Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Slotbout lichtmetalen velgen 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Slotbout lichtmetalen velgen
Je zet me aan het denken.....

Ik ben eens wat aan het zoeken geslagen, en vond de "common opinion" dat het grootste deel van het aantrekmoment gaat zitten in het overwinnen van de wrijving van zowel de schroefdraad als van het contactvlak. Dat zou gaan om percentages tussen de 70 en 90 procent.
De rest van het koppel gaat zitten in het elastisch vervormen van de bout, met name het oprekken in lengterichting. Met die elastische vervorming van de bout wordt de klemming bewerkstelligd, zo werkt de boutverbinding zoals hij bedoeld is.

Als je dan de bout wat makkelijker laat wrijven door 'm in te vetten, zal bij gelijkblijvend aantrekmoment de rek van de bout wat groter worden, en daarmee ook de klemkracht wat vergroot worden. De bout kan dat wel hebben naar ik denk, die heeft een vloeigrens van meer dan 5 ton. Of de velg dat prettig vind is een andere verhaal.
Aan de andere kant, als de schroefdraad verroest is, en ook het conische aanrakingsvlak tussen bout en velg ruw en/of verroest is, zal het "verliespercentage" richting 100 % gaan, met als gevolg geen rek meer en ook geen klemkracht. Een beetje vet/olie kan dat dan weer opheffen.

Eigenlijk zou je dan de bouten en de schroefdraad vóór de hermontage eerst moeten opzuiveren. Dan heb je een voorspelbaar gedrag, en bewerkstellig je een goede klemming van de velg tegen de naaf. En dat is wat je uiteindelijk wilt.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


07 mei 2013 00:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Slotbout lichtmetalen velgen
Ik gebruik, in navolging van mn garagist , al jaren kopervet en daarmee heb ik nog nooit een vaste bout of losloper gehad...


07 mei 2013 00:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Slotbout lichtmetalen velgen
Dat zal ook niet gebeuren.

Wat ik probeerde duidelijk te maken met mijn posting is dat, door de wrijving te verminderen in de schroefdraad en op het aanrakingsoppervlak van de bout met de velg, de kracht vergroot kan worden waarmee de velg tegen de flens getrokken wordt.
Dat zal op die plek geen problemen geven, maar het zou wel kunnen zijn dat de kracht op de velg ter plekke van de boutkop groter wordt dan gewenst. Met uiteindelijk vervorming als resultaat....

Heeeeel lang geleden ben ik begonnen met het invetten van de moeren waarmee de velgen van de Eend vastzaten.
Daarbij zaten tapeinden op de flens, je zette de velgen vast met moeren waarbij ik wat vet deed tussen de moer en de ovaal-vormige ring die tussen de moer en de velg zat. Dat vlak kon erg gaan vreten met als gevolg dat je later de moeren niet/nauwelijks meer los kreeg, dan wel dat je bij het vastzetten een afgrijselijk gekrijs kreeg van over elkaar wringend staal.

Bij het vastzetten van conische bouten bij stalen wielen zou ik me niet te veel zorgen maken dat het invetten van de bout en het conische aanrakingsoppervlak problemen kan geven. Kijk maar eens naar de binnenkant van zo'n velg, dat vlak ligt een eind naar buiten en kan niet zover naar binnen gedrukt worden dat er problemen kunnen ontstaan.

Maar bij LM velgen ligt dat mogelijkerwijs anders, daar zou die verhoogde vlakte druk wél eens kunnen leiden tot vervorming.

BJG's bijdrage heeft me dus aan het denken gezet......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


07 mei 2013 11:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Slotbout lichtmetalen velgen
Goed verhaal JW,
bij nader inzien denk ik ook dat de LM velg wel eens de zwakste schakel kan zijn bij dit verhaal.
ik denk dat ik bij gelegenheid eens een testje ga doen waarbij ik het aantal graden hoekverdraaiing opmeet van bijvoorbeeld 20 Nm naar 110 Nm.

Bij een nieuwe bout/naaf (=fabriekssituatie)
Bij een auto van een aantal jaren oud
Bij dezelfde auto en nu ingevet.

Het verschil in graden hoekverdraaiing kun je dan omrekenen in rek van de bout adhv de spoed.
als je dan veel verstand hebt van werktuigbouw zou je zelfs de krachten op de velg uit kunnen rekenen. Daarvoor doe ik dan graag een beroep op anderen die hiervan meer verstand hebben dan ik. ;)

Zodra ik daar de tijd en gelegenheid voor heb zal ik dat eens doen. Ik kom er dan op terug in dit draadje

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


07 mei 2013 21:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Slotbout lichtmetalen velgen
Goed idee, die test :idea:
Die doe je dan bij een LM velg, naar ik aanneem. Dat is relevant in die zin dat de lengte van de schacht van de bout onder de kop die zal rekken, langer is dan bij een bout die bij een gewone stalen velg gebruikt wordt.

Als je die tests gedaan hebt komen de berekeningen wel op tafel, daar kun je op rekenen :smt023

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


07 mei 2013 23:21
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Slotbout lichtmetalen velgen
Tussen schroefdraad en velg zit nog een schijfrem en als je de dunne stalen of alu velgen bekijkt zit er een ruimte tussen die denk ik vergelijkbaar is met een lm velgen die direct op de remschijf rusten.


08 mei 2013 01:46
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Slotbout lichtmetalen velgen
Op dit plaatje

Bijlage:
Wielbouten C5.png


is te zien dat de flens van de LM velg veel dikker is dan die van het stalen reservewiel.

Het plaatje laat overigens alleen dat gedeelte goed zien, niet dat er nog een stuk schacht zit op de bout die door de remschijf heen gaat.

Waar voorts rekening mee gehouden moet worden is de werking van de schotelveer/drukring die de druk uitoefent op het LM. Of die werkelijk zo plat gedrukt wordt als dit plaatje suggereert waag ik te betwijfelen.
Ik heb nog een stel van dit soort bouten liggen die bij de Venises van mijn Xant gebruikt werden, daar kun je duidelijk zien dat het de schotelveer/drukring niet over het hele vlak gedragen heeft.
En die bouten werden, ingevet en wel vastgezet met 110 Nm....

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


08 mei 2013 11:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Slotbout lichtmetalen velgen
Zó ziet zo'n bout er uit die bij de Venise velg van de Xantia gebruikt wordt:

Bijlage:
IMG_1783w.JPG


De laatste ca 15 mm daarvan zit in de schroefdraad van de flens, de rest is "rek".
Voorts is te zien dat de aandrukring/schotelveer aan de rechterkant hol is Hij drukt alleen met de buitenste paar mm tegen de velg.
Ik heb geen bout van een C5 bij de hand, maar ik neem aan dat die er vergelijkbaar uitziet.

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


08 mei 2013 14:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Slotbout lichtmetalen velgen
De test heb ik gedaan, ik zal de resultaten zeer binnenkort even posten. :smt023

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


27 mei 2013 19:45
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Slotbout lichtmetalen velgen
Bij de vernise is de bout anders dan bij de c5. Het achterdeel is veel dikker en zal niet of veel minder rekken met het voorgescheven koppel.
Het plaatje geeft ook aan dat het niet veel uitmaakt en de effectieve draad gelijk is wat een mate van rek opbouwd.

Die schotelring zorgt ervoor dat de voorspanning behouden blijft tot op zekere hoogte.
En door toepassen van een niet standaard boutkop is de m12/1.25 niet 150 nm zoals uit de boekjes maar 90nm.
Zo ver belast je een wielbout niet als het gaat om rek.


27 mei 2013 20:46
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Slotbout lichtmetalen velgen
De proef

Vraagstelling:
Wat is het effect van vet op een wielbout op het aantal graden hoekverdraaiing bij een vast aanhaalkoppel ten opzichte van de fabriekssituatie?
Wat is het effect van verouderde verroeste schroefdraad op de hoekverdraaiing ten opzichte van de fabriekssituatie?
Compenseert vet op een wielbout de verhoogde wrijving die door verroest schroefdraad ontstaat?


Proef:
Om de invloed te kunnen meten draaien we een wiel vast met 20 Nm. Vervolgens trekken we alle wielbouten aan met 110 Nm. Terwijl we dit doen meten we het aantal graden hoekverdraaiing die de wielbout verdraait.
Dit doen we bij
:arrow: Nieuwe auto met Lichtmetalen velg
:arrow: Oude auto met lichtmetalen velg met zwaar verroest schroefdraad
:arrow: Dezelfde oude auto waarbij de bout en boutkop zijn (zeer goed) ingevet met wiellagervet

Ditzelfde doen we nogmaals maar dan bij een auto met stalen velg.

