Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Veel te zachte achterdemping
Auteur |
Bericht |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Veel te zachte achterdemping
Daarstraks even gekeken en nee hoor geen aanslagrubbers meer, had eigenlijk ook niet verwacht ze aan te treffen, dank voor het artikel nummer, rijd zometeen eerst even langs Aart om te bestellen, hopelijk morgen binnen en dan eronder plakken, vooral omdat zaterdag de vouwwagen erachter gaat voor de vakantiereis,
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
19 jul 2012 12:35 |
|
|
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Veel te zachte achterdemping
En zojuist even langs geweest, worden morgen meegebracht vanuit Waalwijk, als ik geluk heb niet te laat, dan kan ik ze nog plaatsen voor we vertrekken...
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
19 jul 2012 16:26 |
|
|
BreedBand
C5club Newbie
Geregistreerd: 15 feb 2009 20:45 Berichten: 7
Auto: break, 2.0 Hdi, 2003
Opties: el. ramen voor en achter, CC,
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 220000
Kleur: donker grijs metalic
Naar boven
|
Re: Veel te zachte achterdemping
Heb ze besteld en ik laat jullie nog weten of het werkt
|
19 jul 2012 22:52 |
|
|
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Veel te zachte achterdemping
chathanky schreef: Als ze een keer er onderuit hebben gelegen en weer herplaatst zijn merk je dat vanzelf wel. Dat gaan we dus merken want ik heb ze er vanmorgen onder gemaakt, ben benieuwd morgen of ik het verschil zal merken.... Was trouwens een klusje van niks, ik heb ze wel even met siliconen-kit extra vastgeplakt, al zeiden ze in de garage dat het niet nodig was, maar waarom vallen ze er dan redelijk makkelijk onderuit hè
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
20 jul 2012 15:38 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: Veel te zachte achterdemping
Als het rubber ouder wordt dan gaan ze brokkelen en scheuren, waardoor ze eruit komen, maar dan zijn ze sowieso versleten, vastplakken is dus niet echt nuttig.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
20 jul 2012 21:31 |
|
|
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Veel te zachte achterdemping
Blijven ze hopelijk toch iets langer aan elkaar hangen door de siliconenkit
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
20 jul 2012 21:33 |
|
|
BreedBand
C5club Newbie
Geregistreerd: 15 feb 2009 20:45 Berichten: 7
Auto: break, 2.0 Hdi, 2003
Opties: el. ramen voor en achter, CC,
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 220000
Kleur: donker grijs metalic
Naar boven
|
Re: Veel te zachte achterdemping
ben inmiddels al in zuid duitsland met nieuwe rubbers; het rijdt weer voortreffelijk. nogmaals bedankt! Ga trouwens nog wel weer een nieuw onderwerp starten ivm regelmatig geen turbo.
|
28 jul 2012 21:40 |
|
|
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Re: Veel te zachte achterdemping
Ik vind het nog steeds vreemd dat een paar van die rubber klonten het hele comfort van je auto mogen bepalen... Tekortkoming van het onvolprezen HP, boeoeoeh
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
28 jul 2012 22:02 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Veel te zachte achterdemping
Eens Plof en ik geloof er ook helemaal niets van. Deze wokkelproppen hebben imho geen andere functie dan de carrosserie beschermen tegen het aanliggen van de draagarmen. Niet meer, niet minder. Zo was het op de ID/DS en op alle andere HP-geveerde Citroenen. Als ze zo belangrijk zouden zijn voor het weggedrag hadden de constructeurs van Citroen hier echt wel een andere constructie voor bedacht en niet de insteek-kwartslag-om zoals ze nu vastzitten. Als deze stukken PUR schuim te lang zijn gaan ze wel in de weg zitten bij dieper inveren, maar da's eerder een constructiefout als dat ze bepalend zouden zijn voor het weggedrag. En dat zeker bij een hydractive? Laat me niet lachen.....
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
28 jul 2012 22:25 |
|
|
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Re: Veel te zachte achterdemping
Precies, zo zie ik het ook, aanslagrubbers voor als de bips heel erg hard op de grond ploft. Je hoort dan geen ijzer op ijzer, maar gewoon een doffe dreun. Ik heb er ook maar eentje aan de linkerkant en de vind achterkant prima vederen...misschien heb ik er helemaal geeneen meer, is al wel weer ruim een jaar geleden sinds de laatste purschuim-check.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
28 jul 2012 22:47 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Veel te zachte achterdemping
Eviltwin is het absoluut niet met ons eens maar soit, hij zal dat vast nog wel eens uit de doeken doen, hoop ik.
