Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=20684
Pagina 3 van 7

Auteur:  C5HDI110 [ 21 jan 2019 09:41 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

R1200C schreef:
Ik heb meerdere Xantia's gereden (ook DS, CX, GSA, BX etc) en ja de C5 veert anders. Maar de Xantia veert ook anders dan de BX en de DS. Bij geen enkele auto, zelfs niet bij de C8 of de Octavia, heb ik het idee gehad dat de vering het eerste was waar ik wat aan zou willen veranderen dus ik snap eerlijk gezegd de stap van ts niet.

Er zijn altijd HP geveerde Citroen rijders die vinden dat er wat aan de vering gedaan moet worden, dat is niet uit te roeien ;)

Auteur:  Menno [ 21 jan 2019 09:54 ]
Berichttitel:  Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Carlsson past de hoogte van de vering ook aan ( en daarmee het rijgedrag ) zonder al die testkilometers te maken die Citroen gemaakt heeft met de originele setting .....

Dus in zoverre weet je ook niet of dat gunstig uitpakt in een noodsituatie , blijft ook maar een optische verandering van een tuner ;-)

Verder rijden er ontzettend veel auto’s rond die aangepast zijn door de eigenaar ( niet alleen op gebied van vering ) , zijn die dan allemaal per definitie maar onveilig te noemen ....

Gaat mij tever ...

Auteur:  R1200C [ 21 jan 2019 10:17 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Eerlijk gezegd schat ik Carlsson iets hoger in dan de gemiddelde hobbymonteur met een schroevendraaier (niets ten nadele van ts!) en zijn er verschillende mogelijkheden om tot een mod te komen.

Niet gecheckt maar ik kan me zo voorstellen dat er iemand bij Carlsson een paar minuten heeft besteed aan een gesprek met iemand van Citroën om te na te gaan of wat ze wilden bereiken kon. Een samenwerking op enig niveau met de mensen die de auto ontwikkeld hebben lijkt me niet uitgesloten. Heb overigens geen idee hoe ze die aanpassing hebben doorgevoerd dus kan er ook weinig verder over zeggen. Maar ik durf jouw auto er onder te verwedden dat ze geen veerbollen van een ander type auto afgestoft hebben ;-)

Veel van de aanpassingen die mensen doen zijn of niet direct gerelateerd aan zaken die de veiligheid beïnvloeden dus die vallen al af en voor de rest gok ik dat als je alle aangepaste auto's bloot zou stellen aan de extremen je een verbazingwekkend aantal richting de schroothoop zou kunnen sturen na die test.

Mijn punt is dat "het gaat bij mij niet fout dus het is veilig" gevaarlijke uitspraken zijn.

Auteur:  Menno [ 21 jan 2019 10:20 ]
Berichttitel:  Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Die hoogte aanpassen is 5 minuten werk ....


Deze discussie zal altijd blijven , dat is net als met banden .....
Rijden genoeg auto’s rond met meuk ( als het maar zwart en rond is ) , zolang iets apk waardig is mag de auto de weg op.

Ik kom liever in een noodsituatie een C5 tegen met Xantia bollen en goede banden dan een C5 met originele bollen en habbibabbi meuk ....


;-)

Auteur:  R1200C [ 21 jan 2019 10:22 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Wat bedoel je daar mee?

Auteur:  Menno [ 21 jan 2019 10:24 ]
Berichttitel:  Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Dat is geen rocket science van Carlsson en daar is m.i idd niet langer dan 5 minuten over nagedacht anders dan dat men dat gewoon mooi vond staan ;-)

Auteur:  willy4 [ 21 jan 2019 10:31 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Citaat:
Eerlijk gezegd schat ik Carlsson iets hoger in dan de gemiddelde hobbymonteur met een schroevendraaier

ik ken toch een paar mensen , ik geloof dat jullie dat zo zeggen .
daar doe ik toch mijn petje voor af.

Auteur:  Menno [ 21 jan 2019 10:34 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Zeker !!!

Daarom is het ook lastig te zeggen , en zal je het nooit eens worden.....

Auteur:  R1200C [ 21 jan 2019 10:37 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Die beïnvloeden het gemiddelde maar zijn niet gemiddeld hè ;-)

Ik ken er ook een paar die ik meer credits geef dan wat er bij dealers als "monteur" rond loopt. En daar ga ik dan ook heen voor onderhoud ;-)

Menno schreef:
Dat is geen rocket science van Carlsson en daar is m.i idd niet langer dan 5 minuten over nagedacht anders dan dat men dat gewoon mooi vond staan ;-)


Dat zijn allemaal aannames. Net als die van mij.

