Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

draagarm links voor
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=16288
Pagina 1 van 4

Auteur:  Peterdb [ 07 apr 2015 14:25 ]
Berichttitel:  draagarm links voor

goeden namiddag,
even een klein verhaaltje dat ik op dit forum niet helemaal goed beschreven vond.
Probleem was dat ik met het zachtjes remmen mijn stuur naar rechts ging en de auto een zoekende beweging maakte.
Ermee naar Nederland gereden en ziedaar, mijn draagarm links had teveel speling dankzij het technische oog van Albert en Johan alwaar de dame op de brug stond.
Was nog een sloper met jonge km erop daar de mijne reeds over de 400K erop had en dan is het niet verwonderlijk gelet op de wegen toestand hier dat zoiets dan gebeurt.
Van de sloper de draagarmen l+r eraf gehaald incl. de stabilisator rubbers beide kanten en meegenomen naar huis alwaar ik vanmorgen de draagarm links eerst maar vervangen heb.
Ging eigenlijk soepeltjes, was met een uurtje klaar en wat volgens het schema zoals omschreven in de vraagbak voor de C5 stond gedaan.
Toen de oude eraf was schrok ik toch wel, het achterste rubber zoals de foto uitwijst was bijna geheel afgescheurd en dus echt wel tijd om dit gedaan te hebben.
Na een proefrit gemaakt te hebben en alles weer gemonteert, nagetrokken etc, remt de tuut weer zoals het moet zonder deze fratsen.
Dus als je normaal remt en het stuur gaat naar rechts trekken en de koers van de auto slingert iets dan maar eens naar de draagarm links kijken, het achterste rubber kan dan defect zijn.
Neem aan als de auto naar links trekt het de rechter draagarm is maar dit euvel heb ik (nog) niet ondervonden.
Wil als ik meer tijd heb de rechter kant ook doen maar eerst weer rijden en een stuk veiliger dan voorheen.
Moet ook nog de achterklep de cylinders beide kanten vernieuwen, dat ding elke keer op je tabernakel krijgen is ook niet je van het.
Dan zaten er mooie RVS Citroen drempelstukken in de deuren, die maar gelijk van de sloper afgehaald, iemand was mij al voor om de achterste eruit te nemen dus nu alleen de beide voorste eruit gehaald en bij mij erin, staat wel erg netjes hoor!!!
Tja, dan gaf Johan me een hint vanwege de remschijven van de sloper die eigenlijk nog zo goed als nieuw waren, dan die er ook maar vanaf en meegenomen voor als het eens nodig mag zijn.
Al met al incl de stabilisator rubbers en ook nog veerbollen (2x) toch weer iets om eventueel als het nodig mocht zijn te vervangen, het hoeft niet allemaal nieuw te zijn, als het nog goed is waarom het niet gebruiken??
Was weer een leuk dagje sleutelen bij Johan om diverse onderdelen mee te nemen, eerst eronder uit gehaald, in Facebook stond de afbeelding van de sloop C5 waar echt niet veel meer van over was gebleven.

Auteur:  willy4 [ 07 apr 2015 15:09 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

misschien best nadien de wagen laten uit lijnen

Auteur:  Peterdb [ 07 apr 2015 15:21 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

@ Willy, ik heb begrepen dat een C5 niet uitgelijnd kan worden, alleen de stuurarmen zou men kunnen verstellen maar de rest is fixed.
Zo heb ik het hier op het forum gelezen maar hou me ten goede, kan het mishebben.

Auteur:  Menno [ 07 apr 2015 15:25 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

Achter is niet uit te lijnen, voor wel ...

Auteur:  Peterdb [ 07 apr 2015 15:30 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

EvilTwin schreef eens:

Aan de Ph.I/II is niks af te stellen, dus ook niks uit te lijnen (slechts na te meten).
Op de C5-3 is achter de sporing instelbaar, maar niet het camber.

