Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
Spacers en verlengde bouten toepassen op een C5......
Auteur |
Bericht |
ZieTroen
V.I.P.
Geregistreerd: 07 jun 2012 20:49 Berichten: 271 Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Naar boven
|
 Spacers en verlengde bouten toepassen op een C5......
Hallo MedeTroentroetelaars,
Het is even geleden dat ik meldde dat ik op het e.e.a. terug zou komen na de ANWB-keuring van mijn C5 Break. Dat heeft alles te maken met de wens om eerst wat zaken op orde te stellen, voordat ik weer wat wilde laten weten. Het rapport was overigens veelbelovend en er zijn geen essentiele problemen waargenomen. Daarover elders in dit forum later meer.
De banden die ik had gereserveerd, heb ik kunnen afzeggen.
De velgen (6-spaaks, met ET-waarde 15) die ik had gekocht, kon ik terugbrengen en ruilen voor een andere set (mooie 5-spaaks velgen). Eigenlijk had ik die set in de 1e instantie al willen hebben, maar de ET-waarde hiervan was nog niet vastgesteld/gevonden. Dat was nu wel het geval. De ET-waarde was 31. Uitgaande van het feit dat met spacers van 5 mm, alsmede 5mm langere bouten, het advies van Citroen (ET-26) wordt nagestreefd, dacht ik hiermee wel goed te zitten. De wielen bleken na reiniging toch wel in duidelijk minder fraaie staat te verkeren dan de set die ik terugbracht, dus besloot ik om ze ook maar even te laten stralen en coaten RAL 9023 (Parelmoer grijs). Blits bij de auto, nietwaar? Jaja, totdat ik vandeweek bij de banden-/velgenboer (Jan Steverdink - Deventer, die ik absoluut geen verwijt mag maken voor gepleegde vriendelijkheid) te horen kreeg dat de betreffende spacers heel moeilijk, en de verlengde bouten al helemaal niet verkrijgbaar zijn. Na 24 uur verwerking, heb ik toch maar eens verder gezocht, gevraagd, geinformeerd. Volgens Promaxx, Apeldoorn kan het wel degelijk, en kunnen de verlangde artikelen zo besteld en geleverd worden. Dat geldt tevens voor JMTuning, te Dirkshoorn, en wie weet nog wel meer adressen.
De wielen komen origineel van een Peugeot 307, zijn 16" (steek 4 X 108), 6,5 J, en dus ET-waarde 31.
Ik durf het bijna niet te vragen, maar...........
Heeft iemand ervaring met deze aanpas-truuk (spacer+verlengde bouten), en beviel het?
Laat maar koooomen die orkaannnn..... .
Dank vast,
Zietroen.
P.S. die bekende advertentiesite adv.nr. 576666168, dat zijn ze. Van schrik geplaatst.
|
12 jul 2012 23:54 |
|
 |
Grijze Activa
C5club Fan
Geregistreerd: 17 sep 2011 23:39 Berichten: 66 Woonplaats: Harderwijk
Auto: C2 VTR 1.6 16V
Bouwjaar: 2008
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Spacers en verlengde bouten toepassen op een C5......
Is geen spannende combinatie die je daar noemt, is gewoon leverbaar en werkt gewoon! Op mijn Xantia heb ik 13mm spacers zitten met langere bouten ter compensatie van de ET van 25. Geen probleem. Op m'n ZX had ik ook peugeot velgen zitten, ook ET31. Daar zaten 20mm spacers tussen. Dat is best dik en heeft al voordeel dat je ze erop kan bouten. Dus er zitten bouten hij en je bouten die bij de velgen horen gebruik je gewoon om de velg op de spacer te bouten.
|
13 jul 2012 19:40 |
|
 |
ZieTroen
V.I.P.
Naar boven
|
Hallo Grijze Activa,
Dank voor je snelle reactie !!
Die 13mm spacers, met langere bouten. Ik neem aan dat er een overdekkende/vervangende centreer-ring in de spacers geintegreerd zit.
Mijn doel is met een 5mm spacer precies op Et-waarde 26 te komen. Punt is dan, dat er bijna geen centreer-ring meer over is. Daar maak ik me zorgen over. Ook ervaring mee?
Verneem graag, tot nader, groet,
Zietroen.
|
14 jul 2012 09:12 |
|
 |
Grijze Activa
C5club Fan
Geregistreerd: 17 sep 2011 23:39 Berichten: 66 Woonplaats: Harderwijk
Auto: C2 VTR 1.6 16V
Bouwjaar: 2008
Kleur: Grijs
Naar boven
|
De allerdunste spacers hebben inderdaad vaak geen centreerring. Op die 13mm's zitten ze nog wel. Heb zelf ooit op een AX zulke dunne spacers gehad, daar merkte je niets van opzich. Maar ben het met je eens dat een centreerring de voorkeur heeft. Je kan er ook voor kiezen om iets lager met je ET te gaan zodat je wel een centreerring hebt. Nadeel is wel dat je de geometrie aanpast van je auto, weet niet of dat slecht uitpakt op een C5. Op die ZX had ik ook een set winterwielen, die kwamen icm die 20mm spacers op ET5. Op die auto ging dat prima (zag er ook goed uit!), maar je zit dan wel ruim 10mm onder wat er origineel op 'hoort'.
|
15 jul 2012 09:43 |
|
 |
ZieTroen
V.I.P.
