Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Zelf doen (draagarmlagers, stuurkogel, fuseekogel) 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 03 nov 2007 12:07
Berichten: 156
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI 160 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 206000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Zelf doen (draagarmlagers, stuurkogel, fuseekogel)
Zoals het onderwerp al aangeeft overweeg ik om aan de voorzijde de draagarmlagers, fuseekogels en stuurkogels te vervangen. C5 heeft inmiddels bijna 260.000km achter de wielen en een fusee en draagarmlager dienen zich aan. gezien de kilometerstand lijkt het mij zinvol om de hele boel maar in één keer te doen. Klaar is klaar. Nu verdiep ik mij in het werk dat ermee gemoeid is. Normaal niet zo lastig, echter in hoeverre heb ik daadwerkelijk bijzonder gereedschap nodig, te denken aan bv de aparte sleutel die nodig lijkt voor de fuseekogelijk en eventuele poelietrekker. Slagmoersleutel heb ik nog niet, maar staat hoog op het lijstje, dus kan eventueel versneld aangeschaft worden (Ik denk aan een Hazet 9012SPC, Hazet 9012EL, Rodac RC2780, Rodac RC2750, Rodac 1005301).


11 maart 2012 18:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf doen (draagarmlagers, stuurkogel, fuseekogel)
Je kunt de hele spulleboel voor weinig via e-bay aanschaffen. Voor de fuseekogels zou ik even een passende dop van Sealey aanschaffen want die kunnen erg vast zitten.

Fuseekogeldop

Losse fuseekogels: Kogeltje

Spoorstangeinden:spoorstangen

Verder kun je losse delen vervangen of de complete draagarmen:Draagarm

Losse achterlagers: achterste draagarmlager

Losse voorlagers: voorste draagarmlager

Deze ook maar gelijk: Koppelstangen

Boekje erbij:Haynes bijbeltje voor de C5

En succes........ :lol: :lol: Anders nog?

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


11 maart 2012 20:21
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 03 nov 2007 12:07
Berichten: 156
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI 160 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 206000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf doen (draagarmlagers, stuurkogel, fuseekogel)
Als ik het zo bekijk is het allemaal goed te doen of zitten de draagarmlagers vast of laten de nieuwe zich lastig monteren met regulier gereedschap.
Een complete draagarm vóór kost ca 50 euro, de draagarmlagers kosten samen ca 25 euro. Voor dat prijsverschil, hoewel toch een redelijk bedrag (links en rechts = 2x25 euro verschil) ben ik geneigd te kiezen voor de weg van de minste weerstand, tenzij het qua werk (en tegenslag) niet veel uitmaakt. Wat is jullie ervaring?


14 maart 2012 21:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf doen (draagarmlagers, stuurkogel, fuseekogel)
Achterste lager zal niet zo'n probleem zijn, de voorste moet je er wel uit kunnen persen of met regulier gereedschap op dusdanige wijze eruit peuteren dat de nieuwe er nog goed in wil. Het scheelt maar iets werk en persoonlijk behield ik liever de originele draagarmen. Ik zou alleen de slijtdelen vervangen.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


14 maart 2012 21:34
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 03 nov 2007 12:07
Berichten: 156
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI 160 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 206000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf doen (draagarmlagers, stuurkogel, fuseekogel)
Paar vragen nog:
- Hoe pers je die lagers eruit (uitgaande van regulier gereedschap)?
- Boeltje verhitten
- Volgens de vraagbaak heb je een slagmoersleutel nodig voor de verwijdering van de fuseekogel. Ding kan mooi vast zitten begreep ik. Zal wel een knap slagmoersleuteltje nodig zijn (??) of lukt het dat met de hand ook wel?


14 apr 2012 19:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf doen (draagarmlagers, stuurkogel, fuseekogel)
Fuseekogel aan de voorzijde? Daar moet je met "normaal" gereedschap niet aankomen. Via e-bay koop je daar voor weinig geld een goed passende dop voor waar je absoluut plezier van zult hebben en de boel heel houdt. Deze bedoel ik: Passende fuseekogelsleutel
Je ziet aan de dop wel waarom.....

