Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 LDS bijgevuld; vraag over het niveau 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56
Berichten: 4498
Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS bijgevuld; vraag over het niveau
GW-tje schreef:
Dit zijn de duidelijke sporen van een lekke stuurbekrachtigingsleiding. Standaard feature van de Citroën C5, ze hebben het allemaal. Oplossing: nieuwe leiding bestellen bij de dealer à 160 euro en 2 liter LDS mee. Thuis de voorkant opbokken en binnen een uur zit de nieuwe eronder. Je kunt er nog heel lang mee doorrijden, maar hij kan afhankelijk van de leeftijd ook ineens de geest geven en dan ben je onderweg binnen een minuut al je LDS kwijt en kun je niets meer........
Klus is overigens goed zelf te doen, maar bij de garage zal het aan arbeidsloon ook niet de wereld kosten.


Moet het systeem dan niet drukloos gemaakt worden middels Lexia???

_________________
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......


09 maart 2012 12:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43
Berichten: 2861
Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS bijgevuld; vraag over het niveau
ik heb hem ook zelf vervangen, gewoon in de laagste stand op de oprijbokken, en bij het vatje rechts de onderste slang er af gehaald, zodat alles eraf loopt, heb deze later met een slag klem weer op het vat gemonteerd.

is geen lexia aan te pas gekomen, ook nooit geen problemen mee gehad en dit is nu al dik 40K kilometer geleden.

_________________
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding


09 maart 2012 17:36
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS bijgevuld; vraag over het niveau
Daar staat ook geen druk op.
Als je de dop eraf haalt hoor je gewoon een lichte sis van 0,5 bar hooguit.
Alleen de slangen van de pomp staat tegen de 80 bar dat wil wel spuiten.

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


09 maart 2012 17:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS bijgevuld; vraag over het niveau
Pas op hoor! Nooit met systemen onder hoge druk spelen want dan speel je letterlijk met je leven.
In de HP-systemen was de druk altijd rond de 175 bar, zal in de C5 niet veel anders zijn, vermoed ik.
Dat gaat dwars door je huid en geeft ernstige bloedvergiftiging=einde oefening als je pech hebt.

Dit even terzijde. Om de stuurbekrachtigingsleiding te vervangen zou ik niet het hele LDS vat aftappen aan de rechterkant. Als je de linkerkant hoog opbokt (aan stuurzijde dus) kun je dit doen zonder alles af te tappen. Ter hoogte van de voorbumper onder de auto recht onder de accu gaat de retourleiding van rubber over op staal of aluminium. Hier de slangklem lossen en een opvangbak eronder. Het einde laat je in de bak hangen en dan ga je de aanvoerkant aan de pomp loshalen bij de blauwe stekker op de drukzender. Stuur nog een paar maal heen en weer en dan onderweg alle bevestigingen losmaken. Onder de auto (dus echt op een bok en niet op de krik) kun je net tussen het subframe door om die ene bout los te halen waarmee de leiding tegen het stuurhuis aangedrukt zit. Sleutel 10/11 en een kleine ratel met Torxsbitjes is onder de auto voldoende. Alles wijst zichzelf.
Als alles weer op de plek zit op dezelfde wijze weer je LDS op peil brengen. Als je wel de LDS aftapt is dit natuurlijk wel een tijdige gelegenheid om de LDS te verversen. Die mag overigens gewoon 2 ton mee.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


09 maart 2012 21:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43
Berichten: 2861
Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS bijgevuld; vraag over het niveau
Citaat:
Als je wel de LDS aftapt is dit natuurlijk wel een tijdige gelegenheid om de LDS te verversen.


hier ging het mij ook om, toen wist ik zeker dat er verse LDS in zat, en een nieuwe retourleiding.

_________________
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding


09 maart 2012 21:09
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS bijgevuld; vraag over het niveau
Is nieuwe (vervangen van) LDS merkbaar in het veergedrag?


09 maart 2012 21:37
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS bijgevuld; vraag over het niveau
Nee, natuurlijk niet. Waarom verwacht je dat?

