aandrijfassen of iets anders?
Auteur |
Bericht |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12 Berichten: 7247 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
johnnysmid schreef: wissel je achterbanden met je voorbanden... snel reasultaat of niet?..
Dank, maar mn banden zijn rondom vernieuwd met enig maar niet volledig resultaat. Ik reed royaal beneden de legale limiet, rondom Goed opgebruikt, daar hou ik van. Alleen diepere plassen werden wel wat tricky maar eigenlijk was er nog verbazingwekkend veel grip. En inderdaad het geschuif is verdwenen na het wisselen van de banden. Wat ik vanmorgen detecteerde sluit de balancering weer uit voor mijn gevoel: het reed namelijk gedurende 70 km nagenoeg perfect. Bij invering voel ik soms wel wat gerommel - maar de snelwegen zijn tegenwoordig echt te goed op sommige stukken om dat goed te kunnen testen. Vroeger had ik een paar 'testkuilen' voor vering en assen. Helaas zijn die dichtgesmeerd...
|
05 jun 2014 12:50 |
|
|
Thijske C5
C5club Newbie
Geregistreerd: 01 jun 2012 14:01 Berichten: 9 Woonplaats: Deurne
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Ik heb eventueel nog een setje aandrijfassen liggen, kun je het proberen voor een zacht prijsje.
Groet, Thijs
|
10 jun 2014 19:20 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Er zijn -tig verschillende types aandrijfassen, voor onderscheidelijke motor-bak combinaties. En dus is de vraag: is dit setje passend voor die van c5jan?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
10 jun 2014 20:50 |
|
|
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 11:10 Berichten: 4076 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Jwnhs dus even de vin vergelijken om te kijken of het een match is lijkt mij
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
10 jun 2014 22:14 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Op verzoek doen we dat, uiteraard Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
10 jun 2014 22:18 |
|
|
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 21:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Ik heb precies hetzelfde. Toen ik met winterbanden reed had ik al trillingen in het stuur en "schudde" de auto bij momenten. Met de wissel naar zomerbanden is alles hetzelfde gebleven. Net banden laten uitbalanceren en van plaats gewisseld. Het is nu iets geminderd. Echter in bochten en bij het optrekken en vertragen blijft alles trillen en schudden. Voorste draagarmen en verbindingstang van het stuur, set kogels li en re zijn vervangen. De garagist vermoedt nu dat het of de aandrijfas is of de motorsteunen. Is dat laatste ook een mogelijkheid? Ik rij met een automaat. Kan ik iets testen om dat van die motorsteunen na te gaan? Wat moet een aandrijfas-reparatie eigenlijk kosten?
|
16 jun 2014 22:19 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Alle motorsteunen zijn uiteraard te testen en te beoordelen. Je kunt nauwgezet de rubbers controleren door er met een grote schroevendraaier/ kleine koevoet in te wrikken. Zie je dan scheuren in de rubbers of zie je dit direct al, dan is het vervangen uiteraard. De steun van de bak onder de BSI is lastig te beoordelen en ook de onderste motorsteun bij de distributiekant. De bovenste steun aldaar kun je goed beoordelen en ook de steun onder de motor bij de rechteraandrijfas. Het vervangen van een aandrijfas is niet heel veel werk, zeg een half uur. Maar als het de linkerkant betreft is het verstandig om bij de AL4 direct de keerring in de bak te vervangen, die gaat geheid lekken als je dat niet doet. Daarmee kom je dan ook gauw op een oliewissel of flush van de AL4 uit en dan kun je dit het beste bij GJO laten verzorgen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
17 jun 2014 09:00 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
De keerring van de AL4 heeft volgens mij niets te lijden van een aswissel. De as schuift namelijk in een bus bij de AL4 en de keerring (16) dicht de bus (A) af. Daar verandert dus niets. PS Bij een handbak dicht de keerring af op de as en daar zou ik hem wél vervangen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
17 jun 2014 21:46 |
|
|
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 21:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Bedankt, zal ik eerstdaags doen.
Heb net met garage nog eens gebeld. Hij gaat eens een toertje met de auto doen.
