Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 radio vervangen 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 02 aug 2011 21:40
Berichten: 53
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160.000
Kleur: grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: radio vervangen
badmuts schreef:
Ik vond in een oud draadje op dit forum dit:

http://www.jeroen.eu/canon/iso%20aansluiting.pdf

Hierin staat dat op pin A6 van de c5 "iso"-connector een contactgeschakelde + zou staan.
(...) Kan iemand bevestigen dat pin A6 van de C5 inderdaad een geschakelde + voert?


Aangezien hierop geen antwoord kwam heb ik het zelf nagemeten, en helaas: pin A6 voert geen geschakelde +.
Optie 4 komt dus te vervallen.
Bij standaard ISO staat hierop alleen spanning als de dashboardverlichting ingeschakeld is, maar ook dat is bij de C5 niet het geval.

Pin A4 van de C5 (VAN+) gebruiken als 'contact geschakelde +' (optie 2) werkt ook niet handig: de spanning hiervan valt pas enige minuten na het afzetten van het contact weg (bsi eco-mode?). Tot mijn verbazing niet op hetzelfde moment als wanneer de elektrische ramen niet meer op het knopje reageren. Kennelijk gaan individuele verbruikers op een door zichzelf te bepalen moment in 'eco-mode'.

Conclusie: als je je radio echt met het contact mee uit en aan wilt laten gaan zul je een extra draad vanaf de sigarettenaansteker moeten trekken (optie 1).

Ook nog even met de fabrieksradio lopen spelen. De display wordt aangestuurd via blok a en niet via blok c.
Aan blok c hangt de CD-wisselaar en nog 2 draadjes.

Vragen:
- zouden die 2 draadjes naar een microfoon gaan (voor die fabrieksradio met carkit die als optie te krijgen is?)
- zit er standaard een microfoon achter het 'roostertje' wat bij de cabineverlichting bij de spiegel zit?
- kan ik bij de bedrading achter de radio komen door het dashboardvakje te demonteren? Mijn nieuwe radio heeft ook een ingebouwde carkit, maar ik moet een manier vinden om de kabel van de bijgeleverde microfoon er achter te krijgen.


11 aug 2011 18:52
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: radio vervangen
badmuts schreef:
Pin A4 van de C5 (VAN+) gebruiken als 'contact geschakelde +' (optie 2) werkt ook niet handig: de spanning hiervan valt pas enige minuten na het afzetten van het contact weg (bsi eco-mode?). Tot mijn verbazing niet op hetzelfde moment als wanneer de elektrische ramen niet meer op het knopje reageren. Kennelijk gaan individuele verbruikers op een door zichzelf te bepalen moment in 'eco-mode'.


Niet in ecomode, de BSI geeft na het van het contact halen van de C5 de 'opdracht' aan alle apparatuur om uit te schakelen....

Citaat:
Conclusie: als je je radio echt met het contact mee uit en aan wilt laten gaan zul je een extra draad vanaf de sigarettenaansteker moeten trekken (optie 1).


Klopt niet, ik heb m'n parrot carkit op de geschakelde 12v aansluiting voorin zitten voor de voeding, schakelen doet 'ie via de ISO... En dat gaat dus ook met enige vertraging.

Citaat:
- zit er standaard een microfoon achter het 'roostertje' wat bij de cabineverlichting bij de spiegel zit?


Nope, daar zit afaik een sensor voor de airco ?

Citaat:
- kan ik bij de bedrading achter de radio komen door het dashboardvakje te demonteren? Mijn nieuwe radio heeft ook een ingebouwde carkit, maar ik moet een manier vinden om de kabel van de bijgeleverde microfoon er achter te krijgen.


Als je niet te grote handen hebt kun je vanachter de radio helemaal naar beneden en kom je net naast het dashboardkastje uit, daar kun je achter de bekleding lansg en dan via de A-stijl weer naar boven en achter de stijlstrip langs, vervolgens achter de hemelbekleding naar het midden.

Mic van mij Parrot haalde dat net ;)


Owja, ik had wel de hele radio + console verwijderd....

