Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Uitlijnen, hoe vaak en is het echt nodig? 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26
Berichten: 413
Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlijnen, hoe vaak en is het echt nodig?
Maar als die versleten of kapot zou zijn dan moet er toch speling op de ophanging zitten?
Zie trouwens dat ik rechter achterwiel zei, maar het is mijn linker achterwiel (detail).
Ik zal straks eens kijken of ik de print hier nog terug vind dan kan ik de exacte gegevens posten.

_________________
Free beats!


16 jul 2012 12:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlijnen, hoe vaak en is het echt nodig?
Die speling is nauwelijks merkbaar...

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


16 jul 2012 13:19
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26
Berichten: 413
Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlijnen, hoe vaak en is het echt nodig?
Maar dus wel meetbaar bij uitlijning, die zich dan manifesteert in een kleine afwijking?

Even de print er bij gepakt.

Normaal toespoor achter moet tussen de 0,14 en 0,25 graden zijn.
Links achter staat ze de eerste en de tweede meting op 0,09. Rechts staat ze de eerste op 0,18 en de tweede op 0,21 graden.

_________________
Free beats!


16 jul 2012 15:31
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlijnen, hoe vaak en is het echt nodig?
En hoe zit het met de wielvlucht achter?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 jul 2012 15:43
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 04 nov 2010 16:11
Berichten: 48
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlijnen, hoe vaak en is het echt nodig?
Ik wil mijn auto binnenkort uitlijnen, tools komen van een garagist.
Maar waar vind ik de standen, is daar ergens een document van te vinden?

Groet Xeno


16 jul 2012 16:33
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26
Berichten: 413
Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlijnen, hoe vaak en is het echt nodig?
Wielvlucht linksachter -1,12 en rechts -1,00 graden. Beide onveranderd bij de tweede meting.
Volgens de specificaties moeten die tussen de -1,20 en -0,40 graden zijn. Prima in orde dus.

Zie trouwens net dat het toespoor na afstellen van de voorwielen ook negatief is, en dus eigenlijk uitspoor. Wat ook helemaal klopt bij een voorwielaandrijver...
Ik had het min teken over het hoofd gezien

_________________
Free beats!


16 jul 2012 17:54
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlijnen, hoe vaak en is het echt nodig?
Je wilt bij een voorwielaandrijver toespoor, maar dat krijg je vanzelf onder zware aandrijfbelasting van de onderste draagarmen (rubbers). Op een DS of CX echter, is de instelling toespoor, omdat hun voorwielophanging niet meegeeft.

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de spoorstangen door een tikje van een stoeprand uit het lood gaan, draagarmrubbers die al een leven achter de rug hebben zijn dan eerder verdacht. Als ADAls al gaar waren dan maakt zo'n stoeprand ook niks meer uit.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


16 jul 2012 22:19
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26
Berichten: 413
Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlijnen, hoe vaak en is het echt nodig?
Voor heb ik momenteel ook geen probleem meer, dat is door de uitlijning verholpen. Achter stelden ze echter een kleine afwijking van het linker wiel vast, die op het randje van de tolerantie zit. Er word hier het idee geopperd dat dat eventueel aan een kapotte of versleten nadal ligt. Nu is de vraag of dat echt wel zo is, en zo ja, of dat dat op korte termijn verhopen moet worden.

_________________
Free beats!


16 jul 2012 22:50
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlijnen, hoe vaak en is het echt nodig?
EvilTwin schreef:
Je wilt bij een voorwielaandrijver toespoor, maar dat krijg je vanzelf onder zware aandrijfbelasting van de onderste draagarmen (rubbers). Op een DS of CX echter, is de instelling toespoor, omdat hun voorwielophanging niet meegeeft.

Autoos en smaken verschillen. BX-en liet ik altijd neutraal (0' 0'') uitlijnen, rijdt dan het wmbt het best.

Maar - de hamvraag is - hoe laat ik een C5 zo uitlijnen dat ik 'm niet te toesporig en niet te uitsporig vindt?
Van toespoor worden vwa's in mijn beleving ontzettend zenuwachtig, iets uitspoor is juist gebruikelijker vlgs mij? Mn leaseblik (Outlander) heb ik destijds zo uitsporig als mocht in de tolerantie laten uitlijnen - prima beheersbaar en niet meer zenuwachtig.