Het gaat in alle gevallen om originele wielbouten M12x1,25

Bijlage:
BoutLM.jpg
Bijlage:
BoutST.jpg

Testresultaten:
Bijlage:
Bout.PNG

Opmerkingen:

Opvallend was dat er een grote marge zit in de hoekverdraaiing zelfs in de uitgangssituatie (nieuw) bereikte de ene bout reeds na 80 graden en de andere pas na 100 graden de 110 Nm
Bij de stalen velg zag ik bij volledig ingevette bout in een aantal gevallen de velg iets vervormen vlak voordat de 110 Nm werd bereikt. Dit is vermoedelijk de reden dat de hoekverdraaiing bij de stalen velg een stukje groter is dan bij de lichtmetalen velg. Op het plaatje dat JW hierboven postte is goed te zien dat de stalen velg vrij ligt van de naaf ter hoogte van het boutgat. Ik heb er even een pijl bij getekend. De velg kan hierdoor vervormen. Bij de lichtmetalen velg vervormt de velg niet en is de extra hoekverdraaiing puur rek van de bout. Bij de stalen velg speelt dus de vervorming van de velg ook een rol.
Bijlage:
Wielbouten%20C5.png



Conclusie:

De voorlopige conclusie is te trekken dat vet aan de bouten de ontstane wrijving door roest meer dan compenseert. Bij de stalen velg zie je de velg zelfs licht vervormen.
Zwaar verroeste schroefdraad vermindert de hoekverdraaing aanzienlijk, tot wel 40 graden. Waardoor het wiel mogelijk onvoldoende vastzit.
Over de krachten die in dit verhaal spelen doe ik geen uitspraak, dat kan berekend worden, daarvoor doe ik graag een beroep op anderen.
In deze test gebruik ik extreme situaties om de onderlinge verhoudingen aan te geven.
Dus extreem verroest vs. extreem ingevet.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


29 mei 2013 21:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Slotbout lichtmetalen velgen
Boeiend!

Ik vraag me af wat de combi nieuw + ingevet zou opleveren. Is het een recept om een nieuwe bout te slopen - of juist niet?

En verder, over krachten:
- Dun ingevet en dik ingevet, benodigde kracht bij losnemen na verloop van tijd.
- of het soort vet (wiellagervet of kopervet) nog uitmaakt bij aandraaien
- of het soort vet (wiellagervet of kopervet) nog uitmaakt bij losnemen

Onderliggende veronderstellingen zijn 1) gewoon vet wordt vloeibaar en verdwijnt tussen bout en spoed, en velg en naar, waardoor de bout iets los komt te zitten, 2) een dun laagje vet zou daar minder gevoelig voor moeten zijn en 3) met kopervet zou dit effect licht minder moeten zijn.

Nu nog een wetenschapper vinden die dit uit kan voeren! :D


29 mei 2013 22:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Slotbout lichtmetalen velgen
Ik vermoed dat het vet al wel tussen de spoed uit is door de kracht die er op staat.

Verder is het wel interessant om te bekijken of de vetsoort nog veel effect heeft inderdaad.

De conclusie die ik al wel durf te trekken:
a. dat je verroest schroefdraad beter kunt schoonmaken
b. dat zwaar invetten van de bout niet goed is

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


29 mei 2013 22:19
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Slotbout lichtmetalen velgen
40 graden is een verkorting van 0,14 mm als je de rek daar laat. Ik vraag me af hoe je die vervorming hebt waargenomen bij de stalen velg.

Het aanhaalkoppel is volgens de officiele gegevens toch 90 nm?
Dit is het koppel wat ik aanhoud.


29 mei 2013 22:20
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Slotbout lichtmetalen velgen
Dat die vervorming er is kun je indirect bewijzen door 1 wielbout niet of niet goed aan te trekken en de rest wél. De velg blijft dan wel op z'n plek maar dikke kans dat je met veel trillingen rijdt.

@bjg: ja, dat zijn ook mijn vermoedens. Ik heb door schande en schade ondervonden (denk ik tenminste) dat vet al snel wat te dik is; voor trlllingsvrij monteren moet je zorgvuldig werken.


29 mei 2013 22:24
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.