Auteur |
Bericht |
ZieTroen
V.I.P.
Geregistreerd: 07 jun 2012 20:49 Berichten: 271 Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Naar boven
|
 Remklauwen....
Halloooow,
Vorig jaar juni kocht ik mijn C5 Break Difference 2003. De auto werd meteen ANWB gekeurd, en op de remmen werd niets aangemerkt. Dit voorjaar liet ik mijn ond.garage kijken naar mijn achterremmen, want ze piepten niet alleen licht, ik constateerde ook dat de wielen niet echt vrij-, maar aanliepen tijdens het verdraaien bij het verwisselen van winter- naar zomerbanden. Bij die inspectie werd het e.e.a. gereinigd. Tevens werd geconstateerd dat de welbekende gaatjes/oogjes v.d. lange pen/bout in zekere mate uitgevreten waren, maar het kon nog wel even. Over een half jaar zou ik aan vervanging toe zijn. Dat vond ik een tamelijk onduidelijke opmerking. Vervanging na een X-aantal km's lijkt mij veel logischer. Hoe dan ook, intussen reed ik sinds die controlebeurt circa 2700 km, en aangezien mijn C5 eerdaags de APK keuring ondergaat, zit vervanging van de remklauwen er met een behoorlijke waarschijnlijkheid in. Nou kan ik in de buurt gebruikte remklauwen krijgen, maar vraag me af of die dingen ongestraft uitwisselbaar zijn (uiteraard van Ph1 naar Ph1).
Wie kan/wil daar iets over zeggen?
B.v.b. dank, en groet bovendien.
Zietroen.
|
15 okt 2013 18:17 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: Remklauwen....
Hallo, ik weet niet hoe goed die gebruikte remklauwen zijn, maar ik zou je adviseren om nieuwe te nemen. Ze gaan zo lang mee dat het kostenvoordeel mi niet opweegt tegen het nadeel van 'oud' spul op je remmen (daar wil je niet op bezuinigen....)
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
15 okt 2013 18:20 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Remklauwen....
Ik heb, nu anderhalf jaar terug, tweedehandse remklauwen bij De Vos Autodemontage gehaald en door de garage erop laten zetten. Het doet het allemaal nog steeds...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
15 okt 2013 18:45 |
|
 |
jopie
V.I.P.
Geregistreerd: 28 maart 2007 12:07 Berichten: 923 Woonplaats: 0599 in- het-mooie-westerwolde
Auto: mb c klasse estate 4wd
Opties: wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 128000+
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Remklauwen....
De mijne zijn in juni 2011 bij bart ebben gemonteerd zijn nog in prima staat. 
_________________ groet'n hans. tweede scheurijzer: sym fiddle 50km/u op twee wielen.
|
15 okt 2013 19:12 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Remklauwen....
ZieTroen schreef: Tevens werd geconstateerd dat de welbekende gaatjes/oogjes v.d. lange pen/bout in zekere mate uitgevreten waren, maar het kon nog wel even. Over een half jaar zou ik aan vervanging toe zijn. Dat vond ik een tamelijk onduidelijke opmerking. Vervanging na een X-aantal km's lijkt mij veel logischer. Het is wel logisch want het gaat hier om corrosie en niet om slijtage door rijden (natuurlijk speelt rijden wel een rol want als de auto kurkdroog in een garage zou staan, zou de corrosie stoppen.) Zijn beide oogjes weg? Of alleen de buitenste? In het laatste geval kun je een nieuwe klauw kopen en die over beide klauwen verdelen (er is tenminste een draadje over). Een andere oplossing is om een aluminium plaatje met een gaatje voor de borgbout op de klauw te monteren. Ook dat is op dit forum te vinden. Zo heel goedkoop zijn de klauwen niet. Er wordt wel gesproken over een ruilartikel, maar me die gecorrodeerde oogjes zou j toch niet verwachten dat die voor statiegeld in aanmerking komt. Enneh, ze moeten er ook nog af komen. Lijkt eenvoudig (twee gemakkelijk bereikbare bouten. Maar....
|
15 okt 2013 20:00 |
|
 |
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
 Re: Remklauwen....
Er af krijg je ze nog wel met wat liefde ('l amour brut), maar de bouten daarna uit de remklauw krijgen, daar heb je nog veel meer liefde voor nodig!
_________________ Free beats!
|
15 okt 2013 21:07 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Remklauwen....
Ondanks alle voorzorgen (heet stoken, kruipolie, remmenreiniger etc. ) was mijn score 4 uit 4 (afgebroken, dat is. Grrrr  ).
|
15 okt 2013 22:02 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Remklauwen....
Toch heeft dat ook met onzorgvuldig/achterstallig onderhoud te maken. Van de zomer kon ik bij mijn auto zonderproblemen de boel netjes losdraaien. Niets aan de hand. En mijn kilomterstand is zeker niet een van de laagste......
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
15 okt 2013 22:25 |
|
 |
ZieTroen
V.I.P.
Geregistreerd: 07 jun 2012 20:49 Berichten: 271 Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Naar boven
|
 Re: Remklauwen....
Dank voor alle op- en aanmerkingen, maar eh....
zijn remblokken nou straffeloos uitwisselbaar (nogmaals van C5 Ph1 naar C5 Ph1) of niet in alle gevallen?
Verneem nog immer graag.
Zietroen.
|
15 okt 2013 22:52 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Remklauwen....
Er wordt maar één type remklauwen, schijven en blokken gebruikt voor de achterremmen van de PH1 en PH2.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
15 okt 2013 23:50 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Remklauwen....
GW-tje schreef: Toch heeft dat ook met onzorgvuldig/achterstallig onderhoud te maken. Van de zomer kon ik bij mijn auto zonder problemen de boel netjes losdraaien. Niets aan de hand. En mijn kilomterstand is zeker niet een van de laagste...... Het kwam wellicht voor een deel door achterstallig onderhoud (ik had de garage wel eerder gevraagd naar de remklauwen te kijken, maar ze bleken i.i.g. niet los gemaakt te zijn). Scheefstand van de klauwen veroorzaakte extra vervorming van de bouten). Maar de hoofdoorzaak was dat de schacht waar de bout doorheen liep, compleet met Loctite was volgezet. En dan nog het type dat niet zacht wordt bij verwarming. Waarschijnlijk een enthousiaste monteur, want volgens de onderhoudshistorie waren de klauwen al een keer vervangen. En de ene auto is de ander niet. In de loop van de tijd veranderen ontwerp en bouw.
|
16 okt 2013 06:49 |
|
 |
ZieTroen
V.I.P.
Geregistreerd: 07 jun 2012 20:49 Berichten: 271 Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Naar boven
|
 Re: Remklauwen....
JW,
Superdank voor je antwoord. Dit brengt mij verder. Alle andere toevoegingen zullen ook dankbaar in het gaande traject worden meegenomen.
Tot vernemens, nieuws enz., enz.,
groet nog en veel (C5) rijplezier,
Zietroen.
|
16 okt 2013 08:52 |
|
 |
ZieTroen
V.I.P.
Geregistreerd: 07 jun 2012 20:49 Berichten: 271 Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Naar boven
|
 Re: Remklauwen....
Ja nogmaals,
Met de, onlangs gegeven en verder vindbare info op deze website, op zak, ben ik richting recyclingbedrijf gestapt. Daar ter plekke werd C5-achteras tevoorschijn gehaald, voor nadere inspectie. Het zag er niet kapot of beschadigd uit. Sleutel 15 werd door de medewerker van het bedrijf in stelling gebracht. Nu verwachtte ik een tamelijk verkrampt gezicht. Maar nee, tegen iedere verwachting in, was de eerste poging meteen succesvol. De bout werd losgedraaid en verwijderd. Deze was behoorlijk pikkerig, en de kleur was sparkling roodbruin. JAWEL, kopervet. Nr. 2 dito, nr.3 (andere zijde) dito, nr.4, het wordt ééntonig. Binnen 10 minuten was de klus geklaard (incl. verwijderen remleidingen). Ze zijn volgens de labeltjes op de afdekkapjes geproduceerd op 16 en 21 jan. 2006. En onder die kapjes zat aan het begin en het eind van die "penbout" ook kopervet. En dat voor 50,00 euro ZE PIEZ.....
Ik heb het al eens gemeld op die andere plek in dit forum, er liggen nog meer onderdelen van dezelfde C5 (break automaat benz. 2 ltr. zwart) daar in het magazijn.
Groet,
Zietroen
|
16 okt 2013 15:57 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Remklauwen....
Dan heb je veel geluk en een koopje gehad. Als de klauw zoals je beschrijft wordt gemonteerd, is er inderdaad geen centje pijn. De klauw die ik in november vorig jaar opnieuw monteerde, ging er kortgeleden ook probleemloos los. Het is overigens wel Citroen voorschrift (geweest?) om de schacht vol met Loctite te zetten. Dat schijnt de reden te zijn dat er haaks op de schacht een gaatje is. Breng je bij het monteren nog 'iets' (een papiertje met vet is al voldoende) tussen (aluminium) klauw en (stalen) plaat aan? Dan voorkom je corrosie.
|
16 okt 2013 19:45 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Remklauwen....
Citroendocs geeft aan invetten tussen klauw en plaat. Als dat en keer achterwegen blijft krijg je corrosie tussen klauw en plaat met de bekende gevolgen.
Die loktite is idd een wijziging geweest in de wat latere typen klauwen. Bij mij waren de gaten ook aanwezig om de loktite aan te brengen maar niet uitgevoerd. Reden zal misschien ook in corrosie zitten of ervaringen met loslopen. Maar met loslopen had het ook via het schroefdraad gekund.
|
16 okt 2013 20:33 |
|
 |
|