Zodat ik aanneem dat het niet mogelijk is een PhII uit te lijnen!! :smt190

Auteur:  Menno [ 07 apr 2015 15:32 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

een c5 kan je prima uitlijnen ( sporing ) , enkel niet achter
Nalopen kan echt geen kwaad zoals Willy al aangeeft

Auteur:  Bart_Banaan [ 07 apr 2015 15:38 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

Je kan alleen het spoor verstellen; de toe-in/toe-out. Het camber en caster is fixed. Dus je kan je stuurstangen langer of korter maken; maar meer niet.
Soms wordt dat al als uitlijnen gezien, maar 'echt' uitlijnen behelst ook het instellen van het camber en caster..
Maar dat hoeft niet na het vervangen van de draagarm; de toe-instelling van het wiel is ongewijzigd ten opzichte van de laatste keer 'uitlijnen', waarbij ik er vanuit ga dat toen de draagarm rubbers nog goed (genoeg) waren.

Auteur:  Peterdb [ 07 apr 2015 15:46 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

Bart-Banaan, zo dacht ik er ook over, met een hydro vering kan je voor en achter niets doen, de draagarmen zijn fixed, geen enkele afstelling mogelijk dus vandaar mijn reactie.

Auteur:  willy4 [ 07 apr 2015 16:22 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

van de draagarm is er 1ovaal gat bij,je moet maar is goed zien,willy verteld zomaar niets ;)
het ovaal gat zit in het subframe

Auteur:  Peterdb [ 07 apr 2015 16:39 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

Hierbij nog enige details aangaande uitlijning.
Uitlijnen aan een auto betekend dat er vitale elementen versteld kunnen worden zoals:
Wielstanden voorwielen::
wielvlucht ( camber), fuseelangshelling (caster), fuseedwarshelling (KPI).
Bij een C5 Break heeft men achter:
Wielstanden achter:
Sporing, voor een Break Wielvlucht (camber).
Bij al deze waarden zoals de foto aangeeft (gehaald uit de vraagbak Citroen C5) is alleen de sporing op de voorwielen afstelbaar, de rest IS NIET AFSTELBAAR.
Hopende is deze discussie hierover beeindigd.
Alleen sporing bij een C5 ph I & II met hydro vering kan worden afgesteld.

Auteur:  willy4 [ 07 apr 2015 16:53 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

Afbeelding
Afbeelding

Auteur:  Peterdb [ 07 apr 2015 17:25 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

@Willy, ik heb bij mij goed gekeken en GEEN ovaal gat gezien, de achterste steun van deze draagarm heeft bij mij GEEN ovalitiet, ook het subframe niet.
Zal morgen de bouten eruit halen en een foto maken van deze 2 gaten.
Ook al zou het zo zijn dat er enige ovalitiet in een der gaten zou zitten, veranderd het niets aan de stand van de arm daar het andere gat fixceerd is!!
Het is alleen dan zo dat je het achterste blok dan zonder spanning vast kan zetten maar de draagarm als zodanig is dan niet verstelbaar daar ook het voorste rubber fixed is met bout en moer, om dan de draagarm onder een "andere hoek" erin te zetten met 2 van de 3 bevestigingspunten (fuseekogel / voorste bevestiging) fixed wordt mijns inziens erg moeilijk om dat te doen.

Auteur:  JW-C5 [ 07 apr 2015 17:31 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

De plaatsing van de nu gemonteerde draagarm hoeft maar een millimeter te verschillen, of de lengte van de draagarm is een fractie anders, dan geeft dat al een verschil in de sporing.

Bij mij zijn de draagarmrubbers vervangen, daarna is de sporing gecheckt.
En gecorrigeerd, want hij stond er toen een eind naast :idea:

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 07 apr 2015 17:34 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

ik heb nog een subframe liggen, als ik tijd heb ga ik is meten of er een verschil
wat mij verwonderd is dan waarom ze dan een ovaal gat voorzien,het is van de silentblok in alu

Auteur:  Peterdb [ 07 apr 2015 17:37 ]
Berichttitel:  Re: draagarm links voor

@Jan, kan best zijn hoor maar ik had geen probleem met mijn sporing alleen met remmen, kan het ook niet zien aan de banden die dan verkeerd zouden moeten slijten.
Niettemin, dankend voor je raad maar mijn sporing staat volgens mij goed, heb dat sinds vorig jaar gechecked bij Citroen toen ik mijn nieuwe banden eronder gedaan had.
Voor Willy, ja het is een alu blok en zal morgen de bouten eruit nemen en een fotootje maken.

Pagina 1 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/