Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Et waarde 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Et waarde
Inderdaad, uitgaande van een normale elastische vervorming van de band, zal het aanrakingsoppervlak van de band met de weg gelijkblijven als je, bij gelijkblijvende druk in de band van een 215 brede naar een 205 brede band gaat.
Dat wordt dus bepaald door het gewicht op de band gedeeld door de druk in de band. Daaruit rolt een aantal cm2.

Ik maak die kanttekening mbt de elastische vervorming.
Reden is dat als je naar extremen gaat, met name naar super smalle banden onder een auto, de vervorming van de band extra kracht kost. Dat vertaalt zich tijdens het rijden in een hogere temperatuur, maar ook een aanrakingsoppervlak dat iets kleiner wordt.
Blijf je echter in de buurt van de oorspronkelijke maat, dan zal dat geen rol spelen. In dat geval blijven de cm² aanrakingsoppervlak gelijk.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 nov 2013 02:20
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Et waarde
Hoe verklaar je dan de elllende die je zelf ondervond met de Xantia met te smalle wintersloffen?


23 nov 2013 02:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Et waarde
Door de smallere band heb je minder tractie als je accellereert.
Stel je dat maar voor door te bedenken dat de cm² die achter het eerste aanrakingsvlak met de weg liggen, gaan "smeren".

Dat zie je ook bij het remmen. Dan heeft een brede band meer remvermogen dan een smallere.

Enige nadeel van die bredere band is een verhoogd aquaplaning risico, en een hogere afrolweerstand >> meer brandstofverbruik.
En veelal zijn ze wat duurder, da's ook een nadeel uiteraard.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 nov 2013 11:54
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jan 2013 16:29
Berichten: 110
Woonplaats: Valkenswaard
Auto: C5 sedan L. Business 2.0i 16V
Opties: binnenbandverlichting, verwarmde trekhaak, electrisch verstelbare ventieldopjes, van buitenaf verstelbare binnenspiegel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11474
Productienummer: 0286
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 58000
Kleur: mativoire


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Et waarde
betreffende de stand van de wielen bij een gewijzigde ET waarde:

Spoorbreedte: De spoorbreedte van personenauto's mag niet meer dan 2% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.

APK Keuringseisen: "Artikel 5.2.23 spoorbreedte"

Dit zijn de wettelijke eisen, vwb de praktijk, blijft het een kwestie van meten en passen

_________________
DAF 33 0.745l 4V, Fiat 128, R5, R5 Alpine Turbo, Ford Sierra 1.8 TD CLX, Ford Sierra 2.0i CLX, Toyota Celica, Porsche 944, Daewoo Espero 2.0i CD


23 nov 2013 12:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Et waarde
Als dan de ET waarde met 10 mm per wiel verandert, blijf je nog binnen die 2%.

Belangrijker lijkt mij dat bij een gewijzigde ET waarde de schuurstraal verandert. En dat merk je in de rijeigenschappen, zoals ik heb kunnen vaststellen bij de Xantia waar de ET bij de T2 veranderd is van 15 naar 8.
Dat was gedaan om de bredere spatborden wat beter te vullen, maar duidelijk negatief merkbaar in de reactiekrachten op de wielen. Met ET15 stuurde hij prettiger dan met de ET8's.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 nov 2013 12:18
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Et waarde
c5jan schreef:
Hoe verklaar je dan de elllende die je zelf ondervond met de Xantia met te smalle wintersloffen?

Ging het daarbij wel om hetzelfde merk en type?
De afgelopen jaren kwamen met Michelin zomerbanden de winter aardig door. Vorig jaar zijn er voor Dunlop op gegaan. Dat was een drama. Een paar keer ging de auto bij insturen gewoon rechtdoor. Dat heeft me een nieuwe velg gekost.
Ik heb nu 195 ipv 205 winterbanden onder m'n break. Die ene cm maakt volgens mij geen ene dr*l uit, behalve in de kosten.


23 nov 2013 12:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Et waarde
Ja, het ging in beide gevallen om Michelins, Alpin.

Onder de Xantia TCT Break zitten standaard 205/60-15 banden, de leasemaatschappij had er als winterbanden 185/65-15 onder gestopt. Dat zijn de banden voor de lichtere en minder sterke versies.
Wat ik merkte is dat deze banden gingen "schaatsen" als je een beetje gas gaf in een bocht op een nat wegdek. Er ontstond dan een enorme hoeveelheid onderstuur, dat je alleen maar op kon heffen door gas terug te nemen.
Ook bij het wegrijden op een natte weg had je dat, geen tractie door doorslippende banden.

Nou is het uiteraard zo dat de TCT over een zeer fors koppel beschikte bij weinig toeren.
Dat, in combinatie met een niet al te zware auto zal eerder tot dit soort verschijnselen leiden dan bij een C5.
Maar probeer het maar eens uit, op de manier zoals ik die hierboven beschreef.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 nov 2013 14:46
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Et waarde
JW-NHS schreef:
Inderdaad, uitgaande van een normale elastische vervorming van de band, zal het aanrakingsoppervlak van de band met de weg gelijkblijven als je, bij gelijkblijvende druk in de band van een 215 brede naar een 205 brede band gaat.
Dat wordt dus bepaald door het gewicht op de band gedeeld door de druk in de band. Daaruit rolt een aantal cm2.

Is het werkelijk zo simpel? Je formule klopt in ieder geval wel.
Wel is het waar dat bij bredere banden de bandenspanning wat lager moet omdat ze anders teveel in het midden afslijten. Dat klopt met je theorie.
JW-NHS schreef:
Door de smallere band heb je minder tractie als je accelereert.
Stel je dat maar voor door te bedenken dat de cm² die achter het eerste aanrakingsvlak met de weg liggen, gaan "smeren".

Kun je dit wat duidelijker uitleggen? Ik vat het (nog) niet.
Ik weet dat een bredere band meer tractie heeft zowel bij remmen als bij accelereren. Ik dacht altijd dat dat kwam door een groter oppervlak x de wrijvingscoëfficiënt.

Verder is bij een groter oppervlak de druk lager, op die manier verklaarde ik de problemen in sneeuw met bredere banden.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


24 nov 2013 23:01
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Et waarde
Een band heeft toch een maximale bandenspanning die staat aangegeven op de band?
Daar blijft men normaal al ruim onder en problemen van slijtage in het midden zal daar de grondslag niet zijn.

Je mag best wat smaller toch? Over bredere banden dan standaard hoor je nooit iemand over en dat heeft ook zijn voor en tegens.
Fietsbandjes zijn wel weer te.... :lol:


25 nov 2013 00:03
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Et waarde
Ik bedoel het volgende:
als je bredere banden dan standaard monteert moet je een lagere bandenspanning hanteren dan bij de origineel gemonteerde banden.

De bandenspanning die als maximum op de band staat vermeld heeft puur een constructietechnische reden. Dat heeft met dit verhaal eigenlijk niets te maken.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


25 nov 2013 00:23
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Et waarde
Zal met de draagkracht te maken hebben dan denk ik.
Maar vele andere banden hebben een eigen specifieke draagkracht waardoor de band optimaal vlak staat.
Testen wijzen wel uit dat bredere banden soms voordelen heeft maar ook nadelen.
Remmen, bochtvastheid en accelereren als voordeel. En dit voornamelijk op droog wegdek.
Op nat en besneeuwd wegdek kan het ook akelige nadelen hebben.

Waar 215 de standaard is zal een 205 band op zich niet hele ernstige consequenties hebben.
Als je nu 185 bandjes gaat monteren gaat het wellicht te ver.

Als bredere banden niet meer cm2 op de weg zetten hebben ze kwa grip geen enkele voordeel tov een smallere band. en zal voor de rolweerstand ook niks uitmaken.
Een racefiets heeft niet voor niets smalle bandjes met een hoge bandenspanning. dit om de rolweerstand zo laag mogelijk te houden. Dat maak veel uit bij minder dan 1 pk. :lol:


25 nov 2013 00:31
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Et waarde
BJG schreef:
Ik bedoel het volgende:
als je bredere banden dan standaard monteert moet je een lagere bandenspanning hanteren dan bij de origineel gemonteerde banden.....


Waar baseer je dat op?
Bij mijn weten moet je gewoon dezelfde spanning aanhouden als je van maat verandert.
Dat wordt ook bevestigd in dit overzicht

Als voorbeeld staat daarvoor de C5-III vermeld:

Bijlage:
Bandenspanning C5 PH3.png


Dat zijn dus dezelfde spanningen bij al die maten.

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


25 nov 2013 01:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Et waarde
@BJG,

Mbt dat "smeren"....
Vroegah, toen er nog geen ABS was, zag je hele lange rubberstrepen op het wegdek als een auto een noodstop gemaakt had. Dat is "smeren".
Nadeel daarvan is dat de remweg door dat smeren veel langer wordt dan wanneer je tegen blokkeren aan remt.
Hetzelfde krijg je als je voluit accellereert en daarbij de wielen laat spinnen. Dan versnel je minder dan wanneer je tegen het spinnen aan optrekt.

Ook met ABS en TractionControl zijn deze verschijnselen er. Dan zorgen die systemen er voor dat je die grenswaarden niet overschrijdt.

Dat bredere banden meer remvermogen hebben dan smallere is al vaker naar voren gebracht.
Het is onder andere te lezen in: Eine Frage der Größe
Daarin zie je dat het remvermogen toeneemt naarmate de banden breder worden, ook bij een nat wegdek :idea:

En zoals ik al schreef: het technisch enige nadeel van die bredere band is het eerder optreden van aquaplaning.
Dat ze duurder zijn, minder comfort bieden en een grotere afrolweerstand hebben, moet je daarbij dan incalculeren.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


25 nov 2013 14:54
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Et waarde
Banden in je tabel hebben verschil in load index en snelheidindex. Vandaar dat de spanning niet wijzigd.
Het gewicht van de verschillende modellen zullen ook invloed hebben denk je niet.


25 nov 2013 15:35
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Et waarde
Denk je dat de gewichten van de daar genoemde modellen onderling veel verschillen?
Dat zijn verschillen in de marge, en irrelevant als je kijkt naar de gewichtsverschillen van de bestuurder en/of inzittenden en bagage. Die worden uiteraard meegenomen bij de bepaling van de druk in de band.

Waarom wijzigt een spanning dan niet als je van 98V naar 97W gaat bij dezelfde breedte?
En ook niet als je naar een bredere band gaat die ook een LI98 heeft?
Wat is dan de logica achter je stellingname
Citaat:
Banden in je tabel hebben verschil in load index en snelheidindex. Vandaar dat de spanning niet wijzigd.


Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


25 nov 2013 16:04
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 66 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.