Auteur |
Bericht |
blizz
|
Re: Remmen op hoge snelheid
hmmmz maar wat is dan nu eigenlijk de remafstand bij pak m beet 150 kmh? voor jouw auto citroenbx?
|
26 jan 2009 21:23 |
|
|
Citroenbx
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20 Berichten: 166 Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: Remmen op hoge snelheid
Dan moet ik is eerst al die zooi uit men auto gooien, heb geen zin om alles tegen me kop te krijgen Zal wel eens een youtube filmpje maken binnenkort, zo kan ik het echt niet zeggen.
|
26 jan 2009 22:13 |
|
|
Citroënnetje
V.I.P.
Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15 Berichten: 1617 Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Naar boven
|
Re: Remmen op hoge snelheid
Wat ik me na het lezen van dit draadje oprecht afvraag is waarom iemand met een dergelijk wensenpakket kiest om een C5 te kopen.
In mijn beleving is een C5 snel als het moet, maar bovenal een goedzakkige lobbes die de berijder (+verdere inzittende) zo comfortabel van A naar B brengt. Daar is m.i. ook met de (bewuste) keuze voor de gebruikte materialen, bij het ontwerpen van deze auto, rekening mee gehouden.
Een C5 is helemaal niet bedoeld om met geperforeerde remschijven e.d. zo hard mogelijk op te trekken om zodoende zo snel mogelijk stil te staan. Ze kán het wel (dat is al vaker bewezen), maar ze is er gewoonweg niet voor ontworpen.
Dit is niet bedoeld als (persoonlijke) aanval op wie dan ook; ik vraag het me gewoon oprecht af.
_________________ Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
|
26 jan 2009 22:32 |
|
|
Citroenbx
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20 Berichten: 166 Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: Remmen op hoge snelheid
Dit is zeker geen aanval, maar idd een normale vraag.
Het feit is gewoon, zoals ik al vermeld heb, 85% van de tijd rij ik héél rustig. Het is gewoon dan als ik eens op de autostrade doortrap, en ik 150rij, en in de remmen ga, dat ik wel wil dat het voldoende remt. Als ik de remcapaciteit/uithoudings vermogen kan verbeteren door andere schijven en blokken te steken doe ik het ook gewoon.
Ik wil hier absoluut niet het beeld creeren dat ik vlieg of een doodrijder ben, maar als ik een trap, moet het ook werken, en het is op dat, dat ik voel dat er iets te kort komt...(waarschijnlijk zijn gewoon mijn verwachtingen te hoog...)
Het grappige is nog altijd als de petjes met hun golfjes TDI de parking van school afvliegen, en dat ik rustig met men V6je de parking afbol... Ik zal dan ook nooit of nooit iemand in gevaar brengen, als ik trap doe ik het veilig!
(Komt misschien een beetje te klaagzangerig over maar er werd hiervoor al verkeerd aangenomen hoe ik rij, dus daarom maar even duidelijk maken)
|
26 jan 2009 22:43 |
|
|
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 791 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
Re: Remmen op hoge snelheid
Ik word van deze discussie een tikje onrustig en waarom? Vergeleken met mijn motorfiets die echt niet een van de jongste is remt bijna iedere auto brak. Uiteraard wordt dit gedeeltelijk veroorzaakt tussen even 300 kg ipv ruim 1500 kg. Dat is op een droog goed wegdek want zonder ABS en het hedendaagse minder stroeve asfalt dan bijvoorbeeld beton of ouderwets niet zoab, is de grip beduidend minder en de remweg langer.
Het is maar wat je als maatstaf neemt en hoe snel je zelf reageert. Problemen had ik in Griekenland en soms in Zuid Italie op volkomen tot afgesleten kiezelniveau afgereden wegen bij een paar drupjes regen. Vergelijk dat maar met een geglazuurde tegelvloer voorzien van een olie/watermengsel en dan heb je een serieus remprobleem waar het merk blokken en banden irrelevant is.
Vergeleken met alle auto's waar ik in gereden heb ben uiterst tevreden over de remmen van de C5. Wel is het zo dat nieuwe schijven die ik onder al mijn eigen auto's wel een keer gehad heb er wel even over doen om lekker te "bijten". De slijtagegroeven zoals ik ze maar even noem kunnen de contactoppervlakte tussen blokken en schijf welhaast verdubbelen zodat je pas na enige tijd echt kunt vergelijken.
Wat me wel opviel is dat de fabrikanten destijds veel moeite hebben gehad een goede vervanger voor de oude asbesthoudende blokken te vinden. Tijdens die overgang vond ik zowel bij de motor als de auto de remwerking minder en de levensduur van de blokjes eveneens. Toen waren de net uitgekomen EBC blokken beter dan de orginele op de BMW-fiets voor de helft van de prijs. De gesinterde exemplaren van de afgelopen jaren zijn ook in de regen beter dan het vroeger ooit geweest is.
Heb wel eens in een BX gereden, echt waar Citrofielen, en dat remde heel licht en stond snel stil maar ja wat had deze voor massa vergeleken met een C5?
