Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

draagarm links voor
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=16288
Pagina 2 van 4

Auteur:  JW-C5 [ 07 apr 2015 19:21 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

Begrijp ik daaruit dat je de sporing hebt laten checken ná die draagarmwissel?
Als dat zo is, is het uiteraard voor z'n roodkoperen :)

Als die draagarmwissel gedaan is ná de sporingcheck, dan zou ik er niet op vertrouwen dat de sporing nu nog goed staat.
Zie mijn posting hierboven......

Groet,
JW

Auteur:  Peterdb [ 07 apr 2015 20:07 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

Nope Jan, is gebeurt in sept vorig jaar en niet voor de draagarm is verwisseld.
Zal kijken of hier bij Citroen dit gedaan kan worden anders moet dit wachten tot ik eind mei weer in Nederland ben.

Auteur:  Peterdb [ 07 apr 2015 21:27 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

Om toch maar even op Willy zijn verhaal te komen heb ik een foto gemaakt van de draagarm links.
Als je nu bekijkt dat de plaats van de fusee niets kan veranderen want deze zit konisch vast, dan rechts boven op de foto de bevestiging van de voorste (op de auto) met pasbout rubber connection en dan het alu blok rechtsonder op de foto wat het gat met bout A aan de binnenkant op de foto door het gat van het subframe in het alu blok gaat en de andere bout B waar volgens Willy een sleufgat in het subframe zit.
Bekijkend deze constructie maakt het niet uit of daar wel of niet een sleuf in zit daar de 2 andere bevestigings punten en de bout A gefixeerd zitten. Zoals ik reeds eerder gemeld had is dit volgens mij om te zorgen dat er geen spanning op het rubber komt bij monteren zodat deze zich kan zetten. Elk ander idee kan ik me niet voorstellen, ook niet dat daardoor de draagarm zich zou kunnen verplaatsen. Bij het vastzetten gaat men eerst de fuseebout vastzetten, vervolgens de pasbout met moer en dan pas de beide andere A en B bouten. Natuurlijk zijn deze alle eerst gemonteert maar nog niet vastgezet. Deze volgorde zoals hierboven gegeven en dan kan er mijns inziens niets verkeerd gaan.
Nogmaals ik had een probleem sinds een maand met het remmen en NIET met de sporing en kan ook nu nadat ik 50 km gereden heb er ook niets aan merken, trekt niet en blijft kaarsrecht gaan op een rechte weg.
Toch zal ik morgen de bout B losmaken om mijzelf te vergewissen of dat een sleufgat is ja dan nee.

Auteur:  JW-C5 [ 07 apr 2015 21:47 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

Eerder schreef ik:
JW-NHS schreef:
De plaatsing van de nu gemonteerde draagarm hoeft maar een millimeter te verschillen, of de lengte van de draagarm is een fractie anders, dan geeft dat al een verschil in de sporing.

Bij mij zijn de draagarmrubbers vervangen, daarna is de sporing gecheckt.
En gecorrigeerd, want hij stond er toen een eind naast :idea:


De bewerking van zo'n draagarm op de beide lagers is niet gefixeerd tov de conische boring voor de fusee.
En dan kan er zomaar een millimeter (of wat) verschil zitten in de afstand tussen de draaipunten van de lagers en dat fuseestuk.

Groet,
JW

Auteur:  Peterdb [ 07 apr 2015 21:53 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

ja kan zijn Jan, maar ik zie niet in dat een konische fusee een andere stand kan geven aan mijn sporing??? Buitendat, de sporing is van 0 tot -3 mm.
Maar zal het wel eens opmeten zoals gezegd, alleen weet ik nog niet wanneer.
Mijn voorgaand verhaal is gebasseerd op het sleufgat wat Willy bedoelt en dit kan ik niet zien door de constructie dat dit een invloed zou hebben op de positie van de draagarm, vandaar. Al het andere zoals sporing laat ik wel nakijken.

Auteur:  JW-C5 [ 07 apr 2015 21:57 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

Als de boring voor de conische fusee 1 mm meer naar binnen of naar buiten is dan bij de oude, zal je, omdat de lengte van de spoorstangen niet gewijzigd is een andere sporing krijgen :idea:

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 07 apr 2015 22:45 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

nu heb ik een kameraad met een PH2 en die heeft ook een kameraad ,waar de wagen op een recht stuk weg de wagen stilaan naar een naar een bepaalde richting van de weg gaat

we hebben dan samen,alles opgemeten en onderdelen verwisseld van de sloopwagens die ik heb
met een negatief resultaat

de wagen is 2X uitgelijnd daarop hebben we ook gezien en zelf gemeten dat beide assen niet evenwijdig staan

we hebben ook van wagen verwisseld, ik zijn wagen en hij met mijn wagen gereden om het verschil te voelen,en het was ook zo

wat het verschil is mijn wagen is een ongeval wagen

nu is het ook dat niet iedereen het gevoel heeft dat je moet bijsturen

we hebben toen gebruik gemaakt van het gleuf gat geloof ik

Auteur:  Oldenhage [ 08 apr 2015 00:37 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

niet l.ll.n Peter, gewoon uit laten lijnen. Zo duur kan dat ook weer niet zijn daar..

De sporing is zekerste weten veranderd na deze actie. Het zal een haartje zijn, maar hij staat echt anders.h

Auteur:  Peterdb [ 08 apr 2015 08:14 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

Johan, doen we, laat je de uitkomst weten.
Het is niet de prijs waar het omgaat, wil niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten maar hier ging het om het sleufgat in het subframe wat mijns inziens geen effect heeft op de positie van de draagarm.
Nogmaals, had een probleem met remmen en niet met sporing maar laat het controleren.

Auteur:  JW-C5 [ 08 apr 2015 11:14 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

Eerder schreef je:
Peterdb schreef:
....
Bekijkend deze constructie maakt het niet uit of daar wel of niet een sleuf in zit daar de 2 andere bevestigings punten en de bout A gefixeerd zitten. Zoals ik reeds eerder gemeld had is dit volgens mij om te zorgen dat er geen spanning op het rubber komt bij monteren zodat deze zich kan zetten. Elk ander idee kan ik me niet voorstellen, ook niet dat daardoor de draagarm zich zou kunnen verplaatsen. Bij het vastzetten gaat men eerst de fuseebout vastzetten, vervolgens de pasbout met moer en dan pas de beide andere A en B bouten. Natuurlijk zijn deze alle eerst gemonteert maar nog niet vastgezet. Deze volgorde zoals hierboven gegeven en dan kan er mijns inziens niets verkeerd gaan.
.....

Dit nog eens teruglezend vraag ik me af of ik dat wel goed lees, staat daar echt dat je eerst de fuseekogel vastzet en daarna de bouten waarmee de draagarm op het subframe gemonteerd is?

Als dat inderdaad zó gedaan is, houdt dit in dat de draagarm in z'n onderste positie stond toen je de bouten vastzette.
Dat betekent dat de rubbers ontspannen zijn in de onderste positie, en dat ze onder spanning komen als de arm in z'n normale, bijna horizontale positie komt. En "overdraaid" worden als de arm in de bovenste, ingeveerde positie komt te staan.
Dat zullen de rubbers niet lang uithouden :(

De juiste montage is in een ander draadje gegeven, met een plaatje dat ik er toen bijgeplakt heb:
Afbeelding
Dat staat in de instructie B3CG0TP0 Verwijderen - aanbrengen : Onderste voordraagarm

Als je dat niet gevolgd hebt, haal dan zo snel mogelijk het zaakje weer los en zet het vast op deze manier :idea:

Groet,
JW

Auteur:  Peterdb [ 08 apr 2015 12:57 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

@JW, je hebt gelijk, heb het wel in de goede volgorde gedaan maar verkeerd neer geschreven waarvoor mijn excuses.
Had de print out van deze materie naast me liggen maar gewoon verkeerd geschreven. Ik heb dus eerst de bouten A en B vast gezet, en de pasbout van de voorste rubber, toen pas de fusee die ik wel de moer erop maar "los" in de kogel, heb die als laatste vast gezet.
Net de tuut sporing gecontroleerd en alles binnen de tolerantie van 0 tot -3 mm, had -1 dus alles goed. Heb ook nog even via FB met Johan gesproken aangaande dit z.g. sleufgat, dit heeft geen enkele invloed op de positie van de draagarm, dus dat weten we ook weer. Heb nog niet de bout eruit gehaald om een kiek te maken, zal dat later nog doen.

Auteur:  Peterdb [ 08 apr 2015 13:08 ]
Berichttitel:  draagarm links voor

Peterdb schreef:
Om toch maar even op Willy zijn verhaal te komen heb ik een foto gemaakt van de draagarm links.
Als je nu bekijkt dat de plaats van de fusee niets kan veranderen want deze zit konisch vast, dan rechts boven op de foto de bevestiging van de voorste (op de auto) met pasbout rubber connection en dan het alu blok rechtsonder op de foto wat het gat met bout A aan de binnenkant op de foto door het gat van het subframe in het alu blok gaat en de andere bout B waar volgens Willy een sleufgat in het subframe zit.
Bekijkend deze constructie maakt het niet uit of daar wel of niet een sleuf in zit daar de 2 andere bevestigings punten en de bout A gefixeerd zitten. Zoals ik reeds eerder gemeld had is dit volgens mij om te zorgen dat er geen spanning op het rubber komt bij monteren zodat deze zich kan zetten. Elk ander idee kan ik me niet voorstellen, ook niet dat daardoor de draagarm zich zou kunnen verplaatsen. Bij het vastzetten gaat men eerst de fuseebout vastzetten, vervolgens de pasbout met moer en dan pas de beide andere A en B bouten. Natuurlijk zijn deze alle eerst gemonteert maar nog niet vastgezet. Deze volgorde zoals hierboven gegeven en dan kan er mijns inziens niets verkeerd gaan.
Nogmaals ik had een probleem sinds een maand met het remmen en NIET met de sporing en kan ook nu nadat ik 50 km gereden heb er ook niets aan merken, trekt niet en blijft kaarsrecht gaan op een rechte weg.
Toch zal ik morgen de bout B losmaken om mijzelf te vergewissen of dat een sleufgat is ja dan nee.



Heb hier een foutje geschreven, had moeten zijn de fuseemoef als laatste vastmaken, dus eerst bout a&b en de pasbout van de voorste rubber ( boven rechts op de foto ) en dan pas de fuseemoer.
Sorry voor dit misschrijven mijnerzijds!

Auteur:  JW-C5 [ 08 apr 2015 13:14 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

Even voor de zekerheid: het gaat dus niet om het vastzetten van de fuseemoer op zich, maar om het feit dat die fusee NIET in het conische gat mag zitten als je de bouten bij A en B vast zet.

Pas als die goed vastzitten mag je het uiteinde van de draagarm omlaagtrekken, tegen de voorspanning van het rubber in, en dan de fusee in het conische gat stoppen.

Groet,
JW

Auteur:  Peterdb [ 08 apr 2015 13:19 ]
Berichttitel:  draagarm links voor

Ja zo is het gegaan, precies zoals je schreef, heb de "poot" erin gelicht en toen vast gezet.

Auteur:  JW-C5 [ 08 apr 2015 14:22 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

Dan moet het goed zitten :smt023

Groet,
JW

Pagina 2 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/