ik heb 3 stuks C5 gesloopt waarbij 2 stuks ze iets meer dan 100 000km gedaan hadden , daarbij heb ik de armen ervan af gedaan en de lagers ook gemonteerd.
daar heb ik aan de lagers gezien dat de rollen van de lagers helemaal in het loopvlak gedrukt waren en nog niet een klein beetje , waarvan een lager wat roest aan te zien was.

daarvan denk ik dat eerst de lagers in slaan en door te bewegen de vetring niet meer zo hard drukt en zo er water tot bij de lager komt en als er water bij komt gaat hij stuk.
als ge nu er een paar keer per jaar wat vet in pomp kan er geen water bij komen.
wat ge nu niet kunt voorkomen is dat de lagers inslaan.


14 jun 2018 15:08
Profiel
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15578
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adal?
Bij de CX zat er ook niet zo'n kunststof beschermhuls in, zo te zien op de tekeningen.
Die zit er wel in bij de C5, daarmee kan vet van de lagers niet in de grotere ruimte daaromheen komen. Maar omgekeerd ook niet, als je vet in de grote holle ruimte perst, komt dat niet bij de lagers.

Dat betekent dat je, als je de lagers al zou willen doorsmeren na revisie, die kunststof bus moet verwijderen, dan wel van veel gaten moet voorzien.
En als het inderdaad zo is als ik denk, dan zal je de hele holle ruimte moeten volpersen met vet.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


14 jun 2018 15:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59
Berichten: 1050
Woonplaats: Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 320xxx
Kleur: EZRC**
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adal?
willy4 schreef:
als ik het nog moest doen dan spuit ik de arm vol isolatieschuim en plaatst dan een smeernippel .

_________________
Groet, Jan


14 jun 2018 16:12
Profiel
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15578
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adal?
Dat had ik gelezen.

Maar hoe doe je dat, en op welk moment?
Voordat je de lagers monteert, of daarna?
Als je het daarna doet moet je de kunststof bus al verwijderd dan wel doorboord hebben, en komt dan die schuim niet in de ruimte bij de lagers?

Oftewel, hoe doe je dat dan?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


14 jun 2018 16:22
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5358
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adal?
JW-C5 schreef:

Overigens, ik heb nog niet gelezen dat iemand z'n ADAL's voor een tweede keer moest vervangen.
Daaruit maak ik op dat er bij vervanging wellicht meer vet gebruikt wordt dan bij de eerste montage.

Groet,
JW


Herlees het draadje over mijn Walvis eens...

Daar gingen ze elke 100k en die heeft de reparatie bij 400k niet meer gekregen.

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


14 jun 2018 16:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 10738
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adal?
dat is meer dan 20 jaar geleden en zo goed is mijn geheugen ook niet meer , ofwel zit er die kunststof bus er los tussen ofwel heb ik er een gat in gemaakt.
die kunststof bus zit er maar tussen om het vuil tegen te houden.
wat ik wel nog weet dat ik er vet in pompte tot ik er vet zag uitkomen.


14 jun 2018 17:19
Profiel
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15578
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adal?
In de mij ter beschikking zijnde DB staat helaas geen plaatje van de CX.
Wat ik wel kan zien is dat die kunststof bus aanwezig is bij de BX, de Xantia en de C5.
Bij de XM is 'ie niet aanwezig, van de GS heb ik ook geen gedetailleerd plaatje, maar op wat ik er wél van heb lijkt het dat 'ie daar ook (nog) niet aanwezig was.
Bij de DS was 'ie er ook niet, daar heb ik tekeningen van.

Vraag blijft wel, als eerder gesteld: hoe zou je dat dan met die schuim doen bij de C5? Zie m'n eerdere postings.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


14 jun 2018 18:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 10738
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adal?
gewoon die schuim die de opening van de draagarm moet opvullen .
dat belet dat je niet heel de draagarm vol vet moet gedaan worden eer het vet bij de lagers komt.
ik ben niet de enige die vroeger een smeernippel op adals gezet heeft.

wat ik ook geleerd heb is dat je niet alle tekeningen correct zijn.


14 jun 2018 19:15
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron