Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Hoeveel benzine heb ik nog. 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35
Berichten: 1011
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoeveel benzine heb ik nog.
Inmiddels dik 275.000 km in 2 C5-en beiden met LPG. LPG had eigen brandstofmeter.

Zowel in de oude (Ph I) en nieuwe (Ph II) is geen peil op te trekken vwb de brandstofmeter. Of er nu minuten/uren/dagen of weken tussen zaten. Het "KRENG" (en die naam verdient ie) reset zichzelf wanneer ie er zin in heeft.
Alleen tanken helpt. Dan rij ik al weken met een lege tank (tenminste dat geeft ie aan),gooi ik 10 liter erin en heb ik ineens weer een half volle tank (300 km op gas later staat ie doodleuk weer op leeg)

Als ICT-er zeg ik : softwaremiskleun. Hij zou bij iedere start gewoon de vlotterstand moeten meten en weergeven. Kwestie van programmeren (=onwil)

_________________
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)


25 aug 2011 15:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoeveel benzine heb ik nog.
Onwil van wie? Niet van Citroën, want die hebben dat wel degelijk zo geprogrammeerd als jij het wilt!
De brandstofmeter geeft bij iedere start de vlotterstand weer, als die voldoende afwijkt van de laatst weergegeven waarde.

Code:
Le BSI compare le dernier niveau de carburant indiqué avec le niveau
brut indiqué par la jauge à carburant (résistance variable équipée d’un
flotteur).
En cas d’écart significatif, l’information de niveau brut est affichée.
Sinon, la dernière indication reste en place.


Maar als hij juist op dat moment een foute waarde krijgt of een andere storing (door de LPG-zooi :idea: ) dan geeft hij niet de nieuwe gemeten waarde aan (die hij dan niet kan vertrouwen), maar de laatste waarvan hij zeker was. Dat was bij LPG op het moment van stilleggen van de motor al een onjuiste waarde.

Tijdens het rijden is er wel meting mbv de vlotter (dwz de BSI ontvangt dit signaal continu), maar dat wordt alleen gebruikt voor de waarschuwing: minimum niveau brandstof. Blijkbaar proberen die LPG-boys dit signaal te hacken met weinig succes. Geen onwil dus van Citroën, maar onvermogen van de LPG-knutselaars.

Het gevolg is dat je afhankelijk bent geworden van een toevallige reset waarbij de meting wel doorkomt en zoals je hebt gemerkt, daar is dus geen patroon aan te herkennen.

Ik snap overigens het probleem niet. Je rijdt toch op LPG? Als er echt weinig benzine in zit krijgt je wel een waarschuwing en op dat moment heb je met zo'n 7 à 10L nog altijd voldoende voor heel wat starts, sowieso voldoende om naar de dichtsbijzijnde pomp te rijden, zelfs voldoende om geheel op benzine naar de dichtsbijzijnde LPG-pomp te rijden.

Wanneer je LPG op is moet je sowieso via een andere methode in de gaten houden; bijv een aparte LPG drukmeter.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


25 aug 2011 16:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoeveel benzine heb ik nog.
EvilTwin schreef:
Onwil van wie? Niet van Citroën, want die hebben dat wel degelijk zo geprogrammeerd als jij het wilt!
De brandstofmeter geeft bij iedere start de vlotterstand weer, als die voldoende afwijkt van de laatst weergegeven waarde.

Nog een ICT´er hier. Als ze dat gedeelte na de komma nou uit het programma halen zijn LPG-rijders een stuk blijer.
Bijkomend voordeel: Goedkoper softwareonderhoud want minder lines-of-code, dus een fijnere en goedkopere C5.
Iedereen blij.... :smt190
Overigens mag het praktisch geen probleem zijn hoor. B-tank een beetje vol houden ook ivm de roest en voor de rest rijden op de dagteller.

Gas is boppe !

Gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


25 aug 2011 17:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35
Berichten: 1011
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoeveel benzine heb ik nog.
EvilTwin schreef:
Onwil van wie? Niet van Citroën, want die hebben dat wel degelijk zo geprogrammeerd als jij het wilt!
De brandstofmeter geeft bij iedere start de vlotterstand weer, als die voldoende afwijkt van de laatst weergegeven waarde.