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


09 maart 2012 23:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43
Berichten: 2861
Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS bijgevuld; vraag over het niveau
nee, dat is niet merkbaar.

_________________
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding


10 maart 2012 01:31
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS bijgevuld; vraag over het niveau
Ik verwacht geen grote verandering, maar vraag me af of het optreedt :smt198
De LDS had eingelijk al 60 k geleden vervangen moeten zijn :smt203
Ik stel me voor dat de eigenschappen van LDS in de loop van de tijd veranderen (andere viscociteit, toenemende temperatuurafhankelijkheid), waardoor de demping verandert.

Aan het wisselen van olie in een automatische versnellingsbak worden ook verbeteringen toegedicht. Maar daar heeft de olie natuurlijk veel meer te leiden.

Wat is dan de reden om de LDS te wisselen? Toename van vocht wat tot corrosie kan leiden?


10 maart 2012 02:11
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 09 mei 2011 20:00
Berichten: 58
Auto: 2.0-16V Exclusive
Opties: Pack Harm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS bijgevuld; vraag over het niveau
Ik heb nog steeds geen nieuwe druppels gezien... Misschien dat het meevalt, maar ik zal zeker van de week onder de auto kijken of het voor mij te doen is de leiding te vervangen.

Wat ik niet snap, stel dat de koppeling zoals op de foto te zien is, iets lekt (vettig / nat), kun je dan niet gewoon die koppeling vervangen? Lijkt me toch onzin om voor FL 352,00 :smt190 een slangenset te moeten kopen?


10 maart 2012 09:31
Profiel
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09
Berichten: 6469
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS bijgevuld; vraag over het niveau
Het hoeft niet persee die koppeling te zijn die lekt er zijn er nog meer.
Bij mij was hij van de week lek op een plaats onder de aandrijfas.
Om dit te zien moet de motorbeschermplaat onder de auto vandaan.

_________________
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"


10 maart 2012 09:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43
Berichten: 2861
Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS bijgevuld; vraag over het niveau
ik zou eerst de leiding eens schoonmaken met ontvetter, en dan eens zien met verloop van tijd hoe ernstig het is, een beetje zweten doen ze bijna allemaal

ik zelf heb er nu 3 jaar een nieuwe op zitten, deze zweet nog niet.

_________________
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding


10 maart 2012 11:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS bijgevuld; vraag over het niveau
WackoH schreef:
Wat is dan de reden om de LDS te wisselen? Toename van vocht wat tot corrosie kan leiden?


De LDS olie die in de C5 en C6 worden toegepast bevinden zich in een gesloten systeem en daar komt nauwelijks tot geen vervuiling bij. Dit is de reden dat de termijn voor het verversen op 2 ton staat. LHM zat altijd in een open systeem en vervuilde hiermee; verversing om de 60kkm was daar het voorschrift. Olie zal inderdaad altijd aan veroudering onderhevig zijn en er zal ook vervuiling optreden door slijtage van onderdelen en inwerking van zuurstof. Dus is af en toe verversen nodig, maar je gaat dat verschil niet "voelen" in de vering of de besturing.

Verder geldt dat het vervangen van die koppeling in de leiding alleen kan als je daar de juiste apparatuur voor hebt. Niet doen dus.....
De prijs van de leidingset wordt bepaald door de complexiteit ervan. Als je hem gedemonteerd hebt of eens goed bekijkt in zijn totaliteit dan snap je dat. Waarmee niet is gezegd dat het niet eenvoudiger en dus goedkoper had gekund. ;)

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


10 maart 2012 11:39
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS bijgevuld; vraag over het niveau
Dan wacht ik met vervangen nog wel even tot iets aan de hydrauliek moe gebeuren :smt203


10 maart 2012 12:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 feb 2012 23:18
Berichten: 253
Woonplaats: Assen
Auto: C5 BREAK 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 218000
Kleur: zwart
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS bijgevuld; vraag over het niveau
lds is toch ge woon hedroliek olie? en zo ja welke nummer ?


10 maart 2012 20:13
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.