Het zou echter heel moeilijk zijn om met 100% zekerheid te zeggen of het de aandrijfas (cardan) is en of het al dan niet de linkse of rechtse is.
Dwz dat ze allebei vervangen zouden moeten worden indien ze de eerste keer niet juist zaten.
Kan een garage of ikzelf dan echt niets testen van een aandrijfas??
|
17 jun 2014 21:51 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
@BJG; ik vermeld dit uiteraard niet voor niets, bij een oliewissel van mijn AL4 en het verwijderd hebben van de linker aandrijfas, werd ik nadien getrakteerd op een lekkende bak. Daarna was er een tweede de- en montageronde nodig om de keerring te vervangen. Ik heb toen het Citroën stempel nodig gehad om dit netjes en goed te kunnen doen. De keerring zit erg diep weg, zodat je er maar moeilijk goed bij kunt komen. Ik geef het maar aan, zodat men er rekening mee kan houden.......
@Biebie: je zou kunnen beginnen met het tussenlager van de rechter aandrijfas te inspecteren en deze beoordelen op overmatige speling. Dit is een lager in de aandrijflijn wat ik als eerste zou verdenken. Het wisselen van de linker aandrijfas met een ander exemplaar is een gemakkelijke klus. Rechts heeft iets meer werk nodig. Probeer eventueel gewoon een paar gebruikte assen om het verschil te ontdekken. Je moet ze onder belasting testen, dat maakt het moeilijk. Of ze moeten dusdanig slecht zijn dat dit direct zichtbaar is maar met jouw kilometerstand verwacht ik dat nog niet.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
18 jun 2014 08:04 |
|
|
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 21:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
de garagist wist nog te zeggen dat je best nog met de auto kunt blijven rijden tot de aandrijfas "taketaketak" begint te doen in de bochten. Er zou echt geen gevolgschade zijn voor de auto. Dit lijkt me toch sterk of niet?
Ook vertelde hij nog dat als er speling is op de aandrijfas en je deze beiden zou vervangen, er nog altijd speling "kan" zijn op de differentieel/versnellingsbak. Reden te meer om gewoon zo voort te doen tot het echt te erg wordt.
|
18 jun 2014 12:32 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Hij heeft gelijk. Kapotte koppelingen zullen niet uit elkaar lopen. Je kunt inderdaad net zolang doorrijden totdat je knettergek wordt van het lawaai.
En speling zal er ook altijd zijn, dat klopt ook. Maar daar zijn wel grenzen voor.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
18 jun 2014 19:25 |
|
|
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 21:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
heb net de motorsteun nagekeken en blijkt dat de motorstabilisatiesteun/torsie stabilisator volledig middendoor is gescheurd. Deze staat re boven, boven de Lds bak. Als de motor stil valt zie je hem zo open komen. Kan dit DE enige oorzaak zin die al de trillingen veroorzaken ?
Ik zou die graag zelf vervangen. Kan iemand mij uitleggen hoe dit moet?
|
18 jun 2014 21:05 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
@GW: ik twijfel niet aan je waarneming en goed bedoelde tip. Er kan altijd iets mis gaan, en voorkomen is beter dan genezen
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 jun 2014 21:48 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Die bovenste rechter motorsteun kan inderdaad alle ellende veroorzaken omdat de motor dan gewoon teveel ruimte heeft. Maar als deze middendoor is, verwacht ik hetzelfde voor de pendelsteun die achter de motor daar direct onder hangt ter plaatse van de aandrijfas. Kijk die ook eens goed na, Steun vervangen is een kwestie van bouten en moeren losdraaien en uitwisselen, niet moeilijk. Kost je ook de wereld niet als je het laat doen omdat het niet veel tijd kost. Die steun bij de aandrijfas is voor een ongeoefend sleutelaar een lastige. Sowieso om hem eruit te krijgen en nog lastiger om hem er weer in te krijgen. Daar zul je wat zelfgemaakt gereedschap bij nodig hebben om voldoende kracht uit te kunnen oefenen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
18 jun 2014 22:02 |
|
|
|