Kopervet of Molybdeendisulfide vet
Auteur |
Bericht |
JanwillemTak
C5club Rookie
Geregistreerd: 14 mei 2013 17:34 Berichten: 17 Woonplaats: Arendonk, België
Auto: C5 HDI 2.0 16V exclusive break
Opties: zo ongeveer alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10783 CJ
Productienummer: 10256
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: Gal Aluminium
Naar boven
|
Kopervet of Molybdeendisulfide vet
Het verbaast me telkens, dat bandenfirma's en garages geen kopervet, dan wel molybdeendisulfide vet toepassen op de draad van wielbouten. Het is me gebeurd, dat men zelfs weigerde het aan te brengen, ondanks, dat ik het zelf bij me had. zowel kopervet als MoS2 zorgen voor een makkelijk te verbreken verbinding en voorkomen daarmee, dat de bout zich vast vreet in het tapgat van de wielnaaf, en, veel belangrijker, dat de aanhaalspanning de van de torsiesleutel wordt ongehinderd overgebracht op de wielbout, Helaas zijn ook wielbouten verkeerd ontworpen. Mogelijk heeft dit te maken met het toepassen van goedkope materialen, die deze techniek niet toelaten.
Om een goede rechte spanningslijnen te creëren, moet de draad bovenaan tot op kerndraad verschraald zijn. Dit is te herkennen aan een groef, direct onder de boutkop. Op deze manier worden de krachten van de torsiesleutel op "rek" gezet. De bout wordt uitgerekt en behoud vervolgens de gevraagde spanning. Voor het aantrekken van bijvoorbeeld cilinderkoppen is dit een normale gang van zaken.
Een temperatuur- en weerbestendig vet verzekert je ervan, dat de aanhaalspanning van de torsiesleutel ook inderdaad je wiel vasthoudt.
Door een dergelijk manco is mijn broer een tiental jaren geleden een voorwiel kwijtgeraakt op de snelweg. Gelukkig geen persoonlijk letsel. De wielbouten bleken speling te hebben vanwege het vreten van de wielbout op de binnendraad en braken dus af. Dit ondanks een 2-malige controle door een garage en door de ANWB tijdens de rit, omdat hij vreemde geluiden hoorde!
Als ex-scheepswerktuigkundige heb ik enige ervaring met deze materie. Zout water is nog veel vernietigender, dan de wal! Tapeinden voor de bevestiging van bijvoorbeeld een cilinderkop (zo'n 5 ton in gewicht) of een zuiger (+/- 2,5 ton) werden hydraulisch opgerekt en de moer werd dan handvast gedraaid, waarna de hydraulische cilinder werd ontlast. De moer moest vrijwel zonder weerstand met de hand tegen het oppervlak gedraaid kunnen worden.
|
21 dec 2013 21:36 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
Oeeii Daar is al eens uitvoerig op in gegaan ineen draadje of meerdere, het wel of niet invetten en de krachten en rek. Zal vast nog wel op te zoeken zijn.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
21 dec 2013 21:44 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
21 dec 2013 22:19 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
Persoonlijk wil ik die "troep" niet op mijn bouten, is idd al eens uitvoerig besproken, kan het niet zo snel vinden.
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
22 dec 2013 01:50 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
Dat verhaal is HIER te vinden. De conclusie is dus dat je moet zorgen dat de bout schoon is en geen roestige schroefdraad moet hebben. Alleen dan kan het voorgeschreven aanhaal moment er voor zorgen dat het wiel goed vast zit. Maar niet te vast zoals kan gebeuren met vet op de schroefdraad. Dat is duidelijk aangetoond door BJG met zijn proeven. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
22 dec 2013 02:02 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
Maar goed om het weer eens tevoorschijn te halen dit verhaal, er komen dagelijks vele nieuwe mensen hier wat te zoeken en wordt dit weer eens onder de aandacht gebracht. Vele leden lopen nog met het oude idee rond er moet vet aan, dat deed ik ook altijd. Nu maak ik de bouten schoon met remmenreiniger en de gaten ook als ik het los heb.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
22 dec 2013 09:51 |
|
|
rolftw
V.I.P.
Geregistreerd: 04 okt 2010 17:47 Berichten: 310 Woonplaats: Voorhout
Auto: C5 Break 2.0 i 16v 136 PK
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 179.666
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
beetje motorolie 10W30 erop, een keer per jaar wielen verwisselen...werkt prima
_________________ groet, rolf
Privé: Nissan Sunny Renault 14 Ford Escort Clipper (2x) Ford Mondeo 1.8 (LPG) Ford Mondeo 2.0 Citroën C5 break (Ph1), Citroën C5 break (Ph3) Zakelijk: Citroën BX Opel Omega Mazda 626 (2x) BMW 320 Toyota Avensis (Verso) Toyota Avensis (Wagon) Citroën DS 5, DS 7 Crossback
|
22 dec 2013 12:02 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
Heb jij daarmee diezelfde testen gedaan als BJG in dat andere draadje? Zo ja, wat waren de uitkomsten?
@ Herman,
....en zonodig even goed met de staalborstel over de schroefdraad van de bout gaan.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
22 dec 2013 12:11 |
|
|
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
Hoogwaardig molybdeenvet erop, nog nooit een wiel verloren, losgelopen of wat dan ook. Ik weet het, ik zal het wel fout doen, maar ik doe het al 50 jaar zo, dus ik denk niet dat ik nog verander. Net als JanwillemTak op de machinistenschool geleerd, met van die dikke bouten.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
22 dec 2013 15:19 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3548 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
+1 van huis uit zeer eigenwijs en ik heb al veel verloren maar nog nooit een wiel....(dacht ik )
|
22 dec 2013 15:33 |
|
|
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
+2 Als door gewinterde sleutellaar zweer ik bij vet op de bouten!! Scheelt zo veel extra werk. BR-2 Plus van Molykote bij voorkeur. En bij de dame: Een beetje op de boutjes en op het randje van de naaf, NIET op het vlak zelf. Dan kan de remschijf zijn temperatuur niet kwijt. Greetz Iceman
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
22 dec 2013 15:48 |
|
|
Breeze
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24 Berichten: 682 Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius
Naar boven
|
Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
Tjee, dat tweede draadje (met de BJG proeven) helemaal gemist. Zal eens wat sterkteberekeningen op papier slingeren naar aanleiding van zijn vraag voor assistentie. Dat moet mogelijk zijn, want de boutverlenging is door BJG correct bepaald aan de hand van de draadspoed en de hoekverdraaiing. Met die verlenging kan je de extra kracht in de bout bepalen tengevolge van het invetten. De vlaktedruk op de naaf- en velgverbinding kan je daaruit afleiden, te beoordelen samen met de toelaatbare spanningen van de materialen. De berekeningen doe ik wel in het betreffende draadje. En eigenlijk staan de krachten door de voorspanning al vermeld in de Würth-tabel zoals opgehoest door chathanky. Maar dat geldt wel bij ideale schone omstandigheden met nieuw materiaal. Uit deze hele discussie blijkt wel dat de enige juiste manier om een naaf/velg-verbinding op wrijving te krijgen, is door een gecontroleerde voorspanning aan te brengen. En bij aandraaien met een voorgeschreven moment van de bout, wordt dat verstoord door de grote onzekerheid van de wrijvingscoëfficiënt op de aanlegvlakken en vooral in de draad. Zoals al eerder hier gemeld is dat wel mogelijk met een hydraulische voorspanner die de boutkop (of tapbout) aantrekt met de voorgeschreven kracht, waarna de moer met handkracht wordt vastgezet. Zo gebeurt dat in de grote machine- en motorenbouw. Maar om dat nou ook te gaan toepassen op een autowiel............ In mijn ruim 50-jarige autoleven heb ik altijd de lichtingevette-bouten kruissleutel-methode toegepast en dat ook altijd gedaan zonder problemen met inhalende wielen of vastzittende bouten. Maar ik ga vanaf heden de draad schoonmaken (en schoonlaten) en de konische- en andere vlakken licht invetten, vooral bij de LM's. De BJG proeven zijn voor mij overduidelijk. Adri
_________________
|
22 dec 2013 17:04 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
Wat is nu wijsheid Wie gelooft nu wat en wie.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
22 dec 2013 17:09 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
We leven in 2013 niet meer in 1920
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
22 dec 2013 18:07 |
|
|
Bibendum
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05 Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
Hooo maar.Veel middeltjes van toen worden nu nog gebruikt zij het dan in een moderne verpakking en uitvoering.Maar hoevelen kijken nog naar de samenstelling die op de verpakking staat!!!
|
22 dec 2013 18:35 |
|
|
|