De C5 staat nu iets te uitsporig naar mn zin, het onderstel is gecontroleerd... wie heeft raad?


12 apr 2013 20:56
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58
Berichten: 351
Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlijnen, hoe vaak en is het echt nodig?
Hallo, ben op dit onderwerp gekomen omdat ik zelf ook een "stuurprobleem" heb.

Zelf heb ik de auto vorig jaar laten uitlijnen wegens een trillen in het stuur. Echter dit bleek niet nodig want alles bleek normaal. Het bleek aan de banden te liggen. Volgens hen kon het echter geen kwaad om het om de zoveel tijd te laten nakijken. Natuurlijk is het voor hen mooi meegenomen.

Sinds een maand heb ik echter het volgende. Bij het remmen boven de 50km/u trekt mijn stuur naar links. Echter, de auto zelf blijft wel vrij goed rechtdoor remmen.

Het geeft een heel vies effect als je bij 120km/u rechtdoor wilt remmen en je stuur naar links wilt.
Graag wil ik daar zo snel mogelijk vanaf. Bovendien is het trillen in het stuur er ook weer. Toeval??

Remmen heb ik voor de zekerheid al rondom rond vervangen. Waren nog niet echt aan vervanging toe maar wou dit uitsluiten. Alles was echter in orde en werkte naar behoren.

Ik heb verder speciaal gewacht tot de uitslag van de technische keuring vorige week. Echter zo door zonder enige opmerkingen.

Kan dit liggen aan uitlijning of zijn er ergens rubbers aan de ophanging versleten? Maar waarom hebben ze dit dan niet gezien op de keuring?

Benieuwd naar jullie reactie.


01 sep 2013 22:07
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlijnen, hoe vaak en is het echt nodig?
Ik zou eerder denken aan kromme remschijven, bijv. door een slecht los komende remklauw.

Dat verklaart dan ook het scheef remmen.


01 sep 2013 22:28
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlijnen, hoe vaak en is het echt nodig?
Heeft het apk station een rembank? Dan is de gelijkmatigheid van links rechts remmen goed gecontroleerd.

Speling in de voorophanging kan idd een oorzaak zijn. Bij een keuring zou dit gecontroleerd moeten zijn.
Voor enkel scheef trekken bij remmen heeft uitlijnen geen meerwaarde. Enkel bij het rijden kan dit een item zijn.


01 sep 2013 22:37
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlijnen, hoe vaak en is het echt nodig?
biebie schreef:
Sinds een maand heb ik echter het volgende. Bij het remmen boven de 50km/u trekt mijn stuur naar links. Echter, de auto zelf blijft wel vrij goed rechtdoor remmen.

Ik snap dit niet helemaal.
Maar heb je de adal-len ook gecontroleerd? 1 geknapte adal kan dit effect geven.


01 sep 2013 22:40
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58
Berichten: 351
Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlijnen, hoe vaak en is het echt nodig?
In België worden de remmen getest en ook de ophanging.
Auto wordt opgehoffen en dan sleuren ze eraan dat het een lieve lust is. Ongelooflijk.

Als er dan iets mis is lijkt het me dat ze het zeker zouden zien.

Adal's lijken mij in orde en visueel zie ik niet verkeerd aan de andere voorste rubbers.

Wel is het zo dat de rechtse silent block van voorwiel heel vettig is van een lekken van de LDS olie.

Zou dit na al die jaren iets teweeg gebracht hebben?


01 sep 2013 22:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlijnen, hoe vaak en is het echt nodig?
Een verschil in veerkarakteristiek of stijfheid van rubbers links en rechts kan ook verrassende effecten hebben bij het remmen. Of LDS rubbers zo aantast dat dit gebeurt weet ik niet.

Een remmentest beoordeelt puur de remmen, niet het gedrag van het onderstel tijdens het remmen.
Als daar een punt gemist wordt bij de inspectie kan het bij een APK over het hoofd gezien worden.


02 sep 2013 00:12
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.