Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 214
Lid geworden op: 26 feb 2007 12:22
Auto: Citroen DS5
Opties: So Chic
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 77459
ik heb een vraag over de load index van banden.
standaard was die bij mijn 15 originele stalen velgen op mijn C5 break 94.
ik heb er nu 18 inch onder met index 92xl snelheid index W
nu heb ik gehoord dat er in sommige landen zo niet gereden mag worden.
nu gaan wij naar zweden en is mijn vraag kan ik daar zo naartoe rijden of moet ik de 15 inch weer monteren (loadindex 94 is er niet voor 18 inch) standaard komen de velgen van een c4 grand picasso met index 93 (banden maat 215-45-18 ik heb 225-40-18)
standaard was die bij mijn 15 originele stalen velgen op mijn C5 break 94.
ik heb er nu 18 inch onder met index 92xl snelheid index W
nu heb ik gehoord dat er in sommige landen zo niet gereden mag worden.
nu gaan wij naar zweden en is mijn vraag kan ik daar zo naartoe rijden of moet ik de 15 inch weer monteren (loadindex 94 is er niet voor 18 inch) standaard komen de velgen van een c4 grand picasso met index 93 (banden maat 215-45-18 ik heb 225-40-18)
Wat Duits, Japans en Italiaans daarna
Citroën Ax 1.1
Citroën Zx 1.4i
Citroën Xsara 1.4i
Citroën Xsara break TD
Citroën C5 break 2.0 hdi ph I
Citroën C5 tourer 2.0 hdif ph III
Citroën DS5 1.6 Thp
Citroën Ax 1.1
Citroën Zx 1.4i
Citroën Xsara 1.4i
Citroën Xsara break TD
Citroën C5 break 2.0 hdi ph I
Citroën C5 tourer 2.0 hdif ph III
Citroën DS5 1.6 Thp
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
De 16" zijn ook 93.
Dus 93 zou voldoende moeten zijn.
Dus 93 zou voldoende moeten zijn.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Berichten: 135
Lid geworden op: 01 feb 2010 17:56
Auto: break 2.2 Hdi exclusive
Opties: kph, tellerringen, trekhaak, zijwindschermen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 9088CJ
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 352688
Kleur: KNCB**donker blauw
KPH: Achter
Locatie: Voorthuizen
De loadindex voor 92 = 630 kgf, voor 93 = 650 kgf , 94 = 670 kgfen ook heb ik hier 95 gelezen = 690 kgf
dit is de draagkracht per band, dus het verschil tussen 92 en 93 is dan 80 kgf. minder draagkracht.
en 160 kgf met de orginele 94 op de 15 inch.
Meestal heb je op vakantie ook nog wat extra gewicht in de wagen, dus je kan je afvragen of de keuze voor deze velgen met deze loadindex wel de veiligste is.
dit is de draagkracht per band, dus het verschil tussen 92 en 93 is dan 80 kgf. minder draagkracht.
en 160 kgf met de orginele 94 op de 15 inch.
Meestal heb je op vakantie ook nog wat extra gewicht in de wagen, dus je kan je afvragen of de keuze voor deze velgen met deze loadindex wel de veiligste is.
CX sedan -phase 2 - GTi automatic - mauritius blue -1989
"All truth passes through three stages: First, it is ridiculed; Second, it is violently opposed; and Third, it is accepted as self-evident"
(Schopenhauer 1788-1860)
"All truth passes through three stages: First, it is ridiculed; Second, it is violently opposed; and Third, it is accepted as self-evident"
(Schopenhauer 1788-1860)
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Tja, het is op zich genoeg, maar de vraag is of het wettelijk een probleem is begrijp ik.
Als de loadindex 92 overeenkomt met 630 kg/band, kan dat lijkt me nog wel.
Totaal heb je het dan over 4x630 = 2520 kg. Dat is toch meer dan de totale toegestane massa van een C5 Break (2038 kg). De Break 2.0 HDi mag max. 1080 kg belasting op de achteras hebben, da's dus 540 kg per band. Daar heb je geen problemen de verwachten.
Probleem zit hem op de vooras: met remmen wordt de druk op de vooras opgevoerd. Toch vind ik het verschil tussen een LI 32 en 94 niet zo groot dat ik het zou afraden denk ik.
We hadden laatst ook iemand die banden met een LI 89 had, dat zou ik niet doen.
Als de loadindex 92 overeenkomt met 630 kg/band, kan dat lijkt me nog wel.
