Vering zakt in van achteren na lang stilstaan
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Vering zakt in van achteren na lang stilstaan
....en zeker niet als je dat combineert met een ADAL beurtje. Bij die km-stand is dat niet ondenkbaar bij een Break.
Ik heb het vorig jaar gelijk mee laten doen bij de ADAL vervanging, het zaakje ligt dan toch los.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 maart 2015 18:50 |
|
|
AOS
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 19 jun 2008 12:45 Berichten: 105
Auto: Citroen C5 Break 2.2 HDiF 16V Exclusive
Opties: automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 203800
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Vering zakt in van achteren na lang stilstaan
Na lang aandringen is er een compromis gekomen inderdaad. Er is één veercilinder vervangen (2e hands), blijft nog over de rechter....Kon deze kopen voor 70 euro, maar niet gedaan.
|
05 maart 2015 11:47 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33386 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Vering zakt in van achteren na lang stilstaan
zou dat niet tweedehands willen, dan ben je met een beetje pech gelijk weer aan de beurt
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
05 maart 2015 11:52 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Vering zakt in van achteren na lang stilstaan
Deze C5 is zonder garantie gekocht. Als de nu gemonteerde veercilinder er over een paar maanden de brui aan geeft, kun je weinig zeggen. Dat zou ook met de eerste veercilinder gebeurd kunnen zijn. Maar het kan ook zomaar gebeuren dat deze gebruikte cilinder het nog lang volhoudt......
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 maart 2015 12:01 |
|
|
AOS
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 19 jun 2008 12:45 Berichten: 105
Auto: Citroen C5 Break 2.2 HDiF 16V Exclusive
Opties: automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 203800
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Vering zakt in van achteren na lang stilstaan
Hij stond in ieder geval gewoon weer recht vanochtend. Staat ook zo armoedig anders.
|
05 maart 2015 12:06 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Vering zakt in van achteren na lang stilstaan
Het probleem van inzakken treedt al op wanneer 1 veercilinder er de brui aangeeft. Het kan inderdaad weer lang goed gaan. Als het bedrijf slim was geweest hadden ze beide zijden voorzien van nieuwe afdichtingen. Daarmee is het probleem altijd definitief opgelost. Nieuwe cilinders is absolute onzin, die verslijten namelijk niet. Het zijn puur de 3 afdichtingsringen die verslijten.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
05 maart 2015 12:23 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Vering zakt in van achteren na lang stilstaan
Op zich heb je daar een punt, maar niet helemaal Het komt voor dat er lichte krassen in de cilinderwand of op de zuigerwand komen, in langsrichting. JO vertelde me dat hij dat meegemaakt heeft. Daarop gaat 'ie dan weer lekken langs de afdichtingen. Die krasjes krijg je er niet uit met een "schuurpapiertje", je zou de zuiger en/of cilinder dan moeten honen. En dat loont niet, dan kun je beter een andere nemen. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 maart 2015 13:44 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Vering zakt in van achteren na lang stilstaan
JW-NHS schreef: ....en zeker niet als je dat combineert met een ADAL beurtje. Bij die km-stand is dat niet ondenkbaar bij een Break.
Ik heb het vorig jaar gelijk mee laten doen bij de ADAL vervanging, het zaakje ligt dan toch los.
Groet, JW Fyi mijn break is er waarschijnlijk met de originele adallen uit gegaan met 312000,,en het uitlijnrapport was perfect.
|
05 maart 2015 13:55 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Vering zakt in van achteren na lang stilstaan
Ik heb goede ervaringen met het vervangen van de afdicht rubbers. Krassen in de cilinder spelen geen rol en een eventueel gekraste plunjer kan gepolijst worden. Als dat niet lukt dient deze vervangen te worden(indien leverbaar). Anders toch een nieuwe cilinder. Bij het honen van een zuiger kan ik mij niets voorstellen.
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
05 maart 2015 14:29 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Vering zakt in van achteren na lang stilstaan
Bij mijn weten is de zuiger/plunjer niet los leverbaar.....
En honen van de zuiger/plunjer, dat kan ik me ook niet voorstellen. Ik zie nu dat ik, door dat en/of in die zin, het wat te kort heb geformuleerd. De bedoeling is uiteraard hetzelfde, via polijsten/honen zorgen voor een glad oppervlak.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 maart 2015 14:42 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Vering zakt in van achteren na lang stilstaan
Uiteraard komt dit incidenteel voor, JW-NHS. Maar over het algemeen slijten de cilinders en plunjers niet. Ze worden meestal vervangen terwijl de 3 ringen de boosdoeners zijn.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
05 maart 2015 22:54 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Vering zakt in van achteren na lang stilstaan
Ik gebruik maar twee ringen en laat die derde bij de bol lekker zitten.
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
05 maart 2015 23:10 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Vering zakt in van achteren na lang stilstaan
Er zitten toch echt bij de plunjer 3 afdichtingsringen. Een vierkante met daarin een teflon ring en een ronde. De bol hoeft er niet af dus daar vervangen we ook niets.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
06 maart 2015 10:48 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Vering zakt in van achteren na lang stilstaan
Dank GW-tje voor de correctie, ik was wat onzorgvuldig.
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
06 maart 2015 11:08 |
|
|
maran
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 04 okt 2009 18:10 Berichten: 112
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Naar boven
|
Re: Vering zakt in van achteren na lang stilstaan
Laat ik even mijn ervaring vertellen. Januari Auto in hoogste stand gezet en de winterbanden eronder. Het viel me daarna op dat de auto steeds verder ging doorzakken als deze een tijd had stilgestaan. Vreemd dacht ik en had wel een idee dat het met de bandenwissel te maken kon hebben. Dus in maart maar weer een bandenwissel gedaan want de zomerbanden konden er wel weer onder in de hoop dat het weer goed zou komen...niet dus. Dus naar garage. Linkerveercilinder lekte olie uit het retourkanaaltje (leiding eruit getrokken) Men heeft het systeem drukloos gemaakt, leiding losgekoppeld en de bol eraf om de veercilinder te vervangen maar men bleek niet het juiste type veercilinder te hebben. Dus alles weer opgebouwd. En ik zou over 2 weken terug moeten komen als men wel de juiste veercilinders had. Maar wat blijkt de auto blijft keurig op hoogte en verlies geheel geen druk meer. Blijkbaar was dat drukloos maken voldoende om iets inwendig te laten herstellen. En nog steeds staat de auto na een week er nog goed bij. Dus wellicht eerst eens proberen met alleen het drukloos maken van het systeem voordat men verder iets onderneemt. Volgende keer met een bandenwisseling zet ik hem niet meer in de hoogste stand maar gewoon de rijstand zoals ik voorheen ook deed!
_________________ Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
|
14 maart 2015 13:22 |
|
|
|