Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club extreme Fan


Berichten: 124
Lid geworden op: 29 mei 2008 11:42
Auto: C5 Break 2.0i 16V LP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09579
Productienummer: 0082
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: GRIS ALUMINIUM
Locatie: Rotterdam
Bizarre situatie meegemaakt op de Zwitserse snelweg:
Met zo'n 125 km/u de cc erop en heerlijk cruisen. Ongeveer min 5 graden, maar weg is niet glad. Het begint een beetje mistig te worden, maar gelukkig niet zo druk op de weg. Ik begin 2 auto's in te halen en zie in mijn achteruitkijkspiegel zwaailichten aan komen zetten. Even wat extra gas erbij om wat sneller terug naar de rechterrijstrook te kunnen. Met zo'n 150-160 ben ik er voorbij, laat ik het gas los en wil van baan wisselen en blijkt het goed mis te zijn... Ik minder geen vaart. Ok, even rempedaal aantikken om uit cc te schieten. Werkt niet. CC met hendeltje uitzetten. Werkt niet. Gaspedaal licht plat op de vloer, is niet overeind te krijgen. Paniek slaat toe en dus probeer je van alles. Flink pompend op de rem: remstoring. En voor mijn gevoel hielp het geen zier; auto minderde geen vaart. Laatste redmiddel: contact om. Dat werkte gelukkig en gelukkig schoot ie ook niet in stuurslot... Via vluchtstrook laten uitrollen tot aan benzinestation.
Met de technische dienst van de ANWB rustig beredeneerd wat er waarschijnlijk mis ging en uiteindelijk besloten dat het een aanvaardbaar risico was te veronderstellen dat het echt alleen aan de cc lag en dat naar huis rijden zonder cc veilig zou moeten kunnen. Dat bleek ook het geval en morgen mag de C5 naar de dealer om te achterhalen wat er misgegaan is.
Contact gehad met Citroen NL; die herkenden dit probleem niet. Afgesproken er door de dealer naar te laten kijken. Ik ben van mening dat zoiets NOOIT mag gebeuren en dat Citroen het mag repareren en mij mag overtuigen dat mijn auto nog veilig is... We gaan het zien. Iemand ooit iets dergelijks meegemaakt en/of ervaring met de klantvriendelijkheid van Citroen in dit soort gevallen?
Met zo'n 125 km/u de cc erop en heerlijk cruisen. Ongeveer min 5 graden, maar weg is niet glad. Het begint een beetje mistig te worden, maar gelukkig niet zo druk op de weg. Ik begin 2 auto's in te halen en zie in mijn achteruitkijkspiegel zwaailichten aan komen zetten. Even wat extra gas erbij om wat sneller terug naar de rechterrijstrook te kunnen. Met zo'n 150-160 ben ik er voorbij, laat ik het gas los en wil van baan wisselen en blijkt het goed mis te zijn... Ik minder geen vaart. Ok, even rempedaal aantikken om uit cc te schieten. Werkt niet. CC met hendeltje uitzetten. Werkt niet. Gaspedaal licht plat op de vloer, is niet overeind te krijgen. Paniek slaat toe en dus probeer je van alles. Flink pompend op de rem: remstoring. En voor mijn gevoel hielp het geen zier; auto minderde geen vaart. Laatste redmiddel: contact om. Dat werkte gelukkig en gelukkig schoot ie ook niet in stuurslot... Via vluchtstrook laten uitrollen tot aan benzinestation.
Met de technische dienst van de ANWB rustig beredeneerd wat er waarschijnlijk mis ging en uiteindelijk besloten dat het een aanvaardbaar risico was te veronderstellen dat het echt alleen aan de cc lag en dat naar huis rijden zonder cc veilig zou moeten kunnen. Dat bleek ook het geval en morgen mag de C5 naar de dealer om te achterhalen wat er misgegaan is.
Contact gehad met Citroen NL; die herkenden dit probleem niet. Afgesproken er door de dealer naar te laten kijken. Ik ben van mening dat zoiets NOOIT mag gebeuren en dat Citroen het mag repareren en mij mag overtuigen dat mijn auto nog veilig is... We gaan het zien. Iemand ooit iets dergelijks meegemaakt en/of ervaring met de klantvriendelijkheid van Citroen in dit soort gevallen?
Berichten: 223
Lid geworden op: 07 okt 2010 09:20
Auto: C5 Berline 2.0 16V Ligne Business
Opties: Afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10654
Productienummer: 0239
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000+
Kleur: Rouge Profond KKQD
Locatie: Amersfoort
Contacteer:
Nooit meegemaakt, maar wat een verhaal Pim! Geschrokken lijkt mij nog veel te zwak uitgedrukt. Sterkte met het verwerken en met de reparatie......
Groet,
Peter
1e auto: Citroen Visa L (1980)
2e auto: Mazda 323
10 jaar geen auto
3e auto: Opel City (1978)
4e auto: Opel Omega 2.0i 16V (1996)
5e auto:Citroen C5 Break ph1 1.8 16V Ligne Prestige (2002)
6e auto: Citroen C5 Berline ph2 2.0i 16V Ligne Business (2007)
Peter
1e auto: Citroen Visa L (1980)
2e auto: Mazda 323
10 jaar geen auto
3e auto: Opel City (1978)
4e auto: Opel Omega 2.0i 16V (1996)
5e auto:Citroen C5 Break ph1 1.8 16V Ligne Prestige (2002)
6e auto: Citroen C5 Berline ph2 2.0i 16V Ligne Business (2007)
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Jee man wat een ervaring
Ik deel de mening van een kapotte cc eigenlijk niet trouwens. Je zegt immers dat het gaspedaal op de grond lag. Dan kan de cc best uitgeschakeld zijn, alleen merk je dat dan niet omdat de auto dan gewoon gas blijft geven. Het is wel bekend dat de cc soms niet goed inschakelt door bijvoorbeeld een kapotte schakelaar in het rempedaal, maar niet dat hij niet kan uitschakelen.
Ik denk eerder dat het (veer)mechanisme van het gaspedaal ergens is blijven hangen, en dat daardoor je pedaal op de vloer is blijven hangen. Of, en dat is ook niet ondenkbaar, het pedaal is achter de mat blijven hangen.

