Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 20 apr 2012 23:22
Berichten: 14
Auto: Break 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 148000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Beste forumleden,
Mijn beste dame heeft last van trillingen.
Trillingen in het stuur als ik over kinderkopjes rijdt.
Hierbij moet ik aantekenen dat het stuur speling heeft in de hele omtrek ook als de auto stilstaat. Hiermee bedoel ik dat als ik met beide handen het stuur diametraal omklem met mijn handen en op en neer beweeg het stuur een speling heeft van meerdere millimeters. Mij is nog niet duidelijk of dit nu komt omdat het stuurwiel los zit op de stuurkolom of dat dit komt doordat er speling in de stuurstang of stuurstang overbrengging zit? Hoe kan ik de werkelijke oorzaak van dit probleem opsporen? Iemand suggesties?

Hiernaast heb ik het gevoel dat als ik in de auto rijdt er een klopgeest in het onderstel aan de voorzijde aanwezig is. Ik heb het idee dat het kloppen van rechtsvoor komt. Enige tijd geleden heb de stabilisator stangetjes vervangen. Aan de rechterbovenzijde was dit stangetje los gescheurd. Dit heb ik opnieuw gecontroleerd en de stangetjes zijn nog in orde.
De dame trilt ook niet bij gas geven (motorkanteling t.g.v. defecte motorsteun) of bij remmen (remklauwen, remschijven en remblokken zijn voor en achter vervangen). Ook niet bij het nemen van bochten. Drukken op de carrosserie om de vering te testen laat ook geen klopgeest tot leven komen. De vering is tijdens het rijden in orde.
Het kloppen komt tot leven als ik rijdt over een wat ongelijke weg tijdens het rijden met constante snelheid.
Ook hier vraag ik mij af wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Zouden beide problemen eenzelfde oorzaak kunnen hebben? Speling in de steekassen, fuseekogel(s) of ???? :smt017


23 mei 2014 10:17
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jan 2011 11:10
Berichten: 4076
Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Zit de stuurkolom goed vast in zijn laagste of hoogste positie?
Is de bout onder bij de koppeling nog wel in orde deze zit achter de pedalen en kan je zien als deze los zit of gebroken is kan dit de oorzaak van de speling zijn.

_________________
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST


23 mei 2014 10:23
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 20 apr 2012 23:22
Berichten: 14
Auto: Break 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 148000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Hallo Edwin,
bedankt voor je reactie. Ik de door jou genoemde zaken gecontroleerd.

Het stuurverstelmechanisme heb ik los en vast gezet. Het stuur naar mij toe en van mij af geduwd en daarna vergrendeld met de bedienhendel links onder naast het stuur. Dit werkt goed maar de speling blijft.

Onder bij de pedalen heb ik het stof losgehaald en naar de bouten of stiften (ik weet niet goed wat dit is) gekeken en aan gevoeld. Ik kan hier niets vreemds aan ontdekken.

Wat mij wel opvalt is dat het stuurwiel zelf wat speling heeft. Om te ontdekken of in de vergrendeling van het stuurwiel op de com2000 of de stuuras iets loszit (torx 50 heb ik ergens gelezen) probeer ik de airbag te verwijderen. Hiervoor moet ik allereerst de kappen rondom het stuurwiel loshalen. Het onderste kapje vastgezet met 2 torx schroeven zijn los en de onderste kap heb ik kunnen verwijderen. Echter de bovenkap krijg ik niet verwijderd. Dit zou je makkelijke moeten kunnen omhoogklappen door de vergrendellippen links- en rechtsonder naar buiten opzij te drukken en dan omhoog te bewegen. Echter de hendels van de cruise-control (links) en de hendel van de radiobediening (rechts) staan dit in de weg. De lipjes kun je nog wel opzij drukken maar omhoog bewegen lukt dan niet meer. Heb jij hier ervaring mee?

Is er iemand op dit forum die hier ervaring mee heeft?


25 mei 2014 07:09
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jan 2011 11:10
Berichten: 4076
Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Ja heb ik is een kl**** karweitje je moet het stuur eerst draaien en e en lopen piellen voor je het voor elkaar hebt.

_________________
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST


25 mei 2014 08:52
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
De klopgeest kan ook te maken hebben met de lagering van de stabilisatorstang die onder de auto van links naar rechts gaat of in de lagers van de onderste wieldraagarmen.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


25 mei 2014 11:09
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jan 2011 11:10
Berichten: 4076
Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Nu je het zegt Gwtje kunnen het ook nog de rubbers van de draagarmen zijn.
lijkt mij het verstandigste om even langs een goede garage te gaan om even te checken. Bijvoorbeeld GJO :smt203

_________________
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST


25 mei 2014 11:15
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 20 apr 2012 23:22
Berichten: 14
Auto: Break 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 148000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Bedankt voor jullie reacties,

ik ga nog maar eens pielen. Het kan toch niet dat dit bovenste stuurkapje niet los te halen is.

Verder heb ik een afspraak bij de garage gemaakt voor het laten controleren van de draagarmen, kogelgewrichten enz.

Ik zou zeker naar GJO gaan wanneer deze niet zo ver van Maastricht verwijderd zou zijn. Heeft iemand goede ervaringen bij een citroen garage in het zuiden des lands of in Belgie in de regio van Maastricht?

Effin,
als de oorzaak gevonden is geworden zal ik die hier terugkoppelen.


25 mei 2014 12:01
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
De kap gaat er niet heel moeilijk af hoor!
Gewoon het stuur draaien of de staken van cc en radio eraf trekken.
Succes.