Naar boven
|
Juist,
Zover ga ik niet, maar met een spacer van 10mm (de platste met centreerring), ga ik naar ET-waarde 21 (i.p.v. 26), waarmee het wiel 5mm meer naar buiten komt dan zou moeten bij 16". Dat zou binnen de gestelde afwijkingslimieten moeten vallen, voor wat betreft wielnaafbelasting, maar of de wielkasten dit gaan happen, is natuurlijk de vraag.
Er werd al eerder bij het onderwerp -Bandenmaat- gestelt hoe gevoelig de C5 is voor afwijkingen. De waarschuwingen (die ik heel serieus neem) waren niet van de lucht.
Ik ga nog even door, en vergelijk nu even met de wielen -die het meest uitsteken-. Bij 15" wielen vind ik de kleinste ET-waarde (18), bij een wielbreedte van 6 Jot. Bij 16" wielen, zoals de mijne, vind ik een wielbreedte van 6,5 Jot.
Een halve Jot/Inch (25,4 mm : 2) = 12,7mm verschil. De helft hiervan 6,35mm, (naar binnen en dus) naar buiten. Het verschil tussen ET 21 (volgens plan) en ET 18 = 3mm, kan daar vanaf getrokken worden, zodat de wielen uiteindelijk 3,35mm meer naar buiten steken. De bandomtrek zal waarschijnlijk ook nog iets invloed hebben. Alhoewel het moeilijk is in te schatten of dit positief of negatief zal zijn. Hoe groter het wiel, hoe kleiner de geadviseerde bandomtrek. 205-65-15, 215-55-16, 225-45-17
Commentaar is welkom als vanouds.......
Dank nog Grijze Activa !!!
Zietroen.
|
15 jul 2012 14:13 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Ik ben geen fan van spacers (zijn ook illegaal), maar ik ben blij dat ze ingezet worden om weer tot de orig. Citroën instellingen te komen. De achterliggende overwegingen daarbij zijn inderdaad in talloze andere draadjes te vinden.
Waarom je per se een niet passend wiel erop zet is mij echter niet duidelijk, gezien de talloze velgen die beschikbaar zijn, vaak 2e hands inclusief passende banden (naast C5, ook C4 picasso, Berlingo).
De genoemde maten lopen inderdaad tegengesteld (grootste velgmaat, kleinste afrol) maar dat is simpelweg omdat één maat groter niet zonder meer past, vanwege de lange veerwegen van een hydropneumaat. Alleen op 15" passen twee bandenmaten. De DS4 die iets hoger staat, maar ook deze maat naaf heeft, mag wel iets meer afrol hebben en heeft dan ook iets grotere maten.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
15 jul 2012 21:47 |
|
 |
Jay Jay
C5club extreme Fan
Auto: C5 Berline Difference II 2.0 16v
Opties: CC, PDC, Schuif/kanteldak, Audio, Regensensor.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
kilometerstand: 244.000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Het wegvallen van de centreerring is helemaal geen probleem hoor. Je kunt ook prima op de wielbouten centreren.
In het geval van de stalen velgen d.m.v. de conische vorm van de bouten en gaten. En Bij LM velgen is de passing van de bouten ook zo nauwkeurig dat er geen probleem is met centreren. De wielen dan met een luchtsleutel vast draaien is dan wel uit den boze, maar eigenlijk is dat sowieso niet de manier. Dus met de hand de wielbouten vast draaien (en tijd geven om te centreren) en vervolgens met een momentsleutel vast zetten.
Succes!
_________________ Lexia 3 en Diagbox (v7.52) aanwezig!
|
15 jul 2012 21:52 |
|
 |
ZieTroen
V.I.P.
Naar boven
|
Nou, dat van die illegaliteit is iets wat telkenmale voorbij komt, maar bij de APK schijnt in het geheel niet op spacers gelet te worden. Bovendien wordt dit soort materiaal breeduit aangeboden op het web. Als ik nou ook nog aanhaal, dat bij een ongeval onderzocht wordt of gebruikte spacers e.d. binnen toelaatbare marges vallen, snap ik helemaal niet meer wat ze nou bedoelen met illegaliteit.
Waarom niet een passende Citroenvelg? Nou, die dacht ik in de 1e instantie gekocht te hebben, ET-waarde 15. Dat bleek onjuist voor 16". Zie discussie -Bandenmaat- Gelukkig kon ik ze ruilen voor velgen met een ET-waarde van 31. Die is aan te passen. Voorts kan ik melden dat de meest velgen er wat mij betreft niet uit zien. Nee, dan liever een set die ik wel mooi vind, met aanpassing.