Totaal heb je het dan over 4x630 = 2520 kg. Dat is toch meer dan de totale toegestane massa van een C5 Break (2038 kg). De Break 2.0 HDi mag max. 1080 kg belasting op de achteras hebben, da's dus 540 kg per band. Daar heb je geen problemen de verwachten.
Probleem zit hem op de vooras: met remmen wordt de druk op de vooras opgevoerd. Toch vind ik het verschil tussen een LI 32 en 94 niet zo groot dat ik het zou afraden denk ik.
We hadden laatst ook iemand die banden met een LI 89 had, dat zou ik niet doen.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 595
Lid geworden op: 28 feb 2010 15:12
Auto: C5 2.0I 16V Break Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09192
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 179000
Kleur: Gris Fulminator
KPH: Voor + Achter
Locatie: Brunssum (Zuid Limburg)
In de praktijk zal die load index van 92 geen enkel probleem opleveren. Het verschil van 40 kg. per band kun je relatief eenvoudig overbruggen door de bandenspanning te verhogen op het moment dat je de auto zwaar gaat beladen. I.p.v. de gemiddelde 2,2 bar zou je deze tijdelijk kunnen verhogen tot 2,5 a 2,6 of zelfs nog hoger. Kijk anders maar eens op de zijkant van je band. Daar staat, naast de max. load, ook in klein gedrukte letters de max. toegelaten druk in KPa en meestal zit dat ergens tussen de 300 en 350 (3 - 3,5 bar). Dus als je lak hebt aan comfort dan kun je er gerust 3 bar inpompen
Die relatief hoge LI wordt overigens aangehouden om een al te hoge bedrijfstemperatuur van de band te voorkomen. Vooral tijdens langdurige (vakantie)ritten met zware belading kan dit een probleem worden. Je hebt van die lui die vol bepakt in Eindhoven in de auto stappen en de eerste plaspauze pas inlassen na de Brennerpas
Da's link natuurlijk. Maar ik schat zo in dat de gemiddelde weldenkende vakantieganger voor trip-begin eerst de bandenspanning checkt en vervolgens tijdens de reis iedere 2 uur een pauze inlast. Gelijk effe aan de bandjes voelen kan dan nooit kwaad
Ow ja, ik denk dat het heeeel moeilijk zal worden (zo niet onmogelijk) om een bandje met een hogere LI uit te halen in de 225-40-18 serie i.v.m. te geringe karkashoogte. In de 225/45 18-serie heb je echter een ruime keuze aan bandjes met een hogere LI (94, 95 en eventueel nog hoger).
Hoe het met de juridische aansprakelijkheid zit als je brokken maakt kan ik je helaas ook niet zeggen. Ik kan me voorstellen dat een land als Duitsland b.v. daar wel over kan zeiken...
Die relatief hoge LI wordt overigens aangehouden om een al te hoge bedrijfstemperatuur van de band te voorkomen. Vooral tijdens langdurige (vakantie)ritten met zware belading kan dit een probleem worden. Je hebt van die lui die vol bepakt in Eindhoven in de auto stappen en de eerste plaspauze pas inlassen na de Brennerpas
Ow ja, ik denk dat het heeeel moeilijk zal worden (zo niet onmogelijk) om een bandje met een hogere LI uit te halen in de 225-40-18 serie i.v.m. te geringe karkashoogte. In de 225/45 18-serie heb je echter een ruime keuze aan bandjes met een hogere LI (94, 95 en eventueel nog hoger).
Hoe het met de juridische aansprakelijkheid zit als je brokken maakt kan ik je helaas ook niet zeggen. Ik kan me voorstellen dat een land als Duitsland b.v. daar wel over kan zeiken...
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Een LI wordt door de fabrikant voorgeschreven en wordt opgenomen in de typegoedkeuring van deze auto's. De LI wordt ergens op gebaseerd (veiligheid, remacties, gewichtsverdeling, snelheden, etc.).
Elke afwijking kan een overtreding zijn, die kan leiden tot volledige schuld, ook al zou je het niet gedaan hebben.
Bezint eer ge begint.
Elke afwijking kan een overtreding zijn, die kan leiden tot volledige schuld, ook al zou je het niet gedaan hebben.
Bezint eer ge begint.
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Een aantal jaren geleden had de politie in Limburg zin om "petjes" te pesten en met name de voertuigen met brede banden.Harm schreef:Een LI wordt door de fabrikant voorgeschreven en wordt opgenomen in de typegoedkeuring van deze auto's.