Chris
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
27 jan 2009 02:52 |
|
|
Citroenbx
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20 Berichten: 166 Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: Remmen op hoge snelheid
Klopt, masse bepaald héél veel. Ik zit bovenop een zware C5 nog eens met een LPG installatie, het doet allemaal geen goed!
|
27 jan 2009 12:00 |
|
|
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Re: Remmen op hoge snelheid
Pffff, je bent zelf zwaarder dan de hele LPG-installatie....
Snelheid heeft veel meer impact op de af te voeren energie, die door je remmen moet worden opgevangen...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
27 jan 2009 12:01 |
|
|
Citroenbx
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20 Berichten: 166 Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: Remmen op hoge snelheid
Dat is zeker zo, daarom is remmen op hoge snelheid altijd zo onvoorspelbaar...(wel, als je het niet gewoon bent komt het raar over, dat is het em)
|
27 jan 2009 12:06 |
|
|
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Re: Remmen op hoge snelheid
Nee, dat bedoel ik niet: massa maal de snelheid in het kwadraat en dan delen door 2, dat is de energie die je moet afvoeren. En daarom gaat dat op een motorfiets met 150km/h met hetzelfde gemak als met een auto vanaf 67km/h (motor weegt 300kg, auto 1500kg)...
En dat heeft niks met onvoorspelbaarheid te maken. Moderne auto's remmen echt wel recht op een normaal wegdek.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
27 jan 2009 12:11 |
|
|
Citroenbx
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20 Berichten: 166 Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: Remmen op hoge snelheid
Wat ik bedoel. Goed remmen vanaf 120 per uur voelt nog altijd aan als vanaf 50/uur Als je vanaf 180afremt voelt het anders aan, zeg niet dat het daardoor slechter is.
Als je natuurlijk nooit snel rijdt en dan eens vanaf 180 moet afremmen, dan verschiet je wel even...
Maar het is dus puur het gevoel lijkt me
|
27 jan 2009 12:16 |
|
|
Deadman
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 sep 2008 23:53 Berichten: 122 Woonplaats: Zegge
Auto: Citroen C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 185000
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Remmen op hoge snelheid
Ik weet niet precies hoe het met de remmen van de C5 zit maar het lijkt wel als je een beetje doorremt, dat de rempedaal blijft plakken (je voelt hem aantrekken) en als je hem loslaat geeft ie een kleine klik. Weet niet of dit normaal is
_________________ Iron Maiden gonna get you, no matter how far.
|
27 jan 2009 12:28 |
|
|
Citroenbx
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20 Berichten: 166 Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: Remmen op hoge snelheid
Dat aantrekken lijkt me de BAS werking? Die klik, zal er eens op letten
|
27 jan 2009 12:35 |
|
|
Deadman
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 sep 2008 23:53 Berichten: 122 Woonplaats: Zegge
Auto: Citroen C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 185000
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Remmen op hoge snelheid
Ik ben nog wat gaan snuffelen over die BAS en kwam dit tegen : ** De noodremhulp (BAS) is bijzonder waardevol bij gevaar en in het bijzonder wanneer de gripcondities verslechteren. Hij moet de bestuurder bijstaan bij een moeilijk remmanoeuvre. Als het BAS bepaalt dat de uitgeoefende druk niet volstaat, versterkt hij die om het mankement te verhelpen. In een noodgeval oefenen heel wat bestuurders niet onmiddellijk voldoende druk op het rempedaal uit. Het noodremhulpsysteem versterkt de remdruk naargelang van de snelheid waarmee het rempedaal wordt ingedrukt. Het BAS laat toe om quasi onmiddellijk de maximale remdruk te halen ** Vandaar het gevoel van aantrekken denk ik.
_________________ Iron Maiden gonna get you, no matter how far.
|
27 jan 2009 14:08 |
|
|
tjob
|
Re: Remmen op hoge snelheid
Klopt, heb het in Duitsland meegemaakt (van 160 naar 5). Dacht zelf vol te remmen, voelde het rempedaal 1 tik verder wegzakken en terwijl ik vlak daarvoor nog dacht het nooit te gaan halen moest ik maar eens in mijn achteruitkijkspiegel gaan kijken of ik misschien de rem wat los moest laten om de auto achter me ook een kans te geven. Waanzin hoe snel zo'n ding stil kan staan.
(Wilde nog tegen mijn moeder zeggen dat ze nergens aan moest komen in zo'n geval, dacht dat zij de alarmlichten aan had gezet. Klinkt nu netter dan ik toen in gedachten had...)
|
27 jan 2009 15:40 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33403 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Remmen op hoge snelheid
Deadman schreef: Vandaar het gevoel van aantrekken denk ik. Als 'Bas' ingrijpt moeten je alarmlichten ook gaan branden, .... en zit je bij wijze van onmiddelijk met je neus door de voorruit heen, als je normaal remt grijpt het niet in, het moet echt een 'noodstop' zijn.
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
27 jan 2009 18:01 |
|
|
|