Ik zie het zo: in de veerpoten aan de voorzijde zijn de bumpstops geintegreerd in de veerpoot. Daar wordt de zuigerstang aan de carrosserie bevestigd en beweegt de cilinder met de fusee mee. Bij hééél ver inveren c.q drukloos systeem stuit de cilinder op de stopper. De functie is dan om gewoon ervoor te zorgen dat de zuiger net niet onderin de cilinder komt, de zuigerstang wordt dan niet "overbelast". Als deze zelfde constructie achter ook toegepast zou zijn, werden de achterveercilinders nog een 10-15cm langer en omdat de achterdraagarmen een rotatiebeweging maken is er dus een plekje te vinden om de zaak hard af te stoppen, namelijk tussen carrosserie en achterdraagarm. Ook hier komt de bumpstop juist in voordat de zuiger de bodem zal gaan raken. Overigens is hier de cilinder aan de carrosserie bevestigd en de zuigerstang aan de draagarm. Als de bumpstops iets gaan betekenen tijdens het rijden is toch echt de wagenhoogte niet correct afgesteld.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
29 jul 2012 12:12 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: Veel te zachte achterdemping
Je kunt er dramatisch over doen of het belachelijk maken, maar het feit is gewoon dat bij grotere invering achter de "rubber" aanslagnokken mee gaan doen met de vering. Dat was ook al zo op de CX en maakt het hp echt niet overbodig of minderwaardig. Aan de CX kun je dat makkelijk zien: De lepel/eendebek aan de langsarmen draait in het achterste subframe zowel boven als onder tegen een conische rubber bumpstop. Ook die verdwijnen wel eens. Het effect op de CX is nog groter dan de C5 ph.I omdat dat lepel vrijwel direct de rubbers raakt, al bij een kleine hoekverdraaiing (in/uitvering) van de draagarm. Op de voorkant net zo: Vele tienduizenden vliegtuigjes waarop full hp stikstof+olie te duur zou zijn, landen en veren op rubber blokken. Idem de vele rover/mini/british leyland auto's met hydrolast waarop hydragas te duur was, en HG op zichzelf nog altijd goedkoper dan HP: http://www.carbibles.com/suspension_bible_pg3.htmlhttp://www.lame-delegation.de/mgfcar.de ... dragas.htm1964 HL: veren op rubber, oliebalgen,olie connecties voor-achter ( als een 2cv!) 1973 HG: veren op stikstof, stikstofbollen, oliebalgen, olie connecties voor-achter 1955 HP: veren op stikstof, stikstofbollen, veercilinders, olie connecties links rechts, oliepomp voor niveauregeling Het gaat natuurlijk niet om zo maar polyurethaan schuim of een willekeurige kunstrubber, maar om een vakkundig uitgekozen polymeer / elastomeer, desalniettemin en onfortuinlijkerwijs met een levensduur korter dan de auto. Maar dat geldt uiteindelijk voor wel meer rubbers. Ook de motorophanging maakt gebruik van bijv. polyurethaan rubbers, voor en achterste subframes en de meeste andere draagarmlagers anders dan ADALs. Ook de VDALs zijn elastomeren. Voor heb je naast de in de veerpoot/cil geïntegreerde bumpstops, ook nog wat beperking van de rotatie draagarmen, dmv hun rubber ophanging. Overbelasting vd cilinder is maar een aspect, tevens overbelasting veerbol (!) en daarmee wordt dus de druk beperkt die de kleppen/filters maximaal zien, plus beperken mechanische belasting veerpoottorens (knappen wel eens bij auto's met McPherson oa.Xant/Xm, maar ook heel veel bij div BMW3series.) Het is met lege bollen zelfs mogelijk de veertorens van een C6 aan diggelen te rijden! Dit is een Ierse C6 na een avontuur met grote gaten in de weg: De veercilinders zitten op zich ook nog eens via rubber met de veertorens verbonden, dat is dus voor geluid en vibratie, hierboven zichtbaar als de oranje kraag.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 aug 2012 22:36 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Veel te zachte achterdemping
Ik wist gewoon dat er een antwoord als dit zou komen........
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
07 aug 2012 12:45 |
|
|
Lancelot
C5club Fan
Geregistreerd: 04 okt 2006 19:05 Berichten: 79 Woonplaats: Øvre Årdal
Auto: C5 2.0i 16v SX
Opties: Cruise Control
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 225.000
Kleur: Zonnig grijs
Naar boven
|
Re: Veel te zachte achterdemping
Nou ben ik niet zo heel technisch onderlegd, maar aan de hand van dit verhaal concludeer ik bijna dat ik deze dingen ook mis. Schraap regelmatig met de trekhaak over de grond. en achtervering is vele malen zachter dan voor. Heb wel HA3+, hoort dit er dan ook op te zitten?
Zoja, kan iemand mij wat duidelijker uitleggen waar deze dingen precies zitten, heb er al eens onder gekeken maar kan geen aanduidingen vinden die er op wijzen dat ik ergens een onderdeel mis.
_________________ 2001 Citroen C5 2.0i SX Automaat 2009 Peugeot 308 SW 1.6 HDI
http://heleneus.nl/
|
12 sep 2012 20:20 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: Veel te zachte achterdemping
Je hoort ze te hebben. ph.I HA3/hA3+ lange rubbers, ph.II HA3/HA3+ korte rubbers. In de hoogste stand kun je de afdruk op de draagarm vast wel zien. Het gat in het subframe daar exact boven is waar ze in klemmen. Het plaatje op pag 1 is van direct achter de wieldraagarm. Dit ook: vooral de kruisvormige afdruk is hier mooi zichtbaar.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
12 sep 2012 21:24 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|