Maar als hij juist op dat moment een foute waarde krijgt of een andere storing (door de LPG-zooi :idea: ) dan geeft hij niet de nieuwe gemeten waarde aan (die hij dan niet kan vertrouwen)....


Beste ET,

met alle respect voor de grote hoeveelheid kennis die je over techniek in het algemeen en Citroëns in het bijzonder hebt is bovenstaande bewering onzin. Het weerspiegelt precies de Pavlov-reactie die de gemiddelde monteur in de gemiddelde garage je geeft als ze bij een storing zien dat je LPG hebt. Het is bijna zo erg dat ze zelfs lekke banden, kapotte lampjes en lekke radiatoren ook aan LPG wijten.

Ik heb dik 15 jaar en minimaal 400K kilometer LPG ervaring (zowel met de oude verdamper als nieuwe G3 installaties) en denk enige kennis te hebben.

In tegenstelling tot vroeger hebben de meeste (zoniet alle) gasinstallaties een eigen brandstofmeter welke meestal gecombineerd is met de schakelaar benzine/gas. Er vindt dus geen enkele ingreep plaats aan de benzinemeter. Een G3 gasinstallatie start daarnaast bij iedere start volautomatisch op benzine totdat de motor een bepaalde bedrijfstemperatuur heeft bereikt wat meestal enkele minuten in beslag neemt.
De aansturing van de gasinstallatie/gasinjectoren gebeurt geheel door het originele motormanagement waar geen enkele ingreep aan gedaan wordt. Het enige wat gebeurt is het stilleggen van de benzinetoevoer bij het overschakelen op gas en v.v.
De vlotter heeft dus bij iedere start meer dan genoeg mogelijkheid om het actuele benzineniveau in de tank te meten, hij loopt tenslotte bij iedere start korter of langer op benzine.

Het probleem is echter dat die resetmeting blijkbaar niet bij iedere start gebeurt. Dat was al zo bij mijn Ph I en ook bij de Ph II. Ongeacht of de motor enkele seconden, minuten, uren of dagen heeft stilgestaan en hoe significant het niveau verschil ook is, hij reset slechts incidenteel en random.

Praktijkvoorbeeld :
Ik zit regelmatig in Parijs en tank meestal aan de frans/belgische grens en benoorden Parijs. De grote afstanden die ik dan rij laten mijn benzinemeter teruglopen (vaak tot onder nul). Als ik dan op zaterdagmorgen (in Parijs) of maandagmorgen (in NL) weer start en enkele minuten op benzine rijd blijft het benzineniveau wat het de dag tevoren was. In de loop van de volgende dagen (dit kan zelfs meer dan een week duren) of na het tanken van benzine heb ik ineens een reset en staat de normale waarde er weer die bij de nodige gereden kilometers weer terugloopt en dan vaak weer dagen niet reset..

Op dit moment staat hij al sinds mijn weekend in Frankrijk onder nul (geel lampje) en heeft de afgelopen 4 dagen geen reset gehad.
Als je dan weet dat JO de software van mijn auto in februari volledig ge-update heeft (en ondanks diverse serieuze inspanningen aan hun zijde) het regelmatige gebrek aan reset blijft en daarnaast de BSI doodleuk nog steeds bepaalde meldingen in het Portugees blijft geven, dan durf ik te beweren dat de software van onze franse vrienden niet hun meest kwalitatief hoogstaande product is. Dit alles ondanks het mooie stukje franse tekst wat je hierover hebt toegevoegd en wat het tegendeel beweert.
In het algemeen is dat niet het eerste stukje documentatie wat ik ben tegengekomen dat niet aansluit bij het geleverde softwareproduct.

_________________
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)


25 aug 2011 18:46
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 02 aug 2011 21:40
Berichten: 53
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160.000
Kleur: grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoeveel benzine heb ik nog.
Geheel met bovenstaande van CitroFrance eens.

