Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Achter remklauw reviseren 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 21 apr 2012 00:22
Berichten: 14
Auto: Break 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 148000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achter remklauw reviseren
Hallo beste forumleden,
ik heb toch besloten om beide remklauwen te vervangen. Zoals al gezegd is komt veiligheid op de eerste plaats. Hiernaast zou het nog een technisch probleem kunnen opleveren wanneer ik een klauw zou delen en o-ringen o.i.d. defect zou raken.
Voor het ontluchten van de remmen heb ik een handig setje van Gunson gekocht; de z.g. EEZIBLEED. Dit is terug te vinden op www.gunson.co.uk. Kijk ook even op You-tube voor een demonstratie. Het heeft mij 23 Euro gekost bij Toolstation.nl. Er worden geen verzendkosten in rekening gebracht. Het voordeel van dit setje is dat je de remmen in je eentje kunt onluchten en dat het goed betaalbaar is.
Weet iemand waarom er statiegeld op de remklauwen wordt berekend? Nadat de oude worden teruggestuurd in de originele verpakking krijg ik het statiegeld retour. Ik kan mij niet voorstellen dat de klauwen gereviseerd gaan worden. Door de spanningscorrosie zijn de ogen in slechte staat zodat ze volgens mij niet meer gebruikt kunnen worden. Of heeft dit met milieu te maken?
In ieder geval laat ik weten hoe het vervangen gegaan is en deel ik mijn ervaringen met de EEZIBLEED met jullie. Tot binnenkort..... :smt023


31 jan 2014 01:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achter remklauw reviseren
Verstandig besluit :smt023

We zijn benieuwd hoe dat gaat met dat ontluchtapparaat.
Kun je daarmee ook ontluchten als er onverhoopt lucht in de ABS unit gekomen is? Dat kan gebeuren als een remleiding te ver leeg loopt.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


31 jan 2014 01:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achter remklauw reviseren
Statiegeld is inderdaad puur om de retourdelen een nieuw leven te kunnen geven. Uitval van componenten is ingecalculeerd.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


31 jan 2014 13:20
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 21 apr 2012 00:22
Berichten: 14
Auto: Break 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 148000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achter remklauw reviseren
Hallo forumleden,
Afgelopen weekend heb ik de remklauwen en schijven aan de achterzijde inclusief remolie vervangen. Hierbij een korte samenvatting.
De C5 in de hoogste stand gezet. De wielbouten iets losgedraaid. De krik eronder en de dame opgetild en afgesteund. Vervolgens de achterwielen de gedemonteerd.
De bouten van de remklauwen en de borgpen met contramoer voor het borgen van de remblokken, ingespoten met WD40. De borgmoer losgedraaid, beschermplaat voor de remblokken verwijderd en de borgpen gedemonteerd. De veer waarmee de remblokken op de plaats worden gehouden komt nu los. De remblokken met anti-piep plaatjes verwijderd door ze uit de remklauw te trekken.
Voor het verwijderen van de remklauw heb ik eerst de twee halve klauwen goed geklemd door het aanbrengen van de borgbout en contramoer. Aansluitend de remleiding los gehaald van de remklauw en afgedopt. Hierna de twee bouten van de remklauw gedemonteerd.
De remschijf gedemonteerd door het verwijderen van 2 torx-schroefjes. Schijf even losgeklopt met de houten hamer.
De volgende dingen zijn mij opgevallen:
Geen roestvorming tussen remklauw en montagesteun waargenomen. De montagesteun schoongeveegd en ingevet met kopervet.
Geen roestvorming geconstateerd tussen remschijf en de montageschijf. Deze schoongemaakt en ingevet met kopervet.
De nieuwe remklauwen waren identiek geleverd voor montage linksachter. Eén van beide omgebouwd naar een rechtspassend type. Hiertoe eerst de nieuwe remklauw geklemd m.b.v. de borgpen en moer van de oude remklauw. Dit om ervoor te zorgen dat ze niet losraken en eventueel het o-ringetje zou beschadigen. Ik had geen nieuwe bij de hand. De nieuwe remklauwen waren gemonteerd met bouten en moeren. De bestaande remklauw was gemonteerd met alleen een bout die in de montagesteun wordt geschroefd. Dus zonder contramoer! Tevens is de spoed van de schroefdraad van de nieuwe bout groter dan van de bestaande klauw. Oude bouten hergebruiken dus. De ontluchtingsnippel omzetten naar de andere kant van de remklauw en klaar.
De schijf, klauw, blokken met antie-piep plaatjes gemonteerd. De remleiding op de nieuwe klauw gemonteerd. Hetzelfde proces aan de andere zijde uitgevoerd en klaar.
Nu ontluchten met de Eezibleed. Voor meer info hierover zie de filmpjes op You-tube. Het voordeel hiervan is dat je het ontluchten in je eentje kunt uitvoeren. Het systeem bestaat uit een bufferflesje dat je vult met nieuwe remvloeistof en aansluit op het remreservoir. Als voordruk wordt de luchtdruk gebruikt van je autoband. Je kunt hiervoor de reserveband gebruiken. Eerst even droog oefenen zonder remolie in het flesje om na te gaan dat je geen lek hebt. Remvloeistof is corrosief en wil je niet verstuiven over de auto t.g.v. een luchtlek. Hierna olie in het flesje en luchtdruk aanbrengen. Nu kun je makkelijk in je eentje de remmen ontluchten door de ontluchtingsnippels één voor één een halve slag te lossen. Via een doorzichtig benzine slangetje laat je de olie zolang in een potje stromen tot de oude olie (donker) verdreven is door de nieuwe (licht) en dat er geen luchtbellen meer zijn. De volgorde van ontluchten is linksvoor, rechtsvoor, linksachter en rechtsachter. Denk er wel aan dat je voldoende olie in het bufferflesje hebt om te voorkomen dat je daar weer nieuwe lucht gaat intrekken. Vervolgens het Eezibleed systeem van druk afhalen en demonteren en de luchtdruk in je band herstellen.