Maar je gaat voorbij aan mijn punt dat het kennisniveau van de mensen die op professioneel niveau de rijhoogte van een C5 aanpassen iets hoger ingeschat mag worden dan van mensen die een unieke hybride maken omdat ze dat leuk vinden zonder achterliggend onderzoek.

Overigens past zelfs Citroën de rijhoogte van een C5 aan.

Auteur:  Menno [ 21 jan 2019 10:39 ]
Berichttitel:  Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Sorry maar dat zie ik anders ....
Carlsson is een tuner en verlaagt die C5 enkel en alleen voor de looks , niet meer niet minder ...
Daar is geen onderzoek naar gedaan.


Zeg hiermee niet dat dit gevaarlijk is natuurlijk en is mijn mening ;-)

Auteur:  R1200C [ 21 jan 2019 10:43 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Ken je mensen bij Carlsson die je dit verteld hebben (niet dat ze tuner zijn, want dat is algemeen bekend). Je poneert volgens mij een aanname als een feit en dan hou ik op ;-)

Edit: overigens waag ik te betwijfelen of er maar zo kort over is nagedacht: de voorraadbol voor de hydractiefregelaar is bijvoorbeeld ook niet meer "af fabriek" maar vervangen door een achterveerbol. Dus dat doet vermoeden dat ze wel degelijk even na hebben zitten denken.

Geen idee waarom (ruimte misschien?) maar zoiets doe je niet zomaar, natuurlijk kan het noodzakelijk zijn geweest om de vereiste lagere looks te krijgen. Het Carlsson-oog wil(de) ook wat he...

Auteur:  H_H [ 21 jan 2019 10:56 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Even terug naar de essentie -veergedrag- ook ik ben trotse bezitter van èn Xantia èn C5. Ook ik heb alle modellen wel eens gereden of in bezit gehad. Maar mijn ervaring is juist dat een C51HA III(zonder + ) net weer wat lekkerder veert dan de Xantia 2 (zonder HA)
Maar dat de HA III+ dan weer minder veert en de C5 3 juist weer het summum is aan veergenot.

Ok allemaal subjectief ik weet het maar wat ik wil vragen is tweeledig:

1) Heb je niet eerst overwogen om gewoon verse C5 bollen te plaatsen en/of het hele veersysteem te laten controleren? Dat kan ook enorm schelen als de oude bollen niet meer zo goed zijn of bijv. En zou ook verklaren waarom hij nu met groene bollen wel “beter" veert

2) heb je de middenbollen ook vervangen? en zo ja met welk type en welke druk? of alleen de hoekbollen?

Auteur:  Menno [ 21 jan 2019 10:57 ]
Berichttitel:  Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Die aanname ( een andere dan wel ) maak jij toch ook Joost ;-)

Auteur:  charlesgroen [ 21 jan 2019 11:15 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

R1200C schreef:
Dat TS geen verschil merkt wil niet zeggen dat dat er ook niet is als het er echt op aan komt.

Klopt helemaal. Ik heb er in ieder geval voor gezorgd dat er rondom nieuwe remblokken zijn gemonteerd. Men heeft mij ervan verzekerd dat het profiel op de banden ruimschoots voldoende is en ook de remschijven in goede conditie (ik heb uiteraard ook zelf even mogen meekijken).

R1200C schreef:
Bij geen enkele auto, zelfs niet bij de C8 of de Octavia, heb ik het idee gehad dat de vering het eerste was waar ik wat aan zou willen veranderen dus ik snap eerlijk gezegd de stap van ts niet.

Normaal gesproken zou ik dat idee ook niet hebben. Ik denk dat de overstap van de Xantia naar de C5 een te grote schok (letterlijk en figuurlijk) voor me was. In de eerste instantie wilde ik alleen maar voor andere digitale bollen met iets meer bar druk (bijv: 52 of 57 bar ipv 44 bar die er onder vandaan kwamen), ik had namelijk al op forums gelezen dat er goede ervaringen mee waren geboekt. Het is pas na mijn ervaring met de (FN/RN) comfortbollen dat ik de stap waagde naar de Type I Xantia veerbollen. Ik had het anders nooit gedurfd of gedaan. Ik heb in ieder geval voor het grootste gedeelte dat speciale gevoel weer terug en ik ben er hoe gek het ook mag klinken uiterst dankbaar voor.

Rene schreef:
Ik hoop alleen voor je dat de LDS de membranen in de groene bollen niet opvreet.

Dat is een hele goeie! Ik offer me hierbij op als testcase! Uiteraard zal ik feedback hieromtrent geven naarmate de tijd en kilometers voortschrijden :)

Auteur:  goudfrank [ 21 jan 2019 11:19 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Hulde voor de TS, zonder pioniers zag de wereld er anders uit. :smt023

Pagina 3 van 7 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/