Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 verschil loadindex banden 
Auteur Bericht
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16
Berichten: 590
Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht verschil loadindex banden
Hoi allen,

Is het een probleem als de (winter)banden voor en achter een verschillende loadindex hebben, of kan dat gewoon ?

het gaat om 93 en 97

Zwever

_________________
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....


03 sep 2014 15:51
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verschil loadindex banden
dat kan gewoon
in belgie moet men de loadindex minstens zijn, wat op het gelijk vormings attest staat
hoe de wet in ned is weet ik niet


03 sep 2014 16:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06
Berichten: 2551
Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verschil loadindex banden
Tussen voor en achter verschil is denk ik geen probleem. Op dezelfde as mag volgens mij niet.

_________________
Groeten, Marc


03 sep 2014 16:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verschil loadindex banden
Dacht dat de enige eis was gelijk type. En daar wordt vaak bijgezegd dat dat betekent dezelfde maat en profiel. Loadindex zou dus niet uit moeten maken

Maar wat het exact is.. Ik heb een primacy HP en een 3 op dezelfde as liggen . Qua profiel zijn die aardig gelijk. Maar natuurlijk zijn ze ook verschillend. Zijn er tijdens de beurt met APK opgezet..

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


03 sep 2014 17:31
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06
Berichten: 2551
Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verschil loadindex banden
APK eis is gelijke maatvoering. Maar nu weet ik niet of loadindex daar wel of niet bij hoort.

_________________
Groeten, Marc


03 sep 2014 18:39
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16
Berichten: 590
Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verschil loadindex banden
Qua apk is er geen probleem volgens mij, want zelfs gelijke maatvoering geldt volgens mij alleen op de zelfde as. Zo mag je volgens mij voor met een smallere band rijden (bijv, 215) en achter met een bredere (225) of andersom. Op 1 as is dit niet toegestaan. Op de achteras mag je zelfs met 2 verschillende merken banden rijden maar op de vooras mag dit niet.

On-topic, mijn vraag was meer bedoeld of het verschil in loadindex onveilig zou zijn qua rijgedrag van de auto of oncomfortabel. Tot nu toe geen probleem daarover gemeld volgens mij?

groet Zwever

_________________
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....


03 sep 2014 19:20
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verschil loadindex banden
Volgens mij controleren ze profieldiepte en diagonaal/radiaal.


Want dat mag niet: een diagonaalband en een radiaalband op dezelfde as.

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


03 sep 2014 20:18
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verschil loadindex banden
Er is wel degelijk verschil.
Je hoort met banden te rijden die voldoen aan de waarde waarmee de auto is afgeleverd.
Zwaarder mag ook maar lichter niet.
Een 1.6 Hdif break zal naar mijn idee standaard afgeleverd zijn met index 93
Bij zwaarde modellen, V6 of 2.2 biturbo zit je al gauw aan 97
De band met 93 zal een iets zachtere samenstelling hebben (wat slijtage betreft) dan die van 97.
Die laatste zou ik dan dus voor monteren, gaan ze iets langer mee.

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


03 sep 2014 22:06
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 21:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verschil loadindex banden
Voor/achter niet, zolang je minimaal de voorgeschreven Load Index monteert.

Beetje off topic: Links/rechs voor APK ook niet. Hoe het wettelijk zit weet ik niet, al zou je denken dat wat wettelijk moet of juist niet mag, in de APK eisen geadresseerd is. Ik benoem dit maar even ivm aansprakelijkheid bij ongelukken waarbij remafstand een rol speelt. En dan niet alleen in NL, maar ook in buitenland. Dezelfde band meteen hogere load index heeft een iets sterkere constructie om extra luchtdruk aan te kunnen waarmee het extra draagvermogen wordt verkregen. (het is dus niet zo dat de sterkere constructie rechtstreeks zorgt voor extra draagvermogen). Dezelfde banden l/r maar met verschillende load indexen geeft l/r een veschillend rijgedrag, al zal het minimaal zijn. Drukverschillen zullen een grotere invloed hebben. Rijtechnisch zou het me niet uitmaken. Ik zou het aspect van aansprakelijk dan wel verder uitzoeken.


03 sep 2014 22:17
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verschil loadindex banden
215 16 inch zomerbanden hebben mijn wetens minimaal een LI van 93. Als je XL banden hebt (extra load) dan is dat vrijwel altijd 97. Het karkas is wat sterker en dat is het vaak wel. De rubbersamenstelling is niet anders. Door het zwaardere karkas is de 97 wel stugger. Is iets minder comfortabel maar heeft minder last van zijwind en spoorvorming. De reinforced banden heb je ook, dit is een sterker karkas dan standaard 93 en veel gebruikt bij bestelwagens en busjes.
Winterbanden hebben een hogere load index. Per bandenmaat is daar een standaard lijn in te vinden.

Veel meer smaken in de 215-16-55 is er volgens mij niet. Als dit je standaard maat is zit je altijd goed en combineren voor en achter is volgens mij gewoon toegestaan in Nederland.

Bij 205-60-16 zomerbanden zie je veelal 92 standaard en xl 96 als load index.


05 sep 2014 00:14
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29
Berichten: 816
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130000
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verschil loadindex banden
Het komende zomerseizoen, ik kan dus nog even, ben ik aan nieuwe banden toe. Natuurlijk dan allemaal dezelfde. Ik ga over op 215/55 R16. Andere velgen heb ik al. Banden aarzel ik nog tussen Dunlop Blue Response of Michelin Primacy 3. Wat loadindex betreft 93 is voldoende voor mijn Break phase 1. Snelheid zou zelfs H voldoende zijn. Dus 93 H, 93V of zelfs 93 W. En zou ik 97 loadindex moeten overwegen. Wat zijn de voordelen, nadelen qua comfort, slijtage e.d. Qua prijs maakt het allemaal niet zoveel uit. Allemaal een hoop geld en dan is een tientje meer of minder per band op de levensduur peanuts. Wat is wijsheid. Kan iemand me een gefundeerd advies geven.

Met vriendelijke groet,
Cieterman :citrofiel :citrofiel

_________________

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
Afbeelding


19 sep 2014 09:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06
Berichten: 2551
Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verschil loadindex banden
Citroën schrijft 93W voor, voor de break. Die had ik ook onder mijn ph1 en reed perfect. Michelins, dat wel.

_________________
Groeten, Marc


19 sep 2014 15:46
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.