Dan het centreren op de bouten. Goed om te vernemen dat dit goed mogelijk is. Dit wetende kan ik mij gaan concentreren op de 5mm spacers, die er voor zorgen dat ik exact op ET-waarde 26 uitkom.
Mijn bijzondere dank aan - Grijze Activa, Evil Twin, Jay Jay- voor gegeven adviezen.
Graag tot andermaal, groet nog,
ZieTroen.
|
16 jul 2012 16:01 |
|
 |
Jay Jay
C5club extreme Fan
Auto: C5 Berline Difference II 2.0 16v
Opties: CC, PDC, Schuif/kanteldak, Audio, Regensensor.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
kilometerstand: 244.000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Graag gedaan!
_________________ Lexia 3 en Diagbox (v7.52) aanwezig!
|
16 jul 2012 19:24 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Naar boven
|
Een C5 is best gevoelig voor goed balanceren. Is centreren op de bouten niet "te ruim" en kans op onbalans?
|
16 jul 2012 19:36 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
ZieTroen schreef: Nou, dat van die illegaliteit is iets wat telkenmale voorbij komt, maar bij de APK schijnt in het geheel niet op spacers gelet te worden. Technisch gezien mogen ze tijdens een apk de wielen niet demonteren. En de kit kan er alleen achter komen als de spacers gebruikt worden om de wielen verder te laten uitsteken, wat dan op papier een probleem geeft voor de spoorbreedte, maar ook dat is nauwelijks te controleren. Bij de apk kan echter wel een rijtest afgenomen worden.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
16 jul 2012 21:19 |
|
 |
ZieTroen
V.I.P.
Naar boven
|
Om toch nog even op die -illegaliteit- in te haken van spacers/spoorverbreders; ik kwam dit op een ander forum tegen:
QUOTE: - - - - - - - - - - - Bij vergroting van de spoorbreedte van personenauto's en van bedrijfsauto's met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg, met meer dan 2% van de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs dan wel in het kentekenregister, moet het voertuig voldoen aan de in de hoofdstukken 3 en 5 opgenomen eisen omtrent:
a. algemeen, b. afmetingen en massa's, c. assen, d. ophanging, e. stuurinrichting, f. reminrichting, g. carrosserie, en h. verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen,
alsmede aan de door Onze Minister vastgestelde eisen met betrekking tot de stijfheid en deugdelijkheid van de constructie alsmede het weggedrag.......... - - - - - - - - - - - - -
De bezorgdheid neemt af, sterker, ik krijg er zelfs lol in.
En dat komt tevens omdat ik intussen (voor Citroen geproduceerde) 5 mm spacers (lees spoorherstellers) uit heb kunnen proberen (dank Promaxx, Apeldoorn). Er blijft ruim voldoende vlees over om op te centreren, en de passing is ook nog eens uitstekend. Alleen de (intussen aangeschafte) originele bouten, waarbij de indruk bestond dat ze meer dan lang genoeg waren, bleken toch te kort. En dat komt omdat de schroefdraad in de naaf van de C5 niet meteen begint, maar pas op een diepte van circa een cm. OK, weten we ook weer. De originele bouten kon ik weer terug bezorgen (topservice Nefkens, Deventer -mijn LM velgen komen van een Peugeot, vandaar-). De langere bouten zullen nu gaan komen van, wederom, Promaxx. Nee, Citroen had ze ook niet.
Hoe ut straks allemaal zit en rijdt, ventileer ik nog, tot dan,
Zietroen.
|
19 jul 2012 21:50 |
|
 |
ZieTroen
V.I.P.
Naar boven
|
Ja, om het verhaal af te maken.....
Nadat ik de verlengde wiel- en slotbouten, alsmede de spoorverbreders binnen had, konden de wielen eindelijk gemonteerd worden. En of het zo moest zijn, precies in die week lag een momentsleutel voor wielmontage in de aanbieding bij Lidl (jaja), die ik meteen even heb meegepakt. Nadat alle bouten keurig met het handje kruislings waren aangedraaid, kon ik het ding uitproberen. 5 Minuten voor de gebruiksaanwijzing, en iets meer voor 16 (professionele)-klikken-. Het zat, en zit nog steeds, als een huis.
Na ongeveer 6 weken gereden te hebben met Ariane-velgen van Peugeot (ET-waarde 31 met spoorverbreders van 5mm), kan ik nu melden dat het strak en probleemloos rijdt. In feite een overbodige melding, want dat lag geheel voor de hand. Hoe het er uit ziet(?), zie elders op het forum, onder de kop -voorstellen- (als het lukt tenminste, met die bijlage).
Tot andermaal, groeten ook,
Zietroen.
|
05 sep 2012 20:55 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|