Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

Hallo,
Vandaag bij de Dealer geweest voor 150dkm beurt. Alle blokken moeten worden vervangen plus remschijven (voor). Dealer beweert dat blokken plus schijven samen ca. 60dkm meegaan en dat schijven ook actieve slijtdelen zijn icm de blokken.
Prijs voor totaal V(b+s)+A(b) 570 euro incl montage.
Is er iemand die deze theorie kan beamen ?
Zo worden de remmen wel een relatief dure kostenpost.
Verder prima auto zeer tevreden etc.
Gr WBN
Vandaag bij de Dealer geweest voor 150dkm beurt. Alle blokken moeten worden vervangen plus remschijven (voor). Dealer beweert dat blokken plus schijven samen ca. 60dkm meegaan en dat schijven ook actieve slijtdelen zijn icm de blokken.
Prijs voor totaal V(b+s)+A(b) 570 euro incl montage.
Is er iemand die deze theorie kan beamen ?
Zo worden de remmen wel een relatief dure kostenpost.
Verder prima auto zeer tevreden etc.
Gr WBN
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
De schijven hebben een max. dikte en een minimale voor vervanging.
Ik praat nu even over de Phase 1 . oude type dus.
De voorste geventileerde is bij aankoop 22mm en minimaal 20 mm, maar dat kan veilig genoeg nog wel een mm van af.
Ik had hem op 16,3 en 16.7 dikte eigenlijk veels te dun en kans op breken! maar bij APK moeten ze er opletten en tijdig een waarschuwing geven.
De voorste blokken geven een signaal af van vervangen en dat moet je ook op een korte termijn doen anders is het metaal op metaal.
Zolang de schijven mooi glad zijn geen rimpels hoef je enkel de blokken vervangen.
De achterste is het zelfde maar is dunner ( even nazien de dikte) niet geventileerd en geven de blokken geen waarschuwing
Ik praat nu even over de Phase 1 . oude type dus.
De voorste geventileerde is bij aankoop 22mm en minimaal 20 mm, maar dat kan veilig genoeg nog wel een mm van af.
Ik had hem op 16,3 en 16.7 dikte eigenlijk veels te dun en kans op breken! maar bij APK moeten ze er opletten en tijdig een waarschuwing geven.
De voorste blokken geven een signaal af van vervangen en dat moet je ook op een korte termijn doen anders is het metaal op metaal.
Zolang de schijven mooi glad zijn geen rimpels hoef je enkel de blokken vervangen.
De achterste is het zelfde maar is dunner ( even nazien de dikte) niet geventileerd en geven de blokken geen waarschuwing
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Ja zowel blokken als schijven zijn slijtage-delen.
Hoe langer de blokken meegaan hoe korter de schijven, voorheen (xm xant) hield ik altijd rekening met 30dkm voor de blokken en 120dkm voor de schijven, met de C5 is dat meer 45-90, maar ik heb ook wel eens 60-60 gezien (geldt uiteraard voor de voorblokken). Het lijkt me niet dat schijven de 150dkm halen, waarschijnlijk zijn ze al bij 60dkm gewisseld. Je kunt de diktes overigens zelf meten (weet de referentie maten niet uit het hoofd helaas).
Als het 60-90 is dan kun je al beter de schijven bij 60 erbij pakken, want die halen dan de 120 niet en anders zou je bij 90 alsnog schijven EN blokken moeten doen. (want je kunt eigenlijk niet alléén de schijven vervangen).
Voor de achterblokken hangt het meer aan preventief onderhoud af, scheef afslijten vermindert de levensduur van zowel blokken als schijven. Ik zou zeggen 120-120, maar je achterschijven halen de 180 ook wel. (zelfde geldt als hierboven)
NB officiëel staat het interval voor de remolie ook op 60.000km.
Hoe langer de blokken meegaan hoe korter de schijven, voorheen (xm xant) hield ik altijd rekening met 30dkm voor de blokken en 120dkm voor de schijven, met de C5 is dat meer 45-90, maar ik heb ook wel eens 60-60 gezien (geldt uiteraard voor de voorblokken). Het lijkt me niet dat schijven de 150dkm halen, waarschijnlijk zijn ze al bij 60dkm gewisseld. Je kunt de diktes overigens zelf meten (weet de referentie maten niet uit het hoofd helaas).
Als het 60-90 is dan kun je al beter de schijven bij 60 erbij pakken, want die halen dan de 120 niet en anders zou je bij 90 alsnog schijven EN blokken moeten doen. (want je kunt eigenlijk niet alléén de schijven vervangen).
Voor de achterblokken hangt het meer aan preventief onderhoud af, scheef afslijten vermindert de levensduur van zowel blokken als schijven. Ik zou zeggen 120-120, maar je achterschijven halen de 180 ook wel. (zelfde geldt als hierboven)
NB officiëel staat het interval voor de remolie ook op 60.000km.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Ik denk dat het meer aan je stijl van rijden ligt.wbotman schreef:Hallo,
Vandaag bij de Dealer geweest voor 150dkm beurt. Alle blokken moeten worden vervangen plus remschijven (voor). Dealer beweert dat blokken plus schijven samen ca. 60dkm meegaan en dat schijven ook actieve slijtdelen zijn icm de blokken.
Ik zit nu op 122.000 en bij de laatste APK een paar weken geleden bleek dat de schijven en blokken nog een tijdje mee kunnen.
De blokken achter zijn wel bij 100.000 vervangen.
Dat was niet omdat ze versleten waren maar door het bekende probleem van de corroderende klauwen waren ze scheef afgesleten en werkten niet meer voor 100%.
Vraag dus in ieder geval aan je dealer of de remklauwen er volledig afgaan en schoongemaakt worden, dat is erg belangrijk.
De remolie is bij mij ook bij 100.000km ververst,
Remolie hoort blank als water te zijn.
Als het eruitziet als thee (licht of donker) laat het dan maar vervangen.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車