Ik snap uberhaupt niet waarom die benzinemeterstand berekend moet worden. Dattie kilometers-te-gaan wil berekenen snap ik, maar ze hadden die meter buiten schot moeten laten. Gewoon altijd het vlotterniveau weergeven op de meter, net als bij 'ouderwetse' auto's. Je weet dan altijd wat je daadwerkelijk hebt. En als daar dan zo nodig een geel lampje en een melding 'brandstofniveau laag' bij moet, stuur dat vlottersignaal dan ook naar de bsi en laat die bij een laag voltage vanaf de vlotter die melding weergeven. Dat samen met het signaal van de verbruiksmeter moet ook genoeg zijn om de kilometers-te-gaan te berekenen.

De documentatie van mijn gasinstallatie (AG) vermeldt wel dat de meter mee omlaag loopt, maar beweert ook dat dit zo'n beetje na iedere start verholpen zou moeten zijn. Dat klopt dus niet, of die LPG-installatie is niet naar behoren aangesloten op het motormanagement.

Het vervelende is dat je onnodig met meer liters benzine (= gewicht, = verbruik) gaat rondrijden dan nodig, en nog vervelender vind ik de eeuwige opmerkingen van passagiers ('oh, had je niet even kunnen tanken voor je me oppikte, hij geeft 'laag brandstofniveau' aan'). Nouja, tegenwoordig beweer ik dan maar dat mijn auto 400 km op niets kan rijden - en dan vinden ze weer dat ik op het randje leef.

Ik heb de neiging om die electronica/software te gaan hacken, maar geen zin om van alles los te moeten slopen.


25 aug 2011 19:00
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoeveel benzine heb ik nog.
Bovendien is de opmerking over minimum brandstofniveau ook onjuist.


Als je geen met ongeveer 200 km aan benzine in je tank 160 km op LPG hebt gereden krijg je doodleuk het oranje lampje en de melding minimum brandstofniveau.

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


25 aug 2011 20:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoeveel benzine heb ik nog.
Wat als je bij het tanken van LPG ook je benzinedop er even afhaalt.

Maakt dat enig verschil?

Of werkt dat alleen bij de diesels voor de eolyse?

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


26 aug 2011 10:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35
Berichten: 1011
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoeveel benzine heb ik nog.
Heb ik diverse malen geprobeerd, geen verschil.

Het enige wat ik nog niet gedaan heb is het vulpistool van de E95 er in steken. Maar de rotzooi die dat uiteindelijk geeft (opgenomen op camera's, vragen van de kassamedewerkers etc) gaan me nou net te ver.

Wat ik nog ga proberen is de dop eraf en een metalen (aluminium/staal) staaf meenemen die je dan kort in de vulopening steekt. Er zouden magneten in de vulconstructie zitten die dan de reset veroorzaken.
Het nadeel is dat als je weer in zo'n multicontrole fuik van de politie loopt je sowieso problemen krijgt met een mes (vergeten na de vakantie) of metalen staaf (zelfs al ligt ie in de achterbak)

Maar je zult met me eens zijn dat dit allemaal belachelijke oplossingen zijn voor een niet correct werkende benzinemeterfunctionaliteit bij multi-brandstof (hybride 'if you want') C5's.

Dit is eenzelfde soort probleem als het random kort enkele seconden uitvallen van de auto waar div C5 modellen (vnl Ph I) last van hebben (en ik kan je vertellen dat dat bij 120 km/u de eerste keer erg angstaanjagend is). Het gedrag wat je dan ziet is identiek aan het ontgrendelen van de auto 's-ochtends. De auto knippert een aantal keer, wordt wakker, stijgt op en activeert de systemen.

De problemen bestaan en zijn (bij mijn weten) niet opgelost. Bij een grote Citroëndealer heb ik in het verleden van een medewerkermet jarenlange Citroën ervaring de melding gekregen ("Off the record") 'Live with it'

_________________
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)


26 aug 2011 10:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoeveel benzine heb ik nog.
Mais qui monsieur, :smt017

U doet dingen met onze auto waar deze niet voor bedoeld is.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


26 aug 2011 11:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoeveel benzine heb ik nog.
badmuts schreef:
snap uberhaupt niet waarom die benzinemeterstand berekend moet worden.


Omdat dat veel nauwkeuriger is, voor iedereen, behalve LPG rijders dan ;)
Geen invloeden van klotsen, acceleratie, bochten etc.

EW schreef:
Bovendien is de opmerking over minimum brandstofniveau ook onjuist.


Die klopt hoor, wat jij bedoelt is het omgekeerde.
Wat ik zeg (dwz Citroën in de techn info): een laag niveau melding van de vlotter (meting) komt altijd door.
Wat jij zegt: het terugtellen van het MM/BSI (berekening) geeft óók een niveauwaarschuwing. Dat wordt nergens ontkent. Het een sluit het ander niet uit.

Maar nogmaals ik zie niet in waarom jullie LPG rijders je daar zo aan storen. Je weet toch dat je geen benzine verbruikt als je op LPG rijdt?

CitroFrance schreef:
Het weerspiegelt precies de Pavlov-reactie die de gemiddelde monteur in de gemiddelde garage je geeft als ze bij een storing zien dat je LPG hebt. Het is bijna zo erg dat ze zelfs lekke banden, kapotte lampjes en lekke radiatoren ook aan LPG wijten.


Ik denk niet dat een Pavlov reactie is wat jij denk dat het is, maargoed...

Die monteurs hebben er niet voor gekozen om LPG te troubleshooten en zijn er niet voor opgeleid. Citroën bouwt nu eenmaal geen auto's op LPG. De Nederlandse importeur wil dat deel van de markt niet kwijt dus ondersteunt het in die zin dat ze garantie niet weigeren of onderhoud eraan. Dat ze eigenlijk wel moeten weigeren, want vanuit de fabriek wordt het niet ondersteund. Peugeots met dezelfde motoren mag je niet op LPG rijden. Nauwelijks een ander merk ondersteund het, de meeste weigeren de garantie. Er is dus door de Citroën (PSA) motorontwerpers op geen enkele manier mee rekening gehouden en waarom zouden ze ook?

Als je weet hoe de diverse netwerken en de 25 computers van de C5 aan elkaar hangen, dan snapt je ook dat je niet zonder meer de LPG-zooi uit kunt sluiten als oorzaak van een ander probleem.

Citaat:
Ik heb dik 15 jaar en minimaal 400K kilometer LPG ervaring (zowel met de oude verdamper als nieuwe G3 installaties) en denk enige kennis te hebben.


Wij hebben thuis vier CX-en op gas gehad en twee GS-en, plus een BX. Maar we zijn er mee gestopt toen er thuis een CX kwam met injectie (GTi 25). De techniek is verbeterd maar het fundamentele probleem is gebleven. Je bouwt alien technology in iets wat daar nooit voor ontworpen is. Het kán hele mooie techniek zijn (let wel ik ben absoluut geen LPG-hater) maar de incompatibiliteit blijkt altijd weer, soms ernstig (het ontstekingssysteem bijv) maar soms ook in kleinere dingen. Ieder bericht hier van een LPG rijder bewijst dat weer.

Als je bereid bent je hier overheen te zetten voor de voordelen van LPG (km-prijs) waarom blijven jullie je dan zo storen aan een standaard feature als de brandstofmeter? Dat ding is nu eenmaal ontworpen voor een auto die zuiver en alleen op de originele brandstof rijdt.

CitroFrance schreef:
Dit is eenzelfde soort probleem als het random kort enkele seconden uitvallen


:arrow: algemeen klaagtopic?

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


26 aug 2011 11:13
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35
Berichten: 1011
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoeveel benzine heb ik nog.
"Pourqoi? Aussi en France vous-avez autant des voitures de plussieurs marques (PSA inclus) qui roulent en GPL et Essence?!

Une systeme qui calcule la consomation et refuse de messurer est une erreur premiere classe!" :smt017

(poging tot Frans)

Waarom? Ook in Frankrijk zijn er genoeg auto's van meerdere merken (incl PSA) die op LPG en benzine rijden?!

Een systeem dat berekent hoeveel je gebruikt in plaats van het te meten is een eerste klas fout.