Ik deel de mening van een kapotte cc eigenlijk niet trouwens. Je zegt immers dat het gaspedaal op de grond lag. Dan kan de cc best uitgeschakeld zijn, alleen merk je dat dan niet omdat de auto dan gewoon gas blijft geven. Het is wel bekend dat de cc soms niet goed inschakelt door bijvoorbeeld een kapotte schakelaar in het rempedaal, maar niet dat hij niet kan uitschakelen.
Ik denk eerder dat het (veer)mechanisme van het gaspedaal ergens is blijven hangen, en dat daardoor je pedaal op de vloer is blijven hangen. Of, en dat is ook niet ondenkbaar, het pedaal is achter de mat blijven hangen.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 1949
Lid geworden op: 24 mei 2010 21:24
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Locatie: Almere
Kijk of laat eens kijken naar de bekleding onder het dashbord (en boven de pedalen). Ik heb een keer de bekleding geraakt met verzitten. Een bevestigingspunt was losgeraakt en zorgde ervoor dat de rem niet bediend kon worden.

Dit is een nachtmerrie. Je verliest alle controle over de auto. Dit is dan ook de reden dat ik nooit, maar dan ook echt nooit, de cruise control zal gebruiken.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
hebt geprobeerd met de koppelingspedaal in te drukken
en werken de stoplichten normaal
en werken de stoplichten normaal
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Je kan ook overdrijven.... eerst maar eens aantonen dat de cc de boosdoener geweest is.Rowi schreef:Dit is een nachtmerrie. Je verliest alle controle over de auto. Dit is dan ook de reden dat ik nooit, maar dan ook echt nooit, de cruise control zal gebruiken.
Als het aan het gaspedaal zou liggen, ga je dan ook "nooit, maar dan ook echt nooit" meer het gaspedaal bedienen?
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)

