Re: Achter remklauw reviseren
Hallo forumleden,
Afgelopen weekend heb ik de remklauwen en schijven aan de achterzijde inclusief remolie vervangen. Hierbij een korte samenvatting.
De C5 in de hoogste stand gezet. De wielbouten iets losgedraaid. De krik eronder en de dame opgetild en afgesteund. Vervolgens de achterwielen de gedemonteerd.
De bouten van de remklauwen en de borgpen met contramoer voor het borgen van de remblokken, ingespoten met WD40. De borgmoer losgedraaid, beschermplaat voor de remblokken verwijderd en de borgpen gedemonteerd. De veer waarmee de remblokken op de plaats worden gehouden komt nu los. De remblokken met anti-piep plaatjes verwijderd door ze uit de remklauw te trekken.
Voor het verwijderen van de remklauw heb ik eerst de twee halve klauwen goed geklemd door het aanbrengen van de borgbout en contramoer. Aansluitend de remleiding los gehaald van de remklauw en afgedopt. Hierna de twee bouten van de remklauw gedemonteerd.
De remschijf gedemonteerd door het verwijderen van 2 torx-schroefjes. Schijf even losgeklopt met de houten hamer.
De volgende dingen zijn mij opgevallen:
Geen roestvorming tussen remklauw en montagesteun waargenomen. De montagesteun schoongeveegd en ingevet met kopervet.
Geen roestvorming geconstateerd tussen remschijf en de montageschijf. Deze schoongemaakt en ingevet met kopervet.
De nieuwe remklauwen waren identiek geleverd voor montage linksachter. Eén van beide omgebouwd naar een rechtspassend type. Hiertoe eerst de nieuwe remklauw geklemd m.b.v. de borgpen en moer van de oude remklauw. Dit om ervoor te zorgen dat ze niet losraken en eventueel het o-ringetje zou beschadigen. Ik had geen nieuwe bij de hand. De nieuwe remklauwen waren gemonteerd met bouten en moeren. De bestaande remklauw was gemonteerd met alleen een bout die in de montagesteun wordt geschroefd. Dus zonder contramoer! Tevens is de spoed van de schroefdraad van de nieuwe bout groter dan van de bestaande klauw. Oude bouten hergebruiken dus. De ontluchtingsnippel omzetten naar de andere kant van de remklauw en klaar.
De schijf, klauw, blokken met antie-piep plaatjes gemonteerd. De remleiding op de nieuwe klauw gemonteerd. Hetzelfde proces aan de andere zijde uitgevoerd en klaar.
Nu ontluchten met de Eezibleed. Voor meer info hierover zie de filmpjes op You-tube. Het voordeel hiervan is dat je het ontluchten in je eentje kunt uitvoeren. Het systeem bestaat uit een bufferflesje dat je vult met nieuwe remvloeistof en aansluit op het remreservoir. Als voordruk wordt de luchtdruk gebruikt van je autoband. Je kunt hiervoor de reserveband gebruiken. Eerst even droog oefenen zonder remolie in het flesje om na te gaan dat je geen lek hebt. Remvloeistof is corrosief en wil je niet verstuiven over de auto t.g.v. een luchtlek. Hierna olie in het flesje en luchtdruk aanbrengen. Nu kun je makkelijk in je eentje de remmen ontluchten door de ontluchtingsnippels één voor één een halve slag te lossen. Via een doorzichtig benzine slangetje laat je de olie zolang in een potje stromen tot de oude olie (donker) verdreven is door de nieuwe (licht) en dat er geen luchtbellen meer zijn. De volgorde van ontluchten is linksvoor, rechtsvoor, linksachter en rechtsachter. Denk er wel aan dat je voldoende olie in het bufferflesje hebt om te voorkomen dat je daar weer nieuwe lucht gaat intrekken. Vervolgens het Eezibleed systeem van druk afhalen en demonteren en de luchtdruk in je band herstellen.
Groetjes