Groetjes :smt190


11 feb 2014 22:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achter remklauw reviseren
Het verhaal over die bouten berust op een misverstand, naar ik veronderstel.

De klauwen zitten op de ankerplaat met bouten M10 x 1,25 (metrisch fijne draad), 150 mm lang. Daar zitten geen moeren op
Aan jou is een setje geleverd waarbij de klauwen bij elkaar gehouden met gewone M10 x 1,5 bouten, daar zitten uiteraard moeren op om ze bij elkaar te houden.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


11 feb 2014 22:28
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 21 apr 2012 00:22
Berichten: 14
Auto: Break 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 148000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achter remklauw reviseren
Ja, gezien jouw verklaring is dit aannemelijk. Wel vreemd dat ze de montage materialen niet nieuw bijvoegen. Stel dat een bestaande bout beschadigd raakt of dusdanig gecorrodeerd zou zijn dat hergebruik onverstandig is, kun je op dat moment in ieder geval niet verder met de vervangingswerkzaamheden. Tevens vraag ik mij af waar je zo'n bout dan zo snel vandaan moet halen?

Effin, het is gelukt met het bestaande montagemateriaal en m.b.v. veel lezen op dit forum. Dit geeft toch een geweldige steun om het zelf aan te durven. Allen bedankt..... :cit4


12 feb 2014 07:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achter remklauw reviseren
Bouten bestel je vooraf bij de dealer, of bij de remdelen leverancier. Ze willen nogal eens overlijden als de remmerij niet het onderhoud heeft gehad die het verdient.
Kwestie van goede voorbereiding.........

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


12 feb 2014 09:28
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 21 apr 2012 00:22
Berichten: 14
Auto: Break 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 148000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achter remklauw reviseren
Tja, daar kan ik niets tegen in brengen. Ik dacht al dat ik me volledig had voorbereid. Hier heb ik helemaal niet bij stilgestaan dat eventueel montage materiaal los besteld dient te worden. Dit wordt ook niet vermeld bij de bestelling van de remklauw: "Pas op, zonder montagebouten of iets dergelijks. Effin, weer een wijze les voor de toekomst. Toets je aannames.

Bedankt voor deze nederige les.....


12 feb 2014 22:10
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achter remklauw reviseren
Zo was het niet bedoeld, hoor! Maar van tevoren zaken checken die tegen kunnen zitten kan zo eenvoudig door wat te snuffelen of te vragen op dit forum. Daarnaast kan er altijd iets tegen zitten ook al ben je nog zo goed voorbereid. Een volledig onderdelenmagazijn aan huis is ook al zo wat, hè? ;)

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


12 feb 2014 22:46
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achter remklauw reviseren
Ik denk dat 9 van de 10 keer de oude bouten weer gebruikt worden.
In geval van scheve klauwen vervangt men vaak de bouten wel.


13 feb 2014 02:02
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.