Ja, zoals iedere vergelijking gaat ook deze mank.
Ik gebruik de CC nooit Ik heb heb zoon die nog wel eens de auto wil lenen voor een langere rit, m.n. Praag. Ondanks mijn verzoek de CC niet te gebruiken doet hij dat toch.
Dus, zeker na het verhaal van de TS: Ik ben a.s. vrijdag bij de dealer voor wat anders, en ik ga hem vragen de CC via de Lexia of anderszins uit te schakelen of onklaar te maken.
Maar ieder z'n mening. Ik wens jullie CC'ers toch een veilige aankomst.
Ik gebruik de CC nooit Ik heb heb zoon die nog wel eens de auto wil lenen voor een langere rit, m.n. Praag. Ondanks mijn verzoek de CC niet te gebruiken doet hij dat toch.
Dus, zeker na het verhaal van de TS: Ik ben a.s. vrijdag bij de dealer voor wat anders, en ik ga hem vragen de CC via de Lexia of anderszins uit te schakelen of onklaar te maken.
Maar ieder z'n mening. Ik wens jullie CC'ers toch een veilige aankomst.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Ik ben misschien wel de grootste gebruiker van de CC op dit forum, ik gebruik de cc 90-95% van de tijd, zelfs op stukken van 3-400 meter, het is bij mij een tweede natuur geworden.
Het verhaal van de vastzittende CC geloof ik dan ook niet,(sorry Pim) omdat het gaspedaal plat op de vloer lag.
Bij de CC van de C5 is er geen enkele mechanische verbinding tussen de CC en het gaspedaal, dit in tegenstelling tot de oude mechanische aftermarket CC's.
Je hebt het pedaal stevig ingetrapt om te accelereren en toen is het mogelijk zoals hier al genoemd achter de mat blijven hangen.
Ik vind dat wel heel erg drastisch, waarom zou je goedwerkende onderdelen van je auto onklaar laten maken, misschien moet je een keer met mij meerijden?
Het verhaal van de vastzittende CC geloof ik dan ook niet,(sorry Pim) omdat het gaspedaal plat op de vloer lag.
Bij de CC van de C5 is er geen enkele mechanische verbinding tussen de CC en het gaspedaal, dit in tegenstelling tot de oude mechanische aftermarket CC's.
Je hebt het pedaal stevig ingetrapt om te accelereren en toen is het mogelijk zoals hier al genoemd achter de mat blijven hangen.
Rowi schreef:Ik gebruik de CC nooit Ik heb heb zoon die nog wel eens de auto wil lenen voor een langere rit, m.n. Praag. Ondanks mijn verzoek de CC niet te gebruiken doet hij dat toch.
Dus, zeker na het verhaal van de TS: Ik ben a.s. vrijdag bij de dealer voor wat anders, en ik ga hem vragen de CC via de Lexia of anderszins uit te schakelen of onklaar te maken.
Ik vind dat wel heel erg drastisch, waarom zou je goedwerkende onderdelen van je auto onklaar laten maken, misschien moet je een keer met mij meerijden?
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
In beginsel zou ik er in ieder geval vanuit moeten kunnen gaan dat het risico op ongevallen bij een haperende cc gering is. En dat is ook zoals de cc werkt: bij storing werkt hij NIET in plaats van WEL. De eerder genoemde remschakelaar zorgt er dus bij een defect ook voor dat de cc niet kan worden INgeschakeld maar automatisch wordt UITgeschakeld.
Persoonlijk vind ik cc een zeer zinnige toevoeging om rust te brengen, en bijkomend voordeel is dat het brandstofverbruik gemiddeld lager is. Maar, en daar heeft Rowi gelijk in, je moet hem wel juist gebruiken. Bij lichte filedrukte (veel wisselende snelheden tussen 80 en 100) vind ik hem niet handig.
Persoonlijk vind ik cc een zeer zinnige toevoeging om rust te brengen, en bijkomend voordeel is dat het brandstofverbruik gemiddeld lager is. Maar, en daar heeft Rowi gelijk in, je moet hem wel juist gebruiken. Bij lichte filedrukte (veel wisselende snelheden tussen 80 en 100) vind ik hem niet handig.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
het is wel heel makkelijk om de cc of de elektronica de schuld te geven
Als deze auto een mechanisch gaspedal heeft (geen elektronisch, de EW10J4 is met beide geleverd)
dan is het vrijwel zeker de gaskabel of de veer en dat zal iedere auto met een klassiek gaspedaal wel een keertje krijgen. Met de CC heeft het niks te maken.
Als je dat nog nooit hebt meegemaakt is dat mazzel omdat je nooit auto's gereden hebt die oud genoeg zijn
Hoe hierop te reageren dient gewoon onderdeel te zijn van een rijopleiding.
Overigens doen je remmen het nog gewoon (bij volgas), je moet alleen écht trappen (minder vacuüm).
Dit geldt overigens niet voor de HDI's of de V6, want die hebben een vacuümpomp.
1) je kunt altijd de koppeling intrappen (of de bak naar N) de motor loopt dan door tot de begrenzer, geen probleem.
2) je kunt ook met volgas het motorkoppel overkomen met hard remmen (zelfs zonder vacuümbekrachtiging)
3) motor uit is ook stuurbekrachtiging uit (en helemaal geen remvacuüm) dat is dus de slechtste optie.