_________________
Johan


12 aug 2011 00:18
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 02 aug 2011 21:40
Berichten: 53
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160.000
Kleur: grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: radio vervangen
Citaat:
Klopt niet, ik heb m'n parrot carkit op de geschakelde 12v aansluiting voorin zitten voor de voeding, schakelen doet 'ie via de ISO... En dat gaat dus ook met enige vertraging.


Alleen is die 'geschakelde 12v-aansluiting' niet echt een geschakelde 12v-aansluiting, maar de VAN+, onderdeel van de VAN databus. Ik lees hier aan alle kanten dat het niet slim is die te gebruiken: de spanning erop wordt geleverd door de BSI en die is niet bedoeld of bedacht om grote stromen te leveren.

Dit is leuk leesvoer voor IT'ers: http://graham.auld.me.uk/projects/vanbus/index.html

Ook de links op de site naar de hardware layer zijn de moeite wel waard.


Citaat:
- zit er standaard een microfoon achter het 'roostertje' wat bij de cabineverlichting bij de spiegel zit?
Nope, daar zit afaik een sensor voor de airco ?


De aircosensor zit in de temperatuurregelunit onder de radio. Inmiddels weet ik via wat andere draadjes dat het wel degelijk een microfoon betreft die werkt met de citroën-radio waar een GSM-telefoon ingebouwd zit (type RT2). Ik weet ook vrijwel zeker dat dit de 2 oranje draadjes zijn die op het gele mini-ISO-blokje zitten: op foto's op het forum is te zien dat het microfoontje met een connector met 2 oranje draadjes verbonden is.

edit: foto's hier: viewtopic.php?f=6&t=142&start=45

Mijn radio gebruikt een mini-dinplug van hetzelfde type als wat voor PS/2-toetsenborden wordt gebruikt voor de microfoon. Ik ga eens zo'n plug van een oud toetsenbord afhalen en proefondervindelijk met die draadjes verbinden, eens kijken of ik op die manier de ingebouwde microfoon kan gebruiken ipv de bijgeleverde, scheelt een hoop getrek. De vraag is alleen óf die microfoon er standaard zit terwijl de auto is geleverd met een 'simpele' cassetteradio.

Citaat:
Als je niet te grote handen hebt kun je vanachter de radio helemaal naar beneden (...)


Ik heb kolenschoppen. Misschien moet ik mijn echtgenote vragen, alleen die heeft weer niks op met stekkertjes, microfoons en kabeltjes.


12 aug 2011 10:24
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: radio vervangen
Er is zoiets als:

Code:
AUDIO-/TELEFOONSYSTEEM:    VOORBEREIDING RADIO TELEFOON (ANTENNE+KABEL)


geen idee of hierbij ook al een microfoon geplaats zou zijn, maar ik zou het niet uitsluiten.
Je kunt op VIN nazoeken of jouw C5 hier ook al over beschikt.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


12 aug 2011 11:05
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: radio vervangen
Citaat:
Alleen is die 'geschakelde 12v-aansluiting' niet echt een geschakelde 12v-aansluiting, maar de VAN+, onderdeel van de VAN databus. Ik lees hier aan alle kanten dat het niet slim is die te gebruiken: de spanning erop wordt geleverd door de BSI en die is niet bedoeld of bedacht om grote stromen te leveren.


M'n Parrot krijgt ook geen power via de ISO, maar via de sig.plug. de Geschakelde ISO gebruik ik voor het aan/uit signaal naar de parrot...

Citaat:
De aircosensor zit in de temperatuurregelunit onder de radio. Inmiddels weet ik via wat andere draadjes dat het wel degelijk een microfoon betreft die werkt met de citroën-radio waar een GSM-telefoon ingebouwd zit (type RT2). Ik weet ook vrijwel zeker dat dit de 2 oranje draadjes zijn die op het gele mini-ISO-blokje zitten: op foto's op het forum is te zien dat het microfoontje met een connector met 2 oranje draadjes verbonden is.


Ok, zou kunnen. Ik ben er nog geen microfoon tegengekomen. Zat bij mijn eerste Ph1 met RT2 misschien wel, maar daar heb ik de boel nooit open gehad... Bij de 2de Ph1 zat er iig niks, en bij mijn huidige Ph2 volgens mij ook niet...

