Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !! 
Auteur Bericht
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
JW-NHS schreef:
Bij de achterwielophanging werken de ophangrubbers niet alleen als silentblocs, maar ze zijn ook bepalend voor het meesturend effect van de achteras. Ze moeten dus enigszins soepel zijn, anders werkt dat meesturen in een bocht niet.


Er is niets meesturends aan de achteras van een C5, net zo min als van een XM of een Xantia.
Dat is goed te zien aan het plaatje van de complete achterbrug:
https://www.dropbox.com/s/58y8trrdefxnb ... %20C5.tiff

Op de vier hoekpunten van het subframe zitten silentblocs, de nummers 2en 3, die bedoeld zijn om de (verticale) trillingen van de banden op het wegdek te beperken. In het horizontale vlak beweegt het frame niet noemenswaardig.

Jaren geleden was een meesturende achteras een serieus verkoopargument. Na enkele experimenten is dit idee kamerbreed verlaten door de autoindustrie.

De ZX is bij mijn weten de enige Citroen met zo'n meesturende achterbug, maar die lijkt dan ook in niets op de C5 configuratie.
https://www.dropbox.com/s/kyu8q5f930uir ... ug_ZX.tiff

Ik zet de linkjes maar hier, want tussen IMG "haakjes" levert helaas een vraagteken op.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


15 mei 2014 13:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
Je vergist je, de Xantia en later ook de C5 heeft wel degelijk een "meesturende" achteras.

Ik heb daar een uitvoerig verhaal over, uitgegeven door Citroën.
Dat zal ik scannen en hier posten.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


15 mei 2014 13:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
Zó staat dat te lezen in het document over de Xantia, in 1993 uitgegeven door Citroën.

op pagina 28:
Bijlage:
meesturende achteras 1.jpg


en op pagina 29:
Bijlage:
meesturende achteras 2.jpg


De C5 heeft praktisch dezelfde achteras, met dezelfde soort ophangrubbers.

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


15 mei 2014 15:38
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
In dit verhaal zit niet één houdbare stelling over het "meesturen".
Uitwijkingen van 1 graad zijn totaal niet voelbaar. Dat kan je alleen al afleiden uit de toleranties die je hanteert bij uitlijnen, die zijn al groter.
Als je een tijdje kijkt naar het subframe en je probeert je voor te stellen hoe die ene graad zou kunnen ontstaan gaat het al helemaal mis.
Dit soort reclametekst is volledig ontsproten aan de geest van de folderschrijvers en hebben niets te maken met meetbare en voelbare effecten op het weggedrag.
De C6 en de Ph 3 C5 hebben achter een geheel ander zeer geavanceerd systeem. Nergens wordt gerept over meesturen.
In Wikipedia lezen wij over de Xsara:
De introductie van deze wagen werd, vooral in Frankrijk, deels overschaduwd door problemen met de wegligging. De zelf meesturende achteras, die de ZX die formidabele wegligging gaf, maakte de achtertrein van de Xsara te levendig. Citroën heeft nog geprobeerd om deze bij te sturen, maar dit heeft nooit het gewenste resultaat gehad.

Kijk naar het plaatje van de ZX en je ziet een totaal andere opzet, waarbij zijdelingse krachten op het wiel tot duidelijke uitwijkingen van de wielstand kunnen leiden. Met meer draaipunten, meer onderdelen, dus meer onderhoudsgevoelige zaken.

Niet alleen daarom verliet men deze constructie, de markt vroeg er niet meer om, andere natte reclamegillen kregen de overhand. Foldertaal is vrijwel altijd misleidend.
Uit het begin van de XM herinneren sommigen van ons nog de film over het hydractief systeem, die exact VERKEERD OM uitlegde hoe het werkte. Ieder met enig technisch inzicht kon daar niet naar kijken zonder dat het glazuur van de tanden sprong. Maar de macht van de marketingafdelingen is groter dan van de technici.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


15 mei 2014 17:52
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
Sta me toe: bij het uitlijnen praat je bij de sporing over toleranties in minuten, niet in graden.

Verder prima dat jíj zó aankijkt tegen dit document.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


15 mei 2014 18:14
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
De tolerantie bij uitlijning is doorgaans één graad, dus bijvoorbeeld 0; +1 graad of 0 +/- 0,5 graad voor toespoor, maar bijvoorbeeld ook voor wielvlucht.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


16 mei 2014 07:07
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
Hierboven schreef je:
Citaat:
Uitwijkingen van 1 graad zijn totaal niet voelbaar. Dat kan je alleen al afleiden uit de toleranties die je hanteert bij uitlijnen, die zijn al groter.


Bij de C5 is de tolerantie op de sporing niet meer dan +/- 13 minuten, zie de Cit Doc's.

Als de silentblocs achter alleen bedoeld zouden zijn als dempers, wat is dan de reden dat de positionering er van:
Bijlage:
Silentbloc C5 achteras.png


zó nauw luistert?

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 mei 2014 09:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
De marketing taal is wel erg verhullend in de regel "wegens ...aangepast" staat eigenlijk dat de as meestuurt, maar dat we deze bij wijze van verbetering beperkt hebben. Ofwel hij kan meesturen maar we hebben hem zo afgesteld dat hij niet meer meestuurt. Gevolg is in elk geval dat er niet of nauwelijks sprake is van meesturen.

Dat lijkt inderdaad op een marketing afdeling die een feature niet wil loslaten wat eigenlijk niet werkt en daarom maar uitgezet is.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


16 mei 2014 09:38
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.