Als deze auto een mechanisch gaspedal heeft (geen elektronisch, de EW10J4 is met beide geleverd)
dan is het vrijwel zeker de gaskabel of de veer en dat zal iedere auto met een klassiek gaspedaal wel een keertje krijgen. Met de CC heeft het niks te maken.
Als je dat nog nooit hebt meegemaakt is dat mazzel omdat je nooit auto's gereden hebt die oud genoeg zijn

Hoe hierop te reageren dient gewoon onderdeel te zijn van een rijopleiding.
Overigens doen je remmen het nog gewoon (bij volgas), je moet alleen écht trappen (minder vacuüm).
Dit geldt overigens niet voor de HDI's of de V6, want die hebben een vacuümpomp.
1) je kunt altijd de koppeling intrappen (of de bak naar N) de motor loopt dan door tot de begrenzer, geen probleem.
2) je kunt ook met volgas het motorkoppel overkomen met hard remmen (zelfs zonder vacuümbekrachtiging)
3) motor uit is ook stuurbekrachtiging uit (en helemaal geen remvacuüm) dat is dus de slechtste optie.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Mijn bescheiden motortje is een uitzondering. Deze versie van de 2.0 HDI zonder intercooler heeft standaard geen Cc. De vorige eigenaar heeft er een aftermarket Cc ingezet, die inderdaad het gaspedaal mechanisch bedient.Klaverblaadje schreef:Bij de CC van de C5 is er geen enkele mechanische verbinding tussen de CC en het gaspedaal, dit in tegenstelling tot de oude mechanische aftermarket CC's.
Jacco
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Als er daar iets mis mee gaat kun je in elk geval niet bij Citroën reclameren.
De elektronische CC is dan stukken betrouwbaarder;
daar zegt gewoon de Com2000 tegen de BSI: ga 120km/h rijden (oid).
Die opdracht is te overrulen mbv
koppelingspedaal (sensor)
gaspedaal (sensor)
rempedaal (dubbel uitgevoerde sensor)
ESP/ASR (ingreep van ASR of ESP schakelt cc uit)
en bva
Je moet dus eerst tig dingen onklaar maken om de cc de vrije hand te geven. Maar een mechanische verbinding is maar één kabeltje en maar één veertje op één wieltje en gaat er een daarvan stuk heb je óf volgas óf gas dicht.
Geef mij maar échte cc. De cc kan hooguit tegen te BSI zeggen ga 175km/h (max) of ga 40km/h rijden (min), maar daar is dus altijd wat aan te doen via bovenstaande ingrepen. De cc regelt ook bij herpakken nooit volgas.

De elektronische CC is dan stukken betrouwbaarder;
daar zegt gewoon de Com2000 tegen de BSI: ga 120km/h rijden (oid).
Die opdracht is te overrulen mbv
koppelingspedaal (sensor)
gaspedaal (sensor)
rempedaal (dubbel uitgevoerde sensor)
ESP/ASR (ingreep van ASR of ESP schakelt cc uit)
en bva
Je moet dus eerst tig dingen onklaar maken om de cc de vrije hand te geven. Maar een mechanische verbinding is maar één kabeltje en maar één veertje op één wieltje en gaat er een daarvan stuk heb je óf volgas óf gas dicht.
Geef mij maar échte cc. De cc kan hooguit tegen te BSI zeggen ga 175km/h (max) of ga 40km/h rijden (min), maar daar is dus altijd wat aan te doen via bovenstaande ingrepen. De cc regelt ook bij herpakken nooit volgas.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