Citaat:
Ik heb kolenschoppen. Misschien moet ik mijn echtgenote vragen, alleen die heeft weer niks op met stekkertjes, microfoons en kabeltjes.


Of eens langskomen, met jou electronicakennis en mijn ervaring met dashboards openen komen we een heel eind (zo niet helemaal). Kun je mij mooi helpen met het aansluiten van mijn Parrot op de 2de Audio-in van de Ph2 radio ;)

_________________
Johan


12 aug 2011 17:09
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 02 aug 2011 21:40
Berichten: 53
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160.000
Kleur: grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: radio vervangen
@jpiek waar woon je ergens?

Ik heb mijn microfoon er inmiddels provisorisch in gevrot. Het is alleen niet gelukt om de 'makkelijk los te klikken' bekleding op de A-stijl los te klikken.

Wel heb ik de plafonniere los gehad en geconstateerd dat er wel bedrading ligt voor een microfoon maar de microfoon zelf niet geplaatst is. Die bedrading bestaat trouwens ook maar uit 2 losse oranje draadjes en niet uit een afgeschermde kabel zoals je zou verwachten.

Bij het loshalen van de plafonniere is er natuurlijk wel een bevestigingsclipje van het plastic afgebroken ondanks dat ik 'm los had gehaald volgens instructies van het forum en zonder overdreven veel kracht te zetten. Dingen die vastgeklikt zitten los halen is echt niet voor mij.


14 aug 2011 19:04
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: radio vervangen
badmuts schreef:
@jpiek waar woon je ergens?


Berkel en Rodenrijs (bij Rotterdam/Zoetermeer)

Citaat:
Ik heb mijn microfoon er inmiddels provisorisch in gevrot. Het is alleen niet gelukt om de 'makkelijk los te klikken' bekleding op de A-stijl los te klikken.


Hmm, ik ben ook laptops opnenen gewend, beide vragen enig vertrouwen en voldoende kracht op de juiste plek bij het openklikken. Eerlijk is eerlijk, soms is zo'n klemmetje gaar en breekt sontaan af (geen probleem, ik heb er nog 18 op voorraad. Ze gingen alleen per 20 :roll: )

Citaat:
Wel heb ik de plafonniere los gehad en geconstateerd dat er wel bedrading ligt voor een microfoon maar de microfoon zelf niet geplaatst is. Die bedrading bestaat trouwens ook maar uit 2 losse oranje draadjes en niet uit een afgeschermde kabel zoals je zou verwachten.


Die kan ik me wel vaag herinneren...

Citaat:
Bij het loshalen van de plafonniere is er natuurlijk wel een bevestigingsclipje van het plastic afgebroken ondanks dat ik 'm los had gehaald volgens instructies van het forum en zonder overdreven veel kracht te zetten. Dingen die vastgeklikt zitten los halen is echt niet voor mij.


Oeps..

_________________
Johan


14 aug 2011 23:07
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 05 jun 2011 14:26
Berichten: 6
Woonplaats: Hilversum
Auto: Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08835
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 210000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: radio vervangen
Ik heb dit draadje zitten lezen, omdat ik ook m'n radio ging vervangen i.v.m. geen mp3 mogelijkheid.
(Volgens mij) Heb ik de oplossing voor het radio probleem voor de C5 2001 en die zelfde autoradio types.

Ik heb kabel A7 van deze link http://www.jeroen.eu/canon/iso%20aansluiting.pdf gebruikt als permanente 12v. Daar zit normaliter de (rode/contact) kabel op aangesloten.
Volgens het diagram is dat permanente 12v.
De (gele/memory) kabel heb ik bij de stekker van de autoradio doorgeknipt een aangesloten op de A7 kabel (rode/contact kabel).
(De (gele/permanente 12v) kabel die uit de stekker naar de autoradio loopt heb ik afgeplakt i.v.m. sluiting e.d.)

De originele (rode/contact) kabel heb ik ook doorgeknipt, want daar zit de gele kabel op aangesloten.
De (rode/contact) kabel die naar de autoradio gaat, heb ik op de 12v stekker aangesloten, waar je een lader, e.d. in kan doen, zodat de radio ook uitgaat als je je sleutel er uithaalt en je accu niet leeg loopt.