Het addagium van vele 'exacten' is tenslotte ook : METEN IS WETEN

_________________
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)


26 aug 2011 11:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoeveel benzine heb ik nog.
*popcorn uit de kast gehaald*

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


26 aug 2011 12:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35
Berichten: 1011
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoeveel benzine heb ik nog.
ET :

Berekenen beter dan meten onderbouwen met het argument dat incidenteel optredende zaken

Je reageert standaard vanuit een vooroordeel wat gestoeld is op problemen en beunhazen van vnl het verleden en de oude gasinstallaties die je klakkeloos overneemt zonder je gebruikelijke feitelijke onderbouwing. Deze vooringenomenheid is het respect wat je hier op het forum terecht geniet totaal onwaardig. Het terugkomende gebruik van de term LPG zooi is daar helaas een voorbeeld van.

Fout 1 :
Als je LPG rijdt gebruik je (bij G3) wel degelijk benzine verbruikt. Als er geen benzine meer is kan een auto met G3 ondanks een evt volle benzinetank geen meter meer rijden omdat hij dan niet eens start. Zie daar het belang van een altijd correct werkende benzinemeter.

Pavlov reactie :
Deze auto heeft probleemloos dik 20.000 km gereden op LPG en benzine. Toen ik bij de verkopende dealer binnenliep met het emissieprobleem (na 20.000 km) werd er ongezien en ongecontroleerd gezegd dat het de LPG was. Vele LPG rijders zullen je vergelijkbare verhalen kunnen vertellen.
Dit terwijl deze (niet Citroen dealer) op eigen diverse modellen ook LPG levert.
De LPG dealer welke dit heeft ingebouwd was NL eerste gecertificeerde LPG inbouwstation en dealer van de meeste grote LPG merken. Zij geven aan dat zij probleemloos in bijna alle benzineauto's LPG kunnen inbouwen (en langdurig probleemloos laten werken). Van Aygo's naar Audi TT en naar allerlei merken en modellen die geen LPG willen ondersteunen
GasFx bv ontwerpt zijn gasinstallaties ism de autofabrikanten, hoezo zooi?.
Merken die voorheen LPG weigerden komen nu weer zelf met LPG modellen (o.a. Ford).

LPG G3 heeft zijn eigen injectoren en wordt volledig aangestuurd door het originele motormanagement waar niets aan aangepast wordt. LPG is dus niets anders dan een alternatieve brandstof die door iets andere eigenschappen een hogere verbrandingstemperatuur en lagere calorische opbrengst heeft.
Ik denk dat je eerder naar de links van de grote oliemaatschappijen met de automerken moeten kijken. LPG is geen interessante brandstof voor ze omdat ze er niet dik aan kunnen verdienen. Ik noem alleen maar de links TOTAL-PSA, SHELL-FIAT, RENAULT-ELF. Het is niet de kwestie of het niet kan, het wordt vaak om andere redenen bewust weggedrukt.

Ik sluit geen enkele oorzaak uit en slecht aangelegde zaken (ook LPG) veroorzaken meestal rotzooi. Maar er wordt in heel veel zaken niet gekeken en geanalyseerd en alleen maar geroepen. Je dient je als LPG rijder altijd te verantwoorden en je voor te bereiden op alle mogelijke idiote LPG gerelateerde opmerkingen. Zo heb ik voor de aanstaande 2e emissieafspraak inmiddels de luchtfilters, werking ontsteking, werking LPG installatie en alles laten nameten, dan heb ik onderbouwd weerwoord als ik weer vooroordelen tegenkom (P0170 fout met mix afwijkingen van 0,0% en -3,1%. Waardes waarbij de fout niet op zou mogen treden)

Ik heb, naast de eigen 400.000+ LPG kilometers ook het grootste deel van mijn jeugd ook in LPG Citroens (GS/BX/Xantia) doorgebracht en dat is zo goed als probleemloos geweest. De enige problemen die je kon tegenkomen kwamen door slijtage, gebrek aan onderhoud en het kapot gaan van dingen.

Dat de toenmalige LPG techniek de GTi 25 niet aan kon wil ik voetstoots geloven, point taken. De huidige G3 injectietechniek kan dat wel. Een keuze voor de hogedruk pomp Vialle oplossing of de techniek welke de meeste anderen gebruiken is dan een afweging.