25 mei 2014 12:10
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 20 apr 2012 23:22
Berichten: 14
Auto: Break 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 148000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Boes,
als ik het stuur draai blijft het bovenkapje toch gewoon boven zitten. Dat draait niet mee! Ik denk dat ik jullie niet begrijp.

Hoe kan je de hendels van CC en radio losmaken? Dat zal toch ook geborgd zijn? Kun je wat details geven?

Bvd,


25 mei 2014 12:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Bovenkapje is te verwijderen als de onderste eraf is.
Sleutel uit het slot halen, dan de kap naarboven en rechts bewegen.

Maar ik denk dat je ook eens moet kijken naar de kruiskoppeling van de stuurkolom.
Deze zit tussen de pedalen.
Houd met je linkerhand het onderste stuk koppeling vast en maak met je linkerhand kleine bewegingen met
het stuur. Dit moet gelijktijdig bewegen, als je voelt dat er vertraging in zit kan hjet ook een soort van rammel
gevoel geven.....

Om de airbag te verwijderen, draai ik altijd het stuur 90 graden. leg dan een schroevendraaier dwars over de bovenste stuurkap als ondesteuning voor de schroevendraaier waarmee je de clip in het stuur loswipt.
Als de eerste los is, het stuur 180 graden draaien voor de tweede clip.
Misschien handig om even de zekering van de toeter te verwijderen, anders komen de buren steeds kijken.

_________________
Zeg maar André


25 mei 2014 15:31
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 20 apr 2012 23:22
Berichten: 14
Auto: Break 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 148000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Bovenkapje na enig pielen los gekregen door de lipjes opzij te duwen en het geheel naar boven te wringen. Uiteindelijk liet het los.

Nadat ik de common-klem van de accu had losgehaald heb ik de airbag inderdaad kunnen verwijderen door de stalen veerbeugels achter in het stuurwiel naar de buitenzijde weg te duwen met een brede schroevendraaier. Mijn zoon heeft de helpende hand toegestoken. Hij duwde de veerbeugel opzij en ik trok de airbag unit voorzichtig iets naar voren. Hiervoor moet inderdaad het stuur 90° verdraaid worden om de veerbeugels bereikbaar te maken.
Het naar buiten trekken van de airbag dient voorzichtig te gebeuren omdat de bekabeling naar de airbag fragiel is uitgevoerd. Twee stuks connectoren dienen verwijderd te worden door eerst de borging met een kleine schroevendraaier los te maken en vervolgens kunnen de connectoren uit de airbag unit verwijderd worden. Resteerd nog een zwarte draad voorzien van een schuifamp. Deze kan gewoon van het lipje afgetrokken worden. Zie ook: http://downloads.bouwman.net/demontage-com2000.pdf

Het bleek dat de speling in het stuurwiel inderdaad veroorzaakt werd door een loszittende torx 50 bout. Deze vastgezet en speling in het stuurwiel zelf is gelukkig opgeheven. posting.php?mode=reply&f=8&t=15047#

Naar de kruiskoppeling van de stuurkolom heb ik ook gekeken. Hierin geen vertraging o.i.d. kunnen ontdekken. Voor het zoeken naar de oorzaak van het kloppen in het onderstel breng ik de auto naar de garage. Op de brug is dit makkelijker te doen dan op de grond op de oprit.

Bedankt voor het meedenken,


25 mei 2014 20:50
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 10:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
:smt023 Mooi dat dit zelf gelukt is tot zover!

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


25 mei 2014 21:08
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jan 2011 11:10
Berichten: 4076
Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Goed gedaan tot zover.

_________________
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST


25 mei 2014 22:33
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 20 apr 2012 23:22
Berichten: 14
Auto: Break 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 148000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Hallo,
ondertussen heb ik de auto naar de garagist gebracht en hij heeft het kloppen opgelost. Het euvel lag in een opnieuw los geraakt verbinding tussen veerpoot en stabilisatorstangetje. Hoe dit kan weet ik niet. De stabilisatorstangetjes zijn voorzien van zelfborgende moeren. Ik heb de stangetjes enkele maanden geleden vervangen waarna het comfort tijdens bochten nemen sterk verbeterde. Een hele tijd is dit goed gegaan zonder kloppen. Maar ja, ik heb van alles gecontroleerd maar niet getwijfeld aan het vastzitten van de stabilisator stang.

Effin, het is opgelost en de auto rijdt weer prima.


26 jul 2014 22:46
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 20 jan 2013 22:02
Berichten: 71
Woonplaats: Lage Zwaluwe
Auto: C5 Berline 2.0 exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 96.000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Goedenavond.
Tis al een oude topic maar mijn probleem klinkt hier bekend.
tijdens rijden over klinker rammelt het ergens in het bovenste gedeelte van de stuurkolom.
tijdens het op en neer bewegen komt het geluid duidelijk uit het bovenste gedeelte en niet van de
kruiskoppeling.
Nu zat ik een passage van Paulp te lezen

" Het bleek dat de speling in het stuurwiel inderdaad veroorzaakt werd door een loszittende torx 50 bout. Deze vastgezet en speling in het stuurwiel zelf is gelukkig opgeheven".

Ik hoop ( paul ) nog antwoord op mijn vraag kan geven?
Moet ik zoals beschreven alles demonteren op bij de Torx50 bout te komen of is deze te bereiken door alleen de onderste kap te verwijderen,
Het verhaal om ook de airbag te moeten verwijderen houd mij al tegen op dit zelf te doen.

mvg Foeke


15 maart 2022 18:42
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.