Na controle; 3-5min later, nadat ik de sleutel eruit heb gehaald en de auto heb afgesloten, staat het geheugen er dit keer WEL in, wat niet het geval is als je een externe/geen orginele autoradio van Citroen/Peugeot aansluit, wat ook wordt afgeraden i.v.m storingen en defecten aan je tig computertjes.


Bij mij werkt dit sinds vandaag perfect :D


Verbeter me a.u.b. als ik het verkeerd heb, of de 12v van de bsi gebruik!


15 aug 2011 19:36
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: radio vervangen
Klopt als een bus volgens mij...

Ik moest bij m'n parrot carkit ook 12V geschakeld (de echte voeding eigenlijk) en Permanente 12V (memory) omwisselen....

Vervolgens pak je de 12V geschakeld ergens anders vandaan... Ook bij mij via de voorste 12V plug. Maar dan dmv een extra aansluiting onder de middenconsole/tunnelbak....

daar zit ook meteen mijn Tomtomlader op. Beide snoertjes komen pal achter het betreffende apparaat pas uit het dashboard :mrgreen:

_________________
Johan


15 aug 2011 22:02
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 02 aug 2011 21:40
Berichten: 53
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160.000
Kleur: grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: radio vervangen
Franklin schreef:
Ik heb kabel A7 van deze link http://www.jeroen.eu/canon/iso%20aansluiting.pdf gebruikt als permanente 12v. Daar zit normaliter de (rode/contact) kabel op aangesloten. Volgens het diagram is dat permanente 12v. De (gele/memory) kabel heb ik bij de stekker van de autoradio doorgeknipt een aangesloten op de A7 kabel (rode/contact kabel). (...) De (rode/contact) kabel die naar de autoradio gaat, heb ik op de 12v stekker aangesloten, waar je een lader, e.d. in kan doen, zodat de radio ook uitgaat als je je sleutel er uithaalt en je accu niet leeg loopt.


Je hebt hiermee optie 1 uit mijn lijstje gerealiseerd, en da's prima.

Pin A4 (VAN+) had je al afgeplakt, je moet eigenlijk ook nog even checken of pin A2 (DATA) en A3 (DATA B) van de C5-connecor geen contact maken met je radio. Deze zullen bij veel aftermarketradio's niet aangesloten zijn waardoor het geen probleem is, maar als dat net bij jouw radio wel het geval is kan het tot storing op de VAN-bus leiden.

Persoonlijk maak ik liever een verloop tussen autostekker en radio dan dat ik draden van de radio doorknip, maar dat is ook omdat ik nogal eens van auto wissel en dan de radio meeneem of los verkoop, wel fijn als het dan allemaal nog standaard ISO is en er fris uitziet.


18 aug 2011 07:56
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: radio vervangen
Ik denk dat een verloopstekker ook minder gevoelig is voor storingen dan geknoop in de bedrading.

Helaas mag je bij de meesten al blij zijn als er om de knoop nog een stukje elektra-tape heen zit :(

_________________
Johan


19 aug 2011 00:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: radio vervangen
Er bestaat een simpel stukje gereedschap waarmee je de pennetjes/contactjes uit de ISO stekkers kunt halen, met draad en al.
Desgewenst kun je die dan af-isoleren en zonodig later weer terugsteken.
Als ik me goed herinner is dat gereedschapje ook bij Conrad te vinden.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


19 aug 2011 00:18
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: radio vervangen
Helaas zijn er genoeg die ook die moeite niet nemen... Heb vaak genoeg vreselijk broddelwerk gezie...

_________________
Johan


19 aug 2011 00:30
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: radio vervangen
Daar ken ik ook leeeeeegio voorbeelden van :oops:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


19 aug 2011 00:33
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: radio vervangen
Daar heb je helemaal geen conrad dingetje voor nodig, maar er zit gewoon een klein weerhaakje aan elk van de metalen busjes die je met een horloge schroevendraaier kan induwen en zo he busje eruit halen. Zo heb ik ook de connector van mijn CD wisselaar vervangen door die van de usb box, waarbij bleek dat pin 11 (of zo) de antenne aanstuurde en dus overgeze moest worden naar het nieuwe blokje.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


19 aug 2011 22:29
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 100 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.