Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

aandrijfassen of iets anders?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=15098
Pagina 1 van 5

Auteur:  c5jan [ 03 jun 2014 21:54 ]
Berichttitel:  aandrijfassen of iets anders?

Alweer ruim voorbij de 2e apk ben ik bang dat ik er toch aan moet geloven. Na remmen en banden grondig aangepakt te hebben zijn nu volgens mij de aandrijfassen aan de beurt.
Speling was al geconstateerd en dat is gezien het tonnage ook geen schande.
Maar vanmiddag meende ik 'beet' te hebben. Op een anders vlak stuk weg bleef het stuur trillen, ook met ingetrapte koppeling. Ik kon deze trilling beinvloeden en soms zelfs opheffen door de koppeling op te laten komen en gas bij te geven of los te laten, alles uiteraard met nagenoeg constante snelheid.
Geen opmerkingen gehad over andere spelingen in het onderstel, ook geen rare bandenslijtage. Geen directe verdenking richting andere componenten dus wat mij betreft.

Iemand die nog een alternatieve verklaring zou weten of een aandachtspunt heeft alvorens ik deze zure appel consumeer?

Auteur:  BJG [ 03 jun 2014 22:03 ]
Berichttitel:  Re: aandrijfassen of iets anders?

Ik zou wel proberen uit te sluiten dat de trilling wordt veroorzaakt door onbalans in de wielen. het balanceren van de wielen aan de auto mbv een zgn scooter heeft in jouw geval wat mij betreft de voorkeur.
Mijn ervaring is dat versleten aandrijfassen voornamelijk trillen en schudden veroorzaken bij aandrijfkracht en vooral bij accelereren. Dus wanneer de koppeling wordt ingetrapt is het weg, evenals bij gas los.

Auteur:  GW-tje [ 03 jun 2014 22:04 ]
Berichttitel:  Re: aandrijfassen of iets anders?

280kkm hoeft nog niets voor je aandrijfassen te betekenen. De koppelingen aan wielzijde kun je omruilen van links naar rechts. De speling heb je dan alleen bij achteruitrijden en je assen kunnen in principe nog een keer een leven mee.

Als jij je koppeling laat opkomen en er ontstaan trillingen, hoe weet je of voel je dan dat die niet koppeling gerelateerd zijn of differentieel?

Auteur:  c5jan [ 03 jun 2014 22:34 ]
Berichttitel:  Re: aandrijfassen of iets anders?

Bedankt voor de adviezen.

Tja, wat ik niet verteld heb: al sinds het begin dat ik deze auto heb voelde ik een mild geknokkel.
Ik heb er al diverse setjes banden onder gehad maar het geknokkel bleef onmiskenbaar aanwezig.
De hele set is opnieuw gebalanceerd en daar knapte het niet echt van op.

Balanceren aan de auto, daar moet je niet bij blijven... Ik heb dat 1 keer moeten doorstaan - wat een drama operatie is dat zeg. Je dif krijgt het vol voor z'n kiezen, en alles in de bak wat kan trillen laat van zich horen - niet bepaald iets waar ik naar uitkijk om nog een keer mee te maken.

Of het geknokkel dif of as gerelateerd is en hoe ik dat kan bepalen, ik heb eerlijk gezegd geen idee. Anders dan voornoemde detectiemethode heb ik niet eerder een verband tussen handelingen en trillingen kunnen ontdekken. Met trillingen door een dif veroorzaakt ben ik niet bekend.

De trillingen zijn voornamelijk tussen de 100 en 120 aanwezig. Intrappen van de koppeling, nogsteeds aanwezig, op laten komen en een beetje kracht zetten - weg. Beetje meer kracht zetten - aanwezig. Aangezien ik veel vlakke rechte stukken rijdt heb ik dus pech of geluk, wel of geen getril in het stuur.

Is er wellicht iemand die dit feilloos aanvoelt en een keer een proefrit zou kunnen maken?

Auteur:  GW-tje [ 04 jun 2014 13:20 ]
Berichttitel:  Re: aandrijfassen of iets anders?

Je merkt niets bij scherpe korte bochten? De homokineten laten dan meestal van zich horen.
Na echt slijtage ga je de koppelingen tegen de bak meer horen.....

Auteur:  c5jan [ 04 jun 2014 13:27 ]
Berichttitel:  Re: aandrijfassen of iets anders?

Ik merkte alleen bij wegrijden in een scherpe bocht met mn vorige banden een flink gehuppel maar dit is met de nieuwe banden weg (en ik let er wat meer op denk ik).
Het werd door sommigen op afstand gediagnosticeerd als "Ackermannen" maar dat is volgens mij een ander effect wat tussen loopvlak en wegdek afspeelt, dit zat eerder in het onderstel zelf.

Vanmorgen ging het wat beter, net alsof er gisteren 'iets' recht geschoten is. Het lijkt soms alsof de aandrijfas subtiel excentrisch draait of wrijving heeft op 1 punt maar ik weet uit ervaring hoe gevaarlijk het is daar al te simpel conclusies uit te trekken.

Ik "Ackermann" mezelf overigens iedere dag de parkeergarage in en uit (gelakte vloer, dat klinkt "fijn"), overigens zonder het geknokkel wat ik zelf opmerk bij zo kort mogelijke rondjes rijden bijv. op een grote parkeerplaats.

Auteur:  johnnysmid [ 04 jun 2014 16:13 ]
Berichttitel:  Re: aandrijfassen of iets anders?

Hallo Jan. komt me allemaal bekend voor, had hetzelfde met mn vorge c5, eerst de aandrijfassen gewisseld, toen werd het al beter, vervolgens de remschijven,toen was dat getril weg, ook het gevoel dat als je om een scherpe bocht gaat is het net alsof 1 band wat over het wegdek schuift... ook bekend, heb 2 nieuwe voorbanden genomen.. een toen was al het getril -geschuif weg..

kost een paar centen .. maar dan rammelt er ook nix meer.

J

Auteur:  c5jan [ 04 jun 2014 16:44 ]
Berichttitel:  Re: aandrijfassen of iets anders?

Bedoel je dat het verdween toen je je banden verving? Waren die aandrijfassen nieuw, vraag ik me dan af of waren het sloop-, ruil- of revisie-exemplaren?

Banden, velgen en de volledige remmelarij (inclusief klauwen) zijn vernieuwd en daar ligt het niet meer aan.

Auteur:  johnnysmid [ 04 jun 2014 17:28 ]
Berichttitel:  Re: aandrijfassen of iets anders?

Het schuiven van de voorbanden verdween toen ik nieuwe banden had gemonteerd.

Rammelen was in mijn geval aandrijfassen + remschijven

Tevens heb ik nog een stuurkogel+fusee gewisseld herinner ik me nu. dat kan ook een oorzaak zijn. Maar dat kun je eenvoudig even testen. waar je om moet denken bij de fusees is dat je de auto op de wielen laat staan in normale stand , vervolgens even wrikken met een breekijzer oid. wat ik zelf heb meegemaakt was dat als de auto in de bovenste stand stond waren de fusee's gesloten. later door toeval kwam ik erachter dat er toch speling op zat als hij in rij stand stond.

J

Auteur:  johnnysmid [ 04 jun 2014 17:31 ]
Berichttitel:  Re: aandrijfassen of iets anders?

Aandrijfassen waren gereviseerd (spidan). kosten iets van 135 euro stuk. voldoende voor de volgende 150 000..

J

Auteur:  BJG [ 04 jun 2014 20:39 ]
Berichttitel:  Re: aandrijfassen of iets anders?

Even voor de duidelijkheid:
:arrow: Er wordt gesproken over huppelen/schuiven over de voorbanden, dat heeft te maken met teveel uitspoor bij maximale stuuruitslag, dat wordt door het hoge profiel van nieuwe banden opgevangen, maar begint weer als de banden in de buurt van de 3 mm profiel komen. Een beetje afhankelijk van de stugheid van de band. Dat is een producteigenschap van de C5

:arrow: Het trillen. Dit kan worden veroorzaakt door de aandrijfassen, vaak is het dan de binnenste koppeling (bakzijde) waardoor de as inderdaad wat uit het midden komt te staan en daardoor excentrisch ronddraait. soms is speling op de binnenste koppeling te voelen op een hefbrug als de as wat wordt gedraaid en bewogen. In het ideale geval is er lekkage van de hoes te zien, waardoor vet is weggelekt, dan heb je al een gerede verdenking richting betreffende koppeling. Het is best lastig te voelen tijdens rijden als typisch aandrijfasgerelateerd, soms lukt dat maar dan moet het wel wat meer dan gewoon trillen zijn. Het komt dan wat in de buurt van schudden. Vandaar mijn advies om eerst aan de auto te laten ballanceren. Zelf doe ik dat in zulke gevallen en hoeft niet slecht te zijn voor de auto. Met wat handigheid is dat ook niet bijzonder langdurig.
Verder worden er wat andere oorzaken genoemd voor trillen. In principe moeten al die zaken worden uitgesloten. Ik zou nooit overgaan tot het vervangen van alleen de buitenste koppeling.

Auteur:  c5jan [ 04 jun 2014 23:53 ]
Berichttitel:  Re: aandrijfassen of iets anders?

Bedankt allen voor jullie bijdragen. genoeg stof tot nadenken weer.

Ik ben geneigd eerst een balanceer-actie uit te laten voeren (ik blijf het een beetje naar concept vinden, je moet bij eventuele wielwisseling wel in de gaten houden hoe het wiel zat) maar het stelselmatige geknokkel ook bij lage snelheden lijkt me dan weer meer richting askoppeling / homokineet / tripoide of wat dan ook te wijzen. Binnenste koppeling zou plausibel zijn, die doet alleen wat bij hoogteverschillen.En dat is inderdaad de enige factor die je niet zelf kunt beinvloeden.

Auteur:  johnnysmid [ 04 jun 2014 23:59 ]
Berichttitel:  Re: aandrijfassen of iets anders?

wissel je achterbanden met je voorbanden... snel reasultaat of niet?.. is het hetzelfde koop dan 2 nieuwe of gereviseerde a-drijfassen...

ik vermoed voor 99 procent dat je assen op zijn...

J

Auteur:  johnnysmid [ 05 jun 2014 00:00 ]
Berichttitel:  Re: aandrijfassen of iets anders?

bjg heeft 2 keer gelijk...

k tip toch op de assen

J

Auteur:  GW-tje [ 05 jun 2014 09:13 ]
Berichttitel:  Re: aandrijfassen of iets anders?

De koppelingen aan bakzijde kun je testen bij een verhoogde rijstand, je voelt ze dan ook meestal al wat huppelen. Als je dan duidelijk geluid/trilling waarneemt weet je waar het euvel zit. Buitenste koppelingen alleen vervangen zou ik ook niet doen, maar je kunt ze wel wisselen met gesloten portemonnee.

Pagina 1 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/