Allereerst moet je zorgen dat de borgrand die is omgetikt in een opening van de fusee absoluut vrij is. Je moet er echt even aandacht aan besteden om dit randje weer terug te beitelen. Als dit niet volledig vrij ligt krijg je de fuseekogel er NOOIT uit en gaat eender welk gereedschap je ook gebruikt het niet redden. De moer van de fuseekogel gebruik je om de Sealey-dop tegen het huis van de fuseekogel te borgen en houdt de 4 nokjes in de openingen van het huis. Daarna kun je met een passende dop-ratel of slagmoersleutel (elektrisch/perslucht) of met een grote Engelse moersleutel (bahco) de boel netjes losdraaien. Ik ging voor de laatste met een stukje pijp erop voor wat extra lengte en dan rustig losdraaien......

Lagers eruit persen kun je met een passende dop of stalen prop of iets wat de afmetingen benadert en dan in een grote bankschroef......

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


14 apr 2012 21:13
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2011 12:59
Berichten: 395
Woonplaats: Schagen
Auto: C5 Tourer 3.0 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf doen (draagarmlagers, stuurkogel, fuseekogel)
GW,

Interessant hoeveel kennis je van deze zaken hebt. Heel waardevol.
En zo te lezen heb je goede ervaring met e-bay. Ik ben daar totaal onbekend mee, dacht dat het alleen een veiling site was.

Hoe komt het dat deze onderdelen zo voordelig uit de UK komen?
En waar moet je op letten wanneer je via dit kanaal koopt?

_________________
Eerste auto AMI 6, Opel Ascona 1.6N, Volkswagen Derby, GSA berline, GSA Break, BX 16 TRI, Xantia 2.0I, Volkswagen T4, BX 14 Deauville, Peugeot 307 SW, Chrysler Voyager, Xsara 1.6 Break, C5 PH1 2.0i Break, C5 PH2 3.0 V6 Break, C5 PH3 Tourer 3.0 HDIF


15 apr 2012 20:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 17:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf doen (draagarmlagers, stuurkogel, fuseekogel)
Waarschijnlijk komen de onderdelen ook uit China en heeft hij een adresje of hij laat ze daar maken.

Ik betaal altijd met een PayPal rekening en die firma verhaalt het dan weer bij jou via je creditkaart.
PayPal kan ook direct van je bankrekening, maar dat beveel ik niet aan, dan heb je te weinig controle.

Kijk bij de leverancier hoeveel hij al geleverd heeft en hoeveel procent van de klanten tevreden is.
Je kunt dan ook opzoeken waar en waarom mensen geklaagd hebben over zijn leverantie.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


16 apr 2012 09:22
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf doen (draagarmlagers, stuurkogel, fuseekogel)
Ja, zo zit het ongeveer.....sowieso worden gereedschappen steeds goedkoper en daar kun je handig gebruik van maken. Dit zijn geen tools voor 3 klussen op een dag maar voor eens in de zoveel tijd voor een dhz-sleutelaar.
Voor deze zaken op e-bay gebruik je altijd de "NU KOPEN" optie. Kijk ook vooraf naar de verzendkosten en maak gebruik van Paypal. Als er iets mis gaat krijg je je geld terug, daar staan ze garant voor. Bij mij gaat het van de bankrekening en nooit een probleem. Eén keer spullen niet ontvangen en dan ook direct geld terugontvangen.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


16 apr 2012 11:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf doen (draagarmlagers, stuurkogel, fuseekogel)
Van Paypal via m'n bankrekening maak ik ook met enige regelmaat gebruik.
Dat is handig, je hoeft geen saldo te hebben op je Paypal account, en via de koppeling met je bankrekening is het bedrag onmiddellijk betaald.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 apr 2012 11:20
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.