Velgen en banden werden in beslag genomen op grond van het feit dat deze niet voldeden aan de typegoedkeuring.
Enkele zijn in hoger beroep en HR gegaan, maar het vonnis hield stand, strikt genomen zijn alleen de velgen en banden van de typegoedkeuring toegestaan.
In Duitsland is het nog erger, daar moeten zelfs de bandenmerken een goedkeuring voor de auto hebben en staat het op je kentekenbewijs.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
92xl is al een eXtra Load band, dus in feite rijd je op banden van een loadindex 88 (!) met wat extra versterking. Niet doen.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Rookie


Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jun 2010 13:11
Auto: Seat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 1999
Versnellingsbak: EGS6
Ik heb me sinds 2007 bezig gehouden met uit- en omrekenen van bandendruk, met gebruikmaking vande formule die de banden-fabrikanten in Europa zelf ook gebruiken om de adviesdrukken te bepalen.
Heb mezelf Excell aangeleerd om daar spreadsheets voor te maken.
Nu Google ik geregeld op bandendruk en bandespanning om mijn opgedane kennis , ook over draagvermogen, uit te kunnen dragen. Zo kwam ik ook jouw vraag tegen.
Moet deze reactie dan ook gelijk als voorstellen zien, in de rubriek daarvoor lijkt me dan ook overdreven.
In volgende map spreadsheet en voorbeelden om adviesdruk om te rekenen voor andere dan originele banden.
Maar kan ook gebruikt worden om je originele banden te controleren.
http://cid-a526e0eee092e6dc.office.live ... 0omrekenen" onclick="window.open(this.href);return false;
Geeft ook aan als de banden niet aan de wettelijke eisen voldoen.
En dat is het volgende. De banden per as moeten samen de maximum toelaatbare aslast kunnen dragen, en de maximum snelheid van je band moet hoger of gelijk zijn aan de technische maximum snelheid van je auto.
Het 2e zal wel genoeg zijn , W is voor tot 270km/u, maar de maximum toelaatbare achteraslast is meestal hoger dan die van de voor-as, en mag met de nieuwe banden dus niet hoger zijn dan 2x630kg= 1260kg.
Zit die daar onder, dan voldoe je aan de wettelijke eisen. Dit kun je vinden op een metaalachtig plaatje onder de motorkap of in een van de deurstijlen, I is de voor-as en II is de achteras, ook daar de MTM en max treingewicht.
Verder moet je met XL banden zoals je hebt ( ook wel reinforced) die selecteren in het spreadsheet, en er wordt dan met een referentiedruk van 2,9 bar gerekent, in plaats van 2,5 voor gewone autobanden.
Dit is dus wat anders dan de maximum druk die op de bandwang staat van meestal 3 of 3,5 bar, is pas later in sommige landen verplicht geworden om op de band te zetten.
Kom je geen wijs uit mijn spreadsheet, geef dan hier de gegevens gevraagd in het eerst openende blad en ik doe het voor.
Succes
( ja dat is ) Peter
Heb mezelf Excell aangeleerd om daar spreadsheets voor te maken.
Nu Google ik geregeld op bandendruk en bandespanning om mijn opgedane kennis , ook over draagvermogen, uit te kunnen dragen. Zo kwam ik ook jouw vraag tegen.
Moet deze reactie dan ook gelijk als voorstellen zien, in de rubriek daarvoor lijkt me dan ook overdreven.
In volgende map spreadsheet en voorbeelden om adviesdruk om te rekenen voor andere dan originele banden.
Maar kan ook gebruikt worden om je originele banden te controleren.
http://cid-a526e0eee092e6dc.office.live ... 0omrekenen" onclick="window.open(this.href);return false;
Geeft ook aan als de banden niet aan de wettelijke eisen voldoen.
En dat is het volgende. De banden per as moeten samen de maximum toelaatbare aslast kunnen dragen, en de maximum snelheid van je band moet hoger of gelijk zijn aan de technische maximum snelheid van je auto.
Het 2e zal wel genoeg zijn , W is voor tot 270km/u, maar de maximum toelaatbare achteraslast is meestal hoger dan die van de voor-as, en mag met de nieuwe banden dus niet hoger zijn dan 2x630kg= 1260kg.
Zit die daar onder, dan voldoe je aan de wettelijke eisen. Dit kun je vinden op een metaalachtig plaatje onder de motorkap of in een van de deurstijlen, I is de voor-as en II is de achteras, ook daar de MTM en max treingewicht.