Het gemak waarmee jij beweert dat "het altijd weer blijkt" is vreemd en zonder bewijs. Jouw praktijkkennis houdt blijkbaar op bij de CX 25 GTi en de hele G3 injectortechniek en mogelijkheden is blijkbaar aan je voorbij gegaan. Je gaat standaard mee in de borreltafelpraat dat motorische problemen bij auto's die ook LPG hebben automatisch aan de LPG ligt.

De afweging voor het rijden op LPG is dezelfde als de afweging voor rijden op diesel, meestal kilometers en kosten. Mag een LPG rijder dan ineens niet meer klagen over slechte techniek
Dat ontneemt ons totaal niet het recht te klagen over een slecht werkende benzinemeter. Als de benzinemeter (die NIET !!!!! gebruikt wordt door de LPG installatie) de beloofde resetfunctie niet stelselmatig toepast en waarmaakt dan mogen de benadeelden dit aankaarten.
Ik durf te stellen dat de benzinerijders dit mogelijk ook hebben maar het mogelijk niet eens (kunnen) merken, ze hebben geen vergelijking.

Een meter hoort de waarheid weer te geven, zoniet is hij kapot! Er mag dan nog zo'n mooie gedachte achter zitten, als ik dagenlang met een lege tank rijdt (volgens de meter) en na 15 liter tanken ineens met een 3/4 volle tank zit klopt het concept niet.

Dat ik een afweging maak voor een goedkoop en inferieur product (dat idee krijg ik) en daarmee mijn recht op zou moeten geven om een mooi, maar slecht werkend, frans idee te bekritseren laat ik maar even voor wat het is.

Kortom, ik denk dat je een foute insteek blijft nemen.

Klaagtopic :
Ik begin daar volgende week wel mee.

_________________
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)


26 aug 2011 12:55
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 06 jul 2010 16:03
Berichten: 72
Woonplaats: Nieuwegein
Auto: 2.0 Break Difference 2
Opties: trekhaak (vast)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10083
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 330000
Kleur: Gris Iceland


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoeveel benzine heb ik nog.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar... bij mij werkt het perfect. Daarmee bedoel ik dat mijn benzinemeter bij elke start de werkelijke tankinhoud weergeeft.

Waarmee ik maar wil zeggen dat het wel goed kan werken. Ik zie dus niet waarom je als LPG gebruiker moet leren leven met een gebrekkige benzinemeter, want dat hoeft dus niet.

En nee, ik weet niet waarom het goed werkt, helaas. Het is (voor zover ik weet) de standaard AG installatie.

_________________
Vriendelijke groet,
Eddie.
Autoroute: Renault 14TL/TS, Citroen BX19GT, NSU Ro80, Citroen DS21H, Saab 900GLi, Citroen C5


26 aug 2011 13:33
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoeveel benzine heb ik nog.
@CitroFrance Ik zei toch al dat ik geen LPG hater ben. Ik zie gewoon dat het niet 100% compatibel is en dan zeg dat je die (kleine) onvolkomenheden maar moet accepteren in ruil voor lagere brandstofkosten.

Technisch heb je gewoon niks te klagen: de benzinemeter fuctioneert zoals die geprogrammeerd is zonder rekening te houden met wat voor alternatieve brandstof dan ook. Logisch, maar zoals Garfield aangeeft, dit specifieke probleem hoeft niet. Op basis daarvan durf ik wel te stellen dat het probleem niet zit in het (standaard) MM/BSI-algoritme, maar zit in een van de terugkoppelingen die de LPG accessoires geven aan het MM.

Zoals ik al eerder heb gepost, de Franse uitleg speekt nadrukkelijk van een meting van de tankinhoud mbv de vlotter bij iedere start, die slechts genegeerd wordt bij een ernstige fout. Daaruit leid ik af dat het LPG een fout induceert. (mogelijk juist omdat het LPG-systeem "slim" denkt te zijn en een reset probeert af te dwingen).

VWB het teruglopen tijden het rijden op LPG: Je brandstofmeter denkt gewoon dat er benzine ingespoten wordt, omdat die LPG spullen het MM doen denken dat dit daadwerkelijk gebeurt! Daar zit hem de fout, dus in het aangekluste LPG systeem, niet in de C5, diens computers of de programmatuur.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


26 aug 2011 13:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 66 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.