C5club Bikkel


Berichten: 331
Lid geworden op: 22 nov 2009 10:37
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver
Locatie: 070
olla, van mijn garagist begrepen dat bij de apk de regels omtrent schijven al iets gewijzigd waren. Het gaat niet langer strikt om een minimum aan dikte maar of het in de ogen van de apk keurmeester doorkan.
dit staat wel los van scheve slijtage en dergelijke.
dit staat wel los van scheve slijtage en dergelijke.
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Vorige APK in febr. had ik als advies voorste vervangen, nu waren ze 16.3 erg dun dus ook op het oog van de APK, zelf ook maar goed controleren.
Schijven die niet mooi meer zijn onregelmatig en nog wel dik kunnen ze ook nog afdraaien.
Schijven die niet mooi meer zijn onregelmatig en nog wel dik kunnen ze ook nog afdraaien.
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.

C5club Bikkel


Berichten: 331
Lid geworden op: 22 nov 2009 10:37
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver
Locatie: 070
my god 570 euries is nogal een bedrag. benieuwd wat schijfjes voor kosten?
blokjes achter en arbeidsloon was voor mij 119 bij de citroen dealer. het loshalen en reinigen hebben ze daarbij gratis gedaan. Bij mijn vorige was een setje blokken voor 68,50 ex btw en schijven iets van 65 per stuk. maar dat weet ik niet zeker. Opgeteld dus zo'n 319 ex btw en met arbeidsloon loopt het ook snel op.
blokjes achter en arbeidsloon was voor mij 119 bij de citroen dealer. het loshalen en reinigen hebben ze daarbij gratis gedaan. Bij mijn vorige was een setje blokken voor 68,50 ex btw en schijven iets van 65 per stuk. maar dat weet ik niet zeker. Opgeteld dus zo'n 319 ex btw en met arbeidsloon loopt het ook snel op.
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Bij mijn C5 zijn bij aankoop de voorste schijven en alle blokjes vervangen .... ( achter wegens scheefstand, het bekende probleem )
KM-stand was + 85K ....
KM-stand was + 85K ....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Bij mij dit voorjaar schijven+blokken, alleen voorzijde.
Als ik het me goed herinner waren de schijven iets van 150 euro per set, en de blokken 60 euro per set.
Als ik het me goed herinner waren de schijven iets van 150 euro per set, en de blokken 60 euro per set.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
En als je de grotere maat schijven hebt red je het niet met 150,- per set .... ( automaat e/o bepaalde motorisering )
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 517
Lid geworden op: 03 jan 2010 23:10
Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans
Locatie: België - Denderstreek
Mijn schijven zijn volgens dealer nog goed, nu op 102.000 km. Als de blokjes vervangen moeten worden, dan ga ik toch nog eens goed kijken om ineens de schijven al dan niet mee te nemen.
Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)
Berichten: 1566
Lid geworden op: 30 mei 2006 11:34
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Locatie: Willemstad
Hier met een automaat al 140.000 met de schijven voor en de blokken pas bij 120.000 vervangen.
Het kan dus aan de rijstijl en trajecten die je rijdt liggen.
In welke regio woon je, wellicht heb ik een betaalbaardere oplossing voor je.

Het kan dus aan de rijstijl en trajecten die je rijdt liggen.
In welke regio woon je, wellicht heb ik een betaalbaardere oplossing voor je.
Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011.
Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17
Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015
In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018

C5club extreme Fan


Berichten: 117
Lid geworden op: 16 dec 2008 20:26
Auto: C5 Break 2.0 16V Difference
Opties: Parkeerhulppakket (=uitvoering) Comfortbollen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 142000
Kleur: Zwart
Locatie: Volendam
Beste allemaal,
Hier misschien een tip om na te gaan als de schijven en blokken vervangen moeten worden, kijk eens naar het merk Brembo. Deze zijn voor de C5 fase 1 & 2 in elk geval te koop, waarschijnlijk is de kwaliteit hiervan degelijker (lees gaan langer mee) dan de originele van Citroën zelf. De prijs is volgens mij hetzelfde als de originele.
Groeten Sandro
Hier misschien een tip om na te gaan als de schijven en blokken vervangen moeten worden, kijk eens naar het merk Brembo. Deze zijn voor de C5 fase 1 & 2 in elk geval te koop, waarschijnlijk is de kwaliteit hiervan degelijker (lees gaan langer mee) dan de originele van Citroën zelf. De prijs is volgens mij hetzelfde als de originele.
Groeten Sandro
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ik heb vóór Brembo schijven op mijn laatste Xant gezet omdat de standaard schijven na korte tijd begonnen te trillen. Die heb ik twee keer uitgewisseld, de laatste keer al na korte tijd en er toen Brembo's op gezet.
Daarmee was het probleem opgelost
Het enige is dat je de eerste paar honderd kilometers wat last hebt van zoemen bij het remmen. Dat komt omdat deze schijven geslepen zijn, niet afgedraaid. En dat slijppatroon moet er eerst even afslijten, daarna zijn ze gewoon stil.
Groet,
JW
Daarmee was het probleem opgelost

Het enige is dat je de eerste paar honderd kilometers wat last hebt van zoemen bij het remmen. Dat komt omdat deze schijven geslepen zijn, niet afgedraaid. En dat slijppatroon moet er eerst even afslijten, daarna zijn ze gewoon stil.
Groet,
JW
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Hier idem op m'n vorige C5, na krom trekken van de schijven, absoluut beter dan het standaard spul ...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24