Verder moet je met XL banden zoals je hebt ( ook wel reinforced) die selecteren in het spreadsheet, en er wordt dan met een referentiedruk van 2,9 bar gerekent, in plaats van 2,5 voor gewone autobanden.
Dit is dus wat anders dan de maximum druk die op de bandwang staat van meestal 3 of 3,5 bar, is pas later in sommige landen verplicht geworden om op de band te zetten.
Kom je geen wijs uit mijn spreadsheet, geef dan hier de gegevens gevraagd in het eerst openende blad en ik doe het voor.
Succes
( ja dat is ) Peter
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Omrekenen naar andere drukken voor andere banden dan de standaard: die discussie hebben we in het verleden uitvoerig gevoerd in http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?t=10519" onclick="window.open(this.href);return false;
De conclusie van ieder ander dan Jadatis was toen: de waarden aanhouden die de fabrikant voorschrijft, dan zit je safe.
En als je dat wilt, zoals ik, dan doe je er 0,2 bar bij, stuurt de auto wat strakker zonder al te veel te verliezen op het punt van comfort.
Maar geen bandenspanning aanpassen op basis van de maximaal toegelaten druk in die band
Groet,
JW
De conclusie van ieder ander dan Jadatis was toen: de waarden aanhouden die de fabrikant voorschrijft, dan zit je safe.
En als je dat wilt, zoals ik, dan doe je er 0,2 bar bij, stuurt de auto wat strakker zonder al te veel te verliezen op het punt van comfort.
Maar geen bandenspanning aanpassen op basis van de maximaal toegelaten druk in die band
Groet,
JW
C5club Rookie


Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jun 2010 13:11
Auto: Seat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 1999
Versnellingsbak: EGS6
Maar toen wist ik er alles nog niet van.
Nu ben ik er van overtuigd dat het hele verhaal klopt, en dat de auto-fabrikanten het precies zo berekenen.
Dus dit nu genoemde spreadsheet werkt zeker precies goed.
Omdat topicstarter van gewoon naar XL banden is gegaan, en naar een lagere load-index, zal de druk omhoog moeten, om aan de zelfde normen te voldoen als de originele banden.
Of dit waren niet de originele, maar ook dan rekent het eerste deel de gewichten terug die destijds met 3 personen en een beetje bagage, door de fabrikant bepaald is, als dit bij de adviesdrukken tenminste nog op de zelfde manier is gegeven.
Of het is een nieuwere auto, waarbij 4 personen en wat meer bagage gerekent is als normaal gebruik, volgens mij gewoon de maximale aslasten voor de berekeningen gebruikt, wat vroeger voor zwaar gebruik de rekengewichten waren. voor zwaar gebruik nu is achter vaak de maximum druk van de band aangehouden, om over- en scheefbelading in te dekken, wat zeker geen verkeerde gedachtegang is.
Maar de formule berekent de minimaal te voeren druk , waarbij geen bandschade optreedt, voor de condities waar je voor rekent. Zit je alleen in de auto dan is zelfs de normaaladviesdruk nog ruim voldoende.
Maar JW-NHS, heb je dan mijn laatste reactie in dat topic niet gelezen, waarin ik update en uitleg van mijn verkeerde gedachtegang van toen , gaf? Dit verkeerde was dat ik de maximumdruk die op de bandwang stond, gebruikte.
Nu ben ik er van overtuigd dat het hele verhaal klopt, en dat de auto-fabrikanten het precies zo berekenen.
Dus dit nu genoemde spreadsheet werkt zeker precies goed.
Omdat topicstarter van gewoon naar XL banden is gegaan, en naar een lagere load-index, zal de druk omhoog moeten, om aan de zelfde normen te voldoen als de originele banden.
Of dit waren niet de originele, maar ook dan rekent het eerste deel de gewichten terug die destijds met 3 personen en een beetje bagage, door de fabrikant bepaald is, als dit bij de adviesdrukken tenminste nog op de zelfde manier is gegeven.
Of het is een nieuwere auto, waarbij 4 personen en wat meer bagage gerekent is als normaal gebruik, volgens mij gewoon de maximale aslasten voor de berekeningen gebruikt, wat vroeger voor zwaar gebruik de rekengewichten waren. voor zwaar gebruik nu is achter vaak de maximum druk van de band aangehouden, om over- en scheefbelading in te dekken, wat zeker geen verkeerde gedachtegang is.
Maar de formule berekent de minimaal te voeren druk , waarbij geen bandschade optreedt, voor de condities waar je voor rekent. Zit je alleen in de auto dan is zelfs de normaaladviesdruk nog ruim voldoende.
Maar JW-NHS, heb je dan mijn laatste reactie in dat topic niet gelezen, waarin ik update en uitleg van mijn verkeerde gedachtegang van toen , gaf? Dit verkeerde was dat ik de maximumdruk die op de bandwang stond, gebruikte.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De stellingname is simpel: wijk niet af van de bandenspanning zoals de fabrikant van de auto deze voorschrijft, in elk geval niet naar beneden. Dat is hoogst onverstandig, en maakt je zelfs aansprakelijk als er iets mis gaat.
Naar boven kun je een paar tienden afwijken, als je dat prettiger vindt sturen. Maar alleen om díe reden, ik doe dat ook.
Ga dus niet zelf lopen fröbelen en rekenen met allerhande sheets. Die naar je zelf schreef ook nog eens fout waren, destijds.
Zodra jij komt met een sheet waaronder de handtekening staat van de fabrikant van dat specifieke type auto is het een andere zaak. Maar die handtekening krijg je niet, naar ik veronderstel.
Groet,
JW
Naar boven kun je een paar tienden afwijken, als je dat prettiger vindt sturen. Maar alleen om díe reden, ik doe dat ook.
Ga dus niet zelf lopen fröbelen en rekenen met allerhande sheets. Die naar je zelf schreef ook nog eens fout waren, destijds.
Zodra jij komt met een sheet waaronder de handtekening staat van de fabrikant van dat specifieke type auto is het een andere zaak. Maar die handtekening krijg je niet, naar ik veronderstel.
Groet,
JW
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Sterker nog:
Als je een aanrijding hebt gehad waarbij je het niet af had kunnen remmen en de schadespecialist van de verzekering ziet dat je een te lage LI hebt....
Hij gaat echt niet de bandenspanning controleren in dat geval. Laat staan dat hij gaat narekenen.
Als je een aanrijding hebt gehad waarbij je het niet af had kunnen remmen en de schadespecialist van de verzekering ziet dat je een te lage LI hebt....
Hij gaat echt niet de bandenspanning controleren in dat geval. Laat staan dat hij gaat narekenen.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club Rookie


Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jun 2010 13:11
Auto: Seat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 1999
Versnellingsbak: EGS6
Mijn eerste deel van het antwoord is in ieder geval precies volgens de wet en indien wat ander schreef over 1080kg max aslast achter juist is, zijn deze banden nog ruim genoeg voldoende om aan de wet te voldoen, en hebben zelfs nog wat reserve voor over-en scheef-belading. Ik weet dat bijvoorbeeld in België ook voorschriften zijn voor dezelfde loadindex en snelheidscode als origineel.Denk dat Nederlandse auto in buitenland zich kan beroepen op de Nederlands wetgeving daarover. Mogelijk dat in de toekomst een extra van 10% of 15% verplicht gaat worden boven de max aslast.
Bovendien geeft mijn spreadsheet een hogere druk dus nooit verkeerder dan zomaar een schatting of vuistregel.
Bovendien geeft mijn spreadsheet een hogere druk dus nooit verkeerder dan zomaar een schatting of vuistregel.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De vraag blijft: waarom zou een automobilist een andere bandenspanning, -die van jadatis dus- moeten nemen dan door de fabrikant voorgeschreven is?
De fabrikant heeft een spanning voorgeschreven die voldoet aan het criterium: veiligheid onder alle omstandigheden, en voorts optimaliseren van de rijeigenschappen van de auto. Daarom is de spanning achter vaak hoger dan voor, om er voor te zorgen dat de auto geen overstuurneigingen krijgt. Die is niet bepaald door loadindexen of maximaal toegestane druk in de band.
Hou je dus gewoon aan wat de fabrikant voorschrijft, dan zit je goed. Ga niet zelf zitten "jadatis-spreadsheet-hobbyen".
Groet,
JW
De fabrikant heeft een spanning voorgeschreven die voldoet aan het criterium: veiligheid onder alle omstandigheden, en voorts optimaliseren van de rijeigenschappen van de auto. Daarom is de spanning achter vaak hoger dan voor, om er voor te zorgen dat de auto geen overstuurneigingen krijgt. Die is niet bepaald door loadindexen of maximaal toegestane druk in de band.
Hou je dus gewoon aan wat de fabrikant voorschrijft, dan zit je goed. Ga niet zelf zitten "jadatis-spreadsheet-hobbyen".
Groet,
JW