C5club extreme Fan


Berichten: 124
Lid geworden op: 29 mei 2008 11:42
Auto: C5 Break 2.0i 16V LP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09579
Productienummer: 0082
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: GRIS ALUMINIUM
Locatie: Rotterdam
In reactie op een aantal van jullie:
weet ik zeker dat het de cc was? nee, ik ben geen techneut. Het leek er wel op, voor mijn lekengevoel. Waarom?
1. vastzittend matje natuurlijk gecontroleerd. Daar zat geen probleem.
2. daarvoor en daarna geen enkel probleem met gaspedaal. heb die nacht nog 800km terug naar nl gereden (zonder cc...). Vastzittend veertje (?) zou kunnen, maar dat moet dan 1malig zijn geweest. En was al rijdende geen beweging in te krijgen, maar eenmaal aan de kan was er niks mee aan de hand. Mag m.i. overigens ook niet kunnen voorkomen bij normaal goed onderhoud van de auto, als dit inderdaad het probleem blijkt te zijn geweest.
Helaas kan de dealer niks doen. er blijkt een softwareupdate te zijn geweest voor het uitleesapparaat waardoor C5 phase 1 en een bepaald type c3 niet meer uitgelezen kan worden. Probleem is bekend, oplossing nog niet....
Ik houd jullie op de hoogte.
weet ik zeker dat het de cc was? nee, ik ben geen techneut. Het leek er wel op, voor mijn lekengevoel. Waarom?
1. vastzittend matje natuurlijk gecontroleerd. Daar zat geen probleem.
2. daarvoor en daarna geen enkel probleem met gaspedaal. heb die nacht nog 800km terug naar nl gereden (zonder cc...). Vastzittend veertje (?) zou kunnen, maar dat moet dan 1malig zijn geweest. En was al rijdende geen beweging in te krijgen, maar eenmaal aan de kan was er niks mee aan de hand. Mag m.i. overigens ook niet kunnen voorkomen bij normaal goed onderhoud van de auto, als dit inderdaad het probleem blijkt te zijn geweest.
Helaas kan de dealer niks doen. er blijkt een softwareupdate te zijn geweest voor het uitleesapparaat waardoor C5 phase 1 en een bepaald type c3 niet meer uitgelezen kan worden. Probleem is bekend, oplossing nog niet....
Ik houd jullie op de hoogte.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Wellicht nog als aanvulling: pompend remmen is wel het slechtste wat je kunt doen. Daarmee eet je het vacuüm op.
Je schrijft ook niet waarom je niet mijn 1/2/3 aanwijzingen geprobeerde hebt (ik dacht dat dit na die Lexus/Toyota-drama's wel algemeen bekend zou zijn)
Ik ben ook nog wel benieuwd of je nu een mechanisch (kabel) gaspedaal hebt of een elektronisch (sensor)?
Wat heb jij?
Onderhoud heeft er niet zo veel mee te maken, er is geen dealer die onderhoud pleegt aan een gaskabel/gasklepbediening/etc laat staan een elektronisch gaspedaal.
Mag niet gebeuren? Gewoon door pech is het altijd mogelijk dat een kabel knapt een veertje losschiet oid, maar de storing zal dan niet vanzelf weg gaan. Logischer is het dat door een externe oorzaak (een takje, of steentje, condens/ijs) de kabel van het wieltje loopt en vanzelf terugschiet. De bediening is in feite een simpel katrolletje.
Foto - geen Citroën:

schematisch - geen Citroën

Als je een mechanische gasklepbediening hebt, kun je dus ook voor de auto staand, met de motorkap open, het gas bedienen. Makkelijk te controleren, zelfs voor de leek
De gasklep zit middenop het inlaatspruitstuk. 
Je schrijft ook niet waarom je niet mijn 1/2/3 aanwijzingen geprobeerde hebt (ik dacht dat dit na die Lexus/Toyota-drama's wel algemeen bekend zou zijn)
Ik ben ook nog wel benieuwd of je nu een mechanisch (kabel) gaspedaal hebt of een elektronisch (sensor)?
Dit geldt dus alleen als je een mechanisch gaspedaal hebt.Vastzittend veertje (?) zou kunnen, maar dat moet dan 1malig zijn geweest. En was al rijdende geen beweging in te krijgen, maar eenmaal aan de kan was er niks mee aan de hand. Mag m.i. overigens ook niet kunnen voorkomen bij normaal goed onderhoud van de auto, als dit inderdaad het probleem blijkt te zijn geweest.
Wat heb jij?
Onderhoud heeft er niet zo veel mee te maken, er is geen dealer die onderhoud pleegt aan een gaskabel/gasklepbediening/etc laat staan een elektronisch gaspedaal.
Mag niet gebeuren? Gewoon door pech is het altijd mogelijk dat een kabel knapt een veertje losschiet oid, maar de storing zal dan niet vanzelf weg gaan. Logischer is het dat door een externe oorzaak (een takje, of steentje, condens/ijs) de kabel van het wieltje loopt en vanzelf terugschiet. De bediening is in feite een simpel katrolletje.
Foto - geen Citroën:

schematisch - geen Citroën

Als je een mechanische gasklepbediening hebt, kun je dus ook voor de auto staand, met de motorkap open, het gas bedienen. Makkelijk te controleren